edan.
Nový Lancer vznikol v európskom vývojom stredisku Mitsubishi Motors v Trebure neďaleko Frankfurtu a svojim vyzývavým dizajnom s ostrými hranami neostáva nič dlžný výstižnému pomenovaniu Sport Sedan.
Novinka je v porovnaní s predchodcom o dlhšia o celých 360 mm (4570 mm) a širšia o 45 mm (1760 mm), čo spolu so zväčšením rozchodu obidvoch náprav o 60 mm (na 1530 mm) pomáha vytvárať športový prikrčený výraz. Z hľadiska vnútorného priestoru je veľmi dôležitým aj nárast rázvoru náprav z pôvodných 2600 na 2635 mm.
Lancer Sports Sedan je po modeli Outlander už druhým európskym dielom automobilky Mitsubishi predstaveným na novej podlahovej plošine patriacej do projektu s príznačným pomenovaním „Project Global". Platforma, ktorú využíva aj Chrysler, bude v nasledujúcich piatich rokoch slúžiť ako základ niekoľkých nových modelov Mitsubishi, vrátane nového Lancer Evolution (predstavenie na jar 2008) a päťdverového Lancer Sportback (predstavenie v lete 2008).
Súčasťou Project Global je šesť platforiem, ktoré zdieľajú spoločné komponenty ako predná podlahová časť, zavesenie kolies, elektronika a v prípade modelov s pohonom 4x4 aj inteligentný pohon všetkých kolies AWC. Spolu s platformou bol v spolupráci so spoločnosťami Daimler Chrysler a Hyundai Motor Company vyvinutý aj tzv „Svetový motor" s objemom valcov 1,8 litra.
K špičkovým jazdným vlastnostiam má novinke dopomôcť podvozok s nezávislým zavesením kolies, priečnymi spodnými ramenami a vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým nezávislým zavesením vzadu. Tuhosť karosérie sa zlepšila o 56 %. K dispozícii je štandardný alebo znížený športový podvozok s tvrdšou charakteristikou pružín a tlmičov. Na želanie môže nový Lancer rolovať až na 18 palcových zliatinových diskoch obutých v pneumatikách s rozmermi 215/45 R18. Nad bezpečnosťou posádky teraz bdie až 9 airbagov.
Základ motorovej palety tvorí benzínový štvorvalec 1.5 DOHC MIVEC s výkonom 81 kW (110 k), ktorý môže byť kombinovaný s päťstupňovou manuálnou, alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Druhým v ponuke je, už v súvislosti s platformou spomínaný, tzv. „svetový motor" 1.8 DOHC MIVEC s výkonom 105 kW (144 k). Ten si budete môcť objednať s päťstupňovým manuálom alebo v kombinácii s prevodovkou CVT s plynulo meniteľným prevodovým pomerom alebo šiestimi prednastavenými stupňami. Naftovú ponuku reprezentuje šestnásťventilový štvorvalec 2.0 DiD známy už z modelov Grandis a Outlander. Dosahuje výkon 103 kW (140 k) a spolupracuje výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Nový Mitsubishi Lancer Sports Sedan bude na slovenskom trhu k dispozícii od januára 2008.
![]() | Prísne bezpečnostné predpisy v oblasti ochrany chodcov si vyžiadali dlhší predný previs novinky |
![]() | Interiér nezaprie spoločnú platformu s modelom Outlander. Na SUV súrodenca sa ponáša hlavne horizontálne delená palubná doska a volant. Stredová konzola a stredový panel sú nové. |
![]() | Priestorové pomery sa v porovnaní s predchodcom výrazne zlepšili, predovšetkým na zadných sedadlách. |
Prvý dojem Michala Karpata
Keďže prvé jazdy ma čakajú až v novembri, stretnutie s novým Lancerom vo Franfurte som využil aspoň na krátke statické zoznámenie s touto novinkou. Za prvú veľkú prednosť nového Lancera v porovnaní s predchodcom považujem jeho dizajn vychádzajúci z konceptu nového Eva. Konečne aj sériový Lancer bude teda vyzerať poriadne dramaticky a nie ako chudobný príbuzný svojho ostrého brata. Štandardný Lancer si podľa mňa získa veľa priaznivcov práve kvôli podobnosti s novým EVO X. Dá im totiž rovnaký pocit výnimočnosti za podstatne menej peňazí. Stačí len nech si priplatia za väčšie kolesá a zadný spojler a nový Lancer dostane hneď iný šmrnc. Mimochodom, aby toto auto vyzeralo dobre, štruktúra a postoj karosérie si vyslovene žiadajú veľké kolesá – minimálne 17-palcové (na snímkach sú 18-palcové). Osobne si neviem predstaviť toto auto na menších ako 17-palcových kolesách.
Nielen z exteriéru ale aj z interiéru veľmi cítiť ako Mitsubishi záleží na úspechu tohto modelu. Napriek tomu, že kokpit sa do veľkej miery ponáša na Outlander, s ktorým Lancer zdieľa spoločnú platformu, plasty pôsobia kvalitnejším dojmom. Horizontálne delená palubná doska v kombinácii s tromi otočnými ovládačmi ventilácie zasunutými v paneli oválneho tvaru vyzerá celkom atraktívne. Škoda len, že dostal volant priveľmi podobný Outlanderu. Sedadlá sú tradične vynikajúce, a to nielen predné ale aj zadné. Sedáky sú hlboké, operadlá dostatočne dlhé. V oblasti kolien nebude síce Lancer patriť medzi rekordérov, ale určite sa poveziete pohodlnejšie než v predchádzajúcom modeli.
Autor: vap