Vodíková Honda FCX Concept jazdí ako dnešné autá

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpací

Na testovacom okruhu švédskeho ostrova Gotland debutovalo prvé vozidlo s palivovými článkami, ktoré z výfuku vypúšťa iba vodu a na jedno natankovanie vodíka prejde skoro šesťsto kilometrov. Sériová výroba však začne až v roku 2020, pretože sieť čerpacích staníc s vodíkom nefunguje.

Hybrid a vodík
Jediným možným spôsobom ako v súčasnosti znížiť spotrebu fosílnych palív je výroba ekologických motorov s nízkou spotrebou, prípadne hybridných vozidiel. Ďalší krok, odpútanie sa od klasických zdrojov energie, je zatiaľ otázkou budúcnosti. Honda v súčasnosti na území Spojených štátov a Japonska prevádzkuje vyše tridsať vozidiel FCX s palivovými článkami premieňajúcimi vodík na elektrickú energiu, ktorá zase poháňa automobil. Práve predstavený Honda FCX Concept je lepší a o krok bližšie k sériovej výrobe, pretože ponúka prevádzkové a úžitkové vlastnosti porovnateľné s dnešnými autami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Realita na dosah
Interiér plne funkčného konceptu ponúka vnútorný priestor na úrovni limuzíny strednej triedy. Nové palivové články V-flow umiestnené v stredovom tuneli už neobmedzujú posádku ako v predchádzajúcich modeloch, kde boli umiestnené v podlahe. Veľká kabína má čalúnenie sedadiel a obloženia dverí z biotkaniny Honda. Je to trvanlivý materiál na rastlinnej báze odolný voči slnečnému svetlu. Použitím rastlinnej zložky sa emisie CO2 na jeden automobil znížia o päť kilogramov, pretože Honda má snahu eliminovať ich aj pri výrobe jednotlivých dielov auta.

Jazdí rýchlo
Honda FCX Concept s nízkym ťažiskom pružne zrýchľuje a vďaka elektromotoru je podstatne tichšia. Podľa Tomáša Hladného, prvého Slováka, ktorý mal možnosť jazdiť s týmto prototypom, v interiéri počuť iba jemné bzučanie elektromotora. „Auto sa pohýna potichu a zrýchľuje bez prerušenia ťahu. V zákrutách som necítil vyššiu hmotnosť a veľmi dobre na mňa zapôsobil futuristický interiér.“ Natankovanie jednej nádrže vodíka vraj stojí porovnateľne s benzínom a vozidlo na nádrž prejde až 570 kilometrov.
Elektromotor vyniká vysokým krútiacim momentom a kontinuálnym ťahom. Dynamické parametre sú porovnateľné s 2,4 litrovým benzínovým motorom. FCX Concept sa stane základom nového sériového vozidla s palivovými článkami, ktoré sa v súčasnosti vyvíja a v roku 2020 sa začne s jeho sériovou výrobou. Dovtedy bude potrebné vyriešiť problém s výrobou a dostupnosťou vodíka.

Domáci vodík
Získavanie vodíka z ropy je cenovo náročné a z enviromentálneho hľadiska zaťažuje životné prostredie rovnako ako benzínové auto. Riešením môže byť získavanie vodíka rozkladaním vody pomocou elektrického prúdu. K procesu však treba ekologicky prijateľný zdroj elektrickej energie. Honda uviedla do skúšobnej prevádzky najskôr solárne domáce stanice na výrobu vodíka a v súčasnosti testuje domáce elektrárne Home Energy Station III, ktoré zo zemného plynu vyrábajú vodík určený pre vozidlá na palivové články a pritom zásobujú dom elektrinou a horúcou vodou.
Rastislav Chvála

Zlepšenia oproti FCX
• vyššia účinnosť (+10%)
• jazdný dosah 570 km
• batéria o 20 % menšia a o 30 % ľahšia
• vyšší výkon o 14 kW
• menší motor umiestnený súosovo s prevodovkou
• hnací agregát ľahší o 180 kg
• lepšia akcelerácia


Energetická účinnosť na úrovni 60 % predstavuje trojnásobok účinnosti vozidla s benzínovým motorom a dvojnásobok vozidla s hybridným pohonom.
left Prvé funkčné modely FCX jazdia v USA a Japonsku. Nasledovník je priestrannejší, krajší s väčším dojazdom a lepšími dynamickými parametrami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 614
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 060
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 715
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 167
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 012
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 156
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 338
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 228
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 491
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 134