Budeme svietiť celý deň, západná Európa nie

Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách počíta s celodenným svietením na našich cestách bez ohľadu na počasie. Návrh zákona prichádza v čase, kedy Rakúsko uvažuje nad zrušením podobného paragrafu, pretože nepriniesol očakávané zníženie dopravnýc

Tak banálna vec ako celoročné používanie svetiel počas dňa je horúcou témou, pritom aj pri zdanlivej dobrej viditeľnosti vidieť auto oveľa skôr.(Zdroj: autor)

Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách počíta s celodenným svietením na našich cestách bez ohľadu na počasie. Návrh zákona prichádza v čase, kedy Rakúsko uvažuje nad zrušením podobného paragrafu, pretože nepriniesol očakávané zníženie dopravných nehôd.
Ak parlament schváli súčasný návrh zákona o premávke na pozemných komunikáciách, vozidlá budú musieť počas dňa svietiť stretávacími alebo im na roveň postaveným osvetlením. To neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svetlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu vodiči použiť denné svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vozidlo vybavené. Vodič smie jazdiť aj s obrysovými svetlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlá alebo diaľkové svetlá. Návrh zákona tiež nariaďuje, že činná plocha svetiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Polemika
Krajiny s celodenným svietením v ňom vidia tisíce zachránených ľudských životov, čo sa však podľa posledných informácií nepotvrdilo v susednom Rakúsku. Odporcovia nariadenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, zaťažením životného prostredia a častejším vypálením žiaroviek. V porovnaní nákladov na prevádzku auta však stačí zaostriť na klimatizáciu, ktorá nie je nevyhnutná, citeľnejšie zaťažuje životné prostredie a na sto kilometrov zvýši spotrebu paliva dvadsaťnásobne viac, ako zapnuté svetlá.

Nové poznanie ?
Rakúski ministri dopravy a vnútra sa odvolávajú na konkrétny prieskum, ktorý urobil Správny výbor pre bezpečnosť na cestách (Kuratorium für Verkehrssicherheit). Podľa jeho výsledkov zapnuté svetlá vo väčšej miere odvádzajú pozornosť vodičov, než zvyšujú bezpečnosť. Naopak nehodovosť prudko stúpla a minister vnútra Günther Platter ako dôvod uvádza oslepovanie svetlom, čo spôsobuje ľahšie prehliadanie chodcov a prekážok na okrajoch ciest. Napriek tomu by za jazdu so zapnutými svetlami počas dňa nemal byť v budúcnosti nikto pokutovaný. Niekoľkonásobný majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu a aktívny podnikateľ Stano Koiš nevidí celodenné svietenie ako horúcu tému. „Sú oveľa dôležitejšie veci, ktoré treba riešiť a nie celodenné svietenie. Netvrdím, že je na príťaž ale nemyslím si, že bude prínosom. Podľa Koiša celodenné svietenie v severských krajinách vyplýva z tamojších podmienok. Štáty s najrozvinutejšou dopravou ako Nemecko , Francúzsko a najnovšie asi aj Rakúsko nemajú celodenné svietenie a pritom počet áut na obyvateľa majú podstatne vyšší než je u nás, v Čechách, Čiernej hore alebo Slovinsku. „V Nemecku sa skúmaniu venujú odborné tímy na vyššej úrovni a vedia čo robia“ dodáva Koiš.

Bezpečnosť
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť kolízii, je predvídať a včas riešiť situácie v premávke. Predvídanie a bezchybné riešenie si však vyžaduje patričný čas. Čím skôr vidíme alebo aspoň periférne registrujeme ostatných účastníkov premávky, tým viac času zostáva na reakciu. Svetelné body vnímame oveľa skôr a intenzívnejšie ako neosvetlené automobily. Motoristický novinár Michal Karpat si myslí, že na našich cestách vzniká čoraz viac situácií, kedy je dobré a bezpečnejšie, ak sú vozidlá osvetlené. Stačí si predstaviť dnes tak časté zmeny počasia a náhle dažde. „Nie všetci si cez deň v daždi zapnú svetlá, preto je dobré, ak ich majú zapnuté vopred.“ Karpat vidí výhodu zapnutých svetiel aj pri obrovskej vyťaženosti a únave vodičov, kedy už periférne skôr zareagujú na prichádzajúce vozidlo. „Podľa mňa netreba iba dobre vidieť ale byť videný, a to chráni jednu aj druhú stranu.“

V slnečnom počasí
Prínos zapnutých svetiel cítiť aj v lete pri jasnej oblohe, v silnom protisvetle, mokrej ceste alebo na prechode z tieňa do svetla. V podvečerných hodinách sa aj ľudia so stopercentnou zrakovou ostrosťou stávajú krátkozrakejšími a potrebujú vizuálnu informáciu skôr, hoci na cestu pred sebou vidia dobre. Osvetlené autá túto požiadavku spĺňajú. Aktuálny zákon predpisuje svietenie za zníženej viditeľnosti, teda keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa a v tuneli. Publicista v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, Jozef Drahovský, tvrdí, že niektorí vodiči si to vysvetľujú posvojom, "Nejde o hustý dážď a veď ja dostatočne zreteľné vidím". K tomu by som povedal len toľko, samozrejme, že on dostatočne zreteľné vidí, lebo ostatní svietia, lenže mal by si uvedomiť, že je potrebné, aby aj jeho videli.“

Drahá zábudlivosť
Najväčším problémom pri dodržiavaní celodenného svietenia bude zábudlivosť vodičov, aspoň spočiatku, kým sa svietenie nestane rutinnou záležitosťou. Buď si nezapneme svetlá a polícia nás pokutuje, alebo ich zabudneme vypnúť a autobatéria sa vybije. Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového vozidla domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice, napríklad Škoda Fabia, Škoda Felicia, Škoda Octavia prvej generácie.

Kde je povinné svietenie?
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Maďarsko
Chorvátsko
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Rakúsko
Srbsko
Švédsko
Taliansko
zdroj: ÚAMK SR Poľsko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 450
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 928
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 926
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 496
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 983
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 223
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 188
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 230

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.