SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Nový zákon - pre kamióny malý dvor a dlhý bič

Horúcou témou nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách budú nové obmedzenia pre kamióny. Pribudnú sprísnené podmienky predchádzania pre nákladné vozidlá, zákaz jazdy popoludní pred dňom pracovného pokoja a zvýši sa minimálna rýchlosť na diaľn

Obojsmerný zákaz predchádzania pre kamióny na diaľnici D1 v úseku Trnava – Bratislava platí  rok. Za ten čas sa ukázali výhody aj nevýhody spojené so zaplnením ľavého jazdného pruhu osobnou dopravou.  Doplniť treba tiež súčasné  zákazové značky.Obojsmerný zákaz predchádzania pre kamióny na diaľnici D1 v úseku Trnava – Bratislava platí rok. Za ten čas sa ukázali výhody aj nevýhody spojené so zaplnením ľavého jazdného pruhu osobnou dopravou. Doplniť treba tiež súčasné zákazové značky. (Zdroj: SITA)

Horúcou témou nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách budú nové obmedzenia pre kamióny. Pribudnú sprísnené podmienky predchádzania pre nákladné vozidlá, zákaz jazdy popoludní pred dňom pracovného pokoja a zvýši sa minimálna rýchlosť na diaľnici.

Na diaľnici rýchlejšie
Od budúceho roka bude na diaľnici dovolená premávka iba takých motorových vozidiel a jazdných súprav, ktorých najnižšia rýchlosť je vyššia ako 80 km/h. Doteraz bola najnižšia povolená rýchlosť 50 km/h. Nový zákon upravuje aj minimálnu rýchlosť vozidiel na diaľnici v obci, to znamená, že ani po úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec nesmú jazdiť vozidlá pomalšie ako 65 km/h. Autodopravcovia, ktorí v súčasnosti doplácajú na vlečúce sa staré nákladné vozidlá túto zmenu vítajú s obavou, či sa podarí z diaľnic vytlačiť staré Avie, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť 80 alebo 90 km/h.
Ak vodiči zistia na vozidle alebo na náklade chybu, pre ktorú nemožno dosiahnuť na rovine predpísanú rýchlosť, musia diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde, alebo ak sa pred výjazdom z diaľnice nachádza parkovisko, musia tu vozidlo odstaviť. V súčasnosti môžu ísť pomalé vozidlá po najbližší výjazd z diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neohroziť ani neobmedziť
Okrem pravdepodobného rozšírenia zákazu predbiehania kamiónov na viacerých úsekoch diaľnic pribudla v pracovnej verzii zákona stať o predchádzaní nákladnými vozidlami. Vodič nákladného automobilu o celkovej hmotnosti prevyšujúcej 3 500 kg a vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, nesmie predchádzať iné vozidlo, ak by tým obmedzil alebo ohrozil iné vozidlá idúce po diaľnici. Podľa policajného viceprezidenta Stanislava Jankoviča ide iba zdôraznenie toho, čo platí pre všetky motorové vozidlá a je dávno zadefinované v zákone. Autodopravca Marián Kečkéš považuje nový predpis za gumovú klauzulu a pýta sa : „.. kto posúdi, či som niekoho obmedzil alebo ohrozil, najmä ak sa zozadu prirúti BMW rýchlosťou 160 km/h, potom je otázne, kto koho obmedzil“. Policajný viceprezident v tejto súvislosti ubezpečuje, že diaľničná polícia bude toto dôsledne kontrolovať a posudzovať.

Zákaz predchádzania
Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách nedefinuje úseky diaľnic, kde bude zákaz predbiehania nákladných vozidiel a kamiónov. Tie budú označené dopravnou značkou zákazu predchádzania a príslušným dodatkom, pre aké vozidlá platí. Policajný viceprezident Jankovič denníku Sme potvrdil, že momentálne prebieha vytipovanie úsekov so zákazom predchádzania. „Nechceme to robiť iba sami a k definitívnemu riešeniu si prizveme diaľničnú spoločnosť.“ Diaľničná spoločnosť však zatiaľ o pripravovanom rozšírení zákazu nebola informovaná. Marián Kečkéš vidí zákaz predchádzania pre kamióny v dvoch rovinách. „Pre vodičov osobných automobilov to má veľký význam ale na druhej strane naše diaľnice sú plné starých a pomalých nákladiakov vhodných do šrotu. Tie nás ako autodopravcov brzdia a navyše robia dampingové ceny.“

Skryť Vypnúť reklamu

Radšej D4 ako zákazy
Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ nemá informácie o tom, na ktorých úsekoch by malo dôjsť k rozšíreniu zákazu predchádzania nákladných vozidiel, navyše zatiaľ nikto nepodal exaktné stanovisko o zvýšení alebo zhoršení bezpečnosti na diaľnici po zavedení tohto pravidla v októbri minulého roka. Súčasná dopravná značka B22a umiestnená na diaľnici medzi TT a BA nemá dodatok o tom, že by zákaz predbiehania platil iba pre kamióny alebo vozidlá nad 7500 kg, pretože platí pre všetky nákladné vozidlá.
Jankovič priznáva, že súčasné dopravné značky na úseku Trnava Bratislava zakazujú predbiehanie aj autobusom a všetkým vozidlám nad 3,5 tony a teda je potrebné dať dodatok.

Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka súčasný zákaz predbiehania nákladných vozidiel na úseku diaľnice D1 Trnava – Bratislava funguje tak, že v špičke sa vytvoria nepretržité kolóny kamiónov v pravom pruhu a osobná doprava sa presunie do ľavého jazdného pruhu. „Nemáme presnú štatistiku alebo štúdiu vývoja a následkov dopravných nehôd, ale z dennodenného pozorovania vidíme , čo sa na diaľnici deje. V ľavom pruhu vznikajú kolízne situácie a vodiči osobných vozidiel sa nechcú zaradiť medzi kamióny. Dosiahli sme to, že sa predbieha pravým pruhom, ale na druhej strane aj to, že rýchlosť na tomto úseku výrazne klesla, lebo v rýchlom pruhu sa nedá dosiahnuť ani povolených 130 km/h.“ Jánošík považuje úsek diaľnice d1 medzi Trnavou a Bratislavou za najvyťaženejší s najvyššou prioritou vyžadujúcou si riešenie. Dnes by nestačili ani tri pruhy a pre vyriešenie sú potrebné štyri, prípadne presmerovať tranzitnú dopravu na skutočný obchvat , teda plánovanú diaľnicu D4, ktorá je zatiaľ na papieri. Súčasný obchvat nie je v skutočnosti obchvatom, ale diaľničnou komunikáciou v obci, kde platia pravidlá súbežnej jazdy. Jánošík však priznáva, že na citeľne menej vyťažených úsekoch diaľnic by zákaz prebiehania kamiónov mohol priniesť želateľný efekt, aby kamióny pri predchádzaní neobmedzovali vozidlá v rýchlom pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 005
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 912
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 842
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 788
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 516
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 271
  7. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 927
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 886
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 253
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 398
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Čisto na elektrinu prejde vyše 80 kilometrov.


5 h
Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún