Vonkajší vzhľad nepotrebuje zvláštnu analýzu, pretože aj napriek karosérii bez nápaditých detailov sa minulý model veľmi dobre predával. Novinka má masku chladiča prispôsobenú novej línii značky Volkswagen s chromovaným lemom. Celkom príjemná zmena nastala na reflektoroch s atraktívnejším tvarom a v prípade testovanej verzie aj výborným svetelným výkonom. Vozidlo malo v rámci príplatkovej výbavy natáčacie bixenónové svetlá. Viac ako ich natáčanie v zákrutách nás zaujalo prídavné rohové osvetlenie hmlovkami. Mierne osvieženie zadnej partie majú na svedomí stmavené zadné svetlá. Medzičasom už trochu všedný Touareg opeknel.
Úžitkový a päťmiestny
Priestranný interiér zaujal vnútorným osvetlením, ktoré pri jazde v noci navodzuje dobrú atmosféru a jemne osvetľuje všetko potrebné vrátane priestoru pod dverami pri vystupovaní. Oveľa chladnejšie počas dňa pôsobila sivá prístrojová doska a v rovnakej farbe ladené kožené čalúnenie sedadiel. Stredová konzola v čisto plastovom prevedení by si zaslúžila osvieženie, aspoň v podobe dreveného obkladu. Ponúkanému komfortu a cenovej kategórii už zodpovedá prístrojový panel pred vodičom. Na autorádiu nás zaujala pamäť dopravných servisov a možnosť opätovného vypočutia.
Poriadny objem batožinového priestoru 555 l má okrem samotnej veľkosti aj tú výhodu, že Touareg v prevedení N1 môže byť schválený ako 5 miestne vozidlo. V deliacej kovovej sieti je praktický výklopný otvor pre prípad, že treba prevážať dlhé predmety. Rovnako do detailu je premyslené sklápanie zadných sedadiel a držiak na hlavové opierky v odklopenom sedáku. Chýbal nám iba držiak výklopného dna kufra v otvorenej polohe.
Konečne common - rail
Naftový šesťvalec so vstrekovaním typu Common Rail pribudol v ponuke rok pred inováciou a v porovnaní s motormi vybavenými technológiou čerpadlo tryska ide o citeľnú zmenu. Motor ťahá v širšom spektre otáčok, je tichší a máme dojem, že aj automatická prevodovka si s ním lepšie rozumie. Z celej ponuky naftových motorov pre Touareg sa nám vidlicový šesťvalec javí ako zlatý stred. Pri aute s pohotovostnou hmotnosťou prevyšujúcou dve tony nemožno čakať zázraky v spotrebe. Priemer udávaný výrobcom 10,7 l/100km sme zvýšili na 11,6 l/100 km. Úvodnú spotrebu 14,2 l/100 km ovplyvnenú jazdou v teréne sme napokon zrazili jazdením mimo mesta, kde Touareg 3,0 TDI v pohode jazdí za 8,5l/100 km. Motor dokazuje, že budúcnosť má technológia common – rail, a nie čerpadlo tryska.
Na vankúšoch
Touareg patrí do kategórie automobilov, kde sa podrobne vyberá príplatkové vybavenie, často za stotisíce korún. Napríklad vzduchové pruženie stojí navyše 119 700 Sk. Práve tento prvok by sme spolu s ťažným zariadením odporúčali. Trochu otázny je príplatok za „Paket Leather“ (238 500 Sk). Ak dokáže zákazník oželieť stotisíc za vzduchové pruženie, získa komfort na ceste a dobré prispôsobenie sa podvozka povrchu ciest.
My sme stále jazdili v športovom, tvrdšom režime podvozka, pretože neobľubujeme komfortné hojdanie. Najväčší prínos vzduchového pruženia cítiť na rozbitých a hlavne nerovných lesných cestách. Ani pri rýchlej jazde mimo asfaltu Touareg nepodskakuje a zostáva stabilný. Jamy ani hrbole auto nenakopávajú.
Brzdy na štrku
Pozastavovať sa nad schopnosťou Touarega vystúpať na svah so stopercentným sklonom alebo rovnakým bočný náklonom netreba. Navyše vzduchové pruženie umožňuje meniť svetlú výšku auta podľa potreby a zlepšuje priechodnosť vodným brodom na 580 mm. Popri tom všetkom nás potešilo najmä nové ABS plus, ktoré brzdí na štrkovej ceste bez prehnaného prerušovania „ABS efektu“. Brzdenie s ABS na štrku a blate bolo doteraz postrachom všetkých cestných automobilov. Nový systém sa prispôsobí povrchu a zbytočne neprerušuje brzdenie. Svoj podiel na lepších brzdách, ktoré nás pri predchádzajúcom modeli sklamali, má aj vzduchové pruženie, ktoré drží kolesá cieľavedome v kontakte s cestou. S ťažkým autom plným elektroniky sa dá celkom dobre a športovo zajazdiť práve mimo bežných ciest. Na takéto radovánky je pripravené ESP, ktoré pri náhlom ubratí plynu zvýši tlak v brzdovom systéme, pretože predpokladá silné brzdenie.
Off-road ?
Na vyzývavú marketingovú otázku modernizovaného modelu musíme odpovedať kladne, avšak pre skutočne ťažký a mokrý terén by muselo mať auto obuté iné pneumatiky. Na cestných plášťoch testovaného modelu by sme v mokrom teréne mohli veľmi rýchlo skončiť. Uzávierky stredového a zadného diferenciálu v súčinnosti s redukčnou prevodovkou stavajú Touareg medzi vozidlá skupiny off-road. Po predefinovaní považujeme modernizovaný Touareg za off-road s najlepšími jazdnými vlastnosťami na ceste. So skutočnou definíciou pravého off-roadu možno nesedí vzduchové pruženie, samonosná karoséria a príliš veľa elektroniky. V každom prípade je modernizovaný Touareg viac než SUV a mieri priamo na Range Rover.
Jediným rizikom častého používania v ťažkom teréne môže byť veľké množstvo elektroniky. Na druhej strane jedine pomocou elektroniky môže byť auto obojživelníkom – rýchle na asfalte a dobré v teréne. | |
Interiér v sivom prevedení vyzerá dosť fádne a lacno. Radšej by sme prijali drevenú dekoráciu. | |
Páčili sa nám prehľadné prístroje a grafika informačného displeja s novým usporiadaním menu palubného počítača. | |
Vedľa voliča automatickej prevodovky, ktorá si už lepšie rozumie aj s naftovým šesťvalcom, sú ovládače na nastavenie tuhosti a výšky podvozka a tiež režimu jazdy v teréne. | |
V pamäti autorádia sú automaticky uložené posledné dopravné správy, ktoré si možno kedykoľvek vypočuť. Počúvať možno jednu rádio stanicu a z inej ukladať dopravné správy. Vyhovuje to najmä vtedy, ak sa vám v rádiu s najlepším dopravným servisom nepáči vysielanie a chcete počúvať niečo iné, pritom neprísť o dopravné správy. | |
Kufor patrí k najväčším v triede a je naozaj dosť veľký a pekne čalúnený. | |
Úsporne uložené núdzové rezervné koleso sa po vybratí dofúkne pomocou hadice s tlakomerom, vzduchu je v aute nadostač. | |
Pri nemeckej dokonalosti nám chýbalo uchytenie ťažkého dna kufra v otvorenej polohe. Stále nám padalo dole. | |
Pri sklopení zadných sedadiel zaujali otvory vo vyklopenom sedáku na odloženie hlavových opierok. | |
Vysokú úroveň komfortu predstavuje nočné osvetlenie vozidla v interiéri aj batožinovom priestore. | |
Po natočení volantu do strany sa automaticky rozsvieti príslušné hmlové svetlo. Rozdiel v osvetlení je evidentný. |
Naše hodnotenie
vzhľad | *** |
interiér | **** |
motor | **** |
jazdné vlastnosti | **** |
technika | **** |
výbava | **** |
úžitok | **** |
celkový dojem | **** |
Cena modelu V6 TDI od | 1682 600 Sk |
Cena testovanej verzie | 2 178 600 Sk |
Motor | 3,0 V6 TDI |
Výkon motora | 165 kW / 225 k |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Pohotovostná hmotnosť | 2321 kg |
Užitočná hmotnosť | 624 kg |
Objem kufra | 550 l |
Spotreba podľa výrobcu | 10,7 l/100 km |
Spotreba v teste | 11,2 l/100 km |
Bezpečnosť | ABS Plus, ESP, 8x airbag |
OPRAVA (23.8.2007)
Držiak výklopného dna kufra je nový a upevnený na kryte batožinového priestoru. ospravedlňujeme sa za mylnú informáciu. red.