TAJOMSTVOM JE PLYNULÁ JAZDA

Gerhard Plattner - rozhovor s majstrom nízkej spotreby

Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Podniká diaľkové trasy s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri ceste so Škodou Roomster sa zastavil v Bratislave.

Plattner na návšteve v Bratislave(Zdroj: Škoda)

Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Stále podniká diaľkové trasy na automobiloch s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri svojej poslednej dobrodružnej ceste so Škodou Roomster sa zastavil aj v Bratislave. Gerhard Plattner je na ceste okolo Európy: navštívi 35 štátov, najazdí vyše 15-tisíc km a jeho Škoda nesmie spotrebovať viac paliva ako za 1000 eur.

Pamätáte sa na svoje prvé auto?
"Bol to Renault Gordini. Veľmi dobré auto. Samozrejme, s automobilmi, na ktorých jazdíme dnes, sa nedá vôbec porovnávať."

Článok pokračuje pod video reklamou

Aké malo plusy a mínusy?
"Najväčšou nevýhodou bola absolútna neovládateľnosť pri prudkom bočnom vetre. Na druhej strane bolo na vtedajšiu dobu rýchle, dalo sa s ním ísť až 150 kilometrov za hodinu."

Aké ďalšie súkromné autá ste mali?
"Najskôr boli všetky z Volkswagenu: Beetle, VW 1600, K70. Potom som presedlal na značku Audi. Najrýchlejšie auto, v akom som kedy jazdil, bolo Porsche 928 GTS, s ním som vytvoril aj svetový rekord. Auto, na ktorom som mal najnižšiu spotrebu - 2,37 litra na 100 kilometrov - bolo Audi A2 1,2 TDI, ktoré sa už nevyrába. Pre zaujímavosť, najnižšia spotreba, akú som dosiahol so Škodou Roomster, bola približne 2,6 litra, keď som prechádzal Rumunskom."

Prečo sa snažíte o čo najnižšiu spotrebu?
"Povedzme, že pred desiatimi rokmi bolo populárnym športom chvastanie sa najvyššou priemernou rýchlosťou z bodu A do bodu B. Myslím však, že pri dnešných cenách benzínu a znečistení ovzdušia sa definoval nový druh športu, keď sa môžu vodiči popýšiť nižšou priemernou spotrebou, než je tá, ktorú uvádza výrobca."

Jazdíte tak aj mimo projektov koncernu VW, napríklad ráno do práce?
"Dalo by sa povedať, že tak ako teraz s Roomsterom jazdím normálne, len možno trochu rýchlejšie."

Ktorá cesta bola najzaujímavejšia?
"Veľmi zaujímavá je cesta naprieč Rumunskom. No tá najkrajšia ma po zastávke v Bratislave ešte len čaká, je to trasa z Litvy do Estónska. "

Čo pre vás znamená šoférovanie? Nenudí vás už trochu?
"Šoférovanie milujem. Je to pohodlný a rýchly spôsob prepravy osôb z jedného miesta na druhé, auto je výborným prostriedkom na spoznávanie nových miest. Nudné to začína byť až vtedy, keď idete cez nádhernú krajinu a viete, že nemôžete zastaviť a oddýchnuť si tam."

Čo je zárukou úspornej jazdy?
"Tajomstvo, ktoré vlastne ani tajomstvom nie je, spočíva v udržaní auta v pohybe. Brzdením doslova zničíte kinetickú energiu získanú pri rozbiehaní, a potom budete musieť opäť pridávať, čo zvýši spotrebu. Základom je jazdiť čo najplynulejšie."

Profil

Prvé auto Renault Gordini
Ďalšie autá VW Beetle, VW 1600, K70, Audi , Porsche 928 GTS
Šoféruje od roku 1962
Nehody v 22 rokoch jednu ťažkú
Počet najazdených km šesť miliónov
Priestupky parkovanie, občas rýchlosť

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 254
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 639
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 295
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 584
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 551
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 085
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 595
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 438
  9. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 4 291
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 917

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z Číny sa stala montovňa sveta. Ako sa to stalo

Krajina vyváža tovar v biliónoch eur.

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Z Ruska ma vyhnal Putin, z Lidoviek Babiš (píše Petra Procházková)

Obliehanie Babišom som nevydržala.

PLUS

Slováci dokážu viac než si myslia, ukáže to aj Biela noc

Čo pripravili pre Bielu noc slovenskí umelci.

Neprehliadnite tiež

Volvo V60 Cross Country dostane rodinu bližšie k prírode

Podvozok je zvýšený o 75 milimetrov.

Elektrický Nissan Leaf konečne dobre vyzerá a dáva zmysel aj v Bratislave (test)

Bez snahy šetriť energiu prejde na jedno nabitie 220 kilometrov.

Palivo, ktoré Musk nazval hlúpym, sa pokúša vrátiť do hry

Je ľahšie, dostupné – a konečne pripravené konkurovať Tesle.

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.