SME

Posádka SME na rely – skúsenosť s profesionálmi

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Suzuki Ignis Sport vydržal bez  problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok.Suzuki Ignis Sport vydržal bez problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok. (Zdroj: Tibor Szabosi)

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po ťažkých začiatkoch v najnáročnejšej disciplíne motoristického športu nadišiel čas angažovať profesionálny tím na prípravu auta a servisu, s cieľom sústrediť sa iba na jazdenie a zbieranie skúsenosti. Nové pretekárske náradie pripravil automobilový pretekár a šéf tímu Aspekta Trading Ing. Jiří Pertlíček z Plzne, ktorý prevádzkuje Suzuki Ignis Sport aj pre pohárové súťaže Suzuki Ignis Cup v Rakúsku.
Vozidlo s benzínovým motorom objemu 1,5 l má veľmi presne špecifikovaný stupeň úprav, ktoré rakúski športoví komisári precízne kontrolujú. Preto musela posádka SME jazdiť so sériovou prevodovkou a výkonom motora 123 k. Príprava na rely sa začala tréningom a zvykaním si na nového spolujazdca a nesmierne ľahké a obratné auto. 

Horňáka nahradil Štefuca
Týždeň pred začiatkom Aquacity Carbon Neutral Rally bolo treba vyriešiť otázku zastúpenia spolujazdca Pavla Horňáka, ktorý sa nemohol rely zúčastniť. Rasťo Chvála prežíval hľadanie spolujazdca veľmi intenzívne „Nie je to jednoduché sadnúť si do auta, vedľa niekoho nového a nájsť obojstrannú dôveru. Napokon mi cestou v aute napadla spásonosná myšlienka zavolať Alexandrovi Štefucovi. Alex má veľa skúseností a nechýbala nám obojstranná dôvera. Využili sme doliečovanie Jara Homolu, ktorý nemohol nastúpiť so svojim autom a Alexander bol voľný“. Posádka nesúca logo denníka SME tak napokon mohla odštartovať pod hlavičkou komárňanského súťažiaceho JMP RACING TEAM-u, ktorý reprezentoval aj Mário Csente na Subaru Impreza.

SkryťVypnúť reklamu

Vylepšený rozpis trate
Prvé tréningové jazdy a písanie rozpisu prebehli veľmi rýchlo, pretože okrem dvoch rýchlostných skúšok, pre väčšinu posádok úplne nových, zostávali iba dva mestské okruhy. Rozpis sa iba v niektorých detailoch líšil od toho, ktorý chlapci použili na prvých dvoch rely súťažiach. „Zladenie sa s novým spolujazdcom netrvalo dlho, určite sme si sadli, navyše Alex mi ukázal nové prvky, ktoré sa mi zapáčili a uľahčili jazdu. Je jednoducho pedant a jeho rozpisu som veľmi dobre rozumel, napokon priebeh rely bez krízových momentov to iba dokázal.“

Prológ
Kvality plzenského tímu sa ukázali už v príprave, keď naša posádka odjazdila prvé testovacie kilometre medzi Popradom a Vernárom. Pár kilometrov nestačí na úplné zvládnutie auta, ale na posúdenie jeho technického stavu áno. Nastavenie tlmičov nebolo potrebné meniť a brzdy sa ukázali ako veľmi účinné. „Jediné, čo sme chceli vedieť a nemali ako a kde otestovať, bolo správanie auta na hrboľatom asfalte, ktorý nás čakal v lesoch okolo Levoče." Piatkový večerný prológ v uliciach Popradu chcel Rasťo Chvála  po nevydarenej rely v Bratislave „rozdýchať“ a zvyknúť si na auto. Spojenie opatrnosti a dlhých prevodov sa premietlo aj v dosiahnutom čase a celkovým umiestnením (34), za niektorými vozidlami Škoda Fabia triedy N1.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlejšie v lese
Druhý deň sa na ozajstných rýchlostných skúškach v lese situácia zmenila a Rasťo s Alexom začali zrýchľovať a predbiehať konkurentov. Treba priznať, že Maďar Radó bol nedostihnuteľný, ale naša posádka bola rýchlejšia ako niektoré autá s dvojlitrovým motorom. Po prvej sekcii rýchlostných skúšok Rasťo neskrýval radosť z podvozka a dosiahnutých časov: „Jazdné vlastnosti auta sú výborné, najmä podvozok a ovládanie na miestach s vyhádzaným štrkom. Motor ide výborne do otáčok, akurát na rely treba inú prevodovku a to nás brzdí v dlhých stúpaniach. Máme však ďalšie možnosti ako sa zrýchliť“. Dobrú náladu mal aj Alexander Štefuca na mieste spolujazdca: „V niektorých miestach sme mali problém s radením dvojky ale inak je to fajn, rozpis sme teraz po prvom prejazde trochu upravili na voľnejšie, niekedy som Rasťa asi príliš pribrzdil, ale vidím, že ma počúva, takže môžeme ísť rýchlejšie.“
S pribúdajúcimi skúškami sa postavenie posádky vylepšovalo až na konečné 24. miesto v absolútnom poradí z 37 posádok, ktoré uvideli cieľ. Na štarte rely ich bolo 45 a z tohto pohľadu je dosiahnutý výsledok viac než dobrý, pretože chlapci za sebou nechali aj výkonnejšie autá s podstatne širším rozsahom úprav. V záverečnom prológu dosiahli dokonca 21. čas v absolútnom poradí a poistili si tak celkové umiestnenie.
Spolujazdec Rasťa Chválu z predchádzajúcich dvoch rely Pavol Horňák vidí v jednorazovej zámene spolujazdca prínos pre ich posádku: „Alex má mnohoročné skúsenosti z rely a to na sedadle spolujazdca aj pilota. Ich odovzdávanie smerom k nám, má veľkú cenu".

SkryťVypnúť reklamu

Dobré náradie
Suzuki Ignis Sport je výborné náčinie pre začínajúcich pretekárov, najmä ak je tímová príprava na vysokej úrovni. Pohodu v tíme a možnosť sústrediť sa iba na jazdenie si pochvaľoval aj Rasťo Chvála „Mal som z toho obrovský zážitok, len čo som zastal pod stanom, auto sa zdvihlo a mechanici pracovali ako včely. Tiež ma príjemne prekvapil podvozok Suzuki a jeho športové nadanie, v podstate ide o sériové auto s miernymi úpravami. Celá rely bola jedna veľké radosť, poriadne sme si to s Alexandrom užili. Dúfam, že v Košiciach budem ešte rýchlejší, lebo ku koncu popradskej súťaže sme si začali na auto zvykať.“

Rely opäť v poprade
Aquacity Carbon Neutral Rally vrátilo kráľovskú disciplínu do Popradu vo veľmi dobrom svetle po stránke organizačnej a tiež diváckej. Viac o celej rely si môžete prečítať na oficiálnej stránke súťaže TU.
V krátkom čase prinesieme on-board video zo Suzuki Ignis Sport na Aquacity Carbon Neutral Rally v Poprade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


 

Autor: mk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 368
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 992
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 615
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 761
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 023
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 706
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 558
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Kuvik: Po predĺženom víkende: návrat do slovenskej reality
  2. Rado Surovka: Slovakistan
  3. Dušan Piršel: Funkčná spoločnosť sa nedá postaviť na návykoch z jaslí
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Iveta Bakitová: Skiathos a Skopelos - miesta, ktoré očarili aj filmové legendy
  6. Štefan Šturdzík: Bijeme sa do pŕs , aký sme národ , pritom je u nás najviac čiernych skládok z celej EÚ !!
  7. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja
  8. Martin Turčan: Ohlodaná kosť v tlame KDH a HS
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 601
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 380
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 423
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 10 955
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 369
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 929
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 913
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 165
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťZatvoriť reklamu