SME
Utorok, 30. máj, 2023 | Meniny má Ferdinand
reklama

Cyklistov zabíja alkohol a tma

Ročne zomrie na slovenských cestách vyše štyridsať cyklistov. Ochrániť ich majú pripravované zmeny zákona. Povinná má byť okrem prilby aj reflexná vesta.

Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.

Cyklisti budú musieť dodržiavať rad nových príkazov, ak parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý navrhuje ministerstvo vnútra. Povinné majú byť prilby mimo obce, pre deti i v nej. Za zníženej viditeľnosti bude nutné obliecť si reflexnú vestu. O cyklotrasy sa budú cyklisti deliť s korčuliarmi či lyžiarmi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom zmien je zvýšiť bezpečnosť premávky. V minulom roku zahynulo na našich cestách 45 cyklistov, presne rovnaký počet ako v roku 2005. K väčšine úmrtí dochádza v noci a za zníženej viditeľnosti. Najviac tragických nehôd je v nitrianskom kraji, kde zahynulo až 10 cyklistov. Negatívny trend pokračuje aj v tomto roku, keď sa v tomto kraji za prvých osem mesiacov stalo celkove 95 dopravných nehôd s účasťou cyklistov, teda o 14 viac ako v minulom roku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tma a chýbajúce svetlá
„Najčastejšou príčinou dopravných nehôd cyklistov je jednoznačne alkohol,“ povedala Renáta Čuháková, zástupkyňa hovorcu krajského policajného riaditeľstva v Nitre. V krvi ho tento rok namerali u 22 cyklistov – účastníkov dopravných nehôd. Pod havárie cyklistov sa podpísal aj zlý technický stav bicyklov, nedostatočné osvetlenie a nesprávny spôsob jazdy. „Najčastejšie dochádza k dopravným zrážkam s účasťou cyklistov za zníženej viditeľnosti alebo za tmy. Mnohí cyklisti totiž často nie sú osvetlení ani len odrazkami,“ povedala Čuháková.

Že dôvodom častých nehôd za súmraku a tmy je neosvetlený bicykel, potvrdil aj bývalý reprezentant Československa, profesionálny cyklista a účastník Tour de France Milan Jurčo. Reflexné vesty považuje za dobrý doplnok k dodržiavaniu toho, čo je už zákonom dané. Už dnes platí, že pri zníženej viditeľnosti nesmú cyklisti jazdiť bez osvetlenia bicykla. Dodržiavanie tejto povinnosti, ktorá ostáva aj v novom návrhu, sa však na Slovensku vynútiť nedarí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Neviem, či nám pomôžu reflexné vesty, keď nedokážeme prinútiť cyklistov jazdiť s patrične osvetleným bicyklom. Venujem sa predaju bicyklov a viem ako zákazníci obchádzajú svetelnú výbavu. Mám na mysli tých, čo chodia do práce, do obchodu, na poštu alebo dokonca do krčmy,“ povedal. Jurčo nevníma bezpečnosť iba ako cyklista ale aj ako vodič, ktorý potrebuje v tme cyklistu zbadať najskôr. Zadné červené svetlo podľa neho vidieť oveľa skôr ako reflexnú vestu. „Blikajúce červené svetlo mi jasne napovie, že predo mnou ide cyklista. Nedávno bol u mňa v obchode 89-ročný dedko-cyklista a neviem si predstaviť, ako bude nosiť prilbu a reflexnú vestu. Avšak osvetlenie bicykla by malo byť pre neho samozrejmosťou.“ Najmenšie riziko predstavujú športovci a pretekári, ktorí chodia na tréning dobre vystrojení, poznajú špecifiká ciest a jazdia na málo frekventovaných úsekoch.

Príčinou tragických nehôd cyklistov býva nedostatočné osvetlenie a jazda pod vplyvom alkoholu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozor na korčuliarov
Doteraz smeli cestičku pre cyklistov používať iba osoby na bicykli alebo osoby tlačiace bicykel prípadne prechádzajúce na druhú stranu. Ministerstvo vnútra pripravuje zmenu, podľa ktorej cestičku pre cyklistov alebo jazdný pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach alebo kolieskových korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, pritom má primerané postavenie cyklistu. Policajný viceprezident Stanislav Jankovič považuje za lepšie, ak sa budú športovci pohybovať na cyklocestách než medzi autami. „Je to rozhodne bezpečnejšie, aj keby došlo k prípadnému stretu korčuliara s cyklistom, aspoň následky nebývajú také vážne,“ povedal. Problém s bezpečnosťou medzi cyklistami a korčuliarmi môže nastať iba na úzkych cyklocestách so šírkou pod dva metre. Cyklista Milan Jurčo na základe skúsenosti považuje za ideálne, aby bola cyklocesta na zmiešanú prevádzku široká aspoň tri a pol až štyri metre. „Športovec na korčuliach potrebuje podstatne širší pás ako cyklista.“ Podľa Jurča je to zvládnuteľné napríklad na hrádzi v Bratislave, ale nie na úzkych cyklocestách, ktorých máme minimum.

Na širších cyklocestách nebudú korčuliari prekážať. Ministerstvo vnútra chce, aby korčuliari jazdili radšej medzi cyklistami ako autami.

Povinné prilby
Podľa vzoru Českej republiky a iných štátov Európskej únie budú cyklisti povinní počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou, schválenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom dieťa, musí ju mať aj pri jazde v obci. Mnohí rekreační cyklisti aj pretekári nosia prilby už dávnejšie z vlastného presvedčenia. Podľa Jurča je používanie prilby trendová záležitosť, ktorá k nám prišla zo zahraničia. Investícia do dobrej a pritom nie drahej prilby sa pohybuje na hranici 800 korún a detské prilby sa dajú kúpiť už od 600 korún.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záchranárov povinnosť používať cyklistické prilby potešila. Tomáš Psotka, vedúci záchranného systému zdravotnej záchrannej služby nemocnice v Brezne, dáva cyklistom a korčuliarom vyššiu šancu na prežitie pri havárii, ak majú na hlave kvalitnú prilbu. „Len čo sa na spoločnej ceste ocitne cyklista s automobilom, je tam veľké riziko kolízie,“ povedal. „V prvom rade by som však dbal na poriadne osvetlenie, aby bolo bicykel dobre vidieť. Na mysli mám cesty do práce, napríklad medzi Breznom a Podbrezovou, kde sa v tme pohybuje množstvo neosvetlených cyklistov.“

Otázne je, ako sa bude dariť kontrolovať povinnosť nosenia ochranných prostriedkov na bicykli, najmä u najrizikovejšej skupiny cyklistov, ktorá ignoruje už aj povinné osvetlenie.

Pre športovcov a pretekárov je prilba samozrejmosťou. Ostatní by ju mali nosiť najmä z vlastného presvedčenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deti deti neustrážia
Zákon sa má zmeniť tiež v časti o jazde osôb mladších ako 10 rokov. Podľa novej formulácie budú môcť na cestách jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ne riadne dozrela a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností. Takouto zodpovednou a spôsobilou osobou nesmie byť iné dieťa. Skôr platila veková hranica 15 rokov. Nová formulácia umožní zjednotiť predpisy a zákony, aby sa vekové hranice v rôznych činnostiach nelíšili.

Ostatné ustanovenia o jazde na bicykli nebudú zásadne zmenené.

Pripravované novinky pre cyklistov
– povinné prilby mimo obce, pre deti aj v obci
– nutnosť používať reflexné vesty za zníženej viditeľnosti
– spoločné cyklocesty s korčuliarmi

Súčasné povinnosti
– povinné osvetlenie bicykla
– jazda bez alkoholu
– deti v sprievode päťnásťročných

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  1. Pacientom so sklerózou multiplex dokážu skvalitniť život
  2. Slováci radi investujú s bankami
  3. Content agency mení svoje meno na Contedy
  4. Ako správne napúšťať bazén
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  8. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 239
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 929
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 6 671
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 307
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 104
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 603
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 503
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 009
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Porovnanie umelej a ľudskej inteligencie z „pera“ ChatGPT
  2. Jozef Sýkora: My na to máme! Tak za to poďme bojovať.
  3. Martina Paulenová: Považský hrad - ako vychovať malého turistu
  4. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ?
  5. Peter Štefãnik: Hrobári nášho školstva nás varujú pred apokalypsou.
  6. Anna Miľanová: Kvalita vzduchu a emisie... 2023
  7. Radka Wagingerová: Tisícky ton textilného odpadu ročne
  8. Peter Cmorej: Ad Peter Schutz: Hlasovali ako neznabohovia
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 763
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 75 207
  3. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 35 950
  4. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 463
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 947
  6. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 7 774
  7. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 6 933
  8. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 486
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu