Cyklistov zabíja alkohol a tma

Ročne zomrie na slovenských cestách vyše štyridsať cyklistov. Ochrániť ich majú pripravované zmeny zákona. Povinná má byť okrem prilby aj reflexná vesta.

Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.

Cyklisti budú musieť dodržiavať rad nových príkazov, ak parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý navrhuje ministerstvo vnútra. Povinné majú byť prilby mimo obce, pre deti i v nej. Za zníženej viditeľnosti bude nutné obliecť si reflexnú vestu. O cyklotrasy sa budú cyklisti deliť s korčuliarmi či lyžiarmi.

Cieľom zmien je zvýšiť bezpečnosť premávky. V minulom roku zahynulo na našich cestách 45 cyklistov, presne rovnaký počet ako v roku 2005. K väčšine úmrtí dochádza v noci a za zníženej viditeľnosti. Najviac tragických nehôd je v nitrianskom kraji, kde zahynulo až 10 cyklistov. Negatívny trend pokračuje aj v tomto roku, keď sa v tomto kraji za prvých osem mesiacov stalo celkove 95 dopravných nehôd s účasťou cyklistov, teda o 14 viac ako v minulom roku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tma a chýbajúce svetlá
„Najčastejšou príčinou dopravných nehôd cyklistov je jednoznačne alkohol,“ povedala Renáta Čuháková, zástupkyňa hovorcu krajského policajného riaditeľstva v Nitre. V krvi ho tento rok namerali u 22 cyklistov – účastníkov dopravných nehôd. Pod havárie cyklistov sa podpísal aj zlý technický stav bicyklov, nedostatočné osvetlenie a nesprávny spôsob jazdy. „Najčastejšie dochádza k dopravným zrážkam s účasťou cyklistov za zníženej viditeľnosti alebo za tmy. Mnohí cyklisti totiž často nie sú osvetlení ani len odrazkami,“ povedala Čuháková.

Že dôvodom častých nehôd za súmraku a tmy je neosvetlený bicykel, potvrdil aj bývalý reprezentant Československa, profesionálny cyklista a účastník Tour de France Milan Jurčo. Reflexné vesty považuje za dobrý doplnok k dodržiavaniu toho, čo je už zákonom dané. Už dnes platí, že pri zníženej viditeľnosti nesmú cyklisti jazdiť bez osvetlenia bicykla. Dodržiavanie tejto povinnosti, ktorá ostáva aj v novom návrhu, sa však na Slovensku vynútiť nedarí.

„Neviem, či nám pomôžu reflexné vesty, keď nedokážeme prinútiť cyklistov jazdiť s patrične osvetleným bicyklom. Venujem sa predaju bicyklov a viem ako zákazníci obchádzajú svetelnú výbavu. Mám na mysli tých, čo chodia do práce, do obchodu, na poštu alebo dokonca do krčmy,“ povedal. Jurčo nevníma bezpečnosť iba ako cyklista ale aj ako vodič, ktorý potrebuje v tme cyklistu zbadať najskôr. Zadné červené svetlo podľa neho vidieť oveľa skôr ako reflexnú vestu. „Blikajúce červené svetlo mi jasne napovie, že predo mnou ide cyklista. Nedávno bol u mňa v obchode 89-ročný dedko-cyklista a neviem si predstaviť, ako bude nosiť prilbu a reflexnú vestu. Avšak osvetlenie bicykla by malo byť pre neho samozrejmosťou.“ Najmenšie riziko predstavujú športovci a pretekári, ktorí chodia na tréning dobre vystrojení, poznajú špecifiká ciest a jazdia na málo frekventovaných úsekoch.

Príčinou tragických nehôd cyklistov býva nedostatočné osvetlenie a jazda pod vplyvom alkoholu.

Pozor na korčuliarov
Doteraz smeli cestičku pre cyklistov používať iba osoby na bicykli alebo osoby tlačiace bicykel prípadne prechádzajúce na druhú stranu. Ministerstvo vnútra pripravuje zmenu, podľa ktorej cestičku pre cyklistov alebo jazdný pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach alebo kolieskových korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, pritom má primerané postavenie cyklistu. Policajný viceprezident Stanislav Jankovič považuje za lepšie, ak sa budú športovci pohybovať na cyklocestách než medzi autami. „Je to rozhodne bezpečnejšie, aj keby došlo k prípadnému stretu korčuliara s cyklistom, aspoň následky nebývajú také vážne,“ povedal. Problém s bezpečnosťou medzi cyklistami a korčuliarmi môže nastať iba na úzkych cyklocestách so šírkou pod dva metre. Cyklista Milan Jurčo na základe skúsenosti považuje za ideálne, aby bola cyklocesta na zmiešanú prevádzku široká aspoň tri a pol až štyri metre. „Športovec na korčuliach potrebuje podstatne širší pás ako cyklista.“ Podľa Jurča je to zvládnuteľné napríklad na hrádzi v Bratislave, ale nie na úzkych cyklocestách, ktorých máme minimum.

Na širších cyklocestách nebudú korčuliari prekážať. Ministerstvo vnútra chce, aby korčuliari jazdili radšej medzi cyklistami ako autami.

Povinné prilby
Podľa vzoru Českej republiky a iných štátov Európskej únie budú cyklisti povinní počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou, schválenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom dieťa, musí ju mať aj pri jazde v obci. Mnohí rekreační cyklisti aj pretekári nosia prilby už dávnejšie z vlastného presvedčenia. Podľa Jurča je používanie prilby trendová záležitosť, ktorá k nám prišla zo zahraničia. Investícia do dobrej a pritom nie drahej prilby sa pohybuje na hranici 800 korún a detské prilby sa dajú kúpiť už od 600 korún.

Záchranárov povinnosť používať cyklistické prilby potešila. Tomáš Psotka, vedúci záchranného systému zdravotnej záchrannej služby nemocnice v Brezne, dáva cyklistom a korčuliarom vyššiu šancu na prežitie pri havárii, ak majú na hlave kvalitnú prilbu. „Len čo sa na spoločnej ceste ocitne cyklista s automobilom, je tam veľké riziko kolízie,“ povedal. „V prvom rade by som však dbal na poriadne osvetlenie, aby bolo bicykel dobre vidieť. Na mysli mám cesty do práce, napríklad medzi Breznom a Podbrezovou, kde sa v tme pohybuje množstvo neosvetlených cyklistov.“

Otázne je, ako sa bude dariť kontrolovať povinnosť nosenia ochranných prostriedkov na bicykli, najmä u najrizikovejšej skupiny cyklistov, ktorá ignoruje už aj povinné osvetlenie.

Pre športovcov a pretekárov je prilba samozrejmosťou. Ostatní by ju mali nosiť najmä z vlastného presvedčenia.

Deti deti neustrážia
Zákon sa má zmeniť tiež v časti o jazde osôb mladších ako 10 rokov. Podľa novej formulácie budú môcť na cestách jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ne riadne dozrela a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností. Takouto zodpovednou a spôsobilou osobou nesmie byť iné dieťa. Skôr platila veková hranica 15 rokov. Nová formulácia umožní zjednotiť predpisy a zákony, aby sa vekové hranice v rôznych činnostiach nelíšili.

Ostatné ustanovenia o jazde na bicykli nebudú zásadne zmenené.

Pripravované novinky pre cyklistov
– povinné prilby mimo obce, pre deti aj v obci
– nutnosť používať reflexné vesty za zníženej viditeľnosti
– spoločné cyklocesty s korčuliarmi

Súčasné povinnosti
– povinné osvetlenie bicykla
– jazda bez alkoholu
– deti v sprievode päťnásťročných

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 056
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 15 991
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 692
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 184
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 476
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 123
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 179
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 984
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 555
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Píše Emil Višňovský

Tento štát nám už nepatrí

Žiadne ministerstvo nie je vlastníctvom nejakej politickej strany — aspoň nie v demokratickom štáte.

Neprehliadnite tiež

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.

Boli sme na premiére Seatu Tarraco. Aké sú prvé dojmy?

Ak nepotrebujete tretí rad sedadiel, kufor zhltne 760 litrov.

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.