Je možné jazdiť úsporne v meste s autom, ktoré má výkon ako Porsche ? Je hybridná technológia taká úžasná ako tvrdí najväčší výrobca hybridov na svete ? Rozbehli sme dlhodobý test Lexusu GS 450 h s cieľom preveriť hybridnú technológiu v praxi.
Štyri mesiace budeme preháňať Lexus po cestách rôznych úrovní, kategórií a s odlišnou hustotou dopravy. Po prvých päťtisíc kilometroch za volantom supervýkonného auta vyššej strednej triedy je o čom rozprávať. Lexus GS zastupuje vrchol vyššej strednej triedy, kde je ako jediný zástupca japonských značiek vyrovnaným konkurentom pre BMW 5, Audi A6 a Mercedes E.
Namiesto nafty
Nemci už pred rokmi vsadili vo vyššej triede na silné naftové motory, čím si podchytili verejnú mienku o úspornej prevádzke luxusných limuzín a šetrení paliva. Lexus svoj hendikep nemienil dohnať urýchleným vývojom naftového šesťvalca ale zvolil si cestu hybridného pohonu, teda spojenia elektromotora a spaľovacieho motora s uchovávaním prebytočnej energie. Kým konkurenčné vozidlá premieňajú nadbytočnú pohybovú energiu pri brzdení iba na teplo brzdových kotúčov, Lexus vtedy pomocou generátora uchováva elektrickú energiu v nikel-metal-hydridovej batérii (288V). Generátor navyše pomáha brzdám. V nenápadnej no elegantnej limuzíne prebieha neustály ale ani zďaleka nie bežný proces, kde okrem benzínu pod kapotou prúdi napätie 650 V.
Elektronický raj
Interiér Lexusu je podobne ako zovňajšok veľmi nenápadný bez emočných prvkov a dizajnových kreácií s dôrazom na kvalitu materiálov a ich presné spájanie. Z nízkeho aerodynamického hluku a ticha v interiéri môžu bolieť uši. Ako balzam na dušu pôsobí špičková audiosústava Mark&Levinson s CD/ 6x DVD a kazetovou mechanikou. Po pár týždňoch používania nemožno opomenúť osvetlenie interiéru LED diódami.
Aj auto nabité elektronikou má na dnešnú dobu a triedu, v ktorej sa pohybuje, niekoľko osobitostí a nedostatkov. Napríklad iba klasické smerovky bez funkcie viacnásobného bliknutia jediným impulzom. Ani zapálené svetlá sa po zamknutí autá nevypnú, ale svietia ďalej. Na upozornenie okoloidúcich pred samoobsluhou iba mykneme ramenom, že nech si svieti, veď má elektriky dosť. Určite dosť na to, aby prvé metre prešiel hybrid nečujne iba s pomocou elektromotorov.
Ako funguje
Základný princíp hybridu je veľmi jednoduchý. V režimoch, keď benzínový motor najviac „žerie“, mu pomáha elektromotor a ten získava energiu nahromadenú v batériách počas brzdenia a ustáleného pohybu. Benzínový motor beží iba vtedy, ak je jeho výkon potrebný a efektívne využitý. Pri pohýnaní, brzdení a státí na mieste samočinne zhasína. Každý deň tak šetríme palivo v zápche, podzemnej garáži a státí na semafore. Prejazd starého mesta v Bratislave sme povolenou tridsiatkou už neraz zvládli iba na elektriku. Zvlášť v úzkych uličkách stúpa naše enviromentálne povedomie, veď v centre nespálime ani trochu benzínu. Sebakriticky však priznávame, že produkciu CO2 dobehneme na diaľnici. Aká je teda pravda o hybride ?
Úsporné mesto
V meste a mimo neho pri nižších rýchlostiach je Lexus GS 450 h podstatne úspornejší, než rovnako výkonné osemvalce. Vo vysokých rýchlostiach si spoľahlivo vypije svoje, ale to je už o radosti z jazdy. Ak si niekto myslí, že s hybridom bude šetriť pri 160 prípadne 200 km/h, je na omyle. V takom tempe by bol úspornejší štvorlitrový diesel, lebo Lexus vtedy vyťažuje takmer tristokoňový šesťvalec naplno. V prímestskom režime a v meste nespotrebuje testovací „šinkanzen“ viac ako 8,5 l/100 km, pritom ak treba, občas vystrelí z nuly na 100 km/h za 5,9 s. Časom prinesieme presné meranie spotreby v jednotlivých režimoch jazdy. Náš najlepší priemer bol zatiaľ 7,2 l/100 km. Dlhodobo sa auto s výkonom hybridnej sústavy 345 k pohybuje na úrovni 9,6 l/100 km. Majitelia športových limuzín možno blednú závisťou a pritom nesmú zabudnúť, že Lexus GS 450 h vie rýchlo vyhnať ručičku tachometra na konečných 260 km/h a v pružnosti podporenej elektromotorom pokorí aj silnejšie osemvalce.
Myslíme ekologicky
Teória hybridu nesie niekoľko dobrých myšlienok, ktorých sa chytili aj iné významné značky vrátane BMW. V prvom rade zavádza šetrenie u tých, ktorí majú na to a spaľujú najviac. Podľa výsledkov spoľahlivosti ide o fungujúci a už dnes dostupný systém znižovania spotreby bez oberania sa o pocity z vysokého výkonu. Odporcovia hybridu upozorňujú na vyššie zaťaženie životného prostredia napr. pri výrobe batérií. Podľa nás Lexus nastúpil dobrú cestu a šetrením na správnom mieste. Čas a tisíce kilometrov ukážu, či naše drobné radosti z vypnutého motora v zápche budú potvrdené v praxi. V každom prípade máme do činenia s autom, ktoré predstavuje súčasný technologický vrchol .
Lexus GS 450 h s nastaviteľným pružením sa minimálne nakláňa, čím maskuje vysokú pohotovostnú hmotnosť. Jeho jazdné vlastnosti sú viac ako suverénne. Ostatné preverí dlhodobý test organizovaný v spolupráci s redakciou motoristického mesačníka Autožurnál.
Dizajn karosérie je typicky japonsky striedmy s extrémne dobrou aerodynamikou a nízkym súčiniteľom odporu vzduchu cx 0,27. Výsledkom je tichý interiér aj pri 250 km/h.
Interiér nevyzerá na to, že ukrýva elektronický raj. Desiatky tlačidiel nahrádza dotykový displej. Občasne využívané tlačidlá sú na vyklápacom paneli. Mierny deficit fantázie nahrádza kvalita materiálov a ich spracovania.
Asi najlepší audiosystém medzi sériovo vyrábanými automobilmi má intergrovaný DVD zásobník, podporuje všetky formáty videa, dekóduje digitálny priestorový zvuk ale prehrá aj magnetofónové kazety. Dokonca dvadsaťročné.
Vodič má dobrý výhľad šikmo dopredu. Chýba viacnásobné bliknutie smerovky na jeden krátky impulz.
Občasne využívané ovládače sú ukryté na vyklápacom paneli. Keď o nich viete, už je dobre ale bez návodu sa veľmi ťažko hľadajú
Doterajšie poznatky
+ aerodynamika - vysoká hmotnosť
+ úspora v meste - ručná brzda
+ nízka hlučnosť - nízka strecha
+ výkon - batožinový priestor
+ dynamické parametre
+ brzdy
+ podvozok
+ audiosústava
Lexus GS 450 h technické údaje
Kombinovaný výkon 254 kW/ 345 k
Zrýchlenie z 0-100km/h 5,9 s
Pružnosť 80 -120 km/h 4,7 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Spotreba (výrobca) 7,9 l/100 km
Spotreba (v teste) 9,6 l/100 km
Min. Spotreba (v teste) 7,2 l/100 km
Benzínový motor
typ 3,5 D-4S V6, dvojité vstrekovanie
výkon 218 kW/218
krút. moment 368 Nm
Elektromotor
typ AC synchrónny
výkon 147 kW / 200k
krút. moment 275 Nm
batérie Ni-MH 288 V
prevodovka E-CVT
Hybridné dejstvo v praxi
Kým vodič sleduje cestu, pridáva alebo brzdí, pod kapotou hybridného automobilu prebieha množstvo procesov. Spaľovací motor sa v priebehu sekundy vypína , generátor vyrába elektrickú energiu alebo elektromotor poháňa auto vpred. Nebyť monitora propagujúceho všetky procesy, nemáme šancu zistiť, čo sa vlastne deje. Akurát pozorní okoloidúci nechápu ako sa auto pohýna z miesta bez naštartovaného motora.
Prvé metre pri pohýnaní je v zábere iba elektromotor. Rozbiehanie z pokoja je moment, kedy je spaľovací motor neefektívny.
Spaľovací motor štartuje automaticky pri dosiahnutí určitej rýchlosti. Namiesto otáčkomera je v aute merač spotrebovaného výkonu. Výchovný prostriedok pre vodiča.
Elektromotor pomáha aj vo vysokých rýchlostiach, ak je požiadavka na poriadnu porciu výkonu.
Pri ustálenom pohybe je spaľovací motor efektívny a nespotrebuje veľa paliva. V prípade potreby sa jeho energia využíva aj na dobíjanie batérii. Elektrická energia bude potrebná pri ďalšom zrýchlení.
Každé brzdenie bez ohľadu na rýchlosť alebo intenzitu využíva generátor na výrobu elektrickej energie. Čím je brzdný účinok silnejší, tým viac je generátor zaťažený s väčším odporom. Ručička ukazovateľa výkonu prechádza do modrého poľa, kde indikuje množstvo „zachránenej“ energie.
Ak sú batérie takmer vybité a vozidlo potrebuje pri státí energiu, spaľovací motor sa samočinne naštartuje a cez generátor dobíja batérie.