Po pár kilometroch jazdy bolo jasné, ako veľmi túži Ford prekonať odvekého rivala a v predajoch vždy lepší Volkswagen Passat. Silnou stránkou novinky je dlhý rázvor náprav, veľký vnútorný priestor, kvalitné materiály a brilantný podvozok. Predstavené technológie však iba dohnali stratu predchádzajúceho modelu.
Príjemná kinetóza
Kinetický dizajn postupne ovláda všetky modely značky Ford a Mondeo iba dokazuje, aký je nadčasový a prívetivý. Moderná karoséria určite zaujme široké vrstvy motoristickej verejnosti vo všetkých verziách karosérie, vrátane testovaného kombi, ktoré vyzerá mimoriadne atraktívne a harmonicky. Z estetického hľadiska je dôležitá jednoliatosť a prepracované detaily. Importér sa pri prvých testoch chcel pochváliť modelom v najvyššom stupni vybavenia Ghia. Napriek tomu prvý test bol o faktoch a pozorovaní základných rysov a vnútorného priestoru, ktoré nezávisia od vybavenia.
Obor
Najdlhší rázvor náprav v strednej triede prekonáva aj doterajších lídrov (Opel Vectra Caravan a Škoda Superb) a najmä prináša nebývalý vnútorný priestor na zadných sedadlách. Športový kokpit obopína vodiča a nevyzerá tak priestranne ako zadná časť auta. Za jediný priestorový prehrešok považujeme teleso stĺpika volantu prečnievajúce cez profil prístrojovej dosky. Pri vystupovaní prekáža vodičom s dlhými nohami. Nové Mondeo je jedine v oblasti ramien užšie ako Volkswagen Passat. V ostatných parametroch prevyšuje konkurentov v triede. Podobne vysoké ambície má medzi podbehmi široký a objemný kufor, ktorý na Passat stráca iba v celkovom objeme.
Ako doma
V interiéri dominujú kvalitné materiály, až neuveriteľne presné dielenské spracovanie a slušné odkladacie priestory. Výhrady máme k neprehľadnému displeju autorádia a malej skrinke pred spolujazdcom. Interiérom Ford ukázal, že požiadavky na ekológiu a recyklovanie sa dajú zhmotniť aj do estetickej kvality. Dokonca interiér je vysoko antialergénny. Pri fantastickom podvozku sme boli alergickí na mäkké bočné vedenie predných sedadiel.
Tlačidlo je v móde
Štartovanie tlačidlom a nie kľúčom je dnes v móde a korešponduje aj s inteligentným diaľkovým zamykaním. Štartovacie tlačidlo treba držať dovtedy, kým motor nenaštartuje. U konkurentov stačí jeden dotyk bez držania, pretože auto si samo určí dĺžku zapnutého štartéra. Ford popísal desiatky strán o nových technológiách ako sú natáčacie svetlomety, bluetooth, aktívny tempomat s varovaním pred nárazom alebo asistent pre rozjazd v kopci. Mondeo síce poskytuje obrovské možnosti vybavenia, ale všetko už konkurencia má. Technologická revolúcia je v podstate zaplatením dlhu. Navyše natáčacie svetlomety sa natáčajú trochu divoko.
Etalón
Najväčšou prednosťou po priestore a kvalitnom interiéri sú bezkonkurenčné jazdné vlastnosti. Popri podvozku aj dvojlitrový tichý diesel 2,0 TDCi 103 kW vyznieva ako chudák. Tuhý podvozok hltá nerovnosti a neuveriteľne drží stopu, zvlášť predná náprava. Rýchlosť blízko maximálnej sa v zákrute zdá úplne normálna a pritom môže byť cesta mokrá alebo nerovná. Veľké kombi sa v normalizovanom slalome správa ako ľahko ovládateľná motokára a kvality potvrdil aj losí test. Vyššiu spotrebu v teste (7,2 l/100 km) ovplyvnil nízky počet najazdených kilometrov a až provokujúce jazdné vlastnosti.
Bez preháňania možno Ford Mondeo označiť za nové meradlo jazdných vlastností v triede. Na ich zušľachtenie bude potrebovať temperamentnejší diesel, než testovaný dvojliter s priemerným výkonom 103 kW. Kým podobnú záplavu elektroniky si možno objednať aj u konkurencie, vnútorný priestor na úrovni Mondea ponúkne iba málokto. Prvý poriadny „anti-passat“ je teda na svete. Iba čas ukáže ako dopadne súboj v strednej triede a či si stále kvalitný Passat udrží pozíciu. Cenu nového Mondea budeme vedieť až po autosalóne v Nitre, podľa našich odhadov by mala základná verzia stáť okolo 750 000 Sk.
![]() | Stopercentne zvládnutý dizajn vyráža dych všade, kde príde. Aj vo verzii kombi. |
![]() | Zadné "LED" svetlá dodávajú karosérii mimoriadne dynamický náboj umocnený spojlerom na piatych dverách. Škoda, že Ford nedodáva svetlá s LED diódami ale iba ich napodobeninu. |
![]() | Inteligentný kľúčový systém umožňuje štartovanie tlačidlom, ale nie otvorenie dverí s ovládačom vo vrecku. Škoda, význam tohto prvku vybavenia potom klesá. |
![]() | Vodičom s dlhými nohami môže pri vystupovaní prekážať teleso hriadeľa volantu. |
![]() | Operadlá sa sklápajú do jednej roviny s dnom kufra, predtým však treba vyklopiť sedáky. |
![]() | Priestor na zadných sedadlách v oblasti nôh a hlavy je najväčší v triede. Konkurenčný Passat je lepší iba v šírke. |
![]() | Mondeo dostalo cenu za antialergické materiály a ventiláciu. Na kvalite materiálov si dal Ford záležať. |
![]() | Je to vec vkusu, ale nám sa drevený obklad nepáčil. Tomuto interiéru pristanú technické materiály. |
![]() | Z celkovo dobre vyriešenej ergonómie vôkol vodiča nám ulahodil multifunkčný a prehľadný volant. Aj meracie prístroje potešia oko. Autorádio so zabudovaným CD meničom je však menej prehľadné. |
Ford Mondeo a konkurenti (kombi)
Ford Mondeo | Voklkswagen Passat | Opel Vectra | Peugeot 407 SW | Alfa Romeo 159 | |
Verzia | Ghia | Highline | Cosmo | Executive | High |
Cena (Sk) | neznáma | 1 083 900 | 1 044 900 | 1102 400 | 1 098 600 |
Motor | 2,0 TDCi | 2,0 TDI | 1,9 CDTI | 2,0 HDi | 1,9 JTD 16V |
Výkon (kW) | 103 | 103 | 110 | 100 | 110 |
Spotreba (l/100km) | 5,9 | 6,0 | 5,9 | 6 | 6,1 |
Zrýchlenie 0-100 (s) | 9,8 | 10,1 | 10,4 | 10,1 | 9,6 |
Rázvor náprav (mm) | 2850 | 2709 | 2830 | 2725 | 2700 |
Objem kufra (l) | 542 | 603 | 530 | 451 | 445 |
Porovnanie rozmerov Ford Mondeo a Volkswagen Passat
Vonkajšie rozmery | ||
Parameter | Ford Mondeo Kombi | Volkswagen Passat Variant |
Dĺžka (mm) | 4830 | 4774 |
Šírka (mm) | 1886 | 1820 |
Výška (mm) | 1548 | 1517 |
Rázvor (mm) | 2850 | 2709 |
Vnútorné rozmery | ||
Výška vpredu (mm) | 996 | 970 |
Priestor na nohy (mm) | 1126 | 1038 |
Šírka vpredu (mm) | 1448 | 1466 |
Výška vzadu (mm) | 1004 | 980 |
Šírka vzadu (mm) | 1433 | 1511 |
Batožinový priestor | ||
Dĺžka základ (mm) | 1183 | 1132 |
Dĺžka - sklopené sedadlá (mm) | 1920 | 1956 |
Šírka medzi podbehmi (mm) | 1141 | 1000 |
Testy podvozka
Ford Mondeo absolvovalo v premiére nový redakčný systém testov podvozka v slalome aj vyhýbacom manévri, tzv. losom teste s rozmermi stanovenými podľa medzinárodných noriem. S nameranými údajmi budeme porovnávať ďalšie nové vozidlá meraním času v slalome a maximálnych prejazdových rýchlostí v losom teste. meradlom pre konkurenciu bude čas dosiahnutý v slalome a maximálna nájazdová rýchlosť v losom teste.
Motor | ||
Typ | naftový štvorvalec | |
Uloženie | priečne | |
Zdvihový objem | 1997 | cm3 |
Výkon | 103/140 | kw/k |
Pri otáčkach | 4000 | ot./min. |
Krútiaci moment | 320 | Nm |
Pri otáčkach | 1740 - 2240 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 11,3 | kg/k |
Litrový výkon | 70,1 | k/l |
Emisná norma | EURO IV | |
Obsah C02 | 156 | g/km |
Karoséria | ||
Typ | kombi | |
Počet dverí | 5 | |
Pneumatiky | 235/45 R17 | |
Prevodovka | ||
Typ | Manuálna | |
Počet stupňov | 6 | |
Poháňané kolesá | predné | |
Podvozok | ||
Predná náprava | McPherson | |
Zadná náprava | nezávislé Control Blade | |
Svetlosť podvozka | 128 | mm |
Priemer otočenia | 10,2 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | kotúčové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2850 | mm |
Dĺžka | 4830 | mm |
Širka | 1886 | mm |
Výška | 1512 | mm |
Pohotovostná hmot. | 1590 | kg |
Užitočná hmotnosť | 685 | kg |
Batožinový priestor | 542/1733 | l |
Objem pal. nádrže | 60 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 9,8 | s |
Maximálna rýchlosť | 205 | km/h |
Spotreba | ||
mesto | 7,6 | l/100 km |
mimo mesto | 4,9 | l/100 km |
kombinácia | 5,9 | l/100 km |
v teste | 7,2 | l/100 km |