SME
reklama

V prieskume denníka SME chceli bezradným ženám pomôcť najmä vodiči z povolania

Inšpirovaní medzinárodným prieskumom sme uskutočnili podobný prieskum na strednom a západnom Slovensku. Výsledky z oboch regiónov a rozdielnych typov ciest boli navzájom veľmi podobné. Ochotu vodičov zastať a pomôcť zrejme neovplyvňuje ani vek figurantky

(Zdroj: autor)

Inšpirovaní medzinárodným prieskumom sme uskutočnili podobný prieskum na strednom a západnom Slovensku. Výsledky z oboch regiónov a rozdielnych typov ciest boli navzájom veľmi podobné. Ochotu vodičov zastať a pomôcť zrejme neovplyvňuje ani vek figurantky, pretože my sme na rozdiel od medzinárodného prieskumu angažovali mladé, atraktívne ženy.

Jedno auto so simulovaným defektom, otvoreným kufrom a figurantkou v reflexnej veste parkovalo pri ceste prvej triedy medzi Banskou Bystricou a Donovalmi v piatkovej dopravnej špičke. Druhé vozidlo s bezradnou ženou stálo krátko popoludní na výjazde z Bratislavy smerom do Pezinka.

Bezpečne odstavené vozidlá a figurantky v reflexných vestách bolo vidieť z dostatočnej vzdialenosti. Vodiči pod Donovalmi dokonca v prvom momente reagovali spomalením v predstave, že ide o príslušníka polície. Na prípadné zastavenie a preštudovanie situácie mali dostatok času.

Napriek tomu na strednom Slovensku zastavuje prvé firemné auto vezúce živé ryby až po trinástich minútach. Za ten čas prešlo v jednom smere vyše osemdesiat automobilov. Na výjazde z Bratislavy sa autá sypali v rovnakej hustote ale na prvého vodiča, ktorý zastal sám od seba, sme čakali dlhých dvadsaťjeden minút. Vodič nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom tvrdil, že zastal bez ohľadu nato, či má problém žena alebo muž. „Treba si pomáhať“, opakoval ešte aj po vysvetlení, že ide o prieskum a fingovanú poruchu. V prvých dvadsiatich minútach pokusu pri Bratislave, prešli okolo dve policajné autá, ale ani jedno nezastavilo.

Zo štyristo - štyria
Ochota zastaviť a pomôcť závisí podľa samotných vodičov od správania figurantky: „Ak vidím, že telefonuje, zrejme si vybavuje pomoc. V meste je veľa možností“. Prvé auto pod Donovalmi zastavilo práve v čase, keď figurantka prestala okolo auta pobehovať s mobilom v ruke. Po dlhom čase zastavil Peugeot 307 s belgickou poznávacou značkou, avšak v aute bola slovenská rodina, navyše so psom „Zdá sa nám to normálne, zastaviť a pomôcť“.
Za hodinu prešlo smerom na Donovaly 380 automobilov, na výpadovke z Bratislavy do Pezinka o desať áut viac. Kým na frekventovanej ceste s medzinárodným charakterom a vodičmi z rôznych okresov zastanú bez vyzvania štyria vodiči z 380 (cca 1%), v blízkosti Bratislavy iba traja (0.76 %).

Stopovanie pomáha
Podstatne viac vodičov zastavilo, keď začali ženy stopovať s cieľom zastaviť auto. Zdvihnutá ruka zastavila pod Donovalmi Renault Lagunu s bratislavskou značkou, potom chcel pomôcť poľský vodič s nákladným autom. Vodičov z povolania striedali osamelí vodiči ale aj plne obsadené autá. Jediná žena za volantom Mazdy zo Senca zastavila na naliehanie manžela „bola som nedôverčivá, ale manžel povedal, že tá žena potrebuje pomoc, tak sme sa otočili a vrátili.“ Na spojnici Banskej Bystrice a Ružomberka má stopujúca žena, pri pokazenom aute šancu zastaviť sedem percent z okoloidúcich vodičov.


Pri Bratislave sme na prvé stopovaním zastavené auto čakali dlhých päť minút. Po vodičovi s rozvozom náhradných dielcov do automobilov, ktorý sa v podobnej situácii už ocitol, zastavili stavební robotníci na dodávke už po troch minútach. Pristavil sa aj vodič kabrioletu značky Mercedes s priznaním, že zastavil aj preto, lebo stopovala mladá žena. Po troch minútach zastavuje ďalšie dodávkové auto, ktorého vodič vraj má už po práci, tak zastavil a chce pomôcť. Za Bratislavou pomôže motoristke v núdzi približne šesť percent ochotných vodičov. Pre väčšinu z nich nerozhoduje atraktivita alebo vek stopujúcej ženy, priznávajú však, že žene pomôžu skôr ako chlapovi.




Denník Sme ďakuje všetkým ochotným vodičom, ktorí zastavili    a tiež sa ospravedlňujeme za zdržanie pri fingovanej poruche.


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu