SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Posádka SME na rely – skúsenosť s profesionálmi

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Suzuki Ignis Sport vydržal bez  problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok.Suzuki Ignis Sport vydržal bez problémov až do konca náročnej súťaže. Jeho dominantou sú brzdy a podvozok. (Zdroj: Tibor Szabosi)

Štvrté podujatie Majstrovstiev Slovenskej republiky v rely bolo tretím v poradí a plným noviniek aj pre posádku denníka SME. Okrem zastupovania spolujazdca došlo k výmene auta a realizačného tímu. Auto pripravili profesionáli z Plzne.

Po ťažkých začiatkoch v najnáročnejšej disciplíne motoristického športu nadišiel čas angažovať profesionálny tím na prípravu auta a servisu, s cieľom sústrediť sa iba na jazdenie a zbieranie skúsenosti. Nové pretekárske náradie pripravil automobilový pretekár a šéf tímu Aspekta Trading Ing. Jiří Pertlíček z Plzne, ktorý prevádzkuje Suzuki Ignis Sport aj pre pohárové súťaže Suzuki Ignis Cup v Rakúsku.
Vozidlo s benzínovým motorom objemu 1,5 l má veľmi presne špecifikovaný stupeň úprav, ktoré rakúski športoví komisári precízne kontrolujú. Preto musela posádka SME jazdiť so sériovou prevodovkou a výkonom motora 123 k. Príprava na rely sa začala tréningom a zvykaním si na nového spolujazdca a nesmierne ľahké a obratné auto. 

Horňáka nahradil Štefuca
Týždeň pred začiatkom Aquacity Carbon Neutral Rally bolo treba vyriešiť otázku zastúpenia spolujazdca Pavla Horňáka, ktorý sa nemohol rely zúčastniť. Rasťo Chvála prežíval hľadanie spolujazdca veľmi intenzívne „Nie je to jednoduché sadnúť si do auta, vedľa niekoho nového a nájsť obojstrannú dôveru. Napokon mi cestou v aute napadla spásonosná myšlienka zavolať Alexandrovi Štefucovi. Alex má veľa skúseností a nechýbala nám obojstranná dôvera. Využili sme doliečovanie Jara Homolu, ktorý nemohol nastúpiť so svojim autom a Alexander bol voľný“. Posádka nesúca logo denníka SME tak napokon mohla odštartovať pod hlavičkou komárňanského súťažiaceho JMP RACING TEAM-u, ktorý reprezentoval aj Mário Csente na Subaru Impreza.

Vylepšený rozpis trate
Prvé tréningové jazdy a písanie rozpisu prebehli veľmi rýchlo, pretože okrem dvoch rýchlostných skúšok, pre väčšinu posádok úplne nových, zostávali iba dva mestské okruhy. Rozpis sa iba v niektorých detailoch líšil od toho, ktorý chlapci použili na prvých dvoch rely súťažiach. „Zladenie sa s novým spolujazdcom netrvalo dlho, určite sme si sadli, navyše Alex mi ukázal nové prvky, ktoré sa mi zapáčili a uľahčili jazdu. Je jednoducho pedant a jeho rozpisu som veľmi dobre rozumel, napokon priebeh rely bez krízových momentov to iba dokázal.“

Prológ
Kvality plzenského tímu sa ukázali už v príprave, keď naša posádka odjazdila prvé testovacie kilometre medzi Popradom a Vernárom. Pár kilometrov nestačí na úplné zvládnutie auta, ale na posúdenie jeho technického stavu áno. Nastavenie tlmičov nebolo potrebné meniť a brzdy sa ukázali ako veľmi účinné. „Jediné, čo sme chceli vedieť a nemali ako a kde otestovať, bolo správanie auta na hrboľatom asfalte, ktorý nás čakal v lesoch okolo Levoče." Piatkový večerný prológ v uliciach Popradu chcel Rasťo Chvála  po nevydarenej rely v Bratislave „rozdýchať“ a zvyknúť si na auto. Spojenie opatrnosti a dlhých prevodov sa premietlo aj v dosiahnutom čase a celkovým umiestnením (34), za niektorými vozidlami Škoda Fabia triedy N1.

Rýchlejšie v lese
Druhý deň sa na ozajstných rýchlostných skúškach v lese situácia zmenila a Rasťo s Alexom začali zrýchľovať a predbiehať konkurentov. Treba priznať, že Maďar Radó bol nedostihnuteľný, ale naša posádka bola rýchlejšia ako niektoré autá s dvojlitrovým motorom. Po prvej sekcii rýchlostných skúšok Rasťo neskrýval radosť z podvozka a dosiahnutých časov: „Jazdné vlastnosti auta sú výborné, najmä podvozok a ovládanie na miestach s vyhádzaným štrkom. Motor ide výborne do otáčok, akurát na rely treba inú prevodovku a to nás brzdí v dlhých stúpaniach. Máme však ďalšie možnosti ako sa zrýchliť“. Dobrú náladu mal aj Alexander Štefuca na mieste spolujazdca: „V niektorých miestach sme mali problém s radením dvojky ale inak je to fajn, rozpis sme teraz po prvom prejazde trochu upravili na voľnejšie, niekedy som Rasťa asi príliš pribrzdil, ale vidím, že ma počúva, takže môžeme ísť rýchlejšie.“
S pribúdajúcimi skúškami sa postavenie posádky vylepšovalo až na konečné 24. miesto v absolútnom poradí z 37 posádok, ktoré uvideli cieľ. Na štarte rely ich bolo 45 a z tohto pohľadu je dosiahnutý výsledok viac než dobrý, pretože chlapci za sebou nechali aj výkonnejšie autá s podstatne širším rozsahom úprav. V záverečnom prológu dosiahli dokonca 21. čas v absolútnom poradí a poistili si tak celkové umiestnenie.
Spolujazdec Rasťa Chválu z predchádzajúcich dvoch rely Pavol Horňák vidí v jednorazovej zámene spolujazdca prínos pre ich posádku: „Alex má mnohoročné skúsenosti z rely a to na sedadle spolujazdca aj pilota. Ich odovzdávanie smerom k nám, má veľkú cenu".

Dobré náradie
Suzuki Ignis Sport je výborné náčinie pre začínajúcich pretekárov, najmä ak je tímová príprava na vysokej úrovni. Pohodu v tíme a možnosť sústrediť sa iba na jazdenie si pochvaľoval aj Rasťo Chvála „Mal som z toho obrovský zážitok, len čo som zastal pod stanom, auto sa zdvihlo a mechanici pracovali ako včely. Tiež ma príjemne prekvapil podvozok Suzuki a jeho športové nadanie, v podstate ide o sériové auto s miernymi úpravami. Celá rely bola jedna veľké radosť, poriadne sme si to s Alexandrom užili. Dúfam, že v Košiciach budem ešte rýchlejší, lebo ku koncu popradskej súťaže sme si začali na auto zvykať.“

Rely opäť v poprade
Aquacity Carbon Neutral Rally vrátilo kráľovskú disciplínu do Popradu vo veľmi dobrom svetle po stránke organizačnej a tiež diváckej. Viac o celej rely si môžete prečítať na oficiálnej stránke súťaže TU.
V krátkom čase prinesieme on-board video zo Suzuki Ignis Sport na Aquacity Carbon Neutral Rally v Poprade.


 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Statute of limitations in consumer relations
  3. As prices rise, purchasing the right office is essential
  4. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  5. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  6. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  8. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 492
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 149
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 854
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 228
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 682
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 359
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 033
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 814
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  2. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  3. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  4. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  5. Viktor Pamula: Nové byty a zeleň v Spišskej Novej Vsi ?
  6. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  7. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  8. Mária Križanová: Matematka a matikári
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 305
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 11 617
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 076
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 192
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 318
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 141
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 969
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 811
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu