SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Ako pripraviť auto na zimu

Keď nastúpia mrazy musí byť v poriadku batéria a v motore nemrznúca chladiaca kvapalina. Pred zimou netreba zanedbať kontrolu podvozka a stieračov.

V zimnej výbave auta nemá chýbať deka alebo staršie teplé oblečenie. Možno nebude potrebné, ale človek nikdy nevie. Samotnému autu prospeje preventívny servis.V zimnej výbave auta nemá chýbať deka alebo staršie teplé oblečenie. Možno nebude potrebné, ale človek nikdy nevie. Samotnému autu prospeje preventívny servis. (Zdroj: GOODYEAR)

S každým autom by ste mali navštíviť servis aspoň raz ročne, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Ak to robíte, nemusíte sa zimy báť, pretože medzi kontrolné úkony patrí príprava a kontrola chladiaceho média, nastavenie a kontrola všetkých dôležitých častí vrátane akumulátora. Jedine výbavu auta si musí doplniť motorista sám.

Stačí do -25 stupňov
Raz ročne si treba nechať skontrolovať bod tuhnutia chladiacej kvapaliny motora aj napriek tomu, že každé nové auto prichádza do predaja s médiom, ktoré odolá tridsaťstupňovým mrazom. Kvapalina časom svoje vlastnosti stráca. V domácich podmienkach si môžete preveriť odolnosť kvapaliny hustomerom. Lepšie je požiadať mechanika v servise, aby otestoval bod mrznutia pomocou refraktometra. Na to stačí odobrať kvapku a podľa výsledku sa rozhodnúť, či treba kvapalinu doplniť, alebo zriediť destilovanou vodou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Presné meranie zamedzí tomu, aby sme mali v motore príliš koncentrovanú kvapalinu, napríklad až na 40 stupňov pod nulou. Tomáš Hollý z autoservisného centra H&M považuje takúto koncentráciu za zbytočnú, pretože kvapaliny sú agresívne. Trpí tak vodné čerpadlo, hadice a guferá. "U nás na strednom Slovensku býva občas aj 28 stupňov pod nulou, takže plne postačuje mať kvapalinu na -15 až -25 oC. Netreba sa báť, ak máte v aute kvapalinu na -15 oC a vonku je nižšia teplota. Chladiace médium nezmrzne na kosť, ale vytvoria sa iba kryštáliky, a to už musí byť poriadne chladno," povedal Hollý.

Nenáročný podvozok
Časy, keď na starých autách dokázali úplne skorodovať časti nápravy, sú už dávno preč. Dnes stačí pravidelne skontrolovať vôle na podvozku a geometriu, čím sa zamedzí nadmernému opotrebeniu pneumatík. Podľa Hollého aj v prípade podvozka platí, že potrebná je prevencia a pravidelný servis. "Už roky kontrolujeme autá v zime tak, že aj pri bežnej prehliadke skladáme dole kolesá, čistíme disky, premažeme jednotlivé časti a venujeme pár desiatok minút podvozku." Na moderných autách je zbytočné ošetrovať tesniace gumy na dverách a natierať ich glycerínom ako kedysi. Stačí ich pretrieť špongiami s nasiaknutým prípravkom, ktoré dostať medzi autokozmetikou. Aj bez nich však novšie tesnenia k dverám neprimrznú a netrhajú sa ako na starých autách.

Skryť Vypnúť reklamu

Nervový systém auta
Auto dnes pripomína organizmus, kde elektronická sústava je ako nervový systém, bez ktorého auto nefunguje. Najmä ak nemá zdroj energie. Želatínové autobatérie v novších autách sú absolútne bezúdržbové, netreba nič dopĺňať ani riediť. Stačí sa starať o ich pravidelnú kondíciu častým jazdením, najmä na dlhšie trasy. Ak s autom jazdíte na krátke trasy a zriedkavo, nezaškodí aj bezúdržbovú batériu pred zimou preventívne nabiť. Dnešné lacné a kompaktné nabíjačky si samy regulujú nabíjanie. Autobatéria je potom trvácnejšie nabitá a máme istotu, že prežije zimu. Základnou údržbou autobatérie je časté jazdenie a zamedzenie dlhodobému státiu bez naštartovania.

Tajná hranica
Hollý na základe svojich mnohoročných skúseností s opravami automobilov vie, že v jesenných dňoch sa horší stav batérie navonok neprejaví, ale príde to naraz. "Existuje taká hranica, o ktorej sa nikde nepíše, ale pri teplote pod 7 stupňov pod nulou sa okamžite prejaví zlý stav batérie". Na kontrolu batérie treba využiť autoservisy, ktoré by ju mali robiť zadarmo. "Lacné domáce skúšačky nedokážu presne zmerať stav batérie, sú nespoľahlivé. Je to tak, ako keď si niekto kúpi alkohol test za pár korún a potom zistí, že počas kontroly policajtom nafúka."

Skryť Vypnúť reklamu

Kontrola elektrolytových autobatérií sa robievala hustomerom, dnes refraktometrom. Mechanikovi už stačí zobrať kvapku a na základe polarizácie svetla určiť stav elektrolytu. Ak máme pocit, že autobatéria už v jesenných dňoch pomalšie štartuje, je lepšie ju dobiť alebo vymeniť. Inak nás môže neštartujúce auto zaskočiť v najmenej vhodnej chvíli.

Stierače
Celoročná prevádzka auta dáva stieračom poriadne zabrať a nie je vylúčené, že treba raz ročne kúpiť nové gumičky. Stačí, ak stierače v jesennom daždi nezotierajú poriadne. Dnes sú dostupné už aj stierače s integrovaným indikátorom opotrebenia. Ak sa farba modrej gumy zmení na červenú, je čas na výmenu. Niektorí motoristi pred zimou umývajú okno aj gumičky okenou prípadne čistým liehom. Primrznuté stierače nikdy na silu neodtŕhame od skla, ale počkáme, kým sa auto trochu zohreje a stierače sa uvoľnia.

Skryť Vypnúť reklamu

Príprava auta na zimu

čo urobiť doma -

- skontrolovať tlak v pneumatikách
- vymeniť stierače
- navoskovať karosériu
- nabiť autobatériu
- doplniť zimnú výbavu auta

čo kontrolovať v servise -

- chladiacu zmes motora
- stav autobatérie
- geometriu podvozka
- tlmiče a brzdy

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h