SME

FIAT 500 - srdcovka všetkých generácií ?

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. Špeciálnu internetovú stránku,  či množstvo iných sprievodných akcií pripravilo marketingové oddelenie talianskej automobilky Fiat za účelom, aby si verejnosť skrátila čakanie na premiéru nového Cinquecenta. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Taliani sú pripravení zamilovať sa do tohoto auta naozaj vášnivo, čo potvrdil aj fakt, že nová Päťstovka sa v tento deň dostala na titulné stránky všetkých významných talianskych denníkov. A majú prečo, veď pred piatimi desaťročiami vyšlo z pera dizajnéra Dante Giacosu vozidielko s dĺžkou necelé tri metre, ktoré zakrátko zmotorizovalo celé Taliansko a stalo sa doslova fenoménom. Veľmi ľahko sa však môže stať, že jeho nástupca ho prekoná. Na autosalóne vo Frankfurte bola každá Päťstvoka vyťažená od rána do večera a nafotiť si ju so zatvorenými dverami z bez ľudí bolo prakticky nemožné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Fiat 500 vzbudzuje silné emócie, až také, že dospelí mu nedokážu odolať a túžia po ňom ako dieťa po hračke. V detskom duchu sa niesla aj prezentácia novej Päťstovky vo Frankfurte, kde Fiat pripravil pre návštevníkov autíčkový vláčik.

Moderný Fiat 500 má so svojím predchodcom spoločné iba črty karosérie a interiéru. Auto narástlo vo všetkých smeroch, no celková dĺžka 3550 mm a šírka 1650 mm ho stále radia do kategórie mini. Tvar karosérie vznikal v dieľňach Centro Stile Fiat ale čiastočne doň prehovorilo aj bezmála 3.000.000 amatérskych „dizajnérov" vďaka svojím výtvorom na internetovej stránke „500 wants you".

Keď bola v roku 2004 predstavená štúdia Trepiuno, široká motoristická verejnosť zajasala nad líniami podobnými starej päťstovke. Pri sériovom modeli sa návrhári predchodcovi nebáli priblížiť ešte viac. A tak nechýbajú typické okrúhle svetlá, predná maska bez mriežky chladiča či chrómované lišty pripomínajúce pôvodné plechové nárazníky. Vzadu by sme však márne hľadali kapotu motora a pevné okno. Tie vystriedali výklopné tretie dvere. Nové Cinquecento totiž stojí na upravenej podlahovej plošine Fiatu Panda. Motor sa preto presťahoval pod prednú kapotu a poháňané sú kolesá prednej nápravy. Aj pri návrhu interiéru dizajnéri „brnkli" na city Talianov a urobili z neho mimoriadne príťažlivé retro. Pred vodičom sa nachádza jediný združený prístroj, v ktorom nájdeme otáčkomer, palubný počítač a všetky ďalšie potrebné ukazovatele. Palubná doska  v retro štýle s veľkým lakovaným plastom pripomína holý plech. Interiér je na prvý pohľad strohý, no v skutočnosti ponúka všetky prvky komfortu, poniektoré známe iba z vozidiel o triedu či dve vyššej kategórie.  Pocit stiesnenosti nadobudnete pri sadnutí na zadné sedadlá. Rovnako maličký je aj batožinový priestor so základným objemom 185 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Už pred oficiálnou premiérou sa z Turína ozývali hlasy proklamujúce vysoký bezpečnostný štandard nového Cinquecenta. Taliani tentoraz dokázali, že na veľkosti nezáleží. 35 bodov za ochranu dospelých v nárazových skúškach Euro NCAP zabezpečilo novinke vážiacej 865 kilogramov zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek, čo sa zatiaľ nepodarilo žiadnemu konkurentovi z danej kategórie.

Nový Fiat 500 prišiel na vybraných trhoch do predaja ihneď po premiére. Spočiatku je k dispozícii s trojicou pohonných jednotiek, benzínovými 1.2 8V s výkonom 51 kW (69 k) a 1.4 16V 73 kW (100 k) a populárnym naftovým motorom Multijet, ktorý pri objeme 1.3 l dosahuje maximálny výkon 55 kW (75 k). V budúcnosti má pribudnúť ešte benzínový prepĺňaný dvojvalec s priamym vstrekovaním benzínu a tiež prepĺňaný 1.4 T-Jet známy z Grande Punta či Brava.

SkryťVypnúť reklamu

Za prvých 8 hodín predaja si Fiat 500 objednalo hneď 10.000 motoristov. A to aj napriek tomu, že jeho základná cena nie je práve ľudová – 10.500 euro. Automobilka už prezentovala, že zvýši výrobnú kapacitu svojho závodu v poľských Tychách zo 120.000 na 160.000 kusov, perspektívne sa počíta s jej ďalším navýšením na 180.000 kusov ročne. Vyzerá to tak, že stávka na retrodizajn sa Fiatu oplatila. Taliani však nechcú zaspať na vavrínoch. Testovacie kilometre už hltá športová verzia Abarth a v budúcnosti sa plánujú aj ďalšie deriváty nového Cinquecenta, ako kabriolet, kombi či dokonca mini SUV.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 762
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 405
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 021
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 565
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 750
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 367
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 024
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 864
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  2. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  3. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  4. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  5. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  6. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  7. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 61 777
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 675
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 111
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 108
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 006
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 479
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 814
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 104
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu