SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Rely je v skutočnosti trochu iná ako sa zdá

Tisíce fanúšikov na celom svete považuje automobilové rely súťaže za kráľovskú disciplínu motoristického športu. Plne s nimi súhlasím a pred koncom prvej sezóny za volantom rely auta dodávam, že je krajšia a ťažšia ako sa v skutočnosti zdá.

Je úplne jedno, koľko koní má vaše rely auto, hlavne musíte mať  kvalitné tímové zázemie, výborného spolujazdca a spoľahlivé  náradie.Je úplne jedno, koľko koní má vaše rely auto, hlavne musíte mať kvalitné tímové zázemie, výborného spolujazdca a spoľahlivé náradie. (Zdroj: Tibor Szabosi)

Tisíce fanúšikov na celom svete považuje automobilové rely súťaže za kráľovskú disciplínu motoristického športu. Plne s nimi súhlasím a pred koncom prvej sezóny za volantom rely auta dodávam, že je krajšia a ťažšia ako sa v skutočnosti zdá.

Každého začne rely ťahať v inom veku, niekto už na bicykli vyhľadáva prašné úseky cesty, jazdí na hrane a derie plášte zablokovaným zadným kolesom alebo jazdí na podvozku kočíka dole z kopca. Neskôr začnú lákať lesné cesty na starom aute. Diagnóza je potvrdená akonáhle každú úzku cestu s rozsypaným štrkom a horizontmi začnete vidieť ako rýchlostnú skúšku. Rokmi človek dospeje do fázy, že ho už nebaví iba sa pozerať a písať o rely. Vlastná ctižiadosť a sebadôvera síce stupňuje túžbu všetkým to ukázať na trati, ale revízia vlastných vodičských schopností príde čoskoro. Už na prvej rely.

Prvá kompletná rely Matador Tatry v mojom živote bola skúškou ohňom, v ktorom dvojité víťazstvo v dobre obsadenej triede N3 zohralo iba vedľajšiu úlohu. Keď si píšete rozpis so spolujazdcom, ktorého trápi brušná chrípka, v hlave vám víria myšlienky ako to dopadne. Dva dni strávené trénovaním, tisíc kilometrov a stále nič. Až prvá rýchlostná skúška nám pomohla odbúrať predštartový stres. Štart sme skoro nestihli, lebo na tankovaciu zónu sme neboli pripravení. Po pár metroch sa dostávame do iného sveta, kde okrem vnútorného počuť len spolujazdcov hlas a paradoxne ho treba počúvať viac než ten vnútorný. Keď spolujazdec povie, že je pred nami ľavá dva, hoci do nej nevidím a najradšej by som brzdil, viem, že musím držať plný. Pocit z dobre prejdenej zákruty strieda silno rozbúchané srdce, lebo doletíme do zákruty plnej štrku, ktorý tam v tréningu nebol. Teraz treba ukázať ako zvládnuť krízovú situáciu a potvrdiť v praxi pekné teórie, ktoré servírujem čitateľom v článkoch o bezpečnej jazde. Tu sa ukáže, kto vodu káže a víno pije. Až tu sa oddelí zrno od pliev.

Na predsavzatie nepozerať si časy konkurentov zabúdam hneď po prvej rýchlostnej skúške. Časomiera neklame a ukazuje, že je iné stáť vedľa trate a iné byť za volantom. Pred nami je ešte jedenásť rýchlostných skúšok a čiastkové úspechy na priebežne prvom mieste v triede vlastne nič neznamenajú. Práve keď som si istý našou pozíciou, dostávame defekt na najťažšej skúške dňa. Dva kilometre ideme s roztrhnutým plášťom a vytočeným volantom doľava aj na rovných úsekoch. Za fotobunkou treba auto prezuť, improvizovať pri zdvíhaní na mäkkom podklade. Spotení a nahltaní prachu dostávame prvú penalizáciu za neskorý príchod do časovej kontroly. Tá krásna vysnívaná rely sa mení na krutú a pyšnú kráľovnú. V predvečer prvého dňa, na poslednom stokilometrovom presune do dejiska druhého dňa zaspáva spolujazdec na sedadle a moje dúfanie, že dôjdeme do cieľa na vytúženom mieste nahlodáva skryté želanie aby sa to všetko už skončilo. Ráno však obliekam kombinézu a nažhavený čakám na štart. Druhý deň chce od nás viac, než len prejsť rýchlostnú skúšku, chce od nás taktizovanie a rýchlosť do posledného momentu. Boj o česť s veľkým maďarským jazdcom Istvanom Radóm, končí až v poslednej rýchlostnej skúške sedemstokilometrovej rely. Na strávenie emocionálnej explózie, eufórie a vypätia budem potrebovať minimálne mesiac.

Ďalšia rely nám ukázala ďalšiu možnosť než je nečakané víťazstvo a krátkodobý úspech. Po dni tréningu a napísaní rozpisu prichádza deň súťaže. S pocitom skúseného pretekára stojím na štarte a ešte netuším, že o kilometer zavadím o obrubník na mestskom okruhu a všetko končí. Dni prípravy, očakávania a tréningu, všetko je v priebehu sekundy mimo. Inak by som nepochopil, že rely potrebuje tím, obrovské zázemie a nielen rýchle auto, o ktoré sa staráte so spolujazdcom.

Paradoxne na štarte tretej rely som opäť na začiatku, opäť so strachom pred zaváhaním a vypadnutím. Sebadôvera prichádza s každým kilometrom a chvíľami strávenou pod vysnívaným tímovým šapitó. Pán Pertlíček z Plzne nám pripravil spoľahlivé auto, špičkové zázemie a hlavne oslňuje skúsenosťami a otcovskou dobrou radou. Nechávam si poradiť so zmesou pneumatík a robím dobre. Počúvam aj nového spolujazdca Alexa, ktorý prestávku svojho pilota využil na štart v našom tíme. Náš cieľ je vidieť cieľ a čerpať skúsenosti. Podarilo sa. V Poprade si začíname vychutnávať let rýchlostnou skúškou, keď sme obaja v inom svete a nesmieme myslieť na nič iné, než na nasledujúcu zákrutu, potom na ďalšiu a tiež na tú za cieľovou fotobunkou. Dosahovaným časom patrí v dôležitosti až druhé miesto. Ešte stále sa treba učiť.



Už tento týždeň nás čaká úplne nová rely TEMPUS RALLY BECEP Košice, zbieranie skúseností s novým spolujazdcom, presnejšie spolujazdkyňou Zuzkou Lieskovcovou, ktorá je na košických rýchlostkách doma. Pred záverom sezóny viem, že rely je isto najkrajšou disciplínou motoristického športu, je ťažšia a krajšia ako som myslel a hlavne viem, že veľmi záleží na tom, s kým porovnávate svoje šoférske schopnosti. S kamarátmi na ulici alebo majstrami v rely.


www.suzuki.sk

AEZ_big.jpg ETOP.gifSME.jpg

Lucka.jpg Autozurnal.gif

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 617
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 294
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 656
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 11 805
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 506
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 013
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 001
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 543
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 366
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 229
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.
Poškodená budova po výbuchu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana