Cyklistov zabíja alkohol a tma

Ročne zomrie na slovenských cestách vyše štyridsať cyklistov. Ochrániť ich majú pripravované zmeny zákona. Povinná má byť okrem prilby aj reflexná vesta.

Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.

Cyklisti budú musieť dodržiavať rad nových príkazov, ak parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý navrhuje ministerstvo vnútra. Povinné majú byť prilby mimo obce, pre deti i v nej. Za zníženej viditeľnosti bude nutné obliecť si reflexnú vestu. O cyklotrasy sa budú cyklisti deliť s korčuliarmi či lyžiarmi.

Cieľom zmien je zvýšiť bezpečnosť premávky. V minulom roku zahynulo na našich cestách 45 cyklistov, presne rovnaký počet ako v roku 2005. K väčšine úmrtí dochádza v noci a za zníženej viditeľnosti. Najviac tragických nehôd je v nitrianskom kraji, kde zahynulo až 10 cyklistov. Negatívny trend pokračuje aj v tomto roku, keď sa v tomto kraji za prvých osem mesiacov stalo celkove 95 dopravných nehôd s účasťou cyklistov, teda o 14 viac ako v minulom roku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tma a chýbajúce svetlá
„Najčastejšou príčinou dopravných nehôd cyklistov je jednoznačne alkohol,“ povedala Renáta Čuháková, zástupkyňa hovorcu krajského policajného riaditeľstva v Nitre. V krvi ho tento rok namerali u 22 cyklistov – účastníkov dopravných nehôd. Pod havárie cyklistov sa podpísal aj zlý technický stav bicyklov, nedostatočné osvetlenie a nesprávny spôsob jazdy. „Najčastejšie dochádza k dopravným zrážkam s účasťou cyklistov za zníženej viditeľnosti alebo za tmy. Mnohí cyklisti totiž často nie sú osvetlení ani len odrazkami,“ povedala Čuháková.

Že dôvodom častých nehôd za súmraku a tmy je neosvetlený bicykel, potvrdil aj bývalý reprezentant Československa, profesionálny cyklista a účastník Tour de France Milan Jurčo. Reflexné vesty považuje za dobrý doplnok k dodržiavaniu toho, čo je už zákonom dané. Už dnes platí, že pri zníženej viditeľnosti nesmú cyklisti jazdiť bez osvetlenia bicykla. Dodržiavanie tejto povinnosti, ktorá ostáva aj v novom návrhu, sa však na Slovensku vynútiť nedarí.

„Neviem, či nám pomôžu reflexné vesty, keď nedokážeme prinútiť cyklistov jazdiť s patrične osvetleným bicyklom. Venujem sa predaju bicyklov a viem ako zákazníci obchádzajú svetelnú výbavu. Mám na mysli tých, čo chodia do práce, do obchodu, na poštu alebo dokonca do krčmy,“ povedal. Jurčo nevníma bezpečnosť iba ako cyklista ale aj ako vodič, ktorý potrebuje v tme cyklistu zbadať najskôr. Zadné červené svetlo podľa neho vidieť oveľa skôr ako reflexnú vestu. „Blikajúce červené svetlo mi jasne napovie, že predo mnou ide cyklista. Nedávno bol u mňa v obchode 89-ročný dedko-cyklista a neviem si predstaviť, ako bude nosiť prilbu a reflexnú vestu. Avšak osvetlenie bicykla by malo byť pre neho samozrejmosťou.“ Najmenšie riziko predstavujú športovci a pretekári, ktorí chodia na tréning dobre vystrojení, poznajú špecifiká ciest a jazdia na málo frekventovaných úsekoch.

Príčinou tragických nehôd cyklistov býva nedostatočné osvetlenie a jazda pod vplyvom alkoholu.

Pozor na korčuliarov
Doteraz smeli cestičku pre cyklistov používať iba osoby na bicykli alebo osoby tlačiace bicykel prípadne prechádzajúce na druhú stranu. Ministerstvo vnútra pripravuje zmenu, podľa ktorej cestičku pre cyklistov alebo jazdný pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach alebo kolieskových korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, pritom má primerané postavenie cyklistu. Policajný viceprezident Stanislav Jankovič považuje za lepšie, ak sa budú športovci pohybovať na cyklocestách než medzi autami. „Je to rozhodne bezpečnejšie, aj keby došlo k prípadnému stretu korčuliara s cyklistom, aspoň následky nebývajú také vážne,“ povedal. Problém s bezpečnosťou medzi cyklistami a korčuliarmi môže nastať iba na úzkych cyklocestách so šírkou pod dva metre. Cyklista Milan Jurčo na základe skúsenosti považuje za ideálne, aby bola cyklocesta na zmiešanú prevádzku široká aspoň tri a pol až štyri metre. „Športovec na korčuliach potrebuje podstatne širší pás ako cyklista.“ Podľa Jurča je to zvládnuteľné napríklad na hrádzi v Bratislave, ale nie na úzkych cyklocestách, ktorých máme minimum.

Na širších cyklocestách nebudú korčuliari prekážať. Ministerstvo vnútra chce, aby korčuliari jazdili radšej medzi cyklistami ako autami.

Povinné prilby
Podľa vzoru Českej republiky a iných štátov Európskej únie budú cyklisti povinní počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou, schválenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom dieťa, musí ju mať aj pri jazde v obci. Mnohí rekreační cyklisti aj pretekári nosia prilby už dávnejšie z vlastného presvedčenia. Podľa Jurča je používanie prilby trendová záležitosť, ktorá k nám prišla zo zahraničia. Investícia do dobrej a pritom nie drahej prilby sa pohybuje na hranici 800 korún a detské prilby sa dajú kúpiť už od 600 korún.

Záchranárov povinnosť používať cyklistické prilby potešila. Tomáš Psotka, vedúci záchranného systému zdravotnej záchrannej služby nemocnice v Brezne, dáva cyklistom a korčuliarom vyššiu šancu na prežitie pri havárii, ak majú na hlave kvalitnú prilbu. „Len čo sa na spoločnej ceste ocitne cyklista s automobilom, je tam veľké riziko kolízie,“ povedal. „V prvom rade by som však dbal na poriadne osvetlenie, aby bolo bicykel dobre vidieť. Na mysli mám cesty do práce, napríklad medzi Breznom a Podbrezovou, kde sa v tme pohybuje množstvo neosvetlených cyklistov.“

Otázne je, ako sa bude dariť kontrolovať povinnosť nosenia ochranných prostriedkov na bicykli, najmä u najrizikovejšej skupiny cyklistov, ktorá ignoruje už aj povinné osvetlenie.

Pre športovcov a pretekárov je prilba samozrejmosťou. Ostatní by ju mali nosiť najmä z vlastného presvedčenia.

Deti deti neustrážia
Zákon sa má zmeniť tiež v časti o jazde osôb mladších ako 10 rokov. Podľa novej formulácie budú môcť na cestách jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ne riadne dozrela a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností. Takouto zodpovednou a spôsobilou osobou nesmie byť iné dieťa. Skôr platila veková hranica 15 rokov. Nová formulácia umožní zjednotiť predpisy a zákony, aby sa vekové hranice v rôznych činnostiach nelíšili.

Ostatné ustanovenia o jazde na bicykli nebudú zásadne zmenené.

Pripravované novinky pre cyklistov
– povinné prilby mimo obce, pre deti aj v obci
– nutnosť používať reflexné vesty za zníženej viditeľnosti
– spoločné cyklocesty s korčuliarmi

Súčasné povinnosti
– povinné osvetlenie bicykla
– jazda bez alkoholu
– deti v sprievode päťnásťročných

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 455
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 943
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 896
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 491
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 993
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 217
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 189
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 232

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.