Päťdesiatka v obci - bezpečnosť nie je iba vecou rýchlosti

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie.(Zdroj: AUTOR)

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy

v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Maximálna povolená rýchlosť v obci sa zníži zo 60 na 50 kilometrov za hodinu, pokiaľ parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách v navrhovanej podobe. Slovensko tak bude nasledovať vzor okolitých krajín a štandardov Európskej únie. Dôvodom zmeny je vysoký počet tragických nehôd, ktoré v obciach postihujú najmä chodcov, zvýšenie bezpečnosti a zmiernenie následkov nehôd. Tvorcovia zákona argumentujú kratšou brzdnou dráhou vozidla pri nižšej rýchlosti. Obmedzenie rýchlosti však môže skomplikovať beztak zlú plynulosť cestnej premávky na cestách a možnosť vzniku sekundárnych nehôd na začiatku obce, pri prudkom spomaľovaní kolóny. V západnej Európe je hustá sieť diaľnic a rýchlostných ciest, takže cez obce neprechádza tranzitná doprava tak, ako na hlavných ťahoch Slovenska spájajúcich západ a východ krajiny.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nehody v obci

Z celkového minuloročného počtu dopravných nehôd (62 033) sa mimo obce stalo 16 548 a v obci 45 449. Vysoký počet nehôd v obci sa netýka zrážky auta s chodcom, ale množstva reťazových a drobných nehôd spôsobených neprimeraným zahustením prepravy v mestách a obciach. Hlavnými príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodiča, ktoré spôsobujú 70,9 percenta z nich. Neprimeraná rýchlosť má na celkovom počte nehôd ďaleko nižší podiel - 15,53 percenta.

Bezpečnosť v obciach je vecou sústredenia sa na jazdu, predvídania, dodržiavania základných povinností vodiča a predpísanej rýchlosti a rešpektovania dopravného značenia.

Nezmyselné štyridsiatky

Na mnohých miestach prestali napríklad motoristi rešpektovať štyridsiatky pre ich zbytočné nasadenie na nepotrebných miestach alebo tam, kde už dôvod obmedzenia rýchlosti pominul, ale značka zostala. Naopak pred školami a na sídliskách vodiči obmedzenú rýchlosť nedodržiavajú, pretože značenie nemá potrebnú vážnosť.

Reakčný čas

Podstatne presvedčivejším argumentom v prospech päťdesiatky v obci než brzdná dráha je reakčný čas. Dráha potrebná na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov - reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Ak vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h, zastaviť nestihne a podľa expertov z automobilky Audi do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. Rozdiel v brzdnej dráhe je síce minimálny, ale v priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac, kým začne brzdiť.

Ďalšie zmeny

Vodič má podľa súčasného zákona ísť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo za opísaných podmienok a na takú vzdialenosť, na akú má rozhľad. Podľa novej formulácie musí ísť vodič takou rýchlosťou, aby mohol vozidlo zastaviť.

Autobusy pomalšie

Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá mohli doposiaľ autobusy jazdiť rýchlosťou 110 km/h, ak to dovoľovala ich maximálna konštrukčná rýchlosť. Nový zákon má znížiť maximálnu povolenú rýchlosť pre autobusy na diaľnici o desať kilometrov na hodinu. Obmedzenie diaľničnej rýchlosti pre motocykle na 90 km/h už nebude platiť a motocyklisti budú využívať na diaľnici rovnakú povolenú rýchlosť ako automobily.

Vodiči s prípojnými vozidlami ťažšími ako 750 kg budú môcť jazdiť o desať kilometrov vyššou rýchlosťou, namiesto pôvodných 80 km/h až 90 km/h. Rýchlostné limity ani podľa budúceho zákona nebudú musieť dodržiavať vodiči ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby. Ministerstvo vnútra si tak necháva voľnú ruku na určenie pravidiel a podmienok, za akých nemusia príslušníci polície dodržiavať rýchlosť.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 455
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 939
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 899
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 492
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 992
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 217
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 189
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 232

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.