SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Komunikácia medzi autami - vyskúšali sme technológiu budúcnosti

Dnešné autá sú doslova preplnené zložitými elektronickými pomocníkmi od ABS, cez ESP až po aktívny tempomat a rôzne predkolízne systémy, ktorých úlohou je chrániť posádku pri nehode alebo ju na ňu čo najlepšie pripraviť.

(Zdroj: GM)


Vo všetkých prípadoch sa ale auto musí spoliehať samo na seba, čo nie vždy postačuje.

Jednou z možností ako znížiť počet nehôd a úmrtí na cestách je nehodám predchádzať. Technici koncernu General Motors začali preto vyvíjať telematický systém prenosu informácii medzi autami (V2V-Vehicle to Vehicle), ktorého termín uvedenia do sériovej výroby ešte nie je známy, ale my sme ho už mali možnosť vyskúšať.
Dôvodom vzniku tohto projektu je neustále rastúca nehodovosť. Nemecké štatistiky z roku 2003 hovoria, že až 26,1% havárií bolo spôsobených jazdou neprimeranou rýchlosťou a nedodržiavaním bezpečných odstupov medzi vozidlami, 22.8% príčin tvorili prekážky na ceste, v zákrute, kľučkovania medzi autami a otáčania a 11,1% pripadlo na jazdu v zlom pruhu a nesprávne predbiehanie.

Systém V2V

Cieľom systému V2V je preto na miesta, kde môže vzniknúť problém z dôvodu riskantného konania vodičov (odstavenie vozidla v zákrute, otáčanie sa za zákrutou), áut zoraďujúcich sa za sebou pri spájaní viacerých pruhov do jedného, práce na ceste alebo kvôli zlým poveternostným podmienkam (námraza, sneh, hmla), posádky iných vozidiel včas upozorniť aby sa dokázali na nepredvídané nebezpečenstvo pripraviť v predstihu a správne naň zareagovať. Sústava pozostávajúca z mikroprocesora, GPS prijímača a modulov bezdrôtovej komunikácie dokáže sledovať polohu vozidla, jeho rýchlosť a smer. Tieto údaje si potom vymieňa s okoloidúcimi autami do vzdialenosti 2 - 5 km. Ak systém zistí neštandardnú dopravnú situáciu, ktorú rozozná napríklad zapnutím senzora ABS, ESP, dažďového či svetelného senzora, vyšle signál cez GPS bezdrôtovú sieť Wireless LAN (dnes ju vie zachytiť každý notebook). Ostatné vozidlá túto informáciu príjmu a akusticky (cez reproduktory) aj opticky (prostredníctvom displeja navigácie) vodičov varujú pred blížiacim sa nebezpečenstvom. Samozrejme, auto neupozorní na všetky kritické situácie v najbližšom okolí. To by sa vodič z toľkých informácii mohol zblázniť. Veď bežne pri šoférovaní sleduje navigačný systém, počúva rádio a prípadne telefonuje sústavou hands-free.

Triedené informácie

Aby mu systém V2V nespôsoboval zbytočný stres, mal by prichádzajúce informácie selektovať podľa dôležitosti. Koľko informácii bude vo vozidle celkovo nikto nemá šancu tušiť. Auto však upozorní vodiča iba na nebezpečenstvo na trase, po ktorej ide. Výhoda bezdrôtovej siete LAN na prevádzku tohto systému je v tom, že ju chytíte všade a vzhľadom na už existujúce technológie si nevyžaduje žiadne náklady na prevádzku. Od konca budúceho alebo začiatkom roka 2009 bude na účel komunikácie medzi autami dokonca Európskou úniou stanovená jedna spoločná bezpečnostná frekvencia.

V praxi

A ako dokáže systém dôveryhodne rozpoznať o akú situáciu ide? Dobrý príklad je hmla. Ak vodič vojde do hmly, prvé čo urobí zníži rýchlosť a zapne hmlové svetlá. Keď to zopakuje desať áut po sebe, dá sa táto informácia považovať za dôveryhodnú v porovnaní s tým, keď mladí zapnú hmlovky bezdôvodne len tak pre frajerinu.
Skúška v praxi
Inžinieri GM nám umožnili tento systém aj názorne vyskúšať. K dispozícii sme mali 4 vozidlá (Cadillac STS, Opel Signum, Saab 9-3 Sport Combi a Chevrolet Epica). Najprv nám ukázali ako vie systém upozorniť na blížiace sa policajné alebo záchranné vozidlo. Často sa totiž stáva, že počujete sirénu, ale netušíte odkiaľ sa húkajúce vozidlo vyrúti. Aby ste z takýchto situácii nemali stres, systém vám ukáže nielen z ktorej strany sa blíži, ale aj ako je od vás ďaleko. Iná situácia - vozidlo stojace v zákrute alebo dopravné obmedzenie na neprehľadnom mieste. Aj keď prekážka nie je vo vašom jazdnom pruhu a nehrozí priama kolízia, systém vás 1 km alebo 500 m pred týmto miestom (podľa rýchlosti jazdy) upozorní akusticky aj vizuálne, prípadne vibrovaním sedadla (na tej strane sedáka, kde hrozí riziko), že na ceste niečo stojí.

Ďalší problém môže nastať na diaľnici pri vznikajúcej zápche, keď neviete odhadnúť akou rýchlosťou sa kolóna posúva a koľko treba brzdiť. Systém na pomaly idúce alebo stojace vozidlo pred vami upozorní najprv akusticky a vizuálne na displeji. Keď vodič nezareaguje na žiadne upozornenia, napríklad preto, že telefonuje alebo má hlasno zapnuté rádio, auto pošle informáciu tomu pre ním a zapne jeho brzdové svetlá. Medzi funkcie systému V2V patrí tiež optická signalizácia v spätnom zrkadle poukazujúca na vozidlo idúce vedľa vás v mŕtvom uhle. Rovnaký systém pod názvom BLIS už uviedla do sériovej výroby automobilka Volvo. Okrem upozorňovania vie V2V aj zasiahnuť. V prípade, že auto blížiace sa z bočnej cesty si vás na križovatke nevšíma a nespomaľuje, vaše auto to zaregistruje a ešte pred vjazdom do križovatky prudko zabrzdí. Vďaka vzájomnej komunikácii medzi autami môžu zastať aj obe vozidlá súčasne.

Uvedenie do života
Predstavitelia koncernu GM by tento systém radi uviedli na trh v priebehu 5 až 10 rokov. Aby sa však dal racionálne využívať, musí ním byť vybavených minimálne 15% jazdiacich vozidiel. O vplyve systému na cenu nových áut sa zatiaľ nehovorí. Jedným zo základných predpokladov úspechu celého projektu je ale jeho dostupnosť aj pre menšie a lacnejšie automobily. Viceprezident pre vývoj GM v Európe a generálny riaditeľ automobilky Adam Opel Hans Demant v tejto súvislosti povedal: „Čím viac vozidiel bude vybavených týmto systémom, tým efektívnejšia bude jeho činnosť. Preto je dôležité, aby V2V bol cenovo dostupný".

Keď je na ceste odstavené auto, V2V vás na to upozorní akusticky, vizuálne a vibráciami sedadla na tej strane sedáku, kde sa vozidlo z vášho pohľadu nachádza.
Ak sa blížite do križovatky a vozidlo z vedľajšej cesty nespomaľuje (buď vás nevidí alebo netuší, že máte prednosť), V2V hroziacu kolíziu predvída a vaše auto spomalí alebo úplne zastaví.
V2V reaguje aj na prekážky spojené s prácou na ceste, čo oceníte hlavne na diaľnici a neprehľadných miestach, napr. za zákrutou.
Optická signalizácia v spätnom zrkadle vás upozorní aj na vozidlo idúce vedľa vás v mŕtvom uhle.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 748
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 655
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 318
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 730
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 594
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 452
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 125
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 830
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 744
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 491
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.
Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Koronavírus: Situácia v Česku sa zlepšuje (minúta po minúte)

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 771 obetí.

Ilustračné foto.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.