Päťdesiatka v obci - bezpečnosť nie je iba vecou rýchlosti

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie.Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie.(Zdroj: AUTOR)

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy

v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Maximálna povolená rýchlosť v obci sa zníži zo 60 na 50 kilometrov za hodinu, pokiaľ parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách v navrhovanej podobe. Slovensko tak bude nasledovať vzor okolitých krajín a štandardov Európskej únie. Dôvodom zmeny je vysoký počet tragických nehôd, ktoré v obciach postihujú najmä chodcov, zvýšenie bezpečnosti a zmiernenie následkov nehôd. Tvorcovia zákona argumentujú kratšou brzdnou dráhou vozidla pri nižšej rýchlosti. Obmedzenie rýchlosti však môže skomplikovať beztak zlú plynulosť cestnej premávky na cestách a možnosť vzniku sekundárnych nehôd na začiatku obce, pri prudkom spomaľovaní kolóny. V západnej Európe je hustá sieť diaľnic a rýchlostných ciest, takže cez obce neprechádza tranzitná doprava tak, ako na hlavných ťahoch Slovenska spájajúcich západ a východ krajiny.

Nehody v obci

Z celkového minuloročného počtu dopravných nehôd (62 033) sa mimo obce stalo 16 548 a v obci 45 449. Vysoký počet nehôd v obci sa netýka zrážky auta s chodcom, ale množstva reťazových a drobných nehôd spôsobených neprimeraným zahustením prepravy v mestách a obciach. Hlavnými príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodiča, ktoré spôsobujú 70,9 percenta z nich. Neprimeraná rýchlosť má na celkovom počte nehôd ďaleko nižší podiel - 15,53 percenta.

Bezpečnosť v obciach je vecou sústredenia sa na jazdu, predvídania, dodržiavania základných povinností vodiča a predpísanej rýchlosti a rešpektovania dopravného značenia.

Nezmyselné štyridsiatky

Na mnohých miestach prestali napríklad motoristi rešpektovať štyridsiatky pre ich zbytočné nasadenie na nepotrebných miestach alebo tam, kde už dôvod obmedzenia rýchlosti pominul, ale značka zostala. Naopak pred školami a na sídliskách vodiči obmedzenú rýchlosť nedodržiavajú, pretože značenie nemá potrebnú vážnosť.

Reakčný čas

Podstatne presvedčivejším argumentom v prospech päťdesiatky v obci než brzdná dráha je reakčný čas. Dráha potrebná na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov - reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Ak vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h, zastaviť nestihne a podľa expertov z automobilky Audi do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. Rozdiel v brzdnej dráhe je síce minimálny, ale v priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac, kým začne brzdiť.

Ďalšie zmeny

Vodič má podľa súčasného zákona ísť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo za opísaných podmienok a na takú vzdialenosť, na akú má rozhľad. Podľa novej formulácie musí ísť vodič takou rýchlosťou, aby mohol vozidlo zastaviť.

Autobusy pomalšie

Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá mohli doposiaľ autobusy jazdiť rýchlosťou 110 km/h, ak to dovoľovala ich maximálna konštrukčná rýchlosť. Nový zákon má znížiť maximálnu povolenú rýchlosť pre autobusy na diaľnici o desať kilometrov na hodinu. Obmedzenie diaľničnej rýchlosti pre motocykle na 90 km/h už nebude platiť a motocyklisti budú využívať na diaľnici rovnakú povolenú rýchlosť ako automobily.

Vodiči s prípojnými vozidlami ťažšími ako 750 kg budú môcť jazdiť o desať kilometrov vyššou rýchlosťou, namiesto pôvodných 80 km/h až 90 km/h. Rýchlostné limity ani podľa budúceho zákona nebudú musieť dodržiavať vodiči ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby. Ministerstvo vnútra si tak necháva voľnú ruku na určenie pravidiel a podmienok, za akých nemusia príslušníci polície dodržiavať rýchlosť.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 438
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 512
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 389
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 267
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 808
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 383
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 945
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 517
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 800
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 562

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

NAKA obvinila konateľa Kiskovej firmy

Stíhanie sa týka firmy KTAG, ktorá si mala vypýtať neoprávnenú vratku DPH.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kde nechal Fico istoty?

Ani volič Smeru nevydrží všetko.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST