v. Ako prví sme vyskúšali dvojlitrovú verziu novej generácie. Čaká ju lepšia budúcnosť?
Zmenáreň
Prudká zmena karosérie možno zaskočí tradičných majiteľov značky a fanúšikov motoršportu, ale práve kvôli nim sa tak stalo. Súčasný pretekársky špeciál, Impreza WRC, nedokáže predstihnúť Ford Focus WRC ani Citroen C4 WRC a Subaru chce opätovne získať titul majstrov sveta. Napokon karoséria typu hatchback má aj isté praktické výhody a je prijateľnejšia pre bežných motoristov. Úlohu cenového trháku má zohrať základný model s motorom objemu 1,5l. Subaru ide až tak ďaleko, že pripravuje verzie s výbavou zostavenou pre ženy. My sme testovali silnejší dvojliter a prvý exemplár na našom trhu. Až reakcie motoristov a dianie v rely ukážu, či zmena vizáže bola správna.
Praktická
Z funkčného hľadiska zaujali zadné svetlá, pozostávajúce z LED diód a tiež inteligentné diaľkové centrálne zamykanie. Stačí mať ovládač vo vrecku a dvere otvárať dotykom na kľučku. Dvojlitrový motor typu boxer potom štartujete tlačidlom na ľavej strane od volantu ako pretekárske auto. Inteligentné štartovanie pochádza od firmy Denso, ktorá ho dodáva tiež koncernu Toyota. Ak sa nová Impreza navonok netvári ako typické Subaru, po naštartovaní nesklame.
V boxerskom ringu
Subaru zostáva naďalej verné plochým motorom s protibežnými piestami typu boxer. Výhodou technicky náročnej konštrukcie je citeľne nižšie ťažisko a symetrické umiestnenie motora v pozdĺžnej osi auta. Boxer s nezameniteľným zvukom sa necháva počuť v každom režime otáčok. Na diaľnici bol celkom tichý aj napriek päťstupňovej prevodovke. Pri chýbajúcom šiestom prevodovom stupni nás príjemne prekvapila priemerná spotreba. V bežnom režime sme jazdili za 8,6 l/100 km. Subaru dokonca predpovedá, že mimo mesta sa dá jazdiť aj pod sedem litrov. Motor s variabilným časovaním ventilov splynul s konkurenciou nielen výkonom a slušným krútiacim momentom ale konečne aj spotrebou. Jeho parametre sú vzhľadom na pohon všetkých kolies porovnateľné s motorom 2,0 FSI koncernu VW. Napokon Golf 2,0 FSI 4motion je jediným konkurentom Subaru v tejto triede. Impreza má navyše redukčnú prevodovku pre jazdu v sťažených podmienkach.
Automobilka Subaru chce novú Imprezu priblížiť širšiemu spektru vodičov. Športovo založení vodiči sa však obávajú, že nová Impreza už nebude tak športová ako jej predchodkyňa. Podvozok je však ďaleko lepší a auto ľahko ovládateľné aj v šmyku. Impreza je teraz auto vhodné na každý deň ale tiež na športové vyžitie. Spoločným menovateľom oboch jazdných režimov je bezpečnosť a ľahké ovládanie, ktoré sme vyskúšali na vlastnej koži.
Ako doma
Interiér má stále typicky japonské hladké a tvrdé plasty, avšak v prvotriednej kvalite spracovania, s množstvom praktických detailov a odkladacích boxov. Asi najviac nás potešili boxy vo dverách s miestom na fľašu a polička na telefón s protišmykovou úpravou. Dôkazom nového smerovania značky je osvetlenie odkladacích priestorov a nové podsvietenie prístrojového panelu. Integrované autorádio pojme šesť CD diskov a prehráva aj mp3. V testovanej dvojlitrovej verzii sme našli ovládanie autorádia na volante a tempomat. Základné sedadlá sú prienikom dobrého držania v zákrutách a príjemného nastupovania. Dúfame, že športové verzie budú mať výraznejšie tvarovanie, pretože podvozok ponúka celkom dynamické zvezenie. Priestorová finta z modelu Tribeca s oblúkom vykrojeným do prístrojovej dosky sa ujala aj v Impreze, ktorá má až prekvapujúco dosť priestoru.
Symetria
O symetrii a symetrickom pohone vozidiel Subaru sme počuli veľa, ale Impreza v nás vždy vzbudzovala dojem auta pre zdatného šoféra. Pri nesporných kvalitách predchádzajúceho modelu nám chýbal pocit všeobecne ľahko ovládateľného auta pre bežného vodiča. Nová Impreza prináša rovnováhu medzi športovou radosťou z fungujúceho pohonu všetkých kolies a jednoduchým ovládaním. Teraz má navyše vypínateľný stabilizačný systém, s ktorým nástrahy akejkoľvek cesty zvládne aj začiatočník. Pokročilí si môžu systém vypnúť a z chuti si s autom zajazdiť. Navyše teraz symetriu cítiť oveľa lepšie, bez výrazného pretáčania.
Podvozok
Radiaca páka mechanickej prevodovky nebude v Subaru nikdy chodiť ako v mestskom autíčku, pretože prevodový systém má aj redukčnú prevodovku a je stavaný na vysokú záťaž. Markantná zmena nastala v podvozku, ktorý má výborné brzdy a ABS nastavené aj na nerovný a zlý povrch, ktorý býva často kameňom úrazu pre antiblokovacie systémy. Impreza sa zdá na prvý pohľad mäkká a komfortná ale ani v rýchlej jazde sa auto nehojdá a neodskakuje. Navyše vodič cíti, že riadi auto, v rukách má presné riadenie a pocit z jazdy pripomína Ford Focus. Jazdné vlastnosti sú jednoducho prvotriedne a Impreza sa momentálne radí na vrchol triedy.
Proti prúdu ?
Nová Impreza spôsobila rozruch ale automobilka Subaru to tak chcela. Nový dizajn trochu zaskočil a možno až tak nepriťahuje na prvý pohľad. Rozhodne pôjdeme proti prúdu tvrdením, že aj karoséria má niečo do seba a je pekná. Najviac však zaváži príjemné ovládanie, praktický interiér, výborný podvozok a konečne dobrá spotreba.
Kompromisy sa automobilkám často pomstia. Napriek tomu Subaru prichádza s kompromisom spájajúcim tradície a osobitosti značky so súčasnými komerčnými požiadavkami. Pilotná verzia plne zachováva hlavné atribúty značky a stáva sa lepšie použiteľnou pre bežného motoristu.
![]() | Nový dizajn rozvíril hladinu viac ako sa čakalo. Z funkčného hľadiska priniesol zadné LED svetlá a praktickú karosériu typu hatchback. Vskutku svojské auto si na cestách niet s čím pomýliť. |
![]() | Interiér prešiel zmenami. Je priestranný s množstvom praktických detailov a kvalitným dielenským spracovaním, vhodný na každodenné používanie. Plasty zostávajú japonsky chladné. |
![]() | Červené ručičky prístrojov sa pri štartovaní tlačidlom „prebehnú“ po celej stupnici. Účel zvíťazil nad dizajnom. |
![]() | Na autorádiu s meničom na 6 CD upúta jednoduché ovládanie a prehľadné zobrazenie súborov na CD s hudbou vo formáte mp3. Spodná polička na mobil má protišmykovú úpravu. |
![]() | Základný objem batožinového priestoru je 300 l, podobne ako pri konkurentoch s pohonom všetkých kolies. Zadné operadlá sa sklápajú do jednej roviny s dnom kufra bez nutnosti vyberať opierky hlavy. |
![]() | Nová Impreza má bezkľúčové štartovanie tlačidlom. Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania stačí nosiť vo vrecku a auto otvárať dotykom ruky. |
Naše hodnotenie
Vzhľad | **** |
Interiér | **** |
motor | **** |
jazdné vlastnosti | ***** |
technika | **** |
výbava | **** |
úžitok | *** |
celkový dojem | **** |
Subaru Impreza 2,0 a konkurencia s pohonom všetkých kolies
Rozmery | Subaru Impreza 2,0 | VW Golf 2,0 FSI 4 Motion | Škoda Octavia4x4 2,0 FSI |
Dĺžka (mm) | 4415 | 4204 | 4572 |
Výška (mm) | 1475 | 1485 | 1495 |
Šírka (mm) | 1740 | 1759 | 1769 |
Rázvor (mm) | 2620 | 2578 | 2578 |
Objem kufra (l) | 300 | 275 | 580 |
Svetlá výška (mm) | 155 | 130 | 163 |
Objem nádrže (l) | 60 | 55 | |
Motor | |||
Typ | Boxer DOHC | štvorvalec FSI | štvorvalec FSI |
Objem (cm3) | 1994 | 1984 | 1984 |
Výkon (kW/k) | 110 / 150 | 110 /150 | 110/150 |
pri otáčkach (ot./min.) | 6400 | 6000 | 6000 |
Krút. moment (Nm) | 196 | 200 | 200 |
pri otáčkach (ot./min.) | 3200 | 3500 | 3500 |
Prevodovka | manuálna | manuálna | manuálna |
Počet stupňov | 5 + 5(redukcia) | 6 | 6 |
Poháňané kolesá | všetky | všetky | všetky |
Typ pohonu | Symetrical AWD | 4MOTION | Haldex |
Výkony a spotreba | |||
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 9,2 | 9,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 193 | 207 | 202 |
Spotreba (l/100km) | 8,4 | 8,6 | 8,9 |
Emisie CO2 (g/km) | 199 | 202 | 214 |
Cena modelov od (Sk) | 749 000 Sk | 761 974 Sk | 817 990 Sk |