SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
PLÁNOVANÝ TERMÍN ZAVEDENIA POVINNEJ KONTROLY STANOVILI NA 1. JANUÁRA 2008

Dovážané autá čaká kontrola originality

Od budúceho roka bude prihlásenie individuálne dovezeného ojazdeného vozidla zo zahraničia podmienené kontrolou originality.

Od roku 2008 budú ojazdené autá privezené z cudziny musieť prejsť kontrolou, či neboli ukradnuté. Cieľom je zníženie automobilovej kriminality, teda obchodu s ukradnutými vozidlami a zámerným falšovaním identifikačných znakov vozidiel.Od roku 2008 budú ojazdené autá privezené z cudziny musieť prejsť kontrolou, či neboli ukradnuté. Cieľom je zníženie automobilovej kriminality, teda obchodu s ukradnutými vozidlami a zámerným falšovaním identifikačných znakov vozidiel.



„V susednom Maďarsku došlo už v prvom roku od zavedenia podobného systému kontroly k 40 percentnému poklesu kriminality spojenej s odcudzenými automobilmi,“
povedal Marián Jánošík, hovorca ministerstva dopravy. Ministerstvo zatiaľ nemá vlastné štatistiky, o ktoré sa môže oprieť.

„Závisí na každom štáte, aký systém boja proti automobilovej kriminalite si zvolí“, povedal o novom systéme Ľubomír Šesták z firmy Iris Ident, ktorá školí strediská kontroly.

Prípravou nového systému povinnej kontroly reagovalo ministerstvo na požiadavku Európskej únie urobiť na Slovensku opatrenia, aby nebolo odbytišťom alebo prestupnou stanicou ukradnutých automobilov. Podľa súčasných zistení a kontrol originality má každé jedenáste vozidlo nejaký problém - pozmenené identifikačné znaky alebo nezrovnalosti po oprave pri ťažkých haváriách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Začiatok už v januári
Podľa ministerstva dopravy sa pravdepodobne podarí dodržať plánovaný termín zavedenia povinnej kontroly originality pre dovezené vozidlá stanovený na 1. januára 2008. Podmienkou je rovnomerná dostupnosť staníc kontroly originality na celom Slovensku.

Nemôžeme niečo vyžadovať, ak to nie je dostupné,“ povedal Jánošík. V súčasnosti môže predpísanú kontrolu originality vykonávať iba tridsiatka subjektov, ktoré splnili zákonom stanovené podmienky. Banskobystrická spoločnosť Iris Ident momentálne doškoľuje ďalších prevádzkovateľov, ktorým bude udelené povolenie, aby koncom roka mohla fungovať približne päťdesiatka staníc. Podľa Jánošíka od januára sa povinnosť bude týkať iba dovezených automobilov zo zahraničia pred prvým prihlásením do evidencie. V budúcnosti sa ráta s rozšírením povinnosti aj na ojazdené vozidlá už prihlásené na Slovensku. Kedy sa tak stane, je zatiaľ ťažko povedať.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozmeňovanie je trestným činom
Obvodný úrad dopravy nevydá osvedčenie pre jednotlivo dovezené vozidlo ak má nečitateľné, neúplné alebo pozmenené identifikačné znaky alebo doklady. Neoprávnené pozmeňovanie identifikátorov vozidla a dokladov je na Slovensku trestným činom. Údaje o dovezenom vozidle bude možné v zahraničí overiť aj prostredníctvom systému Eucaris, ktorý umožňuje priamy prístup do zahraničných evidencií vozidiel.

„K prihláseniu vozidla na Slovensku bude potrebné vykonať kontrolu originality v niektorom z pracovísk kontroly originality na našom území.“ povedal Šesták z Iris Ident. Kým kontroly technického stavu a emisné kontroly sú cyklické s predpísaným intervalom, u kontrol originality to tak nebude, pretože postačí jediná kontrola a ďalšia bude potrebná iba pri zmene držiteľa vozidla alebo administratívnom úkone v evidencii vozidiel. Od januára sa povinné kontroly dotknú iba dovezených automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Kontroly sú poistené
Vykonávateľom kontroly originality vyplýva zo zákona povinnosť byť poistený na škody, ktoré vzniknú v súvislosti s kontrolou. Kto však kupuje vozidlo ojazdené alebo dovezené zo zahraničia, mal by sa zúčastniť kontroly spolu s predávajúcim. Môže sa totiž stať, že predávajúci vykoná úpravy po kontrole, alebo s pravým odborným posudkom o kontrole originality mu predá iné auto - dvojičku. Aby sa sťažili manipulácie po kontrolách, vozidlá sú počas kontroly značené a pravosť odborného posudku o kontrole originality je možné overiť na www.ko.sk.

Ak sa v budúcnosti zavedie povinná kontrola originality aj pre vozidlá evidované na Slovensku, bude musieť predávajúci kupujúcemu doložiť odborný posudok o kontrole. Od januára sa bude týkať povinnosť iba osôb alebo subjektov dovážajúcich auto na Slovensko. Certifikát kontroly originality bude platiť 30 dní a v tomto čase bude možné vykonať administratívne úkony.

Skryť Vypnúť reklamu

Riziko individuálneho dovozu
Firmy zaoberajúce sa dovozom ojazdených automobilov zo zahraničia prídu časom na to, ako v systéme fungovať a vyhnúť sa dovozu automobilov, ktoré kontrolou neprejdú. Najväčšie riziko môže podstúpiť motorista, ktorý sa jednorazovo vyberie po auto do zahraničia, kúpi ho za výhodnú cenu, zaplatí, privezie auto na Slovensko, ale neprejde kontrolou originality. Auto mu bude nanič a ak pochádza z trestnej činnosti, polícia ho zhabe. Preto by si mali záujemcovia o individuálny dovoz jedného automobilu dobre prečítať zmluvy uzatvorené s predávajúcim v zahraničí a zvážiť, či dovoz jednotlivého auta stojí zato. Podľa Šestáka je riziko dať peniaze firme alebo ľudom, u ktorých si objednáme dovoz a zobrať ho bez kontroly originality, pretože tá zostane na pleciach kupujúcemu a v prípade neúspechu bude vymáhanie vrátenia peňazí problematické. Spoločnosť , ktorá auto na Slovensko dovezie, by ho mala odovzdať s kontrolou originality.

Povinnú kontrolu originality budú musieť od budúceho roka podstúpiť všetky vozidlá dovezené zo zahraničia v pracoviskách kontroly originality. Ich zoznam sa priebežne aktualizuje na internetovej stránke www.ko.sk, ktorá bola zriadená špeciálne na tento účel. Nájdete tam aktívnu mapu všetkých okresov s adresami a kontaktnými údajmi poverených pracovísk.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri každom type automobilu majú technici zvlášť zadefinovaný postup, ktoré dielce budú kontrolovať a aké sú výrobné identifikačné znaky automobilu. Zákazník preto nemusí na vozidle nič pripravovať, iba ho pristaviť na príslušné pracovisko. Spolu s vozidlom si treba na kontrolu priniesť technický preukaz a doklad o nadobudnutí vozidla. Vozidlo bude po kontrole originality spôsobilé na premávku, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé. Dočasná spôsobilosť sa môže týkať administratívnych chýb v dokladoch alebo drobných nezrovnalostí.

Ceny ovplyvní trh
Predajcovia áut sa nezhodujú v názore, či povinná kontrola originality dovážaných áut povedie k ich zdražovaniu. „Kým jedni očakávajú zvýšenie cien pre konečného kupujúceho, niektorí sú presvedčení o zachovaní cien,“ povedala Markéta Lintnerová zo spoločnosti Autovia združujúcej sieť autobazárov. Podľa Lintnerovej predajcovia jazdených vozidiel očakávajú, že pri prihlasovaní vozidla nebude v budúcnosti potrebný originál COC a pokiaľ bude mať vozidlo platnú STK v zahraničí, tak dôjde k zníženiu prihlasovacích poplatkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Úspora na prihlasovacích poplatkoch by sa tak mohla vyrovnať s poplatkami za kontrolu originality, ktorou sa zrušia desaťtisícové správne poplatky. Ich výšku štát neurčuje. Ceny kontrol sú len odporučené a pri ich tvorbe si môžu voľne konkurovať firmy, ktoré ich budú vykonávať. Zákon stanovuje, že takéto stanice musia byť dostupné rovnomerne na celom území.

Školenie technikov, ktorí budú kontroly robiť, a ich skúšanie má na starosti banskobystrická spoločnosť Iris Ident, ktorá zvíťazila vo verejnej súťaži ministerstva dopravy. Firma nesmie vykonávať samotnú kontrolu. Na tú vyškolí iné súkromné firmy alebo živnostníkov, ktorí splnia zákonné podmienky. Ide o podobný systém ako v prípade školenia stredísk STK a EK.

Odporúčané ceny kontroly originality

Skryť Vypnúť reklamu

Osobné automobily (M1)

do 1300 cm3 1500 korún
od 1300 - 1600 cm3 1800 korún
od 1600 - 1800 cm3 2000 korún
od 1800 - 2000 cm3 2500 korún
nad 2000 cm3 2800 korún

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  7. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  8. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  5. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  6. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  10. QSI International School of Bratislava
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 23 024
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 086
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 165
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 818
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 804
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 725
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 337
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 290
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 074
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judita a Tomáš

Na jej verzii nesedeli nože, rany ani stopy krvi.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Už niekoľko týždňov ide o najsledovanejší seriál.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak anebo sedm pražských zastavení. Dnes první, všehochuť bez ladu a skladu (pragomix).
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží
  3. Samuel Ivančák: Úvaha (nielen) o rozhlasových kvótach
  4. Ján Marton: Život ohrozujúce škodlivé potraviny ostávajú utajené v tabuľkách potravinovej správy. Takto môžeme pokapať ako myši.
  5. Anton Kaiser: Florencia I.
  6. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #20 - Vyšetrenia a kontroly počas domácej liečby
  7. Zuzana Cascino: Keď bzučí poézia.
  8. Martin Šuraba: Dvojčatá z Osvienčimu
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 30 598
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 6 881
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 928
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 666
  5. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 5 498
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 5 402
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 240
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 557
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu