Vodíková Honda FCX Concept jazdí ako dnešné autá

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpací

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpacích staníc s vodíkom nefunguje.

Hybrid a vodík
Jediným možným spôsobom ako v súčasnosti znížiť spotrebu fosílnych palív je výroba ekologických motorov s nízkou spotrebou, prípadne hybridných vozidiel. Ďalší krok, odpútanie sa od klasických zdrojov energie, je zatiaľ otázkou budúcnosti. Honda v súčasnosti na území Spojených štátov a Japonska prevádzkuje vyše tridsať vozidiel FCX s palivovými článkami premieňajúcimi vodík na elektrickú energiu, ktorá zase poháňa automobil. Práve predstavený Honda FCX Concept je lepší a o krok bližšie k sériovej výrobe, pretože ponúka prevádzkové a úžitkové vlastnosti porovnateľné s dnešnými autami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Realita na dosah
Interiér plne funkčného konceptu ponúka vnútorný priestor na úrovni limuzíny strednej triedy. Nové palivové články V-flow umiestnené v stredovom tuneli už neobmedzujú posádku ako v predchádzajúcich modeloch, kde boli umiestnené v podlahe. Veľká kabína má čalúnenie sedadiel a obloženia dverí z biotkaniny Honda. Je to trvanlivý materiál na rastlinnej báze odolný voči slnečnému svetlu. Použitím rastlinnej zložky sa emisie CO2 na jeden automobil znížia o päť kilogramov, pretože Honda má snahu eliminovať ich aj pri výrobe jednotlivých dielov auta.

Jazdí rýchlo
Honda FCX Concept s nízkym ťažiskom pružne zrýchľuje a vďaka elektromotoru je podstatne tichšia. Podľa Tomáša Hladného, prvého Slováka, ktorý mal možnosť jazdiť s týmto prototypom, v interiéri počuť iba jemné bzučanie elektromotora. „Auto sa pohýna potichu a zrýchľuje bez prerušenia ťahu. V zákrutách som necítil vyššiu hmotnosť a veľmi dobre na mňa zapôsobil futuristický interiér.“ Natankovanie jednej nádrže vodíka vraj stojí porovnateľne s benzínom a vozidlo na nádrž prejde až 570 kilometrov.
Elektromotor vyniká vysokým krútiacim momentom a kontinuálnym ťahom. Dynamické parametre sú porovnateľné s 2,4 litrovým benzínovým motorom. FCX Concept sa stane základom nového sériového vozidla s palivovými článkami, ktoré sa v súčasnosti vyvíja a v roku 2020 sa začne s jeho sériovou výrobou. Dovtedy bude potrebné vyriešiť problém s výrobou a dostupnosťou vodíka.

Domáci vodík
Získavanie vodíka z ropy je cenovo náročné a z enviromentálneho hľadiska zaťažuje životné prostredie rovnako ako benzínové auto. Riešením môže byť získavanie vodíka rozkladaním vody pomocou elektrického prúdu. K procesu však treba ekologicky prijateľný zdroj elektrickej energie. Honda uviedla do skúšobnej prevádzky najskôr solárne domáce stanice na výrobu vodíka a v súčasnosti testuje domáce elektrárne Home Energy Station III, ktoré zo zemného plynu vyrábajú vodík určený pre vozidlá na palivové články a pritom zásobujú dom elektrinou a horúcou vodou.
Rastislav Chvála

Zlepšenia oproti FCX
• vyššia účinnosť (+10%)
• jazdný dosah 570 km
• batéria o 20 % menšia a o 30 % ľahšia
• vyšší výkon o 14 kW
• menší motor umiestnený súosovo s prevodovkou
• hnací agregát ľahší o 180 kg
• lepšia akcelerácia


Energetická účinnosť na úrovni 60 % predstavuje trojnásobok účinnosti vozidla s benzínovým motorom a dvojnásobok vozidla s hybridným pohonom.
left Prvé funkčné modely FCX jazdia v USA a Japonsku. Nasledovník je priestrannejší, krajší s väčším dojazdom a lepšími dynamickými parametrami.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 415
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 264
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 996
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 302
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 917
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 198
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 772
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 547
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 755
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 583

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

EKONOMIKA

Alkohol u cyklistov tolerujú, ale nie všade

Vlani nafúkali stovky cyklistov, väčšinou viac ako jedno promile.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.