Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci a potrebného náradia neporadí. Podľa prieskumu Goodyear - Good Driver 2007 uskutočnenom na cestách Slovenska, Maďarska a Čiech je ochota vodičov zastaviť a pomôcť mizerná.
Hlavnou aktérkou prieskumu bola figurantka, ktorá simulovala defekt na svojom automobile. Zámerne bola vybraná figurantka v strednom veku, aby výsledky neboli ovplyvnené atraktívnosťou mladej vodičky.
Prvá časť testu na slovenských cestách sa uskutočnila predpoludním priamo v hlavnom meste – na Dolnozemskej ceste v Petržalke za výjazdom z Prístavného mosta. Druhá časť prebehla na frekventovanej ceste medzi obcami Rovinka a Dunajská Lužná v okrese Senec. Každá časť prieskumu trvala dve hodiny. Počas prvých 60 minút figurantka pri aute len bezradne postávala. V druhej polovici testu sa aktívne pokúšala stopnúť si niektoré z okoloidúcich áut na pomoc. „Zámerne sme vybrali tieto dve lokality, aby sme mohli sledovať rozdiel, ako sa k sebe správajú ľudia v meste a ľudia mimo mesta. Trošku nás prekvapil fakt, že pomer vodičov, ktorí zastavili v Rovinke a Bratislave bol pomerne vyrovnaný, čo neplatilo napríklad v Čechách, kde mimomestskí vodiči prajavili výrazne väčšiu ochotu pomôcť,“ komentoval výsledky prieskumu Richard Srbecký z Goodyear Dunlop Tires Slovakia.
Zastavia maximálne dve percentá šoférov
Na prvom sledovanom mieste prešlo počas prvej hodiny 492 vozidiel. Pri žene v núdzi zastavili piati. V priebehu nasledujúcej hodiny, kedy sa figurantka usilovala aktívne zastavovať vozidlá, sa jej podarilo „stopnúť“ 10 vodičov spomedzi 471 okoloidúcich. Prvého až po 13 minútach od začiatku testu. Na druhom stanovisku to počas prvej hodiny prieskumu vyzeralo podobne. S tým rozdielom, že tu prešlo ešte viac áut ako v Bratislave. Zo 720 vodičov počas prvej hodiny zastavili piati. Počas druhej hodiny ich zo 683 zastavilo osem. Prvý z nich až po 8 minútach od začiatku testu. V praxi to znamená, že pomoc človeku v núdzi je na ceste ochotných poskytnúť jedno až dve percentá okoloidúcich vodičov.
Podobné výsledky boli pri rovnakom výskume aj v Čechách a Maďarsku. S tým rozdielom, že českí vodiči častejšie ako slovenskí zastavovali pri aktívnom stopovaní figurantky. Maďarskí zase takmer 100-percentne ignorovali bezradnú ženu až do chvíle, kým neprejavila záujem zastaviť niektoré z okoloidúcich vozidiel.
Pomáhajú len muži
Všetci vodiči, ktorí zastavili a ponúkli pomoc, boli muži. Takmer každý z nich sedel v aute sám. Len niektorí mali jedného spolujazdca. Väčšina z nich jazdila vo vozidlách nižšej strednej triedy. V druhej časti testu to boli zväčša šoféri starých automobilov, ktoré dnes už nie sú v predaji. Asi polovica z nich jazdila na služobných vozidlách. V Bratislave pri figurantke zastavil dokonca aj taxík, vodič autoškoly, šofér nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom na korbe, nezávisle na sebe dvaja opravári výťahov, ba dokonca aj vodič s linkovým kĺbovým autobusom počas služobnej jazdy. Všetko to boli vodiči, ktorí sa neponáhľali, mali dobrú náladu a sršali ochotou, ak nie pomôcť, tak aspoň vysvetliť figurantke, ako si má koleso vymeniť sama.
Splnené predpoklady
„Vo väčšine parametrov prieskum Goodyear - Good Driver 2007 potvrdil naše očakávania. Otázne však je, ako by výskum dopadol, ak by sme ho zorganizovali počas daždivého dňa, alebo povedzme na diaľnici. Napriek tomu, že sme zaznamenali uspokojivú mieru solidarity, odporučil by som všetkým vodičom, predovšetkým teraz, v období letného cestovania, aby si pred cestou skontrolovali vybavenie automobilu (hever, náradie a rezervné koleso) a preštudovali možnosti využitia asistenčných služieb,“ podotkol Richard Srbecký.
Pri defektoch často pomáha cestná služba
Jednoduchá výmena kolesa s prepichnutou pneumatikou môže spôsobiť veľké zdržanie, často znemožní pokračovanie v jazde. Nie všetci motoristi ju zvládnu, preto sa musia obrátiť na asistenčnú alebo cestnú službu. Podľa Jána Benčíka z Havária Trans, veľké percento technických výjazdov je práve k defektom, pretože motoristi nie sú na výmenu kolesa pripravení. „Buď nemajú nafúkané rezervné koleso, chýba im zdvihák, často riešime povolenie zahrdzavených skrutiek alebo chýbajúcu redukciu na bezpečnostné matice.“ Benčík upozorňuje, že motoristi podceňujú prípravu na tak banálnu a pritom najčastejšiu poruchu akou je defekt. „Zbytočne zostanú visieť niekde na ceste, musia privolať známych alebo cestnú službu.“ Výmenu kolesa obyčajne skomplikuje nedostatok fyzickej sily na povolenie skrutiek kolesa. Stačí, ak skrutky v pneuservise neodborne zatiahnu príliš veľkou silou.
Závity sa vplyvom tepla a vonkajšieho prostredia takzvane zavaria a motorista ich v teréne nedokáže povoliť. Pre tento prípad je dobré mať v aute kľúč s dlhším ramenom. Na povolenie skrutiek tak potom stačí menšia fyzická sila. Ak sa rezervné koleso v aute vozí niekoľko rokov, tlak v ňom klesá až na minimum.
Kontrola tlaku v rezerve by mala prebiehať minimálne dvakrát ročne pri výmene letného obutia za zimné a opačne.
Systém pomoci na cestách
Majiteľov novších vozidiel v záruke trápia okrem defektov vybité autobatérie a nefungujúca elektronika. V prípade poruchy väčšinou kontaktujú svoju asistenčnú službu a tá prostredníctvom svojich zmluvných partnerov pošle na miesto odťahovú službu. Problémy s elektronikou sa dnes riešia priamo v servise, napojením vozidla na počítač, preto je najčastejším riešením odtiahnutie vozidla. Úlohou operátora asistenčnej služby je do piatich minút vyrozumieť odťahovú službu v regióne, ktorá príde do hodiny na miesto poruchy.
Majitelia starších automobilov trpiacich častejšími poruchami sa môžu spoľahnúť priamo na cestné služby a technickú pomoc priamo na cestách. Výjazd technika stojí v závislosti od regiónu minimálne päťsto korún.
Technická pomoc na cestách
telefón: 16 154