SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Budeme svietiť celý deň, západná Európa nie

Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách počíta s celodenným svietením na našich cestách bez ohľadu na počasie. Návrh zákona prichádza v čase, kedy Rakúsko uvažuje nad zrušením podobného paragrafu, pretože nepriniesol očakávané zníženie dopravnýc

Tak banálna vec ako celoročné  používanie svetiel počas dňa je horúcou témou, pritom aj pri zdanlivej dobrej viditeľnosti vidieť auto oveľa skôr.Tak banálna vec ako celoročné používanie svetiel počas dňa je horúcou témou, pritom aj pri zdanlivej dobrej viditeľnosti vidieť auto oveľa skôr. (Zdroj: autor)

Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách počíta s celodenným svietením na našich cestách bez ohľadu na počasie. Návrh zákona prichádza v čase, kedy Rakúsko uvažuje nad zrušením podobného paragrafu, pretože nepriniesol očakávané zníženie dopravných nehôd.
Ak parlament schváli súčasný návrh zákona o premávke na pozemných komunikáciách, vozidlá budú musieť počas dňa svietiť stretávacími alebo im na roveň postaveným osvetlením. To neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svetlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu vodiči použiť denné svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vozidlo vybavené. Vodič smie jazdiť aj s obrysovými svetlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlá alebo diaľkové svetlá. Návrh zákona tiež nariaďuje, že činná plocha svetiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená. Podľa vzoru okolitých krajín Európskej únie prijmeme opatrenie, ktoré má znížiť počet tragických nehôd na cestách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Polemika
Krajiny s celodenným svietením v ňom vidia tisíce zachránených ľudských životov, čo sa však podľa posledných informácií nepotvrdilo v susednom Rakúsku. Odporcovia nariadenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, zaťažením životného prostredia a častejším vypálením žiaroviek. V porovnaní nákladov na prevádzku auta však stačí zaostriť na klimatizáciu, ktorá nie je nevyhnutná, citeľnejšie zaťažuje životné prostredie a na sto kilometrov zvýši spotrebu paliva dvadsaťnásobne viac, ako zapnuté svetlá.

Nové poznanie ?
Rakúski ministri dopravy a vnútra sa odvolávajú na konkrétny prieskum, ktorý urobil Správny výbor pre bezpečnosť na cestách (Kuratorium für Verkehrssicherheit). Podľa jeho výsledkov zapnuté svetlá vo väčšej miere odvádzajú pozornosť vodičov, než zvyšujú bezpečnosť. Naopak nehodovosť prudko stúpla a minister vnútra Günther Platter ako dôvod uvádza oslepovanie svetlom, čo spôsobuje ľahšie prehliadanie chodcov a prekážok na okrajoch ciest. Napriek tomu by za jazdu so zapnutými svetlami počas dňa nemal byť v budúcnosti nikto pokutovaný. Niekoľkonásobný majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu a aktívny podnikateľ Stano Koiš nevidí celodenné svietenie ako horúcu tému. „Sú oveľa dôležitejšie veci, ktoré treba riešiť a nie celodenné svietenie. Netvrdím, že je na príťaž ale nemyslím si, že bude prínosom. Podľa Koiša celodenné svietenie v severských krajinách vyplýva z tamojších podmienok. Štáty s najrozvinutejšou dopravou ako Nemecko , Francúzsko a najnovšie asi aj Rakúsko nemajú celodenné svietenie a pritom počet áut na obyvateľa majú podstatne vyšší než je u nás, v Čechách, Čiernej hore alebo Slovinsku. „V Nemecku sa skúmaniu venujú odborné tímy na vyššej úrovni a vedia čo robia“ dodáva Koiš.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť kolízii, je predvídať a včas riešiť situácie v premávke. Predvídanie a bezchybné riešenie si však vyžaduje patričný čas. Čím skôr vidíme alebo aspoň periférne registrujeme ostatných účastníkov premávky, tým viac času zostáva na reakciu. Svetelné body vnímame oveľa skôr a intenzívnejšie ako neosvetlené automobily. Motoristický novinár Michal Karpat si myslí, že na našich cestách vzniká čoraz viac situácií, kedy je dobré a bezpečnejšie, ak sú vozidlá osvetlené. Stačí si predstaviť dnes tak časté zmeny počasia a náhle dažde. „Nie všetci si cez deň v daždi zapnú svetlá, preto je dobré, ak ich majú zapnuté vopred.“ Karpat vidí výhodu zapnutých svetiel aj pri obrovskej vyťaženosti a únave vodičov, kedy už periférne skôr zareagujú na prichádzajúce vozidlo. „Podľa mňa netreba iba dobre vidieť ale byť videný, a to chráni jednu aj druhú stranu.“

Skryť Vypnúť reklamu

V slnečnom počasí
Prínos zapnutých svetiel cítiť aj v lete pri jasnej oblohe, v silnom protisvetle, mokrej ceste alebo na prechode z tieňa do svetla. V podvečerných hodinách sa aj ľudia so stopercentnou zrakovou ostrosťou stávajú krátkozrakejšími a potrebujú vizuálnu informáciu skôr, hoci na cestu pred sebou vidia dobre. Osvetlené autá túto požiadavku spĺňajú. Aktuálny zákon predpisuje svietenie za zníženej viditeľnosti, teda keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa a v tuneli. Publicista v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, Jozef Drahovský, tvrdí, že niektorí vodiči si to vysvetľujú posvojom, "Nejde o hustý dážď a veď ja dostatočne zreteľné vidím". K tomu by som povedal len toľko, samozrejme, že on dostatočne zreteľné vidí, lebo ostatní svietia, lenže mal by si uvedomiť, že je potrebné, aby aj jeho videli.“

Skryť Vypnúť reklamu

Drahá zábudlivosť
Najväčším problémom pri dodržiavaní celodenného svietenia bude zábudlivosť vodičov, aspoň spočiatku, kým sa svietenie nestane rutinnou záležitosťou. Buď si nezapneme svetlá a polícia nás pokutuje, alebo ich zabudneme vypnúť a autobatéria sa vybije. Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového vozidla domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice, napríklad Škoda Fabia, Škoda Felicia, Škoda Octavia prvej generácie.

Kde je povinné svietenie?
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Maďarsko
Chorvátsko
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Rakúsko
Srbsko
Švédsko
Taliansko
zdroj: ÚAMK SR Poľsko

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  2. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 849
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 498
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 967
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 196
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 126
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 069
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 001
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 747
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 661
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


4 h
Prieskum politických strán september 2021. (AKO)

Do parlamentu by prešlo osem strán.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


1 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu