SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

FIAT 500 - srdcovka všetkých generácií ?

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Snáď ešte nikdy nebol príchod nového auta sprevádzaný toľkým „krikom" ako v prípade znovuzrodenej legendy Fiat 500. Špeciálnu internetovú stránku,  či množstvo iných sprievodných akcií pripravilo marketingové oddelenie talianskej automobilky Fiat za účelom, aby si verejnosť skrátila čakanie na premiéru nového Cinquecenta. A tá prišla presne v deň svojich 50. narodenín.

Taliani sú pripravení zamilovať sa do tohoto auta naozaj vášnivo, čo potvrdil aj fakt, že nová Päťstovka sa v tento deň dostala na titulné stránky všetkých významných talianskych denníkov. A majú prečo, veď pred piatimi desaťročiami vyšlo z pera dizajnéra Dante Giacosu vozidielko s dĺžkou necelé tri metre, ktoré zakrátko zmotorizovalo celé Taliansko a stalo sa doslova fenoménom. Veľmi ľahko sa však môže stať, že jeho nástupca ho prekoná. Na autosalóne vo Frankfurte bola každá Päťstvoka vyťažená od rána do večera a nafotiť si ju so zatvorenými dverami z bez ľudí bolo prakticky nemožné.

Fiat 500 vzbudzuje silné emócie, až také, že dospelí mu nedokážu odolať a túžia po ňom ako dieťa po hračke. V detskom duchu sa niesla aj prezentácia novej Päťstovky vo Frankfurte, kde Fiat pripravil pre návštevníkov autíčkový vláčik.

Moderný Fiat 500 má so svojím predchodcom spoločné iba črty karosérie a interiéru. Auto narástlo vo všetkých smeroch, no celková dĺžka 3550 mm a šírka 1650 mm ho stále radia do kategórie mini. Tvar karosérie vznikal v dieľňach Centro Stile Fiat ale čiastočne doň prehovorilo aj bezmála 3.000.000 amatérskych „dizajnérov" vďaka svojím výtvorom na internetovej stránke „500 wants you".

Keď bola v roku 2004 predstavená štúdia Trepiuno, široká motoristická verejnosť zajasala nad líniami podobnými starej päťstovke. Pri sériovom modeli sa návrhári predchodcovi nebáli priblížiť ešte viac. A tak nechýbajú typické okrúhle svetlá, predná maska bez mriežky chladiča či chrómované lišty pripomínajúce pôvodné plechové nárazníky. Vzadu by sme však márne hľadali kapotu motora a pevné okno. Tie vystriedali výklopné tretie dvere. Nové Cinquecento totiž stojí na upravenej podlahovej plošine Fiatu Panda. Motor sa preto presťahoval pod prednú kapotu a poháňané sú kolesá prednej nápravy. Aj pri návrhu interiéru dizajnéri „brnkli" na city Talianov a urobili z neho mimoriadne príťažlivé retro. Pred vodičom sa nachádza jediný združený prístroj, v ktorom nájdeme otáčkomer, palubný počítač a všetky ďalšie potrebné ukazovatele. Palubná doska  v retro štýle s veľkým lakovaným plastom pripomína holý plech. Interiér je na prvý pohľad strohý, no v skutočnosti ponúka všetky prvky komfortu, poniektoré známe iba z vozidiel o triedu či dve vyššej kategórie.  Pocit stiesnenosti nadobudnete pri sadnutí na zadné sedadlá. Rovnako maličký je aj batožinový priestor so základným objemom 185 litrov.

Už pred oficiálnou premiérou sa z Turína ozývali hlasy proklamujúce vysoký bezpečnostný štandard nového Cinquecenta. Taliani tentoraz dokázali, že na veľkosti nezáleží. 35 bodov za ochranu dospelých v nárazových skúškach Euro NCAP zabezpečilo novinke vážiacej 865 kilogramov zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek, čo sa zatiaľ nepodarilo žiadnemu konkurentovi z danej kategórie.

Nový Fiat 500 prišiel na vybraných trhoch do predaja ihneď po premiére. Spočiatku je k dispozícii s trojicou pohonných jednotiek, benzínovými 1.2 8V s výkonom 51 kW (69 k) a 1.4 16V 73 kW (100 k) a populárnym naftovým motorom Multijet, ktorý pri objeme 1.3 l dosahuje maximálny výkon 55 kW (75 k). V budúcnosti má pribudnúť ešte benzínový prepĺňaný dvojvalec s priamym vstrekovaním benzínu a tiež prepĺňaný 1.4 T-Jet známy z Grande Punta či Brava.

Za prvých 8 hodín predaja si Fiat 500 objednalo hneď 10.000 motoristov. A to aj napriek tomu, že jeho základná cena nie je práve ľudová – 10.500 euro. Automobilka už prezentovala, že zvýši výrobnú kapacitu svojho závodu v poľských Tychách zo 120.000 na 160.000 kusov, perspektívne sa počíta s jej ďalším navýšením na 180.000 kusov ročne. Vyzerá to tak, že stávka na retrodizajn sa Fiatu oplatila. Taliani však nechcú zaspať na vavrínoch. Testovacie kilometre už hltá športová verzia Abarth a v budúcnosti sa plánujú aj ďalšie deriváty nového Cinquecenta, ako kabriolet, kombi či dokonca mini SUV.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 079
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 6 803
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 260
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 142
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 962
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 410
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 214
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 457
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 170
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Plačková a príslušníci NAKA.

Zadržali ju pre podozrenia týkajúce sa drog.


4 h
Dole vodou so Samom Marcom

Rozprávajme sa s tými, ktorým záleží na tom, ako žijeme.


26. sep
Stránka stop_catcalling_now zverejnila zábery muža, ktorý vo vlaku masturboval pred mladými ženami.

Video zverejnila stránka, ktorá bojuje proti obťažovaniu.


5 h
Franziska Giffeyová

Ako vyzerala volebná noc v hlavnom meste


6 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Rajecké Teplice
  2. Věra Tepličková: Zatiaľ môžem písať lebo chválim
  3. Marián Lukáč: Blog č. 38- Kvalita života
  4. Tupou Ceruzou: Dr. Bukovský
  5. Ján Škerko: Aby sme ich vystríhali pred zlyhaniami. Veríte Ficovi?
  6. Jana Hanuliaková: Kde sa prosím stratil PROGRES na Slovensku?
  7. Tupou Ceruzou: Plačková
  8. Tomáš Karľa: Správa - film o úteku Vrbu a Wetzlera
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 539
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 13 610
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 8 970
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 653
  6. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 612
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 954
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 473
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu