Horúcou témou nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách budú nové obmedzenia pre kamióny. Pribudnú sprísnené podmienky predchádzania pre nákladné vozidlá, zákaz jazdy popoludní pred dňom pracovného pokoja a zvýši sa minimálna rýchlosť na diaľnici.
Na diaľnici rýchlejšie
Od budúceho roka bude na diaľnici dovolená premávka iba takých motorových vozidiel a jazdných súprav, ktorých najnižšia rýchlosť je vyššia ako 80 km/h. Doteraz bola najnižšia povolená rýchlosť 50 km/h. Nový zákon upravuje aj minimálnu rýchlosť vozidiel na diaľnici v obci, to znamená, že ani po úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec nesmú jazdiť vozidlá pomalšie ako 65 km/h. Autodopravcovia, ktorí v súčasnosti doplácajú na vlečúce sa staré nákladné vozidlá túto zmenu vítajú s obavou, či sa podarí z diaľnic vytlačiť staré Avie, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť 80 alebo 90 km/h.
Ak vodiči zistia na vozidle alebo na náklade chybu, pre ktorú nemožno dosiahnuť na rovine predpísanú rýchlosť, musia diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde, alebo ak sa pred výjazdom z diaľnice nachádza parkovisko, musia tu vozidlo odstaviť. V súčasnosti môžu ísť pomalé vozidlá po najbližší výjazd z diaľnice.
Neohroziť ani neobmedziť
Okrem pravdepodobného rozšírenia zákazu predbiehania kamiónov na viacerých úsekoch diaľnic pribudla v pracovnej verzii zákona stať o predchádzaní nákladnými vozidlami. Vodič nákladného automobilu o celkovej hmotnosti prevyšujúcej 3 500 kg a vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, nesmie predchádzať iné vozidlo, ak by tým obmedzil alebo ohrozil iné vozidlá idúce po diaľnici. Podľa policajného viceprezidenta Stanislava Jankoviča ide iba zdôraznenie toho, čo platí pre všetky motorové vozidlá a je dávno zadefinované v zákone. Autodopravca Marián Kečkéš považuje nový predpis za gumovú klauzulu a pýta sa : „.. kto posúdi, či som niekoho obmedzil alebo ohrozil, najmä ak sa zozadu prirúti BMW rýchlosťou 160 km/h, potom je otázne, kto koho obmedzil“. Policajný viceprezident v tejto súvislosti ubezpečuje, že diaľničná polícia bude toto dôsledne kontrolovať a posudzovať. Zákaz predchádzania
Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách nedefinuje úseky diaľnic, kde bude zákaz predbiehania nákladných vozidiel a kamiónov. Tie budú označené dopravnou značkou zákazu predchádzania a príslušným dodatkom, pre aké vozidlá platí. Policajný viceprezident Jankovič denníku Sme potvrdil, že momentálne prebieha vytipovanie úsekov so zákazom predchádzania. „Nechceme to robiť iba sami a k definitívnemu riešeniu si prizveme diaľničnú spoločnosť.“ Diaľničná spoločnosť však zatiaľ o pripravovanom rozšírení zákazu nebola informovaná. Marián Kečkéš vidí zákaz predchádzania pre kamióny v dvoch rovinách. „Pre vodičov osobných automobilov to má veľký význam ale na druhej strane naše diaľnice sú plné starých a pomalých nákladiakov vhodných do šrotu. Tie nás ako autodopravcov brzdia a navyše robia dampingové ceny.“
Radšej D4 ako zákazy
Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ nemá informácie o tom, na ktorých úsekoch by malo dôjsť k rozšíreniu zákazu predchádzania nákladných vozidiel, navyše zatiaľ nikto nepodal exaktné stanovisko o zvýšení alebo zhoršení bezpečnosti na diaľnici po zavedení tohto pravidla v októbri minulého roka. Súčasná dopravná značka B22a umiestnená na diaľnici medzi TT a BA nemá dodatok o tom, že by zákaz predbiehania platil iba pre kamióny alebo vozidlá nad 7500 kg, pretože platí pre všetky nákladné vozidlá.
Jankovič priznáva, že súčasné dopravné značky na úseku Trnava Bratislava zakazujú predbiehanie aj autobusom a všetkým vozidlám nad 3,5 tony a teda je potrebné dať dodatok.
Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka súčasný zákaz predbiehania nákladných vozidiel na úseku diaľnice D1 Trnava – Bratislava funguje tak, že v špičke sa vytvoria nepretržité kolóny kamiónov v pravom pruhu a osobná doprava sa presunie do ľavého jazdného pruhu. „Nemáme presnú štatistiku alebo štúdiu vývoja a následkov dopravných nehôd, ale z dennodenného pozorovania vidíme , čo sa na diaľnici deje. V ľavom pruhu vznikajú kolízne situácie a vodiči osobných vozidiel sa nechcú zaradiť medzi kamióny. Dosiahli sme to, že sa predbieha pravým pruhom, ale na druhej strane aj to, že rýchlosť na tomto úseku výrazne klesla, lebo v rýchlom pruhu sa nedá dosiahnuť ani povolených 130 km/h.“ Jánošík považuje úsek diaľnice d1 medzi Trnavou a Bratislavou za najvyťaženejší s najvyššou prioritou vyžadujúcou si riešenie. Dnes by nestačili ani tri pruhy a pre vyriešenie sú potrebné štyri, prípadne presmerovať tranzitnú dopravu na skutočný obchvat , teda plánovanú diaľnicu D4, ktorá je zatiaľ na papieri. Súčasný obchvat nie je v skutočnosti obchvatom, ale diaľničnou komunikáciou v obci, kde platia pravidlá súbežnej jazdy. Jánošík však priznáva, že na citeľne menej vyťažených úsekoch diaľnic by zákaz prebiehania kamiónov mohol priniesť želateľný efekt, aby kamióny pri predchádzaní neobmedzovali vozidlá v rýchlom pruhu.