SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Cyklistov zabíja alkohol a tma

Ročne zomrie na slovenských cestách vyše štyridsať cyklistov. Ochrániť ich majú pripravované zmeny zákona. Povinná má byť okrem prilby aj reflexná vesta.

Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.

Cyklisti budú musieť dodržiavať rad nových príkazov, ak parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý navrhuje ministerstvo vnútra. Povinné majú byť prilby mimo obce, pre deti i v nej. Za zníženej viditeľnosti bude nutné obliecť si reflexnú vestu. O cyklotrasy sa budú cyklisti deliť s korčuliarmi či lyžiarmi.

Cieľom zmien je zvýšiť bezpečnosť premávky. V minulom roku zahynulo na našich cestách 45 cyklistov, presne rovnaký počet ako v roku 2005. K väčšine úmrtí dochádza v noci a za zníženej viditeľnosti. Najviac tragických nehôd je v nitrianskom kraji, kde zahynulo až 10 cyklistov. Negatívny trend pokračuje aj v tomto roku, keď sa v tomto kraji za prvých osem mesiacov stalo celkove 95 dopravných nehôd s účasťou cyklistov, teda o 14 viac ako v minulom roku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tma a chýbajúce svetlá
„Najčastejšou príčinou dopravných nehôd cyklistov je jednoznačne alkohol,“ povedala Renáta Čuháková, zástupkyňa hovorcu krajského policajného riaditeľstva v Nitre. V krvi ho tento rok namerali u 22 cyklistov – účastníkov dopravných nehôd. Pod havárie cyklistov sa podpísal aj zlý technický stav bicyklov, nedostatočné osvetlenie a nesprávny spôsob jazdy. „Najčastejšie dochádza k dopravným zrážkam s účasťou cyklistov za zníženej viditeľnosti alebo za tmy. Mnohí cyklisti totiž často nie sú osvetlení ani len odrazkami,“ povedala Čuháková.

Že dôvodom častých nehôd za súmraku a tmy je neosvetlený bicykel, potvrdil aj bývalý reprezentant Československa, profesionálny cyklista a účastník Tour de France Milan Jurčo. Reflexné vesty považuje za dobrý doplnok k dodržiavaniu toho, čo je už zákonom dané. Už dnes platí, že pri zníženej viditeľnosti nesmú cyklisti jazdiť bez osvetlenia bicykla. Dodržiavanie tejto povinnosti, ktorá ostáva aj v novom návrhu, sa však na Slovensku vynútiť nedarí.

SkryťVypnúť reklamu

„Neviem, či nám pomôžu reflexné vesty, keď nedokážeme prinútiť cyklistov jazdiť s patrične osvetleným bicyklom. Venujem sa predaju bicyklov a viem ako zákazníci obchádzajú svetelnú výbavu. Mám na mysli tých, čo chodia do práce, do obchodu, na poštu alebo dokonca do krčmy,“ povedal. Jurčo nevníma bezpečnosť iba ako cyklista ale aj ako vodič, ktorý potrebuje v tme cyklistu zbadať najskôr. Zadné červené svetlo podľa neho vidieť oveľa skôr ako reflexnú vestu. „Blikajúce červené svetlo mi jasne napovie, že predo mnou ide cyklista. Nedávno bol u mňa v obchode 89-ročný dedko-cyklista a neviem si predstaviť, ako bude nosiť prilbu a reflexnú vestu. Avšak osvetlenie bicykla by malo byť pre neho samozrejmosťou.“ Najmenšie riziko predstavujú športovci a pretekári, ktorí chodia na tréning dobre vystrojení, poznajú špecifiká ciest a jazdia na málo frekventovaných úsekoch.

Príčinou tragických nehôd cyklistov býva nedostatočné osvetlenie a jazda pod vplyvom alkoholu.

SkryťVypnúť reklamu

Pozor na korčuliarov
Doteraz smeli cestičku pre cyklistov používať iba osoby na bicykli alebo osoby tlačiace bicykel prípadne prechádzajúce na druhú stranu. Ministerstvo vnútra pripravuje zmenu, podľa ktorej cestičku pre cyklistov alebo jazdný pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach alebo kolieskových korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, pritom má primerané postavenie cyklistu. Policajný viceprezident Stanislav Jankovič považuje za lepšie, ak sa budú športovci pohybovať na cyklocestách než medzi autami. „Je to rozhodne bezpečnejšie, aj keby došlo k prípadnému stretu korčuliara s cyklistom, aspoň následky nebývajú také vážne,“ povedal. Problém s bezpečnosťou medzi cyklistami a korčuliarmi môže nastať iba na úzkych cyklocestách so šírkou pod dva metre. Cyklista Milan Jurčo na základe skúsenosti považuje za ideálne, aby bola cyklocesta na zmiešanú prevádzku široká aspoň tri a pol až štyri metre. „Športovec na korčuliach potrebuje podstatne širší pás ako cyklista.“ Podľa Jurča je to zvládnuteľné napríklad na hrádzi v Bratislave, ale nie na úzkych cyklocestách, ktorých máme minimum.

Na širších cyklocestách nebudú korčuliari prekážať. Ministerstvo vnútra chce, aby korčuliari jazdili radšej medzi cyklistami ako autami.

Povinné prilby
Podľa vzoru Českej republiky a iných štátov Európskej únie budú cyklisti povinní počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou, schválenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom dieťa, musí ju mať aj pri jazde v obci. Mnohí rekreační cyklisti aj pretekári nosia prilby už dávnejšie z vlastného presvedčenia. Podľa Jurča je používanie prilby trendová záležitosť, ktorá k nám prišla zo zahraničia. Investícia do dobrej a pritom nie drahej prilby sa pohybuje na hranici 800 korún a detské prilby sa dajú kúpiť už od 600 korún.

SkryťVypnúť reklamu

Záchranárov povinnosť používať cyklistické prilby potešila. Tomáš Psotka, vedúci záchranného systému zdravotnej záchrannej služby nemocnice v Brezne, dáva cyklistom a korčuliarom vyššiu šancu na prežitie pri havárii, ak majú na hlave kvalitnú prilbu. „Len čo sa na spoločnej ceste ocitne cyklista s automobilom, je tam veľké riziko kolízie,“ povedal. „V prvom rade by som však dbal na poriadne osvetlenie, aby bolo bicykel dobre vidieť. Na mysli mám cesty do práce, napríklad medzi Breznom a Podbrezovou, kde sa v tme pohybuje množstvo neosvetlených cyklistov.“

Otázne je, ako sa bude dariť kontrolovať povinnosť nosenia ochranných prostriedkov na bicykli, najmä u najrizikovejšej skupiny cyklistov, ktorá ignoruje už aj povinné osvetlenie.

Pre športovcov a pretekárov je prilba samozrejmosťou. Ostatní by ju mali nosiť najmä z vlastného presvedčenia.

SkryťVypnúť reklamu

Deti deti neustrážia
Zákon sa má zmeniť tiež v časti o jazde osôb mladších ako 10 rokov. Podľa novej formulácie budú môcť na cestách jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ne riadne dozrela a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností. Takouto zodpovednou a spôsobilou osobou nesmie byť iné dieťa. Skôr platila veková hranica 15 rokov. Nová formulácia umožní zjednotiť predpisy a zákony, aby sa vekové hranice v rôznych činnostiach nelíšili.

Ostatné ustanovenia o jazde na bicykli nebudú zásadne zmenené.

Pripravované novinky pre cyklistov
– povinné prilby mimo obce, pre deti aj v obci
– nutnosť používať reflexné vesty za zníženej viditeľnosti
– spoločné cyklocesty s korčuliarmi

Súčasné povinnosti
– povinné osvetlenie bicykla
– jazda bez alkoholu
– deti v sprievode päťnásťročných

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 649
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 325
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 451
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 681
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 6 154
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 788
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 650
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  3. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  4. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  5. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  6. Rastislav Puchala: Marx v nás
  7. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  8. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 029
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 064
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 5 291
  4. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 321
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 152
  6. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 3 937
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 784
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 326
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu