SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Zimné pneumatiky povinné iba na snehu

Ministerstvo vnútra chce zaviesť povinné používanie zimných pneumatík vtedy, keď bude na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Vodiči budú musieť pred dlhou jazdou do iného regiónu sledovať predpovede počasia alebo v náhlej snehovej prehánke osta

(Zdroj: autor)

ť s autom doma.

Ministerstvo vnútra chce zaviesť povinné používanie zimných pneumatík vtedy, keď bude na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Vodiči budú musieť pred dlhou jazdou do iného regiónu sledovať predpovede počasia alebo v náhlej snehovej prehánke ostať s autom doma.

V novom zákone o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý do parlamentu predkladá ministerstvo vnútra, zrejme pribudne nový paragraf o povinnom používaní zimných pneumatík. Ten sa v minulosti snažil presadiť aj niekdajší poslanec a minister hospodárstva Jirko Malchárek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Oponenti tohto návrhu tvrdia, že predpis by zruinoval menej solventných vodičov, a že v nížinách, kde sa sneh neudrží, je používanie zimných plášťov zbytočné. V súčasnosti sa začalo pripomienkové konanie a ani policajný viceprezident Stanislav Jankovič nevie odhadnúť, koľko pripomienok bude k tomuto návrhu. „Sme ochotní rokovať a budeme počúvať, ak príde niekto s lepším návrhom ohľadom používania zimných pneumatík. Cieľom je zvýšenie bezpečnosti na cestách.“

Sporným momentom návrhu môže byť formulácia, kedy majú byť zimné pneumatiky použité. Podľa súčasného návrhu musia byť vozidlá kategórie M (určené na prepravu osôb) a N (úžitkové vozidlá) na všetkých nápravách vybavené pneumatikami so zimným dezénom s označením M.S., M+S alebo M&S, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

SkryťVypnúť reklamu

„Som za používanie zimných pneumatík počas celej zimy bez ohľadu na povrch,“ povedal automobilový pretekár a testovací jazdec Matadoru Peter Jureňa. „Zimné pneumatiky nie sú určené iba na ľad a sneh, pri nízkych teplotách majú výrazne lepšie jazdné vlastnosti a kratšiu brzdnú dráhu aj na suchom alebo mokrom asfalte.“ Podľa Jureňu zimná pneumatika môže v kritickej situácii zachrániť život, a pritom nemusí byť na ceste ani vločka snehu. „Zákon sa mi zdá zle formulovaný, pretože ak pôjdem po diaľnici do Žiliny a zrazu začne na ceste poľadovica alebo sneh, nemôžem zastať a vrátiť sa.“

Boli by termíny lepšie?
Podľa Bohumila Gregora, riaditeľa najväčšieho bratislavského pneuservisu ARS, je navrhované znenie lepšie, ako presné určenie termínu, kedy treba auto prezuť. „Stanovenie pevného dátumu by bola pre nás katastrofa. Poznajúc mentalitu našich motoristov očakávam, že všetci by chceli prezúvať v jeden deň a to by sme fyzicky nezvládli.“ Podľa Gregora, ak náhle nasneží, motorista nechá auto s letnými pneumatikami doma, aby neporušil zákon a aby mohol jazdiť a pri najbližšej príležitosti si obuje zimné pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu

Pneuservisy nerátajú s tým, že by vďaka novému predpisu mali citeľne viac práce. „Podľa našich štatistík už 70 percent motoristov používa zimné pneumatiky a významnejší boom neočakávame ani po prípadnom schválení zákona,“ povedal Gregor. Zo zostávajúcej skupiny motoristov vraj iba isté percento zmení názor a kúpi si zimné pneumatiky.

Bez výhovoriek
Výhovorky vodičov na náhlu zmenu počasia pri vstupe do hôr alebo iného regiónu pred políciou neobstoja. Vodič motorového vozidla bude totiž povinný zabezpečiť splnenie podmienok zákona, ak sa vzhľadom na ročné obdobie bude dať predpokladať, že na jeho sa bude nachádzať sneh, ľad alebo námraza.

Vodičovi Jozefovi Drahovskému chýba presnejšia definícia kategórií vozidiel: „Opatrne by som postupoval pri kategóriách M2 (minibusy do 5 ton), N2 (úžitkové do 12 ton) a ešte opatrnejšie pri M3 (autobusy nad 5 ton), N3 (úžitkové nad 12 ton), pretože tie používajú väčšinou celoročné pneumatiky a zimné pneumatiky sú určené na hnacie nápravy.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo sú zimné pneumatiky
Plášte určené na zimnú prevádzku, keď teplota cesty klesá aj vo dne pod 7 stupňov, majú iný dezén a zmes plášťa, ktorá zostáva pružná a nemení vlastnosti ani pri extrémne nízkych teplotách. Polícia bude pri kontrole vychádzať z medzinárodného označenia M.S., M+S alebo M&S., ktoré označuje pneumatiku vhodnú na sneh a blato. Terénne automobily môžu mať na pneumatikách ešte symbol G, označujúci dezén vhodný do terénu. Bohumil Gregor nám potvrdil, že definícia zimnej pneumatiky je v navrhovanom zákone dostatočná na to, aby polícia mohla na mieste určiť, o aký druh ide.

Dojazd na rezerve
Podľa návrhu zákona nemusí mať vodič na aute obuté všetky zimné pneumatiky pri núdzovom dojazde, ak musel poškodenú pneumatiku vymeniť za rezervnú, ktorá môže mať aj letný dezén. Povinnosť používania zimných pneumatík sa nebude týkať vozidla používaného v obci na plnenie úloh vo verejnom záujme. To sa môže týkať napríklad miestnej hromadnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Policajt bude môcť v zime zakázať vodičovi jazdu alebo prikázať smer jazdy, ak vozidlo nebude vybavené pneumatikami podľa zákona. Za nedodržanie zákona budú nasledovať sankcie a podľa policajného viceprezidenta Stanislava Jankoviča budú letné pneumatiky v prípade nehody na snehu priťažujúcou okolnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 049
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 330
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 7 469
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 949
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 705
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 119
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 196
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 429
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 888
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 889
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 798
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 463
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu