SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky
SUZUKI IGNIS SPORT MÁ SUPER PODVOZOK

Posádka SME na rely – skúsenosť s profesionálmi

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Suzuki Ignis Sport vydržal bez  problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok.Suzuki Ignis Sport vydržal bez problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok. (Zdroj: Tibor Szabosi)

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Po ťažkých začiatkoch v najnáročnejšej disciplíne motoristického športu nadišiel čas angažovať profesionálny tím na prípravu auta a servisu, s cieľom sústrediť sa iba na jazdenie a zbieranie skúsenosti. Nové pretekárske náradie pripravil automobilový pretekár a šéf tímu Aspekta Trading Ing. Jiří Pertlíček z Plzne, ktorý prevádzkuje Suzuki Ignis Sport aj pre pohárové súťaže Suzuki Ignis Cup v Rakúsku.
Vozidlo s benzínovým motorom objemu 1,5 l má veľmi presne špecifikovaný stupeň úprav, ktoré rakúski športoví komisári precízne kontrolujú. Preto musela posádka SME jazdiť so sériovou prevodovkou a výkonom motora 123 k. Príprava na rely sa začala tréningom a zvykaním si na nového spolujazdca a nesmierne ľahké a obratné auto. 

Horňáka nahradil Štefuca
Týždeň pred začiatkom Aquacity Carbon Neutral Rally bolo treba vyriešiť otázku zastúpenia spolujazdca Pavla Horňáka, ktorý sa nemohol rely zúčastniť. Rasťo Chvála prežíval hľadanie spolujazdca veľmi intenzívne „Nie je to jednoduché sadnúť si do auta, vedľa niekoho nového a nájsť obojstrannú dôveru. Napokon mi cestou v aute napadla spásonosná myšlienka zavolať Alexandrovi Štefucovi. Alex má veľa skúseností a nechýbala nám obojstranná dôvera. Využili sme doliečovanie Jara Homolu, ktorý nemohol nastúpiť so svojim autom a Alexander bol voľný“. Posádka nesúca logo denníka SME tak napokon mohla odštartovať pod hlavičkou komárňanského súťažiaceho JMP RACING TEAM-u, ktorý reprezentoval aj Mário Csente na Subaru Impreza.

Vylepšený rozpis trate
Prvé tréningové jazdy a písanie rozpisu prebehli veľmi rýchlo, pretože okrem dvoch rýchlostných skúšok, pre väčšinu posádok úplne nových, zostávali iba dva mestské okruhy. Rozpis sa iba v niektorých detailoch líšil od toho, ktorý chlapci použili na prvých dvoch rely súťažiach. „Zladenie sa s novým spolujazdcom netrvalo dlho, určite sme si sadli, navyše Alex mi ukázal nové prvky, ktoré sa mi zapáčili a uľahčili jazdu. Je jednoducho pedant a jeho rozpisu som veľmi dobre rozumel, napokon priebeh rely bez krízových momentov to iba dokázal.“

Prológ
Kvality plzenského tímu sa ukázali už v príprave, keď naša posádka odjazdila prvé testovacie kilometre medzi Popradom a Vernárom. Pár kilometrov nestačí na úplné zvládnutie auta, ale na posúdenie jeho technického stavu áno. Nastavenie tlmičov nebolo potrebné meniť a brzdy sa ukázali ako veľmi účinné. „Jediné, čo sme chceli vedieť a nemali ako a kde otestovať, bolo správanie auta na hrboľatom asfalte, ktorý nás čakal v lesoch okolo Levoče." Piatkový večerný prológ v uliciach Popradu chcel Rasťo Chvála  po nevydarenej rely v Bratislave „rozdýchať“ a zvyknúť si na auto. Spojenie opatrnosti a dlhých prevodov sa premietlo aj v dosiahnutom čase a celkovým umiestnením (34), za niektorými vozidlami Škoda Fabia triedy N1.

Rýchlejšie v lese
Druhý deň sa na ozajstných rýchlostných skúškach v lese situácia zmenila a Rasťo s Alexom začali zrýchľovať a predbiehať konkurentov. Treba priznať, že Maďar Radó bol nedostihnuteľný, ale naša posádka bola rýchlejšia ako niektoré autá s dvojlitrovým motorom. Po prvej sekcii rýchlostných skúšok Rasťo neskrýval radosť z podvozka a dosiahnutých časov: „Jazdné vlastnosti auta sú výborné, najmä podvozok a ovládanie na miestach s vyhádzaným štrkom. Motor ide výborne do otáčok, akurát na rely treba inú prevodovku a to nás brzdí v dlhých stúpaniach. Máme však ďalšie možnosti ako sa zrýchliť“. Dobrú náladu mal aj Alexander Štefuca na mieste spolujazdca: „V niektorých miestach sme mali problém s radením dvojky ale inak je to fajn, rozpis sme teraz po prvom prejazde trochu upravili na voľnejšie, niekedy som Rasťa asi príliš pribrzdil, ale vidím, že ma počúva, takže môžeme ísť rýchlejšie.“
S pribúdajúcimi skúškami sa postavenie posádky vylepšovalo až na konečné 24. miesto v absolútnom poradí z 37 posádok, ktoré uvideli cieľ. Na štarte rely ich bolo 45 a z tohto pohľadu je dosiahnutý výsledok viac než dobrý, pretože chlapci za sebou nechali aj výkonnejšie autá s podstatne širším rozsahom úprav. V záverečnom prológu dosiahli dokonca 21. čas v absolútnom poradí a poistili si tak celkové umiestnenie.
Spolujazdec Rasťa Chválu z predchádzajúcich dvoch rely Pavol Horňák vidí v jednorazovej zámene spolujazdca prínos pre ich posádku: „Alex má mnohoročné skúsenosti z rely a to na sedadle spolujazdca aj pilota. Ich odovzdávanie smerom k nám, má veľkú cenu".

Dobré náradie
Suzuki Ignis Sport je výborné náčinie pre začínajúcich pretekárov, najmä ak je tímová príprava na vysokej úrovni. Pohodu v tíme a možnosť sústrediť sa iba na jazdenie si pochvaľoval aj Rasťo Chvála „Mal som z toho obrovský zážitok, len čo som zastal pod stanom, auto sa zdvihlo a mechanici pracovali ako včely. Tiež ma príjemne prekvapil podvozok Suzuki a jeho športové nadanie, v podstate ide o sériové auto s miernymi úpravami. Celá rely bola jedna veľké radosť, poriadne sme si to s Alexandrom užili. Dúfam, že v Košiciach budem ešte rýchlejší, lebo ku koncu popradskej súťaže sme si začali na auto zvykať.“

Rely opäť v poprade
Aquacity Carbon Neutral Rally vrátilo kráľovskú disciplínu do Popradu vo veľmi dobrom svetle po stránke organizačnej a tiež diváckej. Viac o celej rely si môžete prečítať na oficiálnej stránke súťaže TU.
V krátkom čase prinesieme on-board video zo Suzuki Ignis Sport na Aquacity Carbon Neutral Rally v Poprade.


 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 909
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 026
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 645
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 993
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 020
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 704
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 544
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 357
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 255
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

12 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

7 h

Neprehliadnite tiež

Proti ľadu neodporúčame horúcu vodu ani stierače.

11 h
Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

19 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

26. jan
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan