SME

Nový zákon - pre kamióny malý dvor a dlhý bič

Horúcou témou nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách budú nové obmedzenia pre kamióny. Pribudnú sprísnené podmienky predchádzania pre nákladné vozidlá, zákaz jazdy popoludní pred dňom pracovného pokoja a zvýši sa minimálna rýchlosť na diaľn

Obojsmerný zákaz predchádzania pre kamióny na diaľnici D1 v úseku Trnava – Bratislava platí  rok. Za ten čas sa ukázali výhody aj nevýhody spojené so zaplnením ľavého jazdného pruhu osobnou dopravou.  Doplniť treba tiež súčasné  zákazové značky.Obojsmerný zákaz predchádzania pre kamióny na diaľnici D1 v úseku Trnava – Bratislava platí rok. Za ten čas sa ukázali výhody aj nevýhody spojené so zaplnením ľavého jazdného pruhu osobnou dopravou. Doplniť treba tiež súčasné zákazové značky. (Zdroj: SITA)

Horúcou témou nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách budú nové obmedzenia pre kamióny. Pribudnú sprísnené podmienky predchádzania pre nákladné vozidlá, zákaz jazdy popoludní pred dňom pracovného pokoja a zvýši sa minimálna rýchlosť na diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na diaľnici rýchlejšie
Od budúceho roka bude na diaľnici dovolená premávka iba takých motorových vozidiel a jazdných súprav, ktorých najnižšia rýchlosť je vyššia ako 80 km/h. Doteraz bola najnižšia povolená rýchlosť 50 km/h. Nový zákon upravuje aj minimálnu rýchlosť vozidiel na diaľnici v obci, to znamená, že ani po úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec nesmú jazdiť vozidlá pomalšie ako 65 km/h. Autodopravcovia, ktorí v súčasnosti doplácajú na vlečúce sa staré nákladné vozidlá túto zmenu vítajú s obavou, či sa podarí z diaľnic vytlačiť staré Avie, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť 80 alebo 90 km/h.
Ak vodiči zistia na vozidle alebo na náklade chybu, pre ktorú nemožno dosiahnuť na rovine predpísanú rýchlosť, musia diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde, alebo ak sa pred výjazdom z diaľnice nachádza parkovisko, musia tu vozidlo odstaviť. V súčasnosti môžu ísť pomalé vozidlá po najbližší výjazd z diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

Neohroziť ani neobmedziť
Okrem pravdepodobného rozšírenia zákazu predbiehania kamiónov na viacerých úsekoch diaľnic pribudla v pracovnej verzii zákona stať o predchádzaní nákladnými vozidlami. Vodič nákladného automobilu o celkovej hmotnosti prevyšujúcej 3 500 kg a vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, nesmie predchádzať iné vozidlo, ak by tým obmedzil alebo ohrozil iné vozidlá idúce po diaľnici. Podľa policajného viceprezidenta Stanislava Jankoviča ide iba zdôraznenie toho, čo platí pre všetky motorové vozidlá a je dávno zadefinované v zákone. Autodopravca Marián Kečkéš považuje nový predpis za gumovú klauzulu a pýta sa : „.. kto posúdi, či som niekoho obmedzil alebo ohrozil, najmä ak sa zozadu prirúti BMW rýchlosťou 160 km/h, potom je otázne, kto koho obmedzil“. Policajný viceprezident v tejto súvislosti ubezpečuje, že diaľničná polícia bude toto dôsledne kontrolovať a posudzovať.

Zákaz predchádzania
Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách nedefinuje úseky diaľnic, kde bude zákaz predbiehania nákladných vozidiel a kamiónov. Tie budú označené dopravnou značkou zákazu predchádzania a príslušným dodatkom, pre aké vozidlá platí. Policajný viceprezident Jankovič denníku Sme potvrdil, že momentálne prebieha vytipovanie úsekov so zákazom predchádzania. „Nechceme to robiť iba sami a k definitívnemu riešeniu si prizveme diaľničnú spoločnosť.“ Diaľničná spoločnosť však zatiaľ o pripravovanom rozšírení zákazu nebola informovaná. Marián Kečkéš vidí zákaz predchádzania pre kamióny v dvoch rovinách. „Pre vodičov osobných automobilov to má veľký význam ale na druhej strane naše diaľnice sú plné starých a pomalých nákladiakov vhodných do šrotu. Tie nás ako autodopravcov brzdia a navyše robia dampingové ceny.“

SkryťVypnúť reklamu

Radšej D4 ako zákazy
Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ nemá informácie o tom, na ktorých úsekoch by malo dôjsť k rozšíreniu zákazu predchádzania nákladných vozidiel, navyše zatiaľ nikto nepodal exaktné stanovisko o zvýšení alebo zhoršení bezpečnosti na diaľnici po zavedení tohto pravidla v októbri minulého roka. Súčasná dopravná značka B22a umiestnená na diaľnici medzi TT a BA nemá dodatok o tom, že by zákaz predbiehania platil iba pre kamióny alebo vozidlá nad 7500 kg, pretože platí pre všetky nákladné vozidlá.
Jankovič priznáva, že súčasné dopravné značky na úseku Trnava Bratislava zakazujú predbiehanie aj autobusom a všetkým vozidlám nad 3,5 tony a teda je potrebné dať dodatok.

Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka súčasný zákaz predbiehania nákladných vozidiel na úseku diaľnice D1 Trnava – Bratislava funguje tak, že v špičke sa vytvoria nepretržité kolóny kamiónov v pravom pruhu a osobná doprava sa presunie do ľavého jazdného pruhu. „Nemáme presnú štatistiku alebo štúdiu vývoja a následkov dopravných nehôd, ale z dennodenného pozorovania vidíme , čo sa na diaľnici deje. V ľavom pruhu vznikajú kolízne situácie a vodiči osobných vozidiel sa nechcú zaradiť medzi kamióny. Dosiahli sme to, že sa predbieha pravým pruhom, ale na druhej strane aj to, že rýchlosť na tomto úseku výrazne klesla, lebo v rýchlom pruhu sa nedá dosiahnuť ani povolených 130 km/h.“ Jánošík považuje úsek diaľnice d1 medzi Trnavou a Bratislavou za najvyťaženejší s najvyššou prioritou vyžadujúcou si riešenie. Dnes by nestačili ani tri pruhy a pre vyriešenie sú potrebné štyri, prípadne presmerovať tranzitnú dopravu na skutočný obchvat , teda plánovanú diaľnicu D4, ktorá je zatiaľ na papieri. Súčasný obchvat nie je v skutočnosti obchvatom, ale diaľničnou komunikáciou v obci, kde platia pravidlá súbežnej jazdy. Jánošík však priznáva, že na citeľne menej vyťažených úsekoch diaľnic by zákaz prebiehania kamiónov mohol priniesť želateľný efekt, aby kamióny pri predchádzaní neobmedzovali vozidlá v rýchlom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 454
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 7 310
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 948
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 858
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 274
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 943
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  2. Emil Lobotka: Ukrižuj
  3. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  4. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  5. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  6. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  7. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  8. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 705
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 413
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 390
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 18 279
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 117
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 317
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 927
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 498
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu