Do nového Grande Punto vkladá Fiat veľké nádeje. Napriek viacerým menším chybám nás auto za rok presvedčilo nízkou spotrebou a radosťou z jazdy, ktorú poskytuje.
Jedno z prvých Grande Punto na Slovensku malo v čase začiatku testu najazdených dvanásťtisíc kilometrov. Spolu s redakciou časopisu Autožurnál a Fun rádia sme na ňom najazdili ďalších päťdesiattisíc. Pre auto zo začiatku sériovej výroby to bola neľahká skúška, ale dnes zákazníci neodpúšťajú ani drobné zaváhanie. Preto nás prekvapili drobné chyby v podobe štrajkujúceho tlačidla elektrického spúšťania okna spolujazdca a pokazený otočný ovládač ventilácie. Sklamaní sme boli, keď nám v prvej fáze testu nevedeli v bratislavskom servise poruchu odstrániť a zopakovala sa. Po výmene servisu problémy konečne zmizli.
Dojem
V rámci servisných prác predpísaných značkou došlo aj k výmene brzdového obloženia a súčiastke na riadení, ktoré sa robilo celoplošne. Grande Punto za viac ako rok pôsobenia v našich rukách potvrdilo snahu značky o kvalitatívny vzostup, ale napriek tomu drobné zaváhania nás zneistili. Ochotu nápravy a ďalšie zlepšenie kvality cítiť na autách, ktoré schádzajú z výrobných liniek práve teraz.
Za kvalitu a spoľahlivosť by sme v školskom hodnotení dali Grande Puntu dva mínus. Naopak, jednotku si zaslúži za dizajn, tuhosť karosérie a jazdné vlastnosti. Motor nízkeho objemu, ale slušného výkonu dokázal spolu so šesťstupňovou prevodovkou, že patrí na vrchol triedy. Vo vyslovene nehospodárnom režime jazdy sme dosiahli výslednú spotrebu 5,5 litra, čo je veľmi dobrý výsledok.
Moderné
Brzdy s až príliš účinným posilňovačom dostali poriadne zabrať, čo sa prejavilo na opotrebovaní predných kotúčov. Ostatné časti auta zvládli tisíce kilometrov bez výraznejšieho opotrebovania. Interiér, v ktorom si ani pasažieri nemôžu sťažovať na nedostatok miesta, rozbúcha srdce. Dnes si možno aj v tejto kategórii objednať inteligentné autorádio so systémom bluetooth a vstupom pre USB externé zariadenie. Pri takej tuhej a krásnej karosérii treba počítať s vysokou nakladacou hranou kufra a trochu obmedzeným výhľadom šikmo vpred.
Epilóg
Grande Punto znamená historický prelom, je to technologicky vyspelé auto s úsporným motorom a výborným podvozkom, ktoré poskytuje radosť z jazdenia aj na dlhých trasách. Aby dosiahlo na najväčších konkurentov, potrebuje kvalitatívne dozrieť, k čomu má dosť blízko. V niektorých ohľadoch si nový model vynútil našu zhovievavosť a trpezlivosť. Radosť z jazdy však bola silnejšia.
Fiat Grande Punto
1,3 MTJ Dynamic Motor 1,3 multijet, diesel
Výkon (kW/k) 66 kW
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) 11,9
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 4,6
Nadobúdacia cena (Sk) 509 900
Stav tachometra na začiatku testu (km) 12 684
Stav tachometra na konci testu (km) 59 960
Najazdené kilometre (km) 47 312
Spotrebované palivo (l) 2614,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,52
Stav na konci testu
Poruchy počas testu - opotrebovanie zodpovedajúce kilometrom,
- mierna korózia výfukového potrubia,
- zlomený plastový kryt pod motorom,
- slabšie tlmiče na prednej náprave,
- na 60 percent opotrebované predné brzdové kotúče,
- zlomený držiak na plató v batožinovom priestore
- elektrické otváranie okna vodičových dverí,
- nastavovanie ventilácie (smer distribúcie vzduchu),
- vypálená žiarovka na osvetlení evidenčného čísla
Silné stránky + Slabé stránky -
motor kvalita detailov
spotreba odkladacie priestory
riadenie plasty
jazdné vlastnosti nastupovanie dozadu
(strana spolujazdca)
prevodovka vysoká nakladacia hrana
dizajn výhľad šikmo dopredu
brzdy