Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy
v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.
Maximálna povolená rýchlosť v obci sa zníži zo 60 na 50 kilometrov za hodinu, pokiaľ parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách v navrhovanej podobe. Slovensko tak bude nasledovať vzor okolitých krajín a štandardov Európskej únie. Dôvodom zmeny je vysoký počet tragických nehôd, ktoré v obciach postihujú najmä chodcov, zvýšenie bezpečnosti a zmiernenie následkov nehôd. Tvorcovia zákona argumentujú kratšou brzdnou dráhou vozidla pri nižšej rýchlosti. Obmedzenie rýchlosti však môže skomplikovať beztak zlú plynulosť cestnej premávky na cestách a možnosť vzniku sekundárnych nehôd na začiatku obce, pri prudkom spomaľovaní kolóny. V západnej Európe je hustá sieť diaľnic a rýchlostných ciest, takže cez obce neprechádza tranzitná doprava tak, ako na hlavných ťahoch Slovenska spájajúcich západ a východ krajiny.
Nehody v obci
Z celkového minuloročného počtu dopravných nehôd (62 033) sa mimo obce stalo 16 548 a v obci 45 449. Vysoký počet nehôd v obci sa netýka zrážky auta s chodcom, ale množstva reťazových a drobných nehôd spôsobených neprimeraným zahustením prepravy v mestách a obciach. Hlavnými príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodiča, ktoré spôsobujú 70,9 percenta z nich. Neprimeraná rýchlosť má na celkovom počte nehôd ďaleko nižší podiel - 15,53 percenta.
Bezpečnosť v obciach je vecou sústredenia sa na jazdu, predvídania, dodržiavania základných povinností vodiča a predpísanej rýchlosti a rešpektovania dopravného značenia.
Nezmyselné štyridsiatky
Na mnohých miestach prestali napríklad motoristi rešpektovať štyridsiatky pre ich zbytočné nasadenie na nepotrebných miestach alebo tam, kde už dôvod obmedzenia rýchlosti pominul, ale značka zostala. Naopak pred školami a na sídliskách vodiči obmedzenú rýchlosť nedodržiavajú, pretože značenie nemá potrebnú vážnosť.
Reakčný čas
Podstatne presvedčivejším argumentom v prospech päťdesiatky v obci než brzdná dráha je reakčný čas. Dráha potrebná na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov - reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Ak vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h, zastaviť nestihne a podľa expertov z automobilky Audi do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. Rozdiel v brzdnej dráhe je síce minimálny, ale v priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac, kým začne brzdiť.
Ďalšie zmeny
Vodič má podľa súčasného zákona ísť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo za opísaných podmienok a na takú vzdialenosť, na akú má rozhľad. Podľa novej formulácie musí ísť vodič takou rýchlosťou, aby mohol vozidlo zastaviť.
Autobusy pomalšie
Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá mohli doposiaľ autobusy jazdiť rýchlosťou 110 km/h, ak to dovoľovala ich maximálna konštrukčná rýchlosť. Nový zákon má znížiť maximálnu povolenú rýchlosť pre autobusy na diaľnici o desať kilometrov na hodinu. Obmedzenie diaľničnej rýchlosti pre motocykle na 90 km/h už nebude platiť a motocyklisti budú využívať na diaľnici rovnakú povolenú rýchlosť ako automobily.
Vodiči s prípojnými vozidlami ťažšími ako 750 kg budú môcť jazdiť o desať kilometrov vyššou rýchlosťou, namiesto pôvodných 80 km/h až 90 km/h. Rýchlostné limity ani podľa budúceho zákona nebudú musieť dodržiavať vodiči ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby. Ministerstvo vnútra si tak necháva voľnú ruku na určenie pravidiel a podmienok, za akých nemusia príslušníci polície dodržiavať rýchlosť.