SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

FIAT 500 - srdcovka všetkých generácií ?

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. Špeciálnu internetovú stránku,  či množstvo iných sprievodných akcií pripravilo marketingové oddelenie talianskej automobilky Fiat za účelom, aby si verejnosť skrátila čakanie na premiéru nového Cinquecenta. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Taliani sú pripravení zamilovať sa do tohoto auta naozaj vášnivo, čo potvrdil aj fakt, že nová Päťstovka sa v tento deň dostala na titulné stránky všetkých významných talianskych denníkov. A majú prečo, veď pred piatimi desaťročiami vyšlo z pera dizajnéra Dante Giacosu vozidielko s dĺžkou necelé tri metre, ktoré zakrátko zmotorizovalo celé Taliansko a stalo sa doslova fenoménom. Veľmi ľahko sa však môže stať, že jeho nástupca ho prekoná. Na autosalóne vo Frankfurte bola každá Päťstvoka vyťažená od rána do večera a nafotiť si ju so zatvorenými dverami z bez ľudí bolo prakticky nemožné.

Fiat 500 vzbudzuje silné emócie, až také, že dospelí mu nedokážu odolať a túžia po ňom ako dieťa po hračke. V detskom duchu sa niesla aj prezentácia novej Päťstovky vo Frankfurte, kde Fiat pripravil pre návštevníkov autíčkový vláčik.

Moderný Fiat 500 má so svojím predchodcom spoločné iba črty karosérie a interiéru. Auto narástlo vo všetkých smeroch, no celková dĺžka 3550 mm a šírka 1650 mm ho stále radia do kategórie mini. Tvar karosérie vznikal v dieľňach Centro Stile Fiat ale čiastočne doň prehovorilo aj bezmála 3.000.000 amatérskych „dizajnérov" vďaka svojím výtvorom na internetovej stránke „500 wants you".

Keď bola v roku 2004 predstavená štúdia Trepiuno, široká motoristická verejnosť zajasala nad líniami podobnými starej päťstovke. Pri sériovom modeli sa návrhári predchodcovi nebáli priblížiť ešte viac. A tak nechýbajú typické okrúhle svetlá, predná maska bez mriežky chladiča či chrómované lišty pripomínajúce pôvodné plechové nárazníky. Vzadu by sme však márne hľadali kapotu motora a pevné okno. Tie vystriedali výklopné tretie dvere. Nové Cinquecento totiž stojí na upravenej podlahovej plošine Fiatu Panda. Motor sa preto presťahoval pod prednú kapotu a poháňané sú kolesá prednej nápravy. Aj pri návrhu interiéru dizajnéri „brnkli" na city Talianov a urobili z neho mimoriadne príťažlivé retro. Pred vodičom sa nachádza jediný združený prístroj, v ktorom nájdeme otáčkomer, palubný počítač a všetky ďalšie potrebné ukazovatele. Palubná doska  v retro štýle s veľkým lakovaným plastom pripomína holý plech. Interiér je na prvý pohľad strohý, no v skutočnosti ponúka všetky prvky komfortu, poniektoré známe iba z vozidiel o triedu či dve vyššej kategórie.  Pocit stiesnenosti nadobudnete pri sadnutí na zadné sedadlá. Rovnako maličký je aj batožinový priestor so základným objemom 185 litrov.

Už pred oficiálnou premiérou sa z Turína ozývali hlasy proklamujúce vysoký bezpečnostný štandard nového Cinquecenta. Taliani tentoraz dokázali, že na veľkosti nezáleží. 35 bodov za ochranu dospelých v nárazových skúškach Euro NCAP zabezpečilo novinke vážiacej 865 kilogramov zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek, čo sa zatiaľ nepodarilo žiadnemu konkurentovi z danej kategórie.

Nový Fiat 500 prišiel na vybraných trhoch do predaja ihneď po premiére. Spočiatku je k dispozícii s trojicou pohonných jednotiek, benzínovými 1.2 8V s výkonom 51 kW (69 k) a 1.4 16V 73 kW (100 k) a populárnym naftovým motorom Multijet, ktorý pri objeme 1.3 l dosahuje maximálny výkon 55 kW (75 k). V budúcnosti má pribudnúť ešte benzínový prepĺňaný dvojvalec s priamym vstrekovaním benzínu a tiež prepĺňaný 1.4 T-Jet známy z Grande Punta či Brava.

Za prvých 8 hodín predaja si Fiat 500 objednalo hneď 10.000 motoristov. A to aj napriek tomu, že jeho základná cena nie je práve ľudová – 10.500 euro. Automobilka už prezentovala, že zvýši výrobnú kapacitu svojho závodu v poľských Tychách zo 120.000 na 160.000 kusov, perspektívne sa počíta s jej ďalším navýšením na 180.000 kusov ročne. Vyzerá to tak, že stávka na retrodizajn sa Fiatu oplatila. Taliani však nechcú zaspať na vavrínoch. Testovacie kilometre už hltá športová verzia Abarth a v budúcnosti sa plánujú aj ďalšie deriváty nového Cinquecenta, ako kabriolet, kombi či dokonca mini SUV.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 006
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 745
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 399
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 527
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 986
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 961
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 339
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 046
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan