Vodíková Honda FCX Concept jazdí ako dnešné autá

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpací

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpacích staníc s vodíkom nefunguje.

Hybrid a vodík
Jediným možným spôsobom ako v súčasnosti znížiť spotrebu fosílnych palív je výroba ekologických motorov s nízkou spotrebou, prípadne hybridných vozidiel. Ďalší krok, odpútanie sa od klasických zdrojov energie, je zatiaľ otázkou budúcnosti. Honda v súčasnosti na území Spojených štátov a Japonska prevádzkuje vyše tridsať vozidiel FCX s palivovými článkami premieňajúcimi vodík na elektrickú energiu, ktorá zase poháňa automobil. Práve predstavený Honda FCX Concept je lepší a o krok bližšie k sériovej výrobe, pretože ponúka prevádzkové a úžitkové vlastnosti porovnateľné s dnešnými autami.

Realita na dosah
Interiér plne funkčného konceptu ponúka vnútorný priestor na úrovni limuzíny strednej triedy. Nové palivové články V-flow umiestnené v stredovom tuneli už neobmedzujú posádku ako v predchádzajúcich modeloch, kde boli umiestnené v podlahe. Veľká kabína má čalúnenie sedadiel a obloženia dverí z biotkaniny Honda. Je to trvanlivý materiál na rastlinnej báze odolný voči slnečnému svetlu. Použitím rastlinnej zložky sa emisie CO2 na jeden automobil znížia o päť kilogramov, pretože Honda má snahu eliminovať ich aj pri výrobe jednotlivých dielov auta.

Jazdí rýchlo
Honda FCX Concept s nízkym ťažiskom pružne zrýchľuje a vďaka elektromotoru je podstatne tichšia. Podľa Tomáša Hladného, prvého Slováka, ktorý mal možnosť jazdiť s týmto prototypom, v interiéri počuť iba jemné bzučanie elektromotora. „Auto sa pohýna potichu a zrýchľuje bez prerušenia ťahu. V zákrutách som necítil vyššiu hmotnosť a veľmi dobre na mňa zapôsobil futuristický interiér.“ Natankovanie jednej nádrže vodíka vraj stojí porovnateľne s benzínom a vozidlo na nádrž prejde až 570 kilometrov.
Elektromotor vyniká vysokým krútiacim momentom a kontinuálnym ťahom. Dynamické parametre sú porovnateľné s 2,4 litrovým benzínovým motorom. FCX Concept sa stane základom nového sériového vozidla s palivovými článkami, ktoré sa v súčasnosti vyvíja a v roku 2020 sa začne s jeho sériovou výrobou. Dovtedy bude potrebné vyriešiť problém s výrobou a dostupnosťou vodíka.

Domáci vodík
Získavanie vodíka z ropy je cenovo náročné a z enviromentálneho hľadiska zaťažuje životné prostredie rovnako ako benzínové auto. Riešením môže byť získavanie vodíka rozkladaním vody pomocou elektrického prúdu. K procesu však treba ekologicky prijateľný zdroj elektrickej energie. Honda uviedla do skúšobnej prevádzky najskôr solárne domáce stanice na výrobu vodíka a v súčasnosti testuje domáce elektrárne Home Energy Station III, ktoré zo zemného plynu vyrábajú vodík určený pre vozidlá na palivové články a pritom zásobujú dom elektrinou a horúcou vodou.
Rastislav Chvála

Zlepšenia oproti FCX
• vyššia účinnosť (+10%)
• jazdný dosah 570 km
• batéria o 20 % menšia a o 30 % ľahšia
• vyšší výkon o 14 kW
• menší motor umiestnený súosovo s prevodovkou
• hnací agregát ľahší o 180 kg
• lepšia akcelerácia


Energetická účinnosť na úrovni 60 % predstavuje trojnásobok účinnosti vozidla s benzínovým motorom a dvojnásobok vozidla s hybridným pohonom.
left Prvé funkčné modely FCX jazdia v USA a Japonsku. Nasledovník je priestrannejší, krajší s väčším dojazdom a lepšími dynamickými parametrami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Nestíhate nakupovať darčeky?
  3. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  6. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  7. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  10. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 69 017
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 732
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 791
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 381
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 764
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 820
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 4 061
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 919
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 644
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 619

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ja som skutočný poctivý autentický bojovník za záujmy Slovenska

O Kočnerovej nahrávke Gorily nehovoril hneď aj preto, aby SaS nepriťažil.

Dobré ráno

Dobré ráno: Hľadali sme Jána Slotu, našli chobotnicu majetkov

Pôvodne sme chceli len počuť jeho vyjadrenie.

Stĺpček Petra Schutza

Prepisovanie štatistík robí z pomáhať a chrániť paródiu

Manipulované štatistiky sú zničujúcou byrokratizáciou systému.

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq nespraví hanbu ani v nižšej výbave so slabším motorom (test)

Slabší motor vynahradí nízka spotreba i komfortná jazda.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.