Ako pripraviť auto na zimu

Keď nastúpia mrazy musí byť v poriadku batéria a v motore nemrznúca chladiaca kvapalina. Pred zimou netreba zanedbať kontrolu podvozka a stieračov.

V zimnej výbave auta nemá chýbať deka alebo staršie teplé oblečenie. Možno nebude potrebné, ale človek nikdy nevie. Samotnému autu prospeje preventívny servis.(Zdroj: GOODYEAR)

S každým autom by ste mali navštíviť servis aspoň raz ročne, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Ak to robíte, nemusíte sa zimy báť, pretože medzi kontrolné úkony patrí príprava a kontrola chladiaceho média, nastavenie a kontrola všetkých dôležitých častí vrátane akumulátora. Jedine výbavu auta si musí doplniť motorista sám.

Stačí do -25 stupňov
Raz ročne si treba nechať skontrolovať bod tuhnutia chladiacej kvapaliny motora aj napriek tomu, že každé nové auto prichádza do predaja s médiom, ktoré odolá tridsaťstupňovým mrazom. Kvapalina časom svoje vlastnosti stráca. V domácich podmienkach si môžete preveriť odolnosť kvapaliny hustomerom. Lepšie je požiadať mechanika v servise, aby otestoval bod mrznutia pomocou refraktometra. Na to stačí odobrať kvapku a podľa výsledku sa rozhodnúť, či treba kvapalinu doplniť, alebo zriediť destilovanou vodou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Presné meranie zamedzí tomu, aby sme mali v motore príliš koncentrovanú kvapalinu, napríklad až na 40 stupňov pod nulou. Tomáš Hollý z autoservisného centra H&M považuje takúto koncentráciu za zbytočnú, pretože kvapaliny sú agresívne. Trpí tak vodné čerpadlo, hadice a guferá. "U nás na strednom Slovensku býva občas aj 28 stupňov pod nulou, takže plne postačuje mať kvapalinu na -15 až -25 oC. Netreba sa báť, ak máte v aute kvapalinu na -15 oC a vonku je nižšia teplota. Chladiace médium nezmrzne na kosť, ale vytvoria sa iba kryštáliky, a to už musí byť poriadne chladno," povedal Hollý.

Nenáročný podvozok
Časy, keď na starých autách dokázali úplne skorodovať časti nápravy, sú už dávno preč. Dnes stačí pravidelne skontrolovať vôle na podvozku a geometriu, čím sa zamedzí nadmernému opotrebeniu pneumatík. Podľa Hollého aj v prípade podvozka platí, že potrebná je prevencia a pravidelný servis. "Už roky kontrolujeme autá v zime tak, že aj pri bežnej prehliadke skladáme dole kolesá, čistíme disky, premažeme jednotlivé časti a venujeme pár desiatok minút podvozku." Na moderných autách je zbytočné ošetrovať tesniace gumy na dverách a natierať ich glycerínom ako kedysi. Stačí ich pretrieť špongiami s nasiaknutým prípravkom, ktoré dostať medzi autokozmetikou. Aj bez nich však novšie tesnenia k dverám neprimrznú a netrhajú sa ako na starých autách.

Nervový systém auta
Auto dnes pripomína organizmus, kde elektronická sústava je ako nervový systém, bez ktorého auto nefunguje. Najmä ak nemá zdroj energie. Želatínové autobatérie v novších autách sú absolútne bezúdržbové, netreba nič dopĺňať ani riediť. Stačí sa starať o ich pravidelnú kondíciu častým jazdením, najmä na dlhšie trasy. Ak s autom jazdíte na krátke trasy a zriedkavo, nezaškodí aj bezúdržbovú batériu pred zimou preventívne nabiť. Dnešné lacné a kompaktné nabíjačky si samy regulujú nabíjanie. Autobatéria je potom trvácnejšie nabitá a máme istotu, že prežije zimu. Základnou údržbou autobatérie je časté jazdenie a zamedzenie dlhodobému státiu bez naštartovania.

Tajná hranica
Hollý na základe svojich mnohoročných skúseností s opravami automobilov vie, že v jesenných dňoch sa horší stav batérie navonok neprejaví, ale príde to naraz. "Existuje taká hranica, o ktorej sa nikde nepíše, ale pri teplote pod 7 stupňov pod nulou sa okamžite prejaví zlý stav batérie". Na kontrolu batérie treba využiť autoservisy, ktoré by ju mali robiť zadarmo. "Lacné domáce skúšačky nedokážu presne zmerať stav batérie, sú nespoľahlivé. Je to tak, ako keď si niekto kúpi alkohol test za pár korún a potom zistí, že počas kontroly policajtom nafúka."

Kontrola elektrolytových autobatérií sa robievala hustomerom, dnes refraktometrom. Mechanikovi už stačí zobrať kvapku a na základe polarizácie svetla určiť stav elektrolytu. Ak máme pocit, že autobatéria už v jesenných dňoch pomalšie štartuje, je lepšie ju dobiť alebo vymeniť. Inak nás môže neštartujúce auto zaskočiť v najmenej vhodnej chvíli.

Stierače
Celoročná prevádzka auta dáva stieračom poriadne zabrať a nie je vylúčené, že treba raz ročne kúpiť nové gumičky. Stačí, ak stierače v jesennom daždi nezotierajú poriadne. Dnes sú dostupné už aj stierače s integrovaným indikátorom opotrebenia. Ak sa farba modrej gumy zmení na červenú, je čas na výmenu. Niektorí motoristi pred zimou umývajú okno aj gumičky okenou prípadne čistým liehom. Primrznuté stierače nikdy na silu neodtŕhame od skla, ale počkáme, kým sa auto trochu zohreje a stierače sa uvoľnia.

Príprava auta na zimu

čo urobiť doma -

- skontrolovať tlak v pneumatikách
- vymeniť stierače
- navoskovať karosériu
- nabiť autobatériu
- doplniť zimnú výbavu auta

čo kontrolovať v servise -

- chladiacu zmes motora
- stav autobatérie
- geometriu podvozka
- tlmiče a brzdy

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  5. Klima efekt bez klimatizácie
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  7. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  8. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  9. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  10. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 307
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 048
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 090
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 10 917
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 10 417
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 7 652
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 5 074
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 3 851
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 290
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 266

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Koalícia chce ľuďom prispieť na dovolenky a pôžičky. Hovorí aj o vyšších platoch

Sociálny balíček strán Smer, SNS a Most-Híd začína naberať reálne obrysy.

KOMENTÁRE

Za zvýšenie životnej úrovne v réžii koalície sa nedoplatíme

Maďari dnes dlhujú polovicu záväzku priemerného Slováka.

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota zrýchlil

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach vyprchá.

Neprehliadnite tiež

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, no všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.

Aká je ponuka veľkých SUV do 30-tisíc eur? Predajom kraľujú japonské značky

Minulý rok išlo o najrýchlejšie rastúci segment áut na európskom trhu.