IBA PERCENTO VODIČOV POMÔŽE

Pomoc na ceste: Česi sú ochotnejší ako Slováci

Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci a potrebného náradia neporadí. Podľa prieskumu Goodyear - Good Driver 2007 uskutočnenom na cestách Slovenska,

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: autor)

Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci a potrebného náradia neporadí. Podľa prieskumu Goodyear - Good Driver 2007 uskutočnenom na cestách Slovenska, Maďarska a Čiech je ochota vodičov zastaviť a pomôcť mizerná.

Hlavnou aktérkou prieskumu bola figurantka, ktorá simulovala defekt na svojom automobile. Zámerne bola vybraná figurantka v strednom veku, aby výsledky neboli ovplyvnené atraktívnosťou mladej vodičky.

Prvá časť testu na slovenských cestách sa uskutočnila predpoludním priamo v hlavnom meste – na Dolnozemskej ceste v Petržalke za výjazdom z Prístavného mosta. Druhá časť prebehla na frekventovanej ceste medzi obcami Rovinka a Dunajská Lužná v okrese Senec. Každá časť prieskumu trvala dve hodiny. Počas prvých 60 minút figurantka pri aute len bezradne postávala. V druhej polovici testu sa aktívne pokúšala stopnúť si niektoré z okoloidúcich áut na pomoc. „Zámerne sme vybrali tieto dve lokality, aby sme mohli sledovať rozdiel, ako sa k sebe správajú ľudia v meste a ľudia mimo mesta. Trošku nás prekvapil fakt, že pomer vodičov, ktorí zastavili v Rovinke a Bratislave bol pomerne vyrovnaný, čo neplatilo napríklad v Čechách, kde mimomestskí vodiči prajavili výrazne väčšiu ochotu pomôcť,“ komentoval výsledky prieskumu Richard Srbecký z Goodyear Dunlop Tires Slovakia.

Zastavia maximálne dve percentá šoférov
Na prvom sledovanom mieste prešlo počas prvej hodiny 492 vozidiel. Pri žene v núdzi zastavili piati. V priebehu nasledujúcej hodiny, kedy sa figurantka usilovala aktívne zastavovať vozidlá, sa jej podarilo „stopnúť“ 10 vodičov spomedzi 471 okoloidúcich. Prvého až po 13 minútach od začiatku testu. Na druhom stanovisku to počas prvej hodiny prieskumu vyzeralo podobne. S tým rozdielom, že tu prešlo ešte viac áut ako v Bratislave. Zo 720 vodičov počas prvej hodiny zastavili piati. Počas druhej hodiny ich zo 683 zastavilo osem. Prvý z nich až po 8 minútach od začiatku testu. V praxi to znamená, že pomoc človeku v núdzi je na ceste ochotných poskytnúť jedno až dve percentá okoloidúcich vodičov.

Podobné výsledky boli pri rovnakom výskume aj v Čechách a Maďarsku. S tým rozdielom, že českí vodiči častejšie ako slovenskí zastavovali pri aktívnom stopovaní figurantky. Maďarskí zase takmer 100-percentne ignorovali bezradnú ženu až do chvíle, kým neprejavila záujem zastaviť niektoré z okoloidúcich vozidiel.

Pomáhajú len muži
Všetci vodiči, ktorí zastavili a ponúkli pomoc, boli muži. Takmer každý z nich sedel v aute sám. Len niektorí mali jedného spolujazdca. Väčšina z nich jazdila vo vozidlách nižšej strednej triedy. V druhej časti testu to boli zväčša šoféri starých automobilov, ktoré dnes už nie sú v predaji. Asi polovica z nich jazdila na služobných vozidlách. V Bratislave pri figurantke zastavil dokonca aj taxík, vodič autoškoly, šofér nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom na korbe, nezávisle na sebe dvaja opravári výťahov, ba dokonca aj vodič s linkovým kĺbovým autobusom počas služobnej jazdy. Všetko to boli vodiči, ktorí sa neponáhľali, mali dobrú náladu a sršali ochotou, ak nie pomôcť, tak aspoň vysvetliť figurantke, ako si má koleso vymeniť sama.

Splnené predpoklady
„Vo väčšine parametrov prieskum Goodyear - Good Driver 2007 potvrdil naše očakávania. Otázne však je, ako by výskum dopadol, ak by sme ho zorganizovali počas daždivého dňa, alebo povedzme na diaľnici. Napriek tomu, že sme zaznamenali uspokojivú mieru solidarity, odporučil by som všetkým vodičom, predovšetkým teraz, v období letného cestovania, aby si pred cestou skontrolovali vybavenie automobilu (hever, náradie a rezervné koleso) a preštudovali možnosti využitia asistenčných služieb,“ podotkol Richard Srbecký.

Pri defektoch často pomáha cestná služba
Jednoduchá výmena kolesa s prepichnutou pneumatikou môže spôsobiť veľké zdržanie, často znemožní pokračovanie v jazde. Nie všetci motoristi ju zvládnu, preto sa musia obrátiť na asistenčnú alebo cestnú službu. Podľa Jána Benčíka z Havária Trans, veľké percento technických výjazdov je práve k defektom, pretože motoristi nie sú na výmenu kolesa pripravení. „Buď nemajú nafúkané rezervné koleso, chýba im zdvihák, často riešime povolenie zahrdzavených skrutiek alebo chýbajúcu redukciu na bezpečnostné matice.“ Benčík upozorňuje, že motoristi podceňujú prípravu na tak banálnu a pritom najčastejšiu poruchu akou je defekt. „Zbytočne zostanú visieť niekde na ceste, musia privolať známych alebo cestnú službu.“ Výmenu kolesa obyčajne skomplikuje nedostatok fyzickej sily na povolenie skrutiek kolesa. Stačí, ak skrutky v pneuservise neodborne zatiahnu príliš veľkou silou.
Závity sa vplyvom tepla a vonkajšieho prostredia takzvane zavaria a motorista ich v teréne nedokáže povoliť. Pre tento prípad je dobré mať v aute kľúč s dlhším ramenom. Na povolenie skrutiek tak potom stačí menšia fyzická sila. Ak sa rezervné koleso v aute vozí niekoľko rokov, tlak v ňom klesá až na minimum.
Kontrola tlaku v rezerve by mala prebiehať minimálne dvakrát ročne pri výmene letného obutia za zimné a opačne.

Systém pomoci na cestách
Majiteľov novších vozidiel v záruke trápia okrem defektov vybité autobatérie a nefungujúca elektronika. V prípade poruchy väčšinou kontaktujú svoju asistenčnú službu a tá prostredníctvom svojich zmluvných partnerov pošle na miesto odťahovú službu. Problémy s elektronikou sa dnes riešia priamo v servise, napojením vozidla na počítač, preto je najčastejším riešením odtiahnutie vozidla. Úlohou operátora asistenčnej služby je do piatich minút vyrozumieť odťahovú službu v regióne, ktorá príde do hodiny na miesto poruchy.
Majitelia starších automobilov trpiacich častejšími poruchami sa môžu spoľahnúť priamo na cestné služby a technickú pomoc priamo na cestách. Výjazd technika stojí v závislosti od regiónu minimálne päťsto korún.

Technická pomoc na cestách
telefón: 16 154

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Investment Advisory Guide for Slovakia
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  9. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  3. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  7. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  8. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 292
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 428
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 177
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 894
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 863
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 054
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 894
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 763
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 479
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 407

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.