Vodíková Honda FCX Concept jazdí ako dnešné autá

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpací

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpacích staníc s vodíkom nefunguje.

Hybrid a vodík
Jediným možným spôsobom ako v súčasnosti znížiť spotrebu fosílnych palív je výroba ekologických motorov s nízkou spotrebou, prípadne hybridných vozidiel. Ďalší krok, odpútanie sa od klasických zdrojov energie, je zatiaľ otázkou budúcnosti. Honda v súčasnosti na území Spojených štátov a Japonska prevádzkuje vyše tridsať vozidiel FCX s palivovými článkami premieňajúcimi vodík na elektrickú energiu, ktorá zase poháňa automobil. Práve predstavený Honda FCX Concept je lepší a o krok bližšie k sériovej výrobe, pretože ponúka prevádzkové a úžitkové vlastnosti porovnateľné s dnešnými autami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Realita na dosah
Interiér plne funkčného konceptu ponúka vnútorný priestor na úrovni limuzíny strednej triedy. Nové palivové články V-flow umiestnené v stredovom tuneli už neobmedzujú posádku ako v predchádzajúcich modeloch, kde boli umiestnené v podlahe. Veľká kabína má čalúnenie sedadiel a obloženia dverí z biotkaniny Honda. Je to trvanlivý materiál na rastlinnej báze odolný voči slnečnému svetlu. Použitím rastlinnej zložky sa emisie CO2 na jeden automobil znížia o päť kilogramov, pretože Honda má snahu eliminovať ich aj pri výrobe jednotlivých dielov auta.

Jazdí rýchlo
Honda FCX Concept s nízkym ťažiskom pružne zrýchľuje a vďaka elektromotoru je podstatne tichšia. Podľa Tomáša Hladného, prvého Slováka, ktorý mal možnosť jazdiť s týmto prototypom, v interiéri počuť iba jemné bzučanie elektromotora. „Auto sa pohýna potichu a zrýchľuje bez prerušenia ťahu. V zákrutách som necítil vyššiu hmotnosť a veľmi dobre na mňa zapôsobil futuristický interiér.“ Natankovanie jednej nádrže vodíka vraj stojí porovnateľne s benzínom a vozidlo na nádrž prejde až 570 kilometrov.
Elektromotor vyniká vysokým krútiacim momentom a kontinuálnym ťahom. Dynamické parametre sú porovnateľné s 2,4 litrovým benzínovým motorom. FCX Concept sa stane základom nového sériového vozidla s palivovými článkami, ktoré sa v súčasnosti vyvíja a v roku 2020 sa začne s jeho sériovou výrobou. Dovtedy bude potrebné vyriešiť problém s výrobou a dostupnosťou vodíka.

Domáci vodík
Získavanie vodíka z ropy je cenovo náročné a z enviromentálneho hľadiska zaťažuje životné prostredie rovnako ako benzínové auto. Riešením môže byť získavanie vodíka rozkladaním vody pomocou elektrického prúdu. K procesu však treba ekologicky prijateľný zdroj elektrickej energie. Honda uviedla do skúšobnej prevádzky najskôr solárne domáce stanice na výrobu vodíka a v súčasnosti testuje domáce elektrárne Home Energy Station III, ktoré zo zemného plynu vyrábajú vodík určený pre vozidlá na palivové články a pritom zásobujú dom elektrinou a horúcou vodou.
Rastislav Chvála

Zlepšenia oproti FCX
• vyššia účinnosť (+10%)
• jazdný dosah 570 km
• batéria o 20 % menšia a o 30 % ľahšia
• vyšší výkon o 14 kW
• menší motor umiestnený súosovo s prevodovkou
• hnací agregát ľahší o 180 kg
• lepšia akcelerácia


Energetická účinnosť na úrovni 60 % predstavuje trojnásobok účinnosti vozidla s benzínovým motorom a dvojnásobok vozidla s hybridným pohonom.
left Prvé funkčné modely FCX jazdia v USA a Japonsku. Nasledovník je priestrannejší, krajší s väčším dojazdom a lepšími dynamickými parametrami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 290
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 285
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 712
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 13 254
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 842
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 439
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 187
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 152
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 071
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 408

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská: Stratila som dôvod zotrvávať v koalícii aj formálne

Žitňanská sa chce viac venovať učeniu.

DOMOV

Žitňanská sa rozhodla odísť zo strany Most-Híd

Exministerka spravodlivosti opúšťa aj poslanecký klub.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kto žiadal otvorenosť, nikdy v cirkvi nepochodil

Obvinený biskup vidí tradičných nepriateľov.

Neprehliadnite tiež

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.