Inšpirovaní medzinárodným prieskumom sme uskutočnili podobný prieskum na strednom a západnom Slovensku. Výsledky z oboch regiónov a rozdielnych typov ciest boli navzájom veľmi podobné. Ochotu vodičov zastať a pomôcť zrejme neovplyvňuje ani vek figurantky, pretože my sme na rozdiel od medzinárodného prieskumu angažovali mladé, atraktívne ženy.
Jedno auto so simulovaným defektom, otvoreným kufrom a figurantkou v reflexnej veste parkovalo pri ceste prvej triedy medzi Banskou Bystricou a Donovalmi v piatkovej dopravnej špičke. Druhé vozidlo s bezradnou ženou stálo krátko popoludní na výjazde z Bratislavy smerom do Pezinka.
Bezpečne odstavené vozidlá a figurantky v reflexných vestách bolo vidieť z dostatočnej vzdialenosti. Vodiči pod Donovalmi dokonca v prvom momente reagovali spomalením v predstave, že ide o príslušníka polície. Na prípadné zastavenie a preštudovanie situácie mali dostatok času.
Napriek tomu na strednom Slovensku zastavuje prvé firemné auto vezúce živé ryby až po trinástich minútach. Za ten čas prešlo v jednom smere vyše osemdesiat automobilov. Na výjazde z Bratislavy sa autá sypali v rovnakej hustote ale na prvého vodiča, ktorý zastal sám od seba, sme čakali dlhých dvadsaťjeden minút. Vodič nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom tvrdil, že zastal bez ohľadu nato, či má problém žena alebo muž. „Treba si pomáhať“, opakoval ešte aj po vysvetlení, že ide o prieskum a fingovanú poruchu. V prvých dvadsiatich minútach pokusu pri Bratislave, prešli okolo dve policajné autá, ale ani jedno nezastavilo.
Zo štyristo - štyria
Ochota zastaviť a pomôcť závisí podľa samotných vodičov od správania figurantky: „Ak vidím, že telefonuje, zrejme si vybavuje pomoc. V meste je veľa možností“. Prvé auto pod Donovalmi zastavilo práve v čase, keď figurantka prestala okolo auta pobehovať s mobilom v ruke. Po dlhom čase zastavil Peugeot 307 s belgickou poznávacou značkou, avšak v aute bola slovenská rodina, navyše so psom „Zdá sa nám to normálne, zastaviť a pomôcť“.
Za hodinu prešlo smerom na Donovaly 380 automobilov, na výpadovke z Bratislavy do Pezinka o desať áut viac. Kým na frekventovanej ceste s medzinárodným charakterom a vodičmi z rôznych okresov zastanú bez vyzvania štyria vodiči z 380 (cca 1%), v blízkosti Bratislavy iba traja (0.76 %).
Stopovanie pomáha
Podstatne viac vodičov zastavilo, keď začali ženy stopovať s cieľom zastaviť auto. Zdvihnutá ruka zastavila pod Donovalmi Renault Lagunu s bratislavskou značkou, potom chcel pomôcť poľský vodič s nákladným autom. Vodičov z povolania striedali osamelí vodiči ale aj plne obsadené autá. Jediná žena za volantom Mazdy zo Senca zastavila na naliehanie manžela „bola som nedôverčivá, ale manžel povedal, že tá žena potrebuje pomoc, tak sme sa otočili a vrátili.“ Na spojnici Banskej Bystrice a Ružomberka má stopujúca žena, pri pokazenom aute šancu zastaviť sedem percent z okoloidúcich vodičov.
Pri Bratislave sme na prvé stopovaním zastavené auto čakali dlhých päť minút. Po vodičovi s rozvozom náhradných dielcov do automobilov, ktorý sa v podobnej situácii už ocitol, zastavili stavební robotníci na dodávke už po troch minútach. Pristavil sa aj vodič kabrioletu značky Mercedes s priznaním, že zastavil aj preto, lebo stopovala mladá žena. Po troch minútach zastavuje ďalšie dodávkové auto, ktorého vodič vraj má už po práci, tak zastavil a chce pomôcť. Za Bratislavou pomôže motoristke v núdzi približne šesť percent ochotných vodičov. Pre väčšinu z nich nerozhoduje atraktivita alebo vek stopujúcej ženy, priznávajú však, že žene pomôžu skôr ako chlapovi.
Denník Sme ďakuje všetkým ochotným vodičom, ktorí zastavili a tiež sa ospravedlňujeme za zdržanie pri fingovanej poruche.