Vo všetkých prípadoch sa ale auto musí spoliehať samo na seba, čo nie vždy postačuje.
Jednou z možností ako znížiť počet nehôd a úmrtí na cestách je nehodám predchádzať. Technici koncernu General Motors začali preto vyvíjať telematický systém prenosu informácii medzi autami (V2V-Vehicle to Vehicle), ktorého termín uvedenia do sériovej výroby ešte nie je známy, ale my sme ho už mali možnosť vyskúšať.
Dôvodom vzniku tohto projektu je neustále rastúca nehodovosť. Nemecké štatistiky z roku 2003 hovoria, že až 26,1% havárií bolo spôsobených jazdou neprimeranou rýchlosťou a nedodržiavaním bezpečných odstupov medzi vozidlami, 22.8% príčin tvorili prekážky na ceste, v zákrute, kľučkovania medzi autami a otáčania a 11,1% pripadlo na jazdu v zlom pruhu a nesprávne predbiehanie.
Systém V2V
Cieľom systému V2V je preto na miesta, kde môže vzniknúť problém z dôvodu riskantného konania vodičov (odstavenie vozidla v zákrute, otáčanie sa za zákrutou), áut zoraďujúcich sa za sebou pri spájaní viacerých pruhov do jedného, práce na ceste alebo kvôli zlým poveternostným podmienkam (námraza, sneh, hmla), posádky iných vozidiel včas upozorniť aby sa dokázali na nepredvídané nebezpečenstvo pripraviť v predstihu a správne naň zareagovať. Sústava pozostávajúca z mikroprocesora, GPS prijímača a modulov bezdrôtovej komunikácie dokáže sledovať polohu vozidla, jeho rýchlosť a smer. Tieto údaje si potom vymieňa s okoloidúcimi autami do vzdialenosti 2 - 5 km. Ak systém zistí neštandardnú dopravnú situáciu, ktorú rozozná napríklad zapnutím senzora ABS, ESP, dažďového či svetelného senzora, vyšle signál cez GPS bezdrôtovú sieť Wireless LAN (dnes ju vie zachytiť každý notebook). Ostatné vozidlá túto informáciu príjmu a akusticky (cez reproduktory) aj opticky (prostredníctvom displeja navigácie) vodičov varujú pred blížiacim sa nebezpečenstvom. Samozrejme, auto neupozorní na všetky kritické situácie v najbližšom okolí. To by sa vodič z toľkých informácii mohol zblázniť. Veď bežne pri šoférovaní sleduje navigačný systém, počúva rádio a prípadne telefonuje sústavou hands-free.
Triedené informácie
Aby mu systém V2V nespôsoboval zbytočný stres, mal by prichádzajúce informácie selektovať podľa dôležitosti. Koľko informácii bude vo vozidle celkovo nikto nemá šancu tušiť. Auto však upozorní vodiča iba na nebezpečenstvo na trase, po ktorej ide. Výhoda bezdrôtovej siete LAN na prevádzku tohto systému je v tom, že ju chytíte všade a vzhľadom na už existujúce technológie si nevyžaduje žiadne náklady na prevádzku. Od konca budúceho alebo začiatkom roka 2009 bude na účel komunikácie medzi autami dokonca Európskou úniou stanovená jedna spoločná bezpečnostná frekvencia.
V praxi
A ako dokáže systém dôveryhodne rozpoznať o akú situáciu ide? Dobrý príklad je hmla. Ak vodič vojde do hmly, prvé čo urobí zníži rýchlosť a zapne hmlové svetlá. Keď to zopakuje desať áut po sebe, dá sa táto informácia považovať za dôveryhodnú v porovnaní s tým, keď mladí zapnú hmlovky bezdôvodne len tak pre frajerinu.
Skúška v praxi
Inžinieri GM nám umožnili tento systém aj názorne vyskúšať. K dispozícii sme mali 4 vozidlá (Cadillac STS, Opel Signum, Saab 9-3 Sport Combi a Chevrolet Epica). Najprv nám ukázali ako vie systém upozorniť na blížiace sa policajné alebo záchranné vozidlo. Často sa totiž stáva, že počujete sirénu, ale netušíte odkiaľ sa húkajúce vozidlo vyrúti. Aby ste z takýchto situácii nemali stres, systém vám ukáže nielen z ktorej strany sa blíži, ale aj ako je od vás ďaleko. Iná situácia - vozidlo stojace v zákrute alebo dopravné obmedzenie na neprehľadnom mieste. Aj keď prekážka nie je vo vašom jazdnom pruhu a nehrozí priama kolízia, systém vás 1 km alebo 500 m pred týmto miestom (podľa rýchlosti jazdy) upozorní akusticky aj vizuálne, prípadne vibrovaním sedadla (na tej strane sedáka, kde hrozí riziko), že na ceste niečo stojí.
Ďalší problém môže nastať na diaľnici pri vznikajúcej zápche, keď neviete odhadnúť akou rýchlosťou sa kolóna posúva a koľko treba brzdiť. Systém na pomaly idúce alebo stojace vozidlo pred vami upozorní najprv akusticky a vizuálne na displeji. Keď vodič nezareaguje na žiadne upozornenia, napríklad preto, že telefonuje alebo má hlasno zapnuté rádio, auto pošle informáciu tomu pre ním a zapne jeho brzdové svetlá. Medzi funkcie systému V2V patrí tiež optická signalizácia v spätnom zrkadle poukazujúca na vozidlo idúce vedľa vás v mŕtvom uhle. Rovnaký systém pod názvom BLIS už uviedla do sériovej výroby automobilka Volvo. Okrem upozorňovania vie V2V aj zasiahnuť. V prípade, že auto blížiace sa z bočnej cesty si vás na križovatke nevšíma a nespomaľuje, vaše auto to zaregistruje a ešte pred vjazdom do križovatky prudko zabrzdí. Vďaka vzájomnej komunikácii medzi autami môžu zastať aj obe vozidlá súčasne.
Uvedenie do života
Predstavitelia koncernu GM by tento systém radi uviedli na trh v priebehu 5 až 10 rokov. Aby sa však dal racionálne využívať, musí ním byť vybavených minimálne 15% jazdiacich vozidiel. O vplyve systému na cenu nových áut sa zatiaľ nehovorí. Jedným zo základných predpokladov úspechu celého projektu je ale jeho dostupnosť aj pre menšie a lacnejšie automobily. Viceprezident pre vývoj GM v Európe a generálny riaditeľ automobilky Adam Opel Hans Demant v tejto súvislosti povedal: „Čím viac vozidiel bude vybavených týmto systémom, tým efektívnejšia bude jeho činnosť. Preto je dôležité, aby V2V bol cenovo dostupný".
![]() | Keď je na ceste odstavené auto, V2V vás na to upozorní akusticky, vizuálne a vibráciami sedadla na tej strane sedáku, kde sa vozidlo z vášho pohľadu nachádza. |
![]() | Ak sa blížite do križovatky a vozidlo z vedľajšej cesty nespomaľuje (buď vás nevidí alebo netuší, že máte prednosť), V2V hroziacu kolíziu predvída a vaše auto spomalí alebo úplne zastaví. |
![]() | V2V reaguje aj na prekážky spojené s prácou na ceste, čo oceníte hlavne na diaľnici a neprehľadných miestach, napr. za zákrutou. |
![]() | Optická signalizácia v spätnom zrkadle vás upozorní aj na vozidlo idúce vedľa vás v mŕtvom uhle. |