Veľké rodiny potrebujú minivan - stačí ojazdený

Podľa nariadenia vlády o preprave detí v automobiloch majú rodičia štyroch detí zásadný problém s prepravou v päťmiestnom automobile. Ceny nových sa často blížia k miliónu, preto môžu byť riešením autá z druhej ruky. Tak aspoň niečo o tých ojazdených.

Opel Zafira predstavuje veľmi dobré riešenie pre rodinu s malými deťmi, najmä pomerom sedadiel, nákladmi na prevádzku a nákupnou cenou. Športovo založené rodiny by mali siahnuť po o triedu väčších minivanoch.(Zdroj: autor)

Podľa nariadenia vlády o preprave detí v automobiloch majú rodičia štyroch detí zásadný problém s prepravou v päťmiestnom automobile. Buď nechajú jedno dieťa doma, prípadne si kúpia šesť- alebo sedemmiestny minivan. Ceny nových sa často blížia k miliónu, preto môžu byť riešením ojazdené.

Legálne cestovanie

Rodičia s tromi deťmi nemusia použiť vzadu tri autosedačky, ak sa im do auta nevmestia; najstaršie dieťa, ktoré musí mať viac ako tri roky, môžu pripnúť iba bezpečnostným pásom. Šesť- a sedemčlenné rodiny už nemajú inú možnosť, iba si zaobstarať auto s rovnakým počtom miest na sedenie ako je počet členov rodiny.
Ponuka nových sedemmiestnych automobilov začína nad hranicou 700 000 Sk, pričom zadné dve miesta v najlacnejších kompaktných minivanoch sú často iba núdzové. Skutočne veľký a nový rodinný minivan vyjde na milión a viac. Ojazdený v dobrom stave stojí polovicu, prípadne štvrtinu. Z pestrej ponuky na našom trhu si treba vyberať u nás kúpené a najpredávanejšie, na ktoré existuje servisná sieť a náhradné diely.

Z čoho vyberať

Opel Zafira bol prvý kompaktný minivan so siedmimi sedadlami a prijateľným priestorom v treťom rade sedadiel. Jediným problémom môže byť malý kufor v sedemmiestnom usporiadaní sedadiel. Odporúčame to riešiť strešným boxom. Vo svojej dobe a kategórii bola Zafira asi najlepšia a dobre sa predáva aj v bazároch. Atraktívny bude zrejme diesel, ale lacnejší a veľmi dobrý je aj benzínový motor 1,6.

Z druhej generácie trojičiek VW Sharan, Seat Alhambra a Ford Galaxy odporúčame Ford, lebo má nižšie ceny na trhu a nekradnú ho tak ako Seat a VW. Prednosťou všetkých troch modelov sú výkony na ceste, bezpečné jazdné vlastnosti a veľký batožinový priestor. Zadné sedadlá sú trochu úzke a nízko nad podlahou.

Renault Espace, zakladateľ triedy s mimoriadne dobre riešeným interiérom si vďaka poruchovej elektronike vytiahol čierneho Petra.

Chrysler Voyager je jediná dobrá Amerika v Európe. Veľkej popularite sa teší 2,5-litrový turbodiesel a zvlášť jeho druhé vydanie s označením CRDi. Benzínové motory sú príliš smädné. Chrysler je lacný, priestranný a komfortný na ceste.

Nad dizajn Fiatu Multipla sa treba povzniesť, lebo ide o mimoriadne praktické auto s nemenným batožinovým priestorom aj pri plnom obsadení šiestich sedadiel. Podobnú koncepciu používa výrazne mladšia Honda FRV. Fiat Multipla sa ľahko ovláda a má úsporné naftové motory.

Renault Espace je v podstate zakladateľom triedy minivanov v Európe a z toho pramení prakticky riešený interiér s výborným výhľadom. Francúzi to však prestrelili s elektronikou a nezvyčajnou palubnou doskou s obrovským displejom, ktorý sa u štvorročných vozidiel kazí. Nedá sa nahradiť ničím iným než originálom za 40 000 Sk.

Exotiku neodporúčame

Ešte pred pár rokmi bol populárny dovoz veľkých rodinných minivanov zo Spojených štátov, prípadne amerických značiek zo západnej Európy. Často veľmi lacné autá majú objemné benzínové motory, drahé a nedostupné náhradné diely a otázna je aj spoľahlivosť. Oveľa lepšie je kupovať minivany z EÚ u nás dobre etablovaných značiek s rokom výroby starším než 2000.

Odporúčame
Opel Zafira
Ford Galaxy
Seat Alhambra
Volkswagen Sharan
Mercedes V
Chrysler Voyager (iba diesel)
Fiat Multipla

                                                                                                 
Neodporúčame
Renault Espace (r.v. 2001 – 2004)
Dovoz z Ameriky
Honda Stream
Opel Sintra

Ako vyberať

Kúpa ojazdeného auta predstavuje vždy isté riziko. Trh s ojazdenými minivanmi navyše čerpá zo zahraničného dovozu, keďže na Slovensku sa týchto automobilov veľa nepredalo a v bazároch je veľmi ťažké nájsť minivan po prvom majiteľovi kúpený na Slovensku. Ak bola predchádzajúcim vlastníkom minivanu firma, môže to byť indícia na preťažovanie auta. Po vymontovaní sedadiel totiž minivany dobre poslúžia na prevoz tovaru. Dôkazom preťažovania môžu byť extrémne zachovalé sedadlá, zničená a ošúchaná podlaha, prípadne kufor.

Vo veľkých autobazároch nájdete samostatné oddelenia s rodinnými autami.

Kupujúceho by mal zaujímať stav klimatizácie a dátum jej poslednej kontroly, prípadne výmena náplne a filtra. Oprava a čistenie klimatizácie môže stáť desať tisíc korún a viac. Prvým indikátorom klimatizácie bez potrebnej údržby je zápach zatuchliny po jej spustení.

Úžitkové verzie

Množstvo minivanov bolo na Slovensku kúpených v úžitkovej a päťmiestnej verzii N1 kvôli odpočtu DPH, ale špekuláciou môžu byť predávané ako sedemmiestne. Stačí, ak majiteľ dokúpil prídavné sedadlá, ktoré boli vymontované, a odstráni deliacu sieť. Zmenu úžitkového na osobné auto dopravný inšpektorát neurobí a nový majiteľ bude musieť jazdiť iba s piatimi sedadlami.

Orientačný prehľad cien ojazdených minivanov (6-7. miest)
Vozidlo počet miest r.v. 2000(tis. Sk) do r.v. 2002(tis. Sk) do r.v.2005 (tis. Sk)
Fiat Multipla 6 150 - 220 200 - 265 450 - 530
Opel Zafira 7 200 - 240 270 -320 355 - 480
VW Sharan 7 320 – 380 400 – 480 570 - 700
Seat Alhambra 7 260 - 320 330 - 415 470 - 680
Ford Galaxy 7 200 - 280 340 – 420 420 - 520
Chrysler Voyager 6 200 - 270 370 - 480 490 - 640
Kia Carnival 7 190 – 280 250 - 350 380 - 475
Renault Espace 7 280 -320 270 - 390 450 – 620
Mercedes V trieda 6 370 – 440 390 – 530 530 -680


 


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  9. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 76 567
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 266
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 086
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 589
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 234
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 234
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 550
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 724
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 606
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 592