SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Blízka budúcnosť pre hybridy a biopalivá

Toyota svojim hybridným systémom rozbehla trend dostupných ekologických riešení pre najbližšie roky. Okrem vozidiel s hybridným pohonom sú reálne dostupné motory spaľujúce biopalivo. Aj tohtoročná jeseň bude patriť novinkám v oblasti znižovania CO2 v

Citroen pred rokom uviedol koncept hybridného vozidla s naftovým motorom. Do sériovej podoby sa však skôr dostal  motor  schopný spaľovať benzín a aj biopalivo..Citroen pred rokom uviedol koncept hybridného vozidla s naftovým motorom. Do sériovej podoby sa však skôr dostal motor schopný spaľovať benzín a aj biopalivo.. (Zdroj: archív)

Už o dva týždne Citroën predstaví model C4 BioFlex, ktorý bude jazdiť na benzín aj etanol. Po prvý raz bude uvedený na trh vo Francúzsku a Švédsku, a čoskoro na to aj v ostatných európskych krajinách. Citroen predáva podobné modely v Brazílii, kde tvoria až 65% objemov predaja značky. Vo Francúzsku sa objavujú prvé čerpacie stanice na palivo E85 a do konca roka sa očakáva, že sa do prevádzky dostane 500 nových púmp.

Alkoholový Citroen
C4 BioFlex, ktorý poháňa 1,6 litrový agregát s výkonom 82 kW (112 k) má taký istý interiér, výbavu aj doplnky ako modely s obyčajným benzínovým motorom. Redukcia skleníkových plynov nespočíva iba v znížení emisií vo výfukových plynoch ale už v samotnej príprave biopaliva z rastlín. Bioetanol je alkohol vyrábaný fermentáciou cukru z rastlín ako je repa, alebo škrobu z obilnín ako je pšenica a kukurica. Pretože tento typ biopalív obsahuje kyslík, pomáha tiež redukovať aj ďalšie emisie, obzvlášť monoxid uhlíka (CO). Zástancovia biopaliva tiež poukazujú na to, že na rozdiel od fosílnych palív sú obnoviteľným zdrojom energie.
Citroen C4 BioFlex so spotrebou 9,8 l/100 km vykazuje lacnejšiu prevádzku ako porovnateľný benzínový model, pretože liter biopaliva E85 stojí vo Francúzsku o 0,50 Eur menej. Palivo E85 sa už hojne využíva vo Švédsku, kde je 650 čerpacích staníc na E85 a viac ako 13% vozidiel jazdí na zmes palív. Vozidlá na biopalivá sú v západnej Európe podporené daňovými úľavami.

Navonok bude vozidlo na biopalivo odlíšené jedine označením modelu.

 

Ekologický Ford
Ford začne po autosalóne IAA vo Frankfurte ponúkať vybrané typy vozidiel s nízkymi emisiami CO2 označené ako ECOnetic. Nový Ford Focus ECOnetic poháňaný naftovým motorom 1.6 Duratorq TDCi dostane v štandardnej výbave filter pevných častíc, nový aerodynamický kit znižujúci odpor vzduchu a užšie pneumatiky s nízkym valivým odporom. Pri spotrebe 4,3 l / 100 km vyprodukuje iba 115 g CO2 / km. Šetrenie energiou nastalo aj v motore použitím oleja s nízkou viskozitou.

Hybridná Corsa
Opel reaguje na súčasný trend vyrábať ekologické automobily dostupné v krátkom čase najnovšou štúdiou Corsa Hybrid, vybavenou systémom stop/start a spotrebou 3,75 litra nafty na 100 km. Produkcia škodlivého CO2/km neprekročí 99 g.

Opel prechádza na hybridný pohon s modelom Corsa. Zatiaľ ide o plne funkčnú štúdiu pripravenú na autosalón IAA vo Frankfurte.

Štúdia Corsa Hybrid kombinuje funkcie štartéra a elektrického generátora. Hybridný systém pri zastavení vozidla vypína dieselový motor a znova ho naštartuje po uvoľnení brzdového pedálu. Kombinácia naftového motora a elektrického generátora znižuje spotrebu i emisie. Lítium-ionová sa nabíja prostredníctvom funkcie regeneratívneho brzdenia: pri spomaľovaní sa vypína prívod paliva do motora a kinetická energia vozidla sa mení na elektrickú ako v hybridných automobiloch Toyota.

Modrý Golf
Po modeloch Polo, Passat a Passat Variant je Golf štvrtým modelom Volkswagenu označeným ako BlueMotion. Jeho spotreba bola v porovnaní s pôvodným modelom znížená o 0,6 litra na iba 4,5 l na 100 kilometrov. Rovnako boli znížené aj emisie CO2, a to zo 135 g/km na 119 g/km. Vďaka dlhšiemu prevodovému pomeru pri treťom, štvrtom a piatom rýchlostnom stupni sú otáčky motora počas jazdy tiež nižšie. Tieto zmeny samy osebe znižujú spotrebu o cca 0,2 litra. Menej viditeľné inovácie prebehli na podvozku s vylepšeným prúdením. K dosiahnutiu nižšej spotreby prispeli pneumatiky s nízkym valivým odporom a takmer uzavretá mriežka chladiča. Aby sa zabezpečilo nepretržité dostatočné chladenie motora TDI, je Golf BlueMotion vybavený účinným dvojitým ventilátorom.

Zaostalé Slovensko ?

V niektorých krajinách Európskej únie sú ekologické vozidlá poháňané biopalivom, plynom alebo hybridným systémom daňovo zvýhodnené 50%-nou zľavou, prípadne úplnou výnimkou od platenia registračných poplatkov za vozidlo a oslobodením od cestnej dane na dva roky. Vo Francúzsku firmy využívajú mimoriadnu amortizáciu vozidiel za obdobie dvanástich mesiacov namiesto piatich rokov. Pri tankovaní biopaliva motoristi dostanú 80%-nú náhradu dane za palivo.
Slovensko nepodporuje kúpu ekologických vozidiel s nižšou spotrebou alebo emisiami, prípadne hybridným pohonom. Jedine bezolovnaté benzíny sú zdanené nižšou sadzbou dane ako olovnaté benzíny. Plynné uhľovodíky ako propán a bután sú zdanené v porovnaní s ostatnými minerálnymi olejmi výrazne nižšou sadzbou dane.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 29 232
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 203
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 142
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 998
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 919
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 307
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 978
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 414
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Najviac medveďov lovili na Poľane.


3 h
Peter Tkačenko

Poskladať hocičo bez Hlasu bude nesmierne komplikované.


8 h
Ilustračné foto.

Kráľ pornobiznisu bol dlhé roky duchom, odhalili ho až škandály.


24. jún
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


31m

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  2. Lenka Filinová: Spomienka
  3. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  4. Martin Šuraba: Moje Košice
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiarske mesto Schaffhausen, neodolateľný Tom Cruise a hodinky IWC
  6. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  7. Metropolitný inštitút Bratislavy: Z ľudí, ktorí využili digitálnu platbu dane z nehnuteľnosti, ju 9 z 10 odporúča aj ostatným
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Štátnice, konferencie, workshopy a nové publikácie | Týmto žil ÚVP záverom akademického roka.
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 280
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 355
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 926
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 672
  5. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 591
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 147
  7. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 073
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 2 801
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu