SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Cyklistov zabíja alkohol a tma

Ročne zomrie na slovenských cestách vyše štyridsať cyklistov. Ochrániť ich majú pripravované zmeny zákona. Povinná má byť okrem prilby aj reflexná vesta.

Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.Pripravované opatrenia sú v poriadku, zatiaľ sa však nedodržiavajú ani tie súčasné, keď naši cyklisti jazdia aj po diaľnici.

Cyklisti budú musieť dodržiavať rad nových príkazov, ak parlament schváli nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý navrhuje ministerstvo vnútra. Povinné majú byť prilby mimo obce, pre deti i v nej. Za zníženej viditeľnosti bude nutné obliecť si reflexnú vestu. O cyklotrasy sa budú cyklisti deliť s korčuliarmi či lyžiarmi.

Cieľom zmien je zvýšiť bezpečnosť premávky. V minulom roku zahynulo na našich cestách 45 cyklistov, presne rovnaký počet ako v roku 2005. K väčšine úmrtí dochádza v noci a za zníženej viditeľnosti. Najviac tragických nehôd je v nitrianskom kraji, kde zahynulo až 10 cyklistov. Negatívny trend pokračuje aj v tomto roku, keď sa v tomto kraji za prvých osem mesiacov stalo celkove 95 dopravných nehôd s účasťou cyklistov, teda o 14 viac ako v minulom roku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Tma a chýbajúce svetlá
„Najčastejšou príčinou dopravných nehôd cyklistov je jednoznačne alkohol,“ povedala Renáta Čuháková, zástupkyňa hovorcu krajského policajného riaditeľstva v Nitre. V krvi ho tento rok namerali u 22 cyklistov – účastníkov dopravných nehôd. Pod havárie cyklistov sa podpísal aj zlý technický stav bicyklov, nedostatočné osvetlenie a nesprávny spôsob jazdy. „Najčastejšie dochádza k dopravným zrážkam s účasťou cyklistov za zníženej viditeľnosti alebo za tmy. Mnohí cyklisti totiž často nie sú osvetlení ani len odrazkami,“ povedala Čuháková.

Že dôvodom častých nehôd za súmraku a tmy je neosvetlený bicykel, potvrdil aj bývalý reprezentant Československa, profesionálny cyklista a účastník Tour de France Milan Jurčo. Reflexné vesty považuje za dobrý doplnok k dodržiavaniu toho, čo je už zákonom dané. Už dnes platí, že pri zníženej viditeľnosti nesmú cyklisti jazdiť bez osvetlenia bicykla. Dodržiavanie tejto povinnosti, ktorá ostáva aj v novom návrhu, sa však na Slovensku vynútiť nedarí.

Skryť Vypnúť reklamu

„Neviem, či nám pomôžu reflexné vesty, keď nedokážeme prinútiť cyklistov jazdiť s patrične osvetleným bicyklom. Venujem sa predaju bicyklov a viem ako zákazníci obchádzajú svetelnú výbavu. Mám na mysli tých, čo chodia do práce, do obchodu, na poštu alebo dokonca do krčmy,“ povedal. Jurčo nevníma bezpečnosť iba ako cyklista ale aj ako vodič, ktorý potrebuje v tme cyklistu zbadať najskôr. Zadné červené svetlo podľa neho vidieť oveľa skôr ako reflexnú vestu. „Blikajúce červené svetlo mi jasne napovie, že predo mnou ide cyklista. Nedávno bol u mňa v obchode 89-ročný dedko-cyklista a neviem si predstaviť, ako bude nosiť prilbu a reflexnú vestu. Avšak osvetlenie bicykla by malo byť pre neho samozrejmosťou.“ Najmenšie riziko predstavujú športovci a pretekári, ktorí chodia na tréning dobre vystrojení, poznajú špecifiká ciest a jazdia na málo frekventovaných úsekoch.

Príčinou tragických nehôd cyklistov býva nedostatočné osvetlenie a jazda pod vplyvom alkoholu.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozor na korčuliarov
Doteraz smeli cestičku pre cyklistov používať iba osoby na bicykli alebo osoby tlačiace bicykel prípadne prechádzajúce na druhú stranu. Ministerstvo vnútra pripravuje zmenu, podľa ktorej cestičku pre cyklistov alebo jazdný pruh pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach alebo kolieskových korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, pritom má primerané postavenie cyklistu. Policajný viceprezident Stanislav Jankovič považuje za lepšie, ak sa budú športovci pohybovať na cyklocestách než medzi autami. „Je to rozhodne bezpečnejšie, aj keby došlo k prípadnému stretu korčuliara s cyklistom, aspoň následky nebývajú také vážne,“ povedal. Problém s bezpečnosťou medzi cyklistami a korčuliarmi môže nastať iba na úzkych cyklocestách so šírkou pod dva metre. Cyklista Milan Jurčo na základe skúsenosti považuje za ideálne, aby bola cyklocesta na zmiešanú prevádzku široká aspoň tri a pol až štyri metre. „Športovec na korčuliach potrebuje podstatne širší pás ako cyklista.“ Podľa Jurča je to zvládnuteľné napríklad na hrádzi v Bratislave, ale nie na úzkych cyklocestách, ktorých máme minimum.

Na širších cyklocestách nebudú korčuliari prekážať. Ministerstvo vnútra chce, aby korčuliari jazdili radšej medzi cyklistami ako autami.

Povinné prilby
Podľa vzoru Českej republiky a iných štátov Európskej únie budú cyklisti povinní počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou, schválenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom dieťa, musí ju mať aj pri jazde v obci. Mnohí rekreační cyklisti aj pretekári nosia prilby už dávnejšie z vlastného presvedčenia. Podľa Jurča je používanie prilby trendová záležitosť, ktorá k nám prišla zo zahraničia. Investícia do dobrej a pritom nie drahej prilby sa pohybuje na hranici 800 korún a detské prilby sa dajú kúpiť už od 600 korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Záchranárov povinnosť používať cyklistické prilby potešila. Tomáš Psotka, vedúci záchranného systému zdravotnej záchrannej služby nemocnice v Brezne, dáva cyklistom a korčuliarom vyššiu šancu na prežitie pri havárii, ak majú na hlave kvalitnú prilbu. „Len čo sa na spoločnej ceste ocitne cyklista s automobilom, je tam veľké riziko kolízie,“ povedal. „V prvom rade by som však dbal na poriadne osvetlenie, aby bolo bicykel dobre vidieť. Na mysli mám cesty do práce, napríklad medzi Breznom a Podbrezovou, kde sa v tme pohybuje množstvo neosvetlených cyklistov.“

Otázne je, ako sa bude dariť kontrolovať povinnosť nosenia ochranných prostriedkov na bicykli, najmä u najrizikovejšej skupiny cyklistov, ktorá ignoruje už aj povinné osvetlenie.

Pre športovcov a pretekárov je prilba samozrejmosťou. Ostatní by ju mali nosiť najmä z vlastného presvedčenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Deti deti neustrážia
Zákon sa má zmeniť tiež v časti o jazde osôb mladších ako 10 rokov. Podľa novej formulácie budú môcť na cestách jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ne riadne dozrela a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností. Takouto zodpovednou a spôsobilou osobou nesmie byť iné dieťa. Skôr platila veková hranica 15 rokov. Nová formulácia umožní zjednotiť predpisy a zákony, aby sa vekové hranice v rôznych činnostiach nelíšili.

Ostatné ustanovenia o jazde na bicykli nebudú zásadne zmenené.

Pripravované novinky pre cyklistov
– povinné prilby mimo obce, pre deti aj v obci
– nutnosť používať reflexné vesty za zníženej viditeľnosti
– spoločné cyklocesty s korčuliarmi

Súčasné povinnosti
– povinné osvetlenie bicykla
– jazda bez alkoholu
– deti v sprievode päťnásťročných

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 710
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 251
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 931
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 388
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 456
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 248
  7. Aká je chémia vôní 9 225
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 481
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021