SME

Pomoc na ceste: Česi sú ochotnejší ako Slováci

Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci a potrebného náradia neporadí. Podľa prieskumu Goodyear - Good Driver 2007 uskutočnenom na cestách Slovenska,

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: autor)

Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci a potrebného náradia neporadí. Podľa prieskumu Goodyear - Good Driver 2007 uskutočnenom na cestách Slovenska, Maďarska a Čiech je ochota vodičov zastaviť a pomôcť mizerná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavnou aktérkou prieskumu bola figurantka, ktorá simulovala defekt na svojom automobile. Zámerne bola vybraná figurantka v strednom veku, aby výsledky neboli ovplyvnené atraktívnosťou mladej vodičky.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá časť testu na slovenských cestách sa uskutočnila predpoludním priamo v hlavnom meste – na Dolnozemskej ceste v Petržalke za výjazdom z Prístavného mosta. Druhá časť prebehla na frekventovanej ceste medzi obcami Rovinka a Dunajská Lužná v okrese Senec. Každá časť prieskumu trvala dve hodiny. Počas prvých 60 minút figurantka pri aute len bezradne postávala. V druhej polovici testu sa aktívne pokúšala stopnúť si niektoré z okoloidúcich áut na pomoc. „Zámerne sme vybrali tieto dve lokality, aby sme mohli sledovať rozdiel, ako sa k sebe správajú ľudia v meste a ľudia mimo mesta. Trošku nás prekvapil fakt, že pomer vodičov, ktorí zastavili v Rovinke a Bratislave bol pomerne vyrovnaný, čo neplatilo napríklad v Čechách, kde mimomestskí vodiči prajavili výrazne väčšiu ochotu pomôcť,“ komentoval výsledky prieskumu Richard Srbecký z Goodyear Dunlop Tires Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Zastavia maximálne dve percentá šoférov
Na prvom sledovanom mieste prešlo počas prvej hodiny 492 vozidiel. Pri žene v núdzi zastavili piati. V priebehu nasledujúcej hodiny, kedy sa figurantka usilovala aktívne zastavovať vozidlá, sa jej podarilo „stopnúť“ 10 vodičov spomedzi 471 okoloidúcich. Prvého až po 13 minútach od začiatku testu. Na druhom stanovisku to počas prvej hodiny prieskumu vyzeralo podobne. S tým rozdielom, že tu prešlo ešte viac áut ako v Bratislave. Zo 720 vodičov počas prvej hodiny zastavili piati. Počas druhej hodiny ich zo 683 zastavilo osem. Prvý z nich až po 8 minútach od začiatku testu. V praxi to znamená, že pomoc človeku v núdzi je na ceste ochotných poskytnúť jedno až dve percentá okoloidúcich vodičov.

Podobné výsledky boli pri rovnakom výskume aj v Čechách a Maďarsku. S tým rozdielom, že českí vodiči častejšie ako slovenskí zastavovali pri aktívnom stopovaní figurantky. Maďarskí zase takmer 100-percentne ignorovali bezradnú ženu až do chvíle, kým neprejavila záujem zastaviť niektoré z okoloidúcich vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Pomáhajú len muži
Všetci vodiči, ktorí zastavili a ponúkli pomoc, boli muži. Takmer každý z nich sedel v aute sám. Len niektorí mali jedného spolujazdca. Väčšina z nich jazdila vo vozidlách nižšej strednej triedy. V druhej časti testu to boli zväčša šoféri starých automobilov, ktoré dnes už nie sú v predaji. Asi polovica z nich jazdila na služobných vozidlách. V Bratislave pri figurantke zastavil dokonca aj taxík, vodič autoškoly, šofér nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom na korbe, nezávisle na sebe dvaja opravári výťahov, ba dokonca aj vodič s linkovým kĺbovým autobusom počas služobnej jazdy. Všetko to boli vodiči, ktorí sa neponáhľali, mali dobrú náladu a sršali ochotou, ak nie pomôcť, tak aspoň vysvetliť figurantke, ako si má koleso vymeniť sama.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Splnené predpoklady
„Vo väčšine parametrov prieskum Goodyear - Good Driver 2007 potvrdil naše očakávania. Otázne však je, ako by výskum dopadol, ak by sme ho zorganizovali počas daždivého dňa, alebo povedzme na diaľnici. Napriek tomu, že sme zaznamenali uspokojivú mieru solidarity, odporučil by som všetkým vodičom, predovšetkým teraz, v období letného cestovania, aby si pred cestou skontrolovali vybavenie automobilu (hever, náradie a rezervné koleso) a preštudovali možnosti využitia asistenčných služieb,“ podotkol Richard Srbecký.

Pri defektoch často pomáha cestná služba
Jednoduchá výmena kolesa s prepichnutou pneumatikou môže spôsobiť veľké zdržanie, často znemožní pokračovanie v jazde. Nie všetci motoristi ju zvládnu, preto sa musia obrátiť na asistenčnú alebo cestnú službu. Podľa Jána Benčíka z Havária Trans, veľké percento technických výjazdov je práve k defektom, pretože motoristi nie sú na výmenu kolesa pripravení. „Buď nemajú nafúkané rezervné koleso, chýba im zdvihák, často riešime povolenie zahrdzavených skrutiek alebo chýbajúcu redukciu na bezpečnostné matice.“ Benčík upozorňuje, že motoristi podceňujú prípravu na tak banálnu a pritom najčastejšiu poruchu akou je defekt. „Zbytočne zostanú visieť niekde na ceste, musia privolať známych alebo cestnú službu.“ Výmenu kolesa obyčajne skomplikuje nedostatok fyzickej sily na povolenie skrutiek kolesa. Stačí, ak skrutky v pneuservise neodborne zatiahnu príliš veľkou silou.
Závity sa vplyvom tepla a vonkajšieho prostredia takzvane zavaria a motorista ich v teréne nedokáže povoliť. Pre tento prípad je dobré mať v aute kľúč s dlhším ramenom. Na povolenie skrutiek tak potom stačí menšia fyzická sila. Ak sa rezervné koleso v aute vozí niekoľko rokov, tlak v ňom klesá až na minimum.
Kontrola tlaku v rezerve by mala prebiehať minimálne dvakrát ročne pri výmene letného obutia za zimné a opačne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém pomoci na cestách
Majiteľov novších vozidiel v záruke trápia okrem defektov vybité autobatérie a nefungujúca elektronika. V prípade poruchy väčšinou kontaktujú svoju asistenčnú službu a tá prostredníctvom svojich zmluvných partnerov pošle na miesto odťahovú službu. Problémy s elektronikou sa dnes riešia priamo v servise, napojením vozidla na počítač, preto je najčastejším riešením odtiahnutie vozidla. Úlohou operátora asistenčnej služby je do piatich minút vyrozumieť odťahovú službu v regióne, ktorá príde do hodiny na miesto poruchy.
Majitelia starších automobilov trpiacich častejšími poruchami sa môžu spoľahnúť priamo na cestné služby a technickú pomoc priamo na cestách. Výjazd technika stojí v závislosti od regiónu minimálne päťsto korún.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technická pomoc na cestách
telefón: 16 154

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 570
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 082
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 947
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 610
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 343
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 342
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 170
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 775
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  2. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  3. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  4. Ivan Mlynár: Ombucman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  6. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  8. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 316
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 463
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 58 912
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 137
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 421
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 659
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 434
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 123
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu