SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Päťdesiatka v obci - bezpečnosť nie je iba vecou rýchlosti

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie.Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie. (Zdroj: AUTOR)

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy

v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Maximálna povolená rýchlosť v obci sa zníži zo 60 na 50 kilometrov za hodinu, pokiaľ parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách v navrhovanej podobe. Slovensko tak bude nasledovať vzor okolitých krajín a štandardov Európskej únie. Dôvodom zmeny je vysoký počet tragických nehôd, ktoré v obciach postihujú najmä chodcov, zvýšenie bezpečnosti a zmiernenie následkov nehôd. Tvorcovia zákona argumentujú kratšou brzdnou dráhou vozidla pri nižšej rýchlosti. Obmedzenie rýchlosti však môže skomplikovať beztak zlú plynulosť cestnej premávky na cestách a možnosť vzniku sekundárnych nehôd na začiatku obce, pri prudkom spomaľovaní kolóny. V západnej Európe je hustá sieť diaľnic a rýchlostných ciest, takže cez obce neprechádza tranzitná doprava tak, ako na hlavných ťahoch Slovenska spájajúcich západ a východ krajiny.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nehody v obci

Z celkového minuloročného počtu dopravných nehôd (62 033) sa mimo obce stalo 16 548 a v obci 45 449. Vysoký počet nehôd v obci sa netýka zrážky auta s chodcom, ale množstva reťazových a drobných nehôd spôsobených neprimeraným zahustením prepravy v mestách a obciach. Hlavnými príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodiča, ktoré spôsobujú 70,9 percenta z nich. Neprimeraná rýchlosť má na celkovom počte nehôd ďaleko nižší podiel - 15,53 percenta.

Bezpečnosť v obciach je vecou sústredenia sa na jazdu, predvídania, dodržiavania základných povinností vodiča a predpísanej rýchlosti a rešpektovania dopravného značenia.

Nezmyselné štyridsiatky

Na mnohých miestach prestali napríklad motoristi rešpektovať štyridsiatky pre ich zbytočné nasadenie na nepotrebných miestach alebo tam, kde už dôvod obmedzenia rýchlosti pominul, ale značka zostala. Naopak pred školami a na sídliskách vodiči obmedzenú rýchlosť nedodržiavajú, pretože značenie nemá potrebnú vážnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Reakčný čas

Podstatne presvedčivejším argumentom v prospech päťdesiatky v obci než brzdná dráha je reakčný čas. Dráha potrebná na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov - reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Ak vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h, zastaviť nestihne a podľa expertov z automobilky Audi do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. Rozdiel v brzdnej dráhe je síce minimálny, ale v priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac, kým začne brzdiť.

Ďalšie zmeny

Vodič má podľa súčasného zákona ísť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo za opísaných podmienok a na takú vzdialenosť, na akú má rozhľad. Podľa novej formulácie musí ísť vodič takou rýchlosťou, aby mohol vozidlo zastaviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Autobusy pomalšie

Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá mohli doposiaľ autobusy jazdiť rýchlosťou 110 km/h, ak to dovoľovala ich maximálna konštrukčná rýchlosť. Nový zákon má znížiť maximálnu povolenú rýchlosť pre autobusy na diaľnici o desať kilometrov na hodinu. Obmedzenie diaľničnej rýchlosti pre motocykle na 90 km/h už nebude platiť a motocyklisti budú využívať na diaľnici rovnakú povolenú rýchlosť ako automobily.

Vodiči s prípojnými vozidlami ťažšími ako 750 kg budú môcť jazdiť o desať kilometrov vyššou rýchlosťou, namiesto pôvodných 80 km/h až 90 km/h. Rýchlostné limity ani podľa budúceho zákona nebudú musieť dodržiavať vodiči ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby. Ministerstvo vnútra si tak necháva voľnú ruku na určenie pravidiel a podmienok, za akých nemusia príslušníci polície dodržiavať rýchlosť.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 603
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 762
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 854
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 243
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 506
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 016
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 845
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 204
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 8 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalšie úmrtia, nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Ilustračná fotografia.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Monika Jankovská v rukách polície.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.