Desať rokov pracuje v tom istom servise Mitsubishi v Banskej Bystrici. Vlani získal v značkovej súťaži automechanikov titul najlepšieho autoelektrikára Európy a v celkovom hodnotení skončil tretí. Na autosalóne v Nitre si prevzal cenu Autoopravár roka 2007 ako víťaz ankety organizovanej špecializovanou prílohou Automagazínu Profiauto. Miroslav Glos má rád svoju prácu, preferuje vzdelávanie v oblasti a vernosť servisu.
Aký by mal byť dobrý automechanik ?
"Istotne musí vedieť z každej oblasti niečo, nesmie byť dominantný iba v jednej oblasti aj napriek tomu, že pracuje na špecializovanom pracovisku. Tiež musí mať záujem o prácu, lebo dnes opravuje autá veľa ľudí iba kvôli peniazom, hoci aj tie treba, dôležité je vzdelávať sa, lebo v súčasnosti idú autá dopredu závratným tempom. Ak prestanete študovať, môžete ísť rýchlo do služobného dôchodku."
Je dnes použiteľný automechanik po skončení školy ?
"Nie, škola nedokáže pripraviť a dôkazom je môj prípad. Okrem toho, že som kedysi praxoval u svojho terajšieho zamestnávateľa a pracujem tu deväť rokov, ešte stále nie som na tej úrovni ako chcem. Vždy príde niečo nové, čo ma prekvapí. Vyučení automechanici dnes vyjdú zo školy a myslia si, že vedia všetko, hoci opak je pravdou. Potrebujú prax, lebo dovtedy dostali iba všeobecné informácie."
Je hľadanie poruchy pomocou elektronickej diagnostiky jednoduché ?
"Komplikovaná elektronika si vyžaduje kvalitného diagnostika, ktorý z testeru vyčíta chyby po jednotlivých systémoch a z tých chýb musí vedieť diagnostikovať problém. Až potom nastupujú mechanici, ktorí odstránia poruchu."
Do akej miery elektronika v aute pomáha ?
"Elektronika jednoducho pomáha, bez rozdielu, či sú to airbagy, ABS, stabilizačný systém alebo niečo iné. Na druhej strane, nič nás dnes v autách nemôže zaskočiť viac ako elektronika a najmä vtedy, keď sa na ňu spoliehame. Pokiaľ ide o fyzikálne zákony, netreba elektronické bezpečnostné systémy preceňovať a spoliehať sa na ich účinok. Fyzika jednoducho nepustí."
Ako prebiehajú medzinárodné súťaže automechanikov?
"Našu súťaž vyhlasuje Mitsubishi Motors Europe každý druhý rok pre najlepších mechanikov z regionálnych a štátnych kôl. V Holandsku súťažili mechanici z šestnástich európskych štátov. Súťaž prebieha v reálnych podmienkach so simulovanými poruchami. Na zistenie a odstránenie poruchy bol presne vymedzený čas s dostupnými prostriedkami a literatúrou. Slovenská anketa sa týka všetkých servisov a automechanikov s dobrou povesťou rôznych značiek."
Vzťahy servisov a zákazníkov bývajú napäté. Prečo?
"Ľudia sú rôzni, ale napriek tomu servis sa musí správať k zákazníkovi ústretovo, pretože zákazník je jednoducho pán. Treba si uvedomiť, že zákazník má vždy pravdu. Niekto príde s poruchou, ja ju overím a môže sa stať, že sa aj nepotvrdí. Horšie je to so zákazníkmi, ktorí chodili do iného servisu, mali zlú skúsenosť a keď prídu k nám, stále majú podozrenie , jednoducho veľmi ťažko získavajú k servisu dôveru a z toho plynie napätie. Napokon výsledok je vždy na servise. Vidím to teraz, keď sme začali predávať a servisovať novú značku ako si musíme nových ľudí získavať."
Ubližuje servisom častá výmena personálu ?
"Áno. Dobrý automechanik nepadne vyučený z neba, musí sa zapracovať v kolektíve a hlavne zžiť so značkou, jeden dva roky sú málo. Servisy, kde sa často mení personál, majú problémy s kvalitou. V našom servise pracujeme od roku 1996 v nezmenenom zložení a myslím, že sa to pozitívne odráža aj na kvalite."