SUZUKI IGNIS SPORT MÁ SUPER PODVOZOK

Posádka SME na rely – skúsenosť s profesionálmi

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Suzuki Ignis Sport vydržal bez problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok.(Zdroj: Tibor Szabosi)

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Po ťažkých začiatkoch v najnáročnejšej disciplíne motoristického športu nadišiel čas angažovať profesionálny tím na prípravu auta a servisu, s cieľom sústrediť sa iba na jazdenie a zbieranie skúsenosti. Nové pretekárske náradie pripravil automobilový pretekár a šéf tímu Aspekta Trading Ing. Jiří Pertlíček z Plzne, ktorý prevádzkuje Suzuki Ignis Sport aj pre pohárové súťaže Suzuki Ignis Cup v Rakúsku.
Vozidlo s benzínovým motorom objemu 1,5 l má veľmi presne špecifikovaný stupeň úprav, ktoré rakúski športoví komisári precízne kontrolujú. Preto musela posádka SME jazdiť so sériovou prevodovkou a výkonom motora 123 k. Príprava na rely sa začala tréningom a zvykaním si na nového spolujazdca a nesmierne ľahké a obratné auto. 

Horňáka nahradil Štefuca
Týždeň pred začiatkom Aquacity Carbon Neutral Rally bolo treba vyriešiť otázku zastúpenia spolujazdca Pavla Horňáka, ktorý sa nemohol rely zúčastniť. Rasťo Chvála prežíval hľadanie spolujazdca veľmi intenzívne „Nie je to jednoduché sadnúť si do auta, vedľa niekoho nového a nájsť obojstrannú dôveru. Napokon mi cestou v aute napadla spásonosná myšlienka zavolať Alexandrovi Štefucovi. Alex má veľa skúseností a nechýbala nám obojstranná dôvera. Využili sme doliečovanie Jara Homolu, ktorý nemohol nastúpiť so svojim autom a Alexander bol voľný“. Posádka nesúca logo denníka SME tak napokon mohla odštartovať pod hlavičkou komárňanského súťažiaceho JMP RACING TEAM-u, ktorý reprezentoval aj Mário Csente na Subaru Impreza.

Vylepšený rozpis trate
Prvé tréningové jazdy a písanie rozpisu prebehli veľmi rýchlo, pretože okrem dvoch rýchlostných skúšok, pre väčšinu posádok úplne nových, zostávali iba dva mestské okruhy. Rozpis sa iba v niektorých detailoch líšil od toho, ktorý chlapci použili na prvých dvoch rely súťažiach. „Zladenie sa s novým spolujazdcom netrvalo dlho, určite sme si sadli, navyše Alex mi ukázal nové prvky, ktoré sa mi zapáčili a uľahčili jazdu. Je jednoducho pedant a jeho rozpisu som veľmi dobre rozumel, napokon priebeh rely bez krízových momentov to iba dokázal.“

Prológ
Kvality plzenského tímu sa ukázali už v príprave, keď naša posádka odjazdila prvé testovacie kilometre medzi Popradom a Vernárom. Pár kilometrov nestačí na úplné zvládnutie auta, ale na posúdenie jeho technického stavu áno. Nastavenie tlmičov nebolo potrebné meniť a brzdy sa ukázali ako veľmi účinné. „Jediné, čo sme chceli vedieť a nemali ako a kde otestovať, bolo správanie auta na hrboľatom asfalte, ktorý nás čakal v lesoch okolo Levoče." Piatkový večerný prológ v uliciach Popradu chcel Rasťo Chvála  po nevydarenej rely v Bratislave „rozdýchať“ a zvyknúť si na auto. Spojenie opatrnosti a dlhých prevodov sa premietlo aj v dosiahnutom čase a celkovým umiestnením (34), za niektorými vozidlami Škoda Fabia triedy N1.

Rýchlejšie v lese
Druhý deň sa na ozajstných rýchlostných skúškach v lese situácia zmenila a Rasťo s Alexom začali zrýchľovať a predbiehať konkurentov. Treba priznať, že Maďar Radó bol nedostihnuteľný, ale naša posádka bola rýchlejšia ako niektoré autá s dvojlitrovým motorom. Po prvej sekcii rýchlostných skúšok Rasťo neskrýval radosť z podvozka a dosiahnutých časov: „Jazdné vlastnosti auta sú výborné, najmä podvozok a ovládanie na miestach s vyhádzaným štrkom. Motor ide výborne do otáčok, akurát na rely treba inú prevodovku a to nás brzdí v dlhých stúpaniach. Máme však ďalšie možnosti ako sa zrýchliť“. Dobrú náladu mal aj Alexander Štefuca na mieste spolujazdca: „V niektorých miestach sme mali problém s radením dvojky ale inak je to fajn, rozpis sme teraz po prvom prejazde trochu upravili na voľnejšie, niekedy som Rasťa asi príliš pribrzdil, ale vidím, že ma počúva, takže môžeme ísť rýchlejšie.“
S pribúdajúcimi skúškami sa postavenie posádky vylepšovalo až na konečné 24. miesto v absolútnom poradí z 37 posádok, ktoré uvideli cieľ. Na štarte rely ich bolo 45 a z tohto pohľadu je dosiahnutý výsledok viac než dobrý, pretože chlapci za sebou nechali aj výkonnejšie autá s podstatne širším rozsahom úprav. V záverečnom prológu dosiahli dokonca 21. čas v absolútnom poradí a poistili si tak celkové umiestnenie.
Spolujazdec Rasťa Chválu z predchádzajúcich dvoch rely Pavol Horňák vidí v jednorazovej zámene spolujazdca prínos pre ich posádku: „Alex má mnohoročné skúsenosti z rely a to na sedadle spolujazdca aj pilota. Ich odovzdávanie smerom k nám, má veľkú cenu".

Dobré náradie
Suzuki Ignis Sport je výborné náčinie pre začínajúcich pretekárov, najmä ak je tímová príprava na vysokej úrovni. Pohodu v tíme a možnosť sústrediť sa iba na jazdenie si pochvaľoval aj Rasťo Chvála „Mal som z toho obrovský zážitok, len čo som zastal pod stanom, auto sa zdvihlo a mechanici pracovali ako včely. Tiež ma príjemne prekvapil podvozok Suzuki a jeho športové nadanie, v podstate ide o sériové auto s miernymi úpravami. Celá rely bola jedna veľké radosť, poriadne sme si to s Alexandrom užili. Dúfam, že v Košiciach budem ešte rýchlejší, lebo ku koncu popradskej súťaže sme si začali na auto zvykať.“

Rely opäť v poprade
Aquacity Carbon Neutral Rally vrátilo kráľovskú disciplínu do Popradu vo veľmi dobrom svetle po stránke organizačnej a tiež diváckej. Viac o celej rely si môžete prečítať na oficiálnej stránke súťaže TU.
V krátkom čase prinesieme on-board video zo Suzuki Ignis Sport na Aquacity Carbon Neutral Rally v Poprade.


 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 415
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 264
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 996
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 302
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 917
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 198
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 772
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 547
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 755
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 583

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

EKONOMIKA

Alkohol u cyklistov tolerujú, ale nie všade

Vlani nafúkali stovky cyklistov, väčšinou viac ako jedno promile.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.