SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Rely je v skutočnosti trochu iná ako sa zdá

Tisíce fanúšikov na celom svete považuje automobilové rely súťaže za kráľovskú disciplínu motoristického športu. Plne s nimi súhlasím a pred koncom prvej sezóny za volantom rely auta dodávam, že je krajšia a ťažšia ako sa v skutočnosti zdá.

Je úplne jedno, koľko koní má vaše rely auto, hlavne musíte mať  kvalitné tímové zázemie, výborného spolujazdca a spoľahlivé  náradie.Je úplne jedno, koľko koní má vaše rely auto, hlavne musíte mať kvalitné tímové zázemie, výborného spolujazdca a spoľahlivé náradie. (Zdroj: Tibor Szabosi)

Tisíce fanúšikov na celom svete považuje automobilové rely súťaže za kráľovskú disciplínu motoristického športu. Plne s nimi súhlasím a pred koncom prvej sezóny za volantom rely auta dodávam, že je krajšia a ťažšia ako sa v skutočnosti zdá.

Každého začne rely ťahať v inom veku, niekto už na bicykli vyhľadáva prašné úseky cesty, jazdí na hrane a derie plášte zablokovaným zadným kolesom alebo jazdí na podvozku kočíka dole z kopca. Neskôr začnú lákať lesné cesty na starom aute. Diagnóza je potvrdená akonáhle každú úzku cestu s rozsypaným štrkom a horizontmi začnete vidieť ako rýchlostnú skúšku. Rokmi človek dospeje do fázy, že ho už nebaví iba sa pozerať a písať o rely. Vlastná ctižiadosť a sebadôvera síce stupňuje túžbu všetkým to ukázať na trati, ale revízia vlastných vodičských schopností príde čoskoro. Už na prvej rely.

Prvá kompletná rely Matador Tatry v mojom živote bola skúškou ohňom, v ktorom dvojité víťazstvo v dobre obsadenej triede N3 zohralo iba vedľajšiu úlohu. Keď si píšete rozpis so spolujazdcom, ktorého trápi brušná chrípka, v hlave vám víria myšlienky ako to dopadne. Dva dni strávené trénovaním, tisíc kilometrov a stále nič. Až prvá rýchlostná skúška nám pomohla odbúrať predštartový stres. Štart sme skoro nestihli, lebo na tankovaciu zónu sme neboli pripravení. Po pár metroch sa dostávame do iného sveta, kde okrem vnútorného počuť len spolujazdcov hlas a paradoxne ho treba počúvať viac než ten vnútorný. Keď spolujazdec povie, že je pred nami ľavá dva, hoci do nej nevidím a najradšej by som brzdil, viem, že musím držať plný. Pocit z dobre prejdenej zákruty strieda silno rozbúchané srdce, lebo doletíme do zákruty plnej štrku, ktorý tam v tréningu nebol. Teraz treba ukázať ako zvládnuť krízovú situáciu a potvrdiť v praxi pekné teórie, ktoré servírujem čitateľom v článkoch o bezpečnej jazde. Tu sa ukáže, kto vodu káže a víno pije. Až tu sa oddelí zrno od pliev.

Na predsavzatie nepozerať si časy konkurentov zabúdam hneď po prvej rýchlostnej skúške. Časomiera neklame a ukazuje, že je iné stáť vedľa trate a iné byť za volantom. Pred nami je ešte jedenásť rýchlostných skúšok a čiastkové úspechy na priebežne prvom mieste v triede vlastne nič neznamenajú. Práve keď som si istý našou pozíciou, dostávame defekt na najťažšej skúške dňa. Dva kilometre ideme s roztrhnutým plášťom a vytočeným volantom doľava aj na rovných úsekoch. Za fotobunkou treba auto prezuť, improvizovať pri zdvíhaní na mäkkom podklade. Spotení a nahltaní prachu dostávame prvú penalizáciu za neskorý príchod do časovej kontroly. Tá krásna vysnívaná rely sa mení na krutú a pyšnú kráľovnú. V predvečer prvého dňa, na poslednom stokilometrovom presune do dejiska druhého dňa zaspáva spolujazdec na sedadle a moje dúfanie, že dôjdeme do cieľa na vytúženom mieste nahlodáva skryté želanie aby sa to všetko už skončilo. Ráno však obliekam kombinézu a nažhavený čakám na štart. Druhý deň chce od nás viac, než len prejsť rýchlostnú skúšku, chce od nás taktizovanie a rýchlosť do posledného momentu. Boj o česť s veľkým maďarským jazdcom Istvanom Radóm, končí až v poslednej rýchlostnej skúške sedemstokilometrovej rely. Na strávenie emocionálnej explózie, eufórie a vypätia budem potrebovať minimálne mesiac.

Ďalšia rely nám ukázala ďalšiu možnosť než je nečakané víťazstvo a krátkodobý úspech. Po dni tréningu a napísaní rozpisu prichádza deň súťaže. S pocitom skúseného pretekára stojím na štarte a ešte netuším, že o kilometer zavadím o obrubník na mestskom okruhu a všetko končí. Dni prípravy, očakávania a tréningu, všetko je v priebehu sekundy mimo. Inak by som nepochopil, že rely potrebuje tím, obrovské zázemie a nielen rýchle auto, o ktoré sa staráte so spolujazdcom.

Paradoxne na štarte tretej rely som opäť na začiatku, opäť so strachom pred zaváhaním a vypadnutím. Sebadôvera prichádza s každým kilometrom a chvíľami strávenou pod vysnívaným tímovým šapitó. Pán Pertlíček z Plzne nám pripravil spoľahlivé auto, špičkové zázemie a hlavne oslňuje skúsenosťami a otcovskou dobrou radou. Nechávam si poradiť so zmesou pneumatík a robím dobre. Počúvam aj nového spolujazdca Alexa, ktorý prestávku svojho pilota využil na štart v našom tíme. Náš cieľ je vidieť cieľ a čerpať skúsenosti. Podarilo sa. V Poprade si začíname vychutnávať let rýchlostnou skúškou, keď sme obaja v inom svete a nesmieme myslieť na nič iné, než na nasledujúcu zákrutu, potom na ďalšiu a tiež na tú za cieľovou fotobunkou. Dosahovaným časom patrí v dôležitosti až druhé miesto. Ešte stále sa treba učiť.



Už tento týždeň nás čaká úplne nová rely TEMPUS RALLY BECEP Košice, zbieranie skúseností s novým spolujazdcom, presnejšie spolujazdkyňou Zuzkou Lieskovcovou, ktorá je na košických rýchlostkách doma. Pred záverom sezóny viem, že rely je isto najkrajšou disciplínou motoristického športu, je ťažšia a krajšia ako som myslel a hlavne viem, že veľmi záleží na tom, s kým porovnávate svoje šoférske schopnosti. S kamarátmi na ulici alebo majstrami v rely.


www.suzuki.sk

AEZ_big.jpg ETOP.gifSME.jpg

Lucka.jpg Autozurnal.gif

 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 705
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 294
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 531
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 160
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 231
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 533
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 266
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


9 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  7. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 962
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 020
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 792
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 643
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu