SME
reklama

Päťdesiatka v obci - bezpečnosť nie je iba vecou rýchlosti

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie.Zníženie rýchlosti v obci nebude prekážať na vidieku s nižšou intenzitou dopravy. Naopak v mestách a na hlavných ťahoch môže spôsobiť spomalenie dopravy a komplikácie. (Zdroj: AUTOR)

Návrh nového zákona o premávke počíta so znížením povolenej rýchlosti jazdy

v obci zo súčasných 60 na 50 kilometrov za hodinu. Okrem toho má návrh zákona v paragrafe o rýchlosti jazdy novú formuláciu niektorých viet a tiež zmenené výrazy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Maximálna povolená rýchlosť v obci sa zníži zo 60 na 50 kilometrov za hodinu, pokiaľ parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách v navrhovanej podobe. Slovensko tak bude nasledovať vzor okolitých krajín a štandardov Európskej únie. Dôvodom zmeny je vysoký počet tragických nehôd, ktoré v obciach postihujú najmä chodcov, zvýšenie bezpečnosti a zmiernenie následkov nehôd. Tvorcovia zákona argumentujú kratšou brzdnou dráhou vozidla pri nižšej rýchlosti. Obmedzenie rýchlosti však môže skomplikovať beztak zlú plynulosť cestnej premávky na cestách a možnosť vzniku sekundárnych nehôd na začiatku obce, pri prudkom spomaľovaní kolóny. V západnej Európe je hustá sieť diaľnic a rýchlostných ciest, takže cez obce neprechádza tranzitná doprava tak, ako na hlavných ťahoch Slovenska spájajúcich západ a východ krajiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nehody v obci

Z celkového minuloročného počtu dopravných nehôd (62 033) sa mimo obce stalo 16 548 a v obci 45 449. Vysoký počet nehôd v obci sa netýka zrážky auta s chodcom, ale množstva reťazových a drobných nehôd spôsobených neprimeraným zahustením prepravy v mestách a obciach. Hlavnými príčinami nehôd sú nesprávny spôsob jazdy a porušenie základných povinností vodiča, ktoré spôsobujú 70,9 percenta z nich. Neprimeraná rýchlosť má na celkovom počte nehôd ďaleko nižší podiel - 15,53 percenta.

Bezpečnosť v obciach je vecou sústredenia sa na jazdu, predvídania, dodržiavania základných povinností vodiča a predpísanej rýchlosti a rešpektovania dopravného značenia.

Nezmyselné štyridsiatky

Na mnohých miestach prestali napríklad motoristi rešpektovať štyridsiatky pre ich zbytočné nasadenie na nepotrebných miestach alebo tam, kde už dôvod obmedzenia rýchlosti pominul, ale značka zostala. Naopak pred školami a na sídliskách vodiči obmedzenú rýchlosť nedodržiavajú, pretože značenie nemá potrebnú vážnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reakčný čas

Podstatne presvedčivejším argumentom v prospech päťdesiatky v obci než brzdná dráha je reakčný čas. Dráha potrebná na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov - reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Ak vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h, zastaviť nestihne a podľa expertov z automobilky Audi do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. Rozdiel v brzdnej dráhe je síce minimálny, ale v priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac, kým začne brzdiť.

Ďalšie zmeny

Vodič má podľa súčasného zákona ísť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo za opísaných podmienok a na takú vzdialenosť, na akú má rozhľad. Podľa novej formulácie musí ísť vodič takou rýchlosťou, aby mohol vozidlo zastaviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autobusy pomalšie

Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá mohli doposiaľ autobusy jazdiť rýchlosťou 110 km/h, ak to dovoľovala ich maximálna konštrukčná rýchlosť. Nový zákon má znížiť maximálnu povolenú rýchlosť pre autobusy na diaľnici o desať kilometrov na hodinu. Obmedzenie diaľničnej rýchlosti pre motocykle na 90 km/h už nebude platiť a motocyklisti budú využívať na diaľnici rovnakú povolenú rýchlosť ako automobily.

Vodiči s prípojnými vozidlami ťažšími ako 750 kg budú môcť jazdiť o desať kilometrov vyššou rýchlosťou, namiesto pôvodných 80 km/h až 90 km/h. Rýchlostné limity ani podľa budúceho zákona nebudú musieť dodržiavať vodiči ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby. Ministerstvo vnútra si tak necháva voľnú ruku na určenie pravidiel a podmienok, za akých nemusia príslušníci polície dodržiavať rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 697
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 527
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 495
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 023
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 683
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 988
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 658
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 404
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu