SME

Veľké rodiny potrebujú minivan - stačí ojazdený

Podľa nariadenia vlády o preprave detí v automobiloch majú rodičia štyroch detí zásadný problém s prepravou v päťmiestnom automobile. Ceny nových sa často blížia k miliónu, preto môžu byť riešením autá z druhej ruky. Tak aspoň niečo o tých ojazdených.

Opel Zafira predstavuje veľmi dobré riešenie pre rodinu s malými deťmi, najmä pomerom sedadiel, nákladmi na prevádzku a nákupnou cenou. Športovo založené rodiny by mali siahnuť po o triedu väčších minivanoch.Opel Zafira predstavuje veľmi dobré riešenie pre rodinu s malými deťmi, najmä pomerom sedadiel, nákladmi na prevádzku a nákupnou cenou. Športovo založené rodiny by mali siahnuť po o triedu väčších minivanoch. (Zdroj: autor)

Podľa nariadenia vlády o preprave detí v automobiloch majú rodičia štyroch detí zásadný problém s prepravou v päťmiestnom automobile. Buď nechajú jedno dieťa doma, prípadne si kúpia šesť- alebo sedemmiestny minivan. Ceny nových sa často blížia k miliónu, preto môžu byť riešením ojazdené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Legálne cestovanie

Rodičia s tromi deťmi nemusia použiť vzadu tri autosedačky, ak sa im do auta nevmestia; najstaršie dieťa, ktoré musí mať viac ako tri roky, môžu pripnúť iba bezpečnostným pásom. Šesť- a sedemčlenné rodiny už nemajú inú možnosť, iba si zaobstarať auto s rovnakým počtom miest na sedenie ako je počet členov rodiny.
Ponuka nových sedemmiestnych automobilov začína nad hranicou 700 000 Sk, pričom zadné dve miesta v najlacnejších kompaktných minivanoch sú často iba núdzové. Skutočne veľký a nový rodinný minivan vyjde na milión a viac. Ojazdený v dobrom stave stojí polovicu, prípadne štvrtinu. Z pestrej ponuky na našom trhu si treba vyberať u nás kúpené a najpredávanejšie, na ktoré existuje servisná sieť a náhradné diely.

SkryťVypnúť reklamu

Z čoho vyberať

Opel Zafira bol prvý kompaktný minivan so siedmimi sedadlami a prijateľným priestorom v treťom rade sedadiel. Jediným problémom môže byť malý kufor v sedemmiestnom usporiadaní sedadiel. Odporúčame to riešiť strešným boxom. Vo svojej dobe a kategórii bola Zafira asi najlepšia a dobre sa predáva aj v bazároch. Atraktívny bude zrejme diesel, ale lacnejší a veľmi dobrý je aj benzínový motor 1,6.

Z druhej generácie trojičiek VW Sharan, Seat Alhambra a Ford Galaxy odporúčame Ford, lebo má nižšie ceny na trhu a nekradnú ho tak ako Seat a VW. Prednosťou všetkých troch modelov sú výkony na ceste, bezpečné jazdné vlastnosti a veľký batožinový priestor. Zadné sedadlá sú trochu úzke a nízko nad podlahou.

Renault Espace, zakladateľ triedy s mimoriadne dobre riešeným interiérom si vďaka poruchovej elektronike vytiahol čierneho Petra.

SkryťVypnúť reklamu

Chrysler Voyager je jediná dobrá Amerika v Európe. Veľkej popularite sa teší 2,5-litrový turbodiesel a zvlášť jeho druhé vydanie s označením CRDi. Benzínové motory sú príliš smädné. Chrysler je lacný, priestranný a komfortný na ceste.

Nad dizajn Fiatu Multipla sa treba povzniesť, lebo ide o mimoriadne praktické auto s nemenným batožinovým priestorom aj pri plnom obsadení šiestich sedadiel. Podobnú koncepciu používa výrazne mladšia Honda FRV. Fiat Multipla sa ľahko ovláda a má úsporné naftové motory.

Renault Espace je v podstate zakladateľom triedy minivanov v Európe a z toho pramení prakticky riešený interiér s výborným výhľadom. Francúzi to však prestrelili s elektronikou a nezvyčajnou palubnou doskou s obrovským displejom, ktorý sa u štvorročných vozidiel kazí. Nedá sa nahradiť ničím iným než originálom za 40 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Exotiku neodporúčame

Ešte pred pár rokmi bol populárny dovoz veľkých rodinných minivanov zo Spojených štátov, prípadne amerických značiek zo západnej Európy. Často veľmi lacné autá majú objemné benzínové motory, drahé a nedostupné náhradné diely a otázna je aj spoľahlivosť. Oveľa lepšie je kupovať minivany z EÚ u nás dobre etablovaných značiek s rokom výroby starším než 2000.

Odporúčame
Opel Zafira
Ford Galaxy
Seat Alhambra
Volkswagen Sharan
Mercedes V
Chrysler Voyager (iba diesel)
Fiat Multipla

                                                                                                 
Neodporúčame
Renault Espace (r.v. 2001 – 2004)
Dovoz z Ameriky
Honda Stream
Opel Sintra

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vyberať

Kúpa ojazdeného auta predstavuje vždy isté riziko. Trh s ojazdenými minivanmi navyše čerpá zo zahraničného dovozu, keďže na Slovensku sa týchto automobilov veľa nepredalo a v bazároch je veľmi ťažké nájsť minivan po prvom majiteľovi kúpený na Slovensku. Ak bola predchádzajúcim vlastníkom minivanu firma, môže to byť indícia na preťažovanie auta. Po vymontovaní sedadiel totiž minivany dobre poslúžia na prevoz tovaru. Dôkazom preťažovania môžu byť extrémne zachovalé sedadlá, zničená a ošúchaná podlaha, prípadne kufor.

Vo veľkých autobazároch nájdete samostatné oddelenia s rodinnými autami.

Kupujúceho by mal zaujímať stav klimatizácie a dátum jej poslednej kontroly, prípadne výmena náplne a filtra. Oprava a čistenie klimatizácie môže stáť desať tisíc korún a viac. Prvým indikátorom klimatizácie bez potrebnej údržby je zápach zatuchliny po jej spustení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úžitkové verzie

Množstvo minivanov bolo na Slovensku kúpených v úžitkovej a päťmiestnej verzii N1 kvôli odpočtu DPH, ale špekuláciou môžu byť predávané ako sedemmiestne. Stačí, ak majiteľ dokúpil prídavné sedadlá, ktoré boli vymontované, a odstráni deliacu sieť. Zmenu úžitkového na osobné auto dopravný inšpektorát neurobí a nový majiteľ bude musieť jazdiť iba s piatimi sedadlami.

Orientačný prehľad cien ojazdených minivanov (6-7. miest)
Vozidlo počet miest r.v. 2000(tis. Sk) do r.v. 2002(tis. Sk) do r.v.2005 (tis. Sk)
Fiat Multipla 6 150 - 220 200 - 265 450 - 530
Opel Zafira 7 200 - 240 270 -320 355 - 480
VW Sharan 7 320 – 380 400 – 480 570 - 700
Seat Alhambra 7 260 - 320 330 - 415 470 - 680
Ford Galaxy 7 200 - 280 340 – 420 420 - 520
Chrysler Voyager 6 200 - 270 370 - 480 490 - 640
Kia Carnival 7 190 – 280 250 - 350 380 - 475
Renault Espace 7 280 -320 270 - 390 450 – 620
Mercedes V trieda 6 370 – 440 390 – 530 530 -680


 


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 755
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 969
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 624
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 780
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 725
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 131
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 617
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 142
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. René Melichar: Nejsem jednorožec – 10
  2. Ľuboš Vodička: Viedenské Kráľovstvo modelovej železnice
  3. Jan Pražák: Jak jsem utekl z postele do skříně
  4. Pavol Kéri: Ďalšia z náročných výziev prekonaná
  5. Juraj Tušš: Nehas, čo ťa nepáli
  6. Miroslav Kocúr: Fico raz odíde. Čo potom? Ostaneme?
  7. Vladimír Bačišin: Výskumná firma Trexima vydala knihu pre každého kto sa zaujíma o vznik a vývoj hospodárskeho a sociálneho dialógu v ČSFR, ČR a SR
  8. Marián Holubčík: Idea ruskej štátnosti vs. ľudskosť vo vojne na Ukrajine
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 732
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 374
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 199
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 246
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 14 284
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 347
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 011
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 5 075
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu