TAJOMSTVOM JE PLYNULÁ JAZDA

Gerhard Plattner - rozhovor s majstrom nízkej spotreby

Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Podniká diaľkové trasy s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri ceste so Škodou Roomster sa zastavil v Bratislave.

Plattner na návšteve v Bratislave(Zdroj: Škoda)

Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Stále podniká diaľkové trasy na automobiloch s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri svojej poslednej dobrodružnej ceste so Škodou Roomster sa zastavil aj v Bratislave. Gerhard Plattner je na ceste okolo Európy: navštívi 35 štátov, najazdí vyše 15-tisíc km a jeho Škoda nesmie spotrebovať viac paliva ako za 1000 eur.

Pamätáte sa na svoje prvé auto?
"Bol to Renault Gordini. Veľmi dobré auto. Samozrejme, s automobilmi, na ktorých jazdíme dnes, sa nedá vôbec porovnávať."

Aké malo plusy a mínusy?
"Najväčšou nevýhodou bola absolútna neovládateľnosť pri prudkom bočnom vetre. Na druhej strane bolo na vtedajšiu dobu rýchle, dalo sa s ním ísť až 150 kilometrov za hodinu."

Aké ďalšie súkromné autá ste mali?
"Najskôr boli všetky z Volkswagenu: Beetle, VW 1600, K70. Potom som presedlal na značku Audi. Najrýchlejšie auto, v akom som kedy jazdil, bolo Porsche 928 GTS, s ním som vytvoril aj svetový rekord. Auto, na ktorom som mal najnižšiu spotrebu - 2,37 litra na 100 kilometrov - bolo Audi A2 1,2 TDI, ktoré sa už nevyrába. Pre zaujímavosť, najnižšia spotreba, akú som dosiahol so Škodou Roomster, bola približne 2,6 litra, keď som prechádzal Rumunskom."

Prečo sa snažíte o čo najnižšiu spotrebu?
"Povedzme, že pred desiatimi rokmi bolo populárnym športom chvastanie sa najvyššou priemernou rýchlosťou z bodu A do bodu B. Myslím však, že pri dnešných cenách benzínu a znečistení ovzdušia sa definoval nový druh športu, keď sa môžu vodiči popýšiť nižšou priemernou spotrebou, než je tá, ktorú uvádza výrobca."

Jazdíte tak aj mimo projektov koncernu VW, napríklad ráno do práce?
"Dalo by sa povedať, že tak ako teraz s Roomsterom jazdím normálne, len možno trochu rýchlejšie."

Ktorá cesta bola najzaujímavejšia?
"Veľmi zaujímavá je cesta naprieč Rumunskom. No tá najkrajšia ma po zastávke v Bratislave ešte len čaká, je to trasa z Litvy do Estónska. "

Čo pre vás znamená šoférovanie? Nenudí vás už trochu?
"Šoférovanie milujem. Je to pohodlný a rýchly spôsob prepravy osôb z jedného miesta na druhé, auto je výborným prostriedkom na spoznávanie nových miest. Nudné to začína byť až vtedy, keď idete cez nádhernú krajinu a viete, že nemôžete zastaviť a oddýchnuť si tam."

Čo je zárukou úspornej jazdy?
"Tajomstvo, ktoré vlastne ani tajomstvom nie je, spočíva v udržaní auta v pohybe. Brzdením doslova zničíte kinetickú energiu získanú pri rozbiehaní, a potom budete musieť opäť pridávať, čo zvýši spotrebu. Základom je jazdiť čo najplynulejšie."

Profil

Prvé auto Renault Gordini
Ďalšie autá VW Beetle, VW 1600, K70, Audi , Porsche 928 GTS
Šoféruje od roku 1962
Nehody v 22 rokoch jednu ťažkú
Počet najazdených km šesť miliónov
Priestupky parkovanie, občas rýchlosť

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.