SME

Volkswagen Tiguan – prvá jazda

Výber testovacej trasy po preplnených uliciach Budapešti sa nám nezdal veľmi šťastný. Neskôr sme ale pochopili zámer organizátorov dokázať nám ako dobre sa s Tiguanom štrikuje po rozbitých cestách pomedzi pracovné stroje a aká je občas v mestách dôležitá

svetlá výška podvozka.

Volkswagen sa pôvodne do triedy kompaktných SUV vôbec neponáhľal. Touareg sa míňal ako teplé žemle a nebol dôvod premýšľať o ďalšom, menšom modeli. Až keď vývoj segmentu začal smerovať nižšie a menším SUV sa začínalo dariť stále viac, nemohol tento vývoj nechať bez povšimnutia. Okrem tradičných predností chce Volkswagen tentokrát zabodovať aj cenou (!). Slovenské sumy zatiaľ nepoznáme, ale prvá cifra z Nemecka 26.700 eur za verziu s motorom 1.4 TSI 4Motion (110 kW/150 k) je celkom sľubná. Základný diesel 2.0 TDI 4Motion začínajúci na sume 28.800 euro pôsobí tiež akceptovateľne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Naše prvé zoznámenie s Tiguanom sa začalo na budapeštianskom letisku. Po ceste sme rozmýšľali, na ktorú motorizáciu sme zvedaví najviac, keďže Tiguan dostal kompletne novú paletu výhradne preplňovaných motorov. Na výber máte tri benzínové a dva naftové agregáty. U benzínov Volkswagen vsadil na stále populárnejší downsizing a ponuka začína pri štvorvalcoch objemu 1,4 litra. Kombinácia malého objemu s dvojitým preplňovaním (mechanický kompresor s turbodúchadlom na výfukové plyny) umožňuje dosiahnuť vysoký výkon pri súčasnom zachovaní nízkej spotreby a emisií. Už základný motor 1.4 TSI začína na 110 kW/150 k a jednou z jeho hlavných predností bude určite plochá krivka krútiaceho momentu 240 Nm, ktorý vrcholí medzi 1750 – 4000 ot/min. V kombinovanom režime pritom spotrebuje 8,4 l/100 km. Neskôr pribudne silnejšia verzia s výkonom 125 kW/170 k a vrchol benzínovej ponuky zastúpi osvedčený prepĺňaný dvojliter 2.0 TFSI (147 kW/200 k).

SkryťVypnúť reklamu

Doslova revolúcia nastala v oblasti naftových agregátov. Volkswagen po rokoch opúšťa systém čerpadlo-tryska a prechádza na technológiu common-rail najnovšej generácie ( s plniacim tlakom 1800 bar), ktorý sa za posledné roky výkonovo dotiahol na vstrekovací systém VW a medzi jeho nesporné prednosti patrí kultúra chodu a plnenie pripravovanej emisnej normy Euro5. Okrem toho technológia common-rail je výrobne lacnejšia, čo zapadá do ambície Tiguanu cenovo konkurovať Japoncom a v niektorých prípadoch aj Kórejcom. Parametre naftových motorov sa nezmenili. Slabší z dvojice dosahuje výkon 103 kW/140 k a silnejší, ktorý tiež príde neskôr, disponuje výkonom 125 kW/170 k. Všetky motory výrobca kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie bude k dispozícii 6-stupňový automat.

SkryťVypnúť reklamu

Na začiatok sme vyskúšali základný turbodiesel 2.0 TDI (103 kW/140 k). Človeku zvyknutému na traktorový rachot studeného motora so vstrekovaním čerpadlo-tryska „udrie" do ucha výrazne lepšia kultúra chodu a výborne potlačený hluk od motora v interiéri. Na voľnobehu však stále počuť, že je to diesel, aj keď teraz budete klepot vnímať iba ako akustickú informáciu o jeho pracovnom princípe. Za jazdy ho skôr možno porovnávať s francúzskymi naftovými motormi, ktoré svojou mäkkou a mimoriadne tichou kultúrou chodu momentálne udávajú tón v tejto objemovej triede. Vďačí za to dvojici vyvažovacích hriadeľov a tiež skutočnosti, že konštruktérom sa podarilo potlačiť pre agregáty so systémom čerpadlo-tryska typický dunivý zvuk v stredných a vyšších otáčkach. Napriek tomu, že na papieri sa veľa nezmenilo, v praxi cítiť širší rozsah pracovných otáčok s pozvoľnejším nástupom ale plynulejším ťahom už od 1800 až za hranicu 5000 ot/min (!). Vyskúšali sme aj základný benzínový agregát 1.4 TSI . Ten stavia Tiguan vyslovene do pozície športového SUV, hoci sa s pomocou vyšších otáčok nestratí ani v teréne.

Podovozok so vzperami McPherson vpredu a štvorprvkovým zavesením vzadu, podporený pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion s medzinápravovou spojkou Haldex (konštrukčne identický s Passatom), odvádza výbornú prácu hlavne na asfalte. Po prvých kilometroch by sme Tiguan charakterizovali ako komfortnejšie a agilnejšie BMW X3, teda má veľkú šancu stať sa najlepšie ovládateľným kompaktným SUV na trhu. V ostrých aj tiahlych zákrutách vedie stopu rovnako suverénne ako Golf. Vôbec si neuvedomujete, že sedíte v aute s vyššou svetlou výškou. Veľmi ľahko a príjemne sa ovláda, krásne zatáča a výborne eliminuje vplyv prenosu hmotnosti na jazdné vlastnosti.

Kvalita a vypracovanie interiéru sú tradične na jednotku. Hoci interiér by si zaslúžil viac originality, výhrady máme len voči výduchom ventilácie prevzatým z modelu Golf Plus a uvítali by sme väčší batožinový priestor. V skutočnosti nevyzerá na papierový údaj 470 l. Sklopením posúvateľných zadných sedadiel (s meniteľným sklonom operadla) do jednej roviny s podlahou ho môžete zväčšiť na 1510 l. Naopak pochváliť musíme od Land Roveru odkukané riešenie prahov, ktoré sú zakryté vonkajšími dverami, vďaka čomu si ani po jazde v teréne neušpiníte pri vystupovaní nohavice.

Aby Tiguan nazapadol medzi množstvom modelov tejto kategórie, použil Volkswagen veľmi chytrý marketingový ťah ako ho odlíšiť od konkurentov. Ponúkať ho bude v dvoch individuálnych variantách karosérie a troch stupňoch výbavy – Trend &Fun, Sport&Style a Track&Field. Zatiaľ čo prvé dve sú určené vyslovene do mesta, posledná je viac vybavená do terénu. Všetky tri sa budú spočiatku robiť s pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion, pripravené sú však aj lacnejšie varianty s pohonom výlučne predných kolies. Štandardná cestná verzia s hlbokým predným nárazníkom má svetlú výšku 189 mm a zvláda nájazdový uhol 18º. Terénna verzia Track&Field so svetlou výškou 192 mm je vybavená šikmejším predným nárazníkom, ktorý pomáha vozidlu zvládnuť nájazdový uhol až 28°. Tento model disponuje navyše armádou elektronických pomocníkov. Jediným tlačidlom na stredovej konzole dokážete aktivovať asistenta pre jazdu z prudkého kopca, motor začne jemnejšie reagovať na stlačenie akcelerátora, ESP a ABS sa preladí do terénneho režimu, elektronické uzávierky diferenciálov začnú reagovať rýchlejšie a spojku pomôže šetriť pomocník pre rozjazd do kopca. Motor a prevodovku chráni navyše zospodu kovový kryt. Na mestské SUV pomerne slušná výbava, ale môžeme potvrdiť, že nielen na frajerinu.

Na testovacom terénnom polygóne sme mali možnosť vyskúšať, že zvládnuť dokáže podstatne náročnejšie kúsky než väčšina SUV. Problém mu nerobí kríženie náprav, státie na troch kolesách a dobrý je tiež v prenose výkonu na kolesá s lepšou trakciou.
Rozsiahly zoznam príplatkovej výbavy obsahuje niekoľko zaujímavých prvkov. Doobjednať si môžete parkovací asistent s kamerou, ktorý v prípade potreby zaparkuje za vás. Jachtári určite ocenia perfektne premyslené ťažné zariadenie vysúvateľné spod nárazníka. Novinkou je audio-navigačný systém RNS 510 s dotykovým displejom a 30 GB hardiskom na hudobné nahrávky v MP3 formáte. Prehráva tiež filmy na DVD nosičoch a navigačný systém vás nenechá v štichu ani v teréne, kde nie sú zmapované poľné cesty.

Začiatok predaja modelu Tiguan na Slovensku je naplánovaný na január 2008.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verzia 1.4 TSI utiahne 2 tony vážiaci príves a 2.0 TDI až 2,2-tonový príves. Ťažné zariadenie sa dá veľmi jednoduchým spôsobom vytiahnuť spod nárazníka a tiež späť demontovať. Výhoda je, že ho stále vozíte so sebou.
Okrem nových výplní dverí interiér neprináša nič výnimočné. Väčšina prvkov je známa z modelu Golf Plus. Príplatková navigácia dokáže navigovať aj v teréne mimo označených ciest.
Aj Volkswagen sa vie učiť od skúsenejších. Prahy prikryté vonkajšími dverami, ktoré aj po jazde v teréne ostávajú čisté, odkukal v tomto prípade od Land Roveru.



Technické parametre vozidiel VW Tiguan

Motor 1.4 TSI 2.0 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1390 1968
výkon [kW/k] 110/150 103/140
pri otáčkach [1/min] 5800 4200
krútiaci moment [Nm] 240 320
pri otáčkach [1/min] 1750-4000 1750-2500
palivová spotreba [l/100 km] 8,4 7,2
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 9,6 10,5
maximálna rýchlosť [km/h] 192 186


Rozmery:
dĺžka 4430 mm, 
šírka 1810 mm,
výška 1670 mm,
batožinový priestor 470-1510 l,
užitočná hmotnosť 650 kg,
vozidlo utiahne brzdený príves hmotnosti do 2.500 kg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 467
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 261
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 035
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 947
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 439
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 293
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 122
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 680
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 390
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 555
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 838
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 782
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu