Už dnes sa musíte do pneuservisu objednať niekoľko dní vopred. Motoristi, z ktorých mnohí na letných pneumatikách už doplatili na prvý sneh na severe Slovenska, sa zobudili skôr než po iné roky.
"Slnko cez deň je zubaté a slabé, takže niet na čo čakať. Tie dva týždne do novembra nemôžu zimným pneumatikám ani pomôcť, ani ublížiť," povedal Marián Skačan zo siete pneuservisov ARS. Zdôraznil najmä dôležitosť skorého prezutia pre šoférov, ktorí jazdia skoro ráno a neskoro večer.
Práve cesta do práce môže byť riziková a spôsobiť viacero problémov. O desiatej dopoludnia môže byť snehový poprašok rozpustený. Igor Drotár, niekoľkonásobný majster Slovenska v rely, prezúva zimné pneumatiky vždy, keď tri dni po sebe klesne teplota pod desať stupňov. "Je to môj osvedčený recept a neprekáža mi, ak sú aj cesty suché, pretože sú studené a moje auto potrebuje už mäkkú zmes," povedal. Pár dní alebo týždeň môžu oddialiť prezúvanie motoristi na západnom Slovensku, pokiaľ nejazdia po celom území krajiny.
Zvykáme si
Je ťažké povedať, aké percento motoristov jazdí dnes aj v sťažených zimných podmienkach na letných plášťoch. Podľa Skačana však z roka na rok však stúpa počet tých, čo používajú zimné pneumatiky. Dôvodom sú okrem skúseností z ciest aj prísnejšie stanoviská poisťovní k posudzovaniu dopravných nehôd. Lucia Muthová z Allianz Slovenskej poisťovne hovorí, že nepoužitie zimných pneumatík zohľadňuje poisťovňa vtedy, ak súvisí s dopravnou nehodou, čo vyšetruje polícia. "Závisí od jej správy, ktorú dostane poisťovňa k dispozícii, " dodáva Muthová. Podľa návrhu nového zákona o premávke na cestách má byť používanie zimných pneumatík povinné.
Objednajte sa
Väčšina veľkých pneuservisov rieši klientov v hlavnom období objednávkovým systémom na konkrétnu hodinu. Nie všetkým sa podarí nájsť vhodný termín alebo ich počasie dotlačí k výmene nečakane rýchlo, preto sú zasa servisy, ktoré berú náhodných klientov bez objednávky a pracujú aj do nočných hodín. Ideálne sú väčšie centrá s dvomi objednávkovými boxmi a jedným priebežným. Marián Skačan potvrdil, že v ARS prišli praxou na to, že treba ponúknuť obe alternatívy "konkurencia a nároky zákazníkov sú také vysoké, že hľadáme možnosti ako nápor v pneuservisoch riešiť, preto sme premiérovo zaviedli rezerváciu prostredníctvom internetu".
Ceny nerastú
Internet ovplyvňuje aj cenu zimných pneumatík. Pavol Horňák z Banskej Bystrice objednával pre súkromnú firmu pneumatiky aj disky cez internet. Prišli včas a v dohodnutej cene. "Ušetrili sme. Najmä na pneumatikách pre terénne auto," povedal.
Najvýraznejšie rozdiely boli medzi pneumatikami predávanými v pneuservise a na internete vlani. Aj v začínajúcej zimnej sezóne sú pneumatiky na internete lacné, ale veľké pneuservisné centrá zareagovali a znížili ceny najpoužívanejších rozmerov. Ceny na internete si treba porovnať s tými v pneuservise, pretože internetový predaj uvádza pri svojej cene preškrtnutú "bežnú cenu", ale tá nemusí vždy zodpovedať realite.
Ak si zákazník objedná pneumatiky aj disky cez internet, zásielkovou službou dostane kompletne obuté a vyvážené kolesá. Vzhľadom na cenu a nutnosť aj tak kolesá namontovať v pneuservise sa však obutie na diaľku nevypláca. Vyváženie a obutie štyroch bežných kolies na plechových diskoch stojí od 500 do 550 korún. Hliníkové disky od 700 do 880 korún. Služba poteší tých, ktorí majú čas a priestor vymeniť kompletné kolesá doma. V konečnom účtovaní zrejme vyhrá pneuservis, ktorý šetrí čas a odvádza kvalitnú prácu.
Zaplatíme viac za služby
Kramár z www.pneumatikyadisky.sk tvrdí, že pneuservisy na Slovensku žijú z predaja pneumatík, a nie z ceny služby. Internet však tlačí ceny pneumatík dole a servisy budú musieť postupne sústrediť pozornosť na služby, ktoré sú vo vyspelých krajinách ako Nemecko a Anglicko hlavným zdrojom príjmu pre pneuservisy. "Na Západe je drahá služba, kde obutie auta s kompletným servisom a zabezpečením stojí aj 2500 korún. Pneumatiky sú tam podstatne lacnejšie, s nízkou maržou," povedal.
Internetový obchod predstavuje v predaji pneumatík dnes iba 5 percent. "V budúcnosti dôjde k spojeniu pneuservisov a internetového obchodu. Dnes proti sebe bojujeme, ale v budúcnosti budeme ťahať spolu, aby si zákazník nemusel voziť pneumatiky dodané nami z domu do pneuservisu, ale našiel ich rovno tam," povedal Kramár.