SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

FIAT 500 - srdcovka všetkých generácií ?

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. Špeciálnu internetovú stránku,  či množstvo iných sprievodných akcií pripravilo marketingové oddelenie talianskej automobilky Fiat za účelom, aby si verejnosť skrátila čakanie na premiéru nového Cinquecenta. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Taliani sú pripravení zamilovať sa do tohoto auta naozaj vášnivo, čo potvrdil aj fakt, že nová Päťstovka sa v tento deň dostala na titulné stránky všetkých významných talianskych denníkov. A majú prečo, veď pred piatimi desaťročiami vyšlo z pera dizajnéra Dante Giacosu vozidielko s dĺžkou necelé tri metre, ktoré zakrátko zmotorizovalo celé Taliansko a stalo sa doslova fenoménom. Veľmi ľahko sa však môže stať, že jeho nástupca ho prekoná. Na autosalóne vo Frankfurte bola každá Päťstvoka vyťažená od rána do večera a nafotiť si ju so zatvorenými dverami z bez ľudí bolo prakticky nemožné.

Fiat 500 vzbudzuje silné emócie, až také, že dospelí mu nedokážu odolať a túžia po ňom ako dieťa po hračke. V detskom duchu sa niesla aj prezentácia novej Päťstovky vo Frankfurte, kde Fiat pripravil pre návštevníkov autíčkový vláčik.

Moderný Fiat 500 má so svojím predchodcom spoločné iba črty karosérie a interiéru. Auto narástlo vo všetkých smeroch, no celková dĺžka 3550 mm a šírka 1650 mm ho stále radia do kategórie mini. Tvar karosérie vznikal v dieľňach Centro Stile Fiat ale čiastočne doň prehovorilo aj bezmála 3.000.000 amatérskych „dizajnérov" vďaka svojím výtvorom na internetovej stránke „500 wants you".

Keď bola v roku 2004 predstavená štúdia Trepiuno, široká motoristická verejnosť zajasala nad líniami podobnými starej päťstovke. Pri sériovom modeli sa návrhári predchodcovi nebáli priblížiť ešte viac. A tak nechýbajú typické okrúhle svetlá, predná maska bez mriežky chladiča či chrómované lišty pripomínajúce pôvodné plechové nárazníky. Vzadu by sme však márne hľadali kapotu motora a pevné okno. Tie vystriedali výklopné tretie dvere. Nové Cinquecento totiž stojí na upravenej podlahovej plošine Fiatu Panda. Motor sa preto presťahoval pod prednú kapotu a poháňané sú kolesá prednej nápravy. Aj pri návrhu interiéru dizajnéri „brnkli" na city Talianov a urobili z neho mimoriadne príťažlivé retro. Pred vodičom sa nachádza jediný združený prístroj, v ktorom nájdeme otáčkomer, palubný počítač a všetky ďalšie potrebné ukazovatele. Palubná doska  v retro štýle s veľkým lakovaným plastom pripomína holý plech. Interiér je na prvý pohľad strohý, no v skutočnosti ponúka všetky prvky komfortu, poniektoré známe iba z vozidiel o triedu či dve vyššej kategórie.  Pocit stiesnenosti nadobudnete pri sadnutí na zadné sedadlá. Rovnako maličký je aj batožinový priestor so základným objemom 185 litrov.

Už pred oficiálnou premiérou sa z Turína ozývali hlasy proklamujúce vysoký bezpečnostný štandard nového Cinquecenta. Taliani tentoraz dokázali, že na veľkosti nezáleží. 35 bodov za ochranu dospelých v nárazových skúškach Euro NCAP zabezpečilo novinke vážiacej 865 kilogramov zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek, čo sa zatiaľ nepodarilo žiadnemu konkurentovi z danej kategórie.

Nový Fiat 500 prišiel na vybraných trhoch do predaja ihneď po premiére. Spočiatku je k dispozícii s trojicou pohonných jednotiek, benzínovými 1.2 8V s výkonom 51 kW (69 k) a 1.4 16V 73 kW (100 k) a populárnym naftovým motorom Multijet, ktorý pri objeme 1.3 l dosahuje maximálny výkon 55 kW (75 k). V budúcnosti má pribudnúť ešte benzínový prepĺňaný dvojvalec s priamym vstrekovaním benzínu a tiež prepĺňaný 1.4 T-Jet známy z Grande Punta či Brava.

Za prvých 8 hodín predaja si Fiat 500 objednalo hneď 10.000 motoristov. A to aj napriek tomu, že jeho základná cena nie je práve ľudová – 10.500 euro. Automobilka už prezentovala, že zvýši výrobnú kapacitu svojho závodu v poľských Tychách zo 120.000 na 160.000 kusov, perspektívne sa počíta s jej ďalším navýšením na 180.000 kusov ročne. Vyzerá to tak, že stávka na retrodizajn sa Fiatu oplatila. Taliani však nechcú zaspať na vavrínoch. Testovacie kilometre už hltá športová verzia Abarth a v budúcnosti sa plánujú aj ďalšie deriváty nového Cinquecenta, ako kabriolet, kombi či dokonca mini SUV.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 145
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 561
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 342
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 815
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 717
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 619
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 173
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept