SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Nový Smart je väčší a bez konkurencie

Jedinečnosť projektu minivozidla Smart fortwo nezanikla ani desať rokov po uvedení na trh. Druhá generácia v princípe vychádza z prvej, akurát je o dvadsať centimetrov dlhšia, rýchlejšia, s väčším batožinovým priestorom a stále bez výraznejšej konkurenci

(Zdroj: autor)

Jedinečnosť projektu minivozidla Smart fortwo nezanikla ani desať rokov po uvedení na trh. Druhá generácia v princípe vychádza z prvej, akurát je o dvadsať centimetrov dlhšia rýchlejšia, s väčším batožinovým priestorom a stále bez výraznejšej konkurencie.

Jedinou konkurenciou malého auta, ktoré nemá ďaleko od kultovej automobilovej hračky, sú neopodstatnené predsudky. Iste od celkovej dĺžky 2,7 m nemožno čakať limuzínu, ale koncepcia je rozhodne nadčasová. Objem batožinového priestoru vzrástol na 220 l resp. na 340 l pri využití priestoru až po strechu.

Smart poháňa benzínový trojvalec ukrytý pod dnom kufra medzi kolesami zadnej nápravy. Základné motorizácie fungujú s atmosferickým saním, testovanú najsilenejšiu verziu prepĺňa kompresor. Fyzickú blízkosť motora posádka veľmi dobre počuje, takže v odhlučnení sa nič nové neudialo. Interiér zaznamenal kvalitatívny skok vpred, estetiku nevynímajúc. Veselé farby a hravé tvary zostali, výhľad z pozície vodiča nemá chybu. Smart fortwo je asi jediné auto, v ktorom vodič zo svojho miesta dočiahne rukou do kufra.

Na otvorenie spodného dielu rozdelených dverí batožinového priestoru treba potiahnuť naraz za dve páčky, čo je nepraktické. Automatizovanú prevodovku by konečne mohol nahradiť klasický automat bez uberania ťahu motora medzi preradeniami. Naopak veľmi dobre sa javí dynamický motor a podvozok, ktorý stále zvláda elektronicky obmedzenú rýchlosť na 145 km/h. Kto má námietky voči jedinečnému podvozku a trpí pocitom prevrátenia sa, ešte asi nesedel za volantom Smartu. Jazda v meste je jednoducho radosť, pretože zrýchlenie prekonáva očakávania a to isté platí o parkovaní. Navyše jazdiť dynamicky v meste pri spotrebe 5,5 l/100 km je celkom príjemné. Spotrebu dokáže rozhodiť jedine jazda po diaľnici na plný plyn teda 145 km/h. Vtedy však mrznú aj úsmevy ostatným vodičom.

Vo zväčšenom interiéri druhej generácie sme absolvovali takmer tisíc kilometrov a vyskúšali si prekonávanie dlhších vzdialeností. Jediným nedostatkom na dlhých cestách je tvar, poloha sedadiel a stúpajúca podlaha pred spolujazdcom. Častému nastupovaniu v meste to však plne vyhovuje, veď pre mesto bol Smart fortwo stvorený. Vozidlo miniatúrnych rozmerov, slušne vybavené a veľmi čiperné má predurčenú budúcnosť v uliciach veľkomiest. U nás sa stretáva s nepochopením a teóriou nevyhnutného nárastu rozmerov auta v závislosti so stúpajúcou cenou.

Malé auto s preplňovaným motorom a výkonom 84 koní vôbec nepatrí medzi pomalé autá. Stovku pokorí za 10,9 s a v priemere si vystačí s necelými piatimi litrami benzínu.
Vonkajšie tvary a nezameniteľný výraz mestského auta zostali nezmenené. Pribudlo akurát 20 cm dĺžky a tým pádom viac miesta v kabíne a väčší kufor.
Zadné horizontálne delené dvere majú svoj význam, akurát škoda, že na otvorenie spodného dielu treba voľné obe ruky.
Vetracie otvory motorového priestoru sú aj v zadnom nárazníku. Koncepcia motora medzi zadnými kolesami je v súčasnosti ojedinelá.
Smart fortwo je asi jediné auto, v ktorom vodič zo svojho miesta dočiahne do kufra.

Naše hodnotenie

vzhľad ****
interiér ***
motor ***
jazdné vlastnosti ****
technika ****
výbava ***
úžitok **
celkový dojem ****


Smart fortwo 1,0 Turbo

Cena modelu od 322 600 Sk
Cena testovanej verzie 434 860 Sk
Motor R3, trojvalec benzín, kompresor
Výkon motora 62 kW/ 84k
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Priemer otáčania 8,7 m
Objem kufra 220 - 340 l
Spotreba podľa výrobcu 4,9 l/100 km
Spotreba v teste 5,4 l/100 km
Bezpečnosť tridion, bezpečnostný rám, ESP, 2x airbag, ABS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 774
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 875
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 548
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 325
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 076
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 755
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 069
  8. Excelentná novinka v Tescu 1 891
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Jozefská ulica
  2. Štefan Vidlár: Padla facka
  3. Tomáš Tenczer: Ženy nezarábajú menej ako muži
  4. Ľuboš Vodička: Veterné mlyny v Čechách a na Morave: Starý Poddvorov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  6. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  7. Jozef Javurek: Skandar
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 176
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 163
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 180
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 999
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 326
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 226
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 460
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 250
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu