Ako pripraviť auto na zimu

Keď nastúpia mrazy musí byť v poriadku batéria a v motore nemrznúca chladiaca kvapalina. Pred zimou netreba zanedbať kontrolu podvozka a stieračov.

V zimnej výbave auta nemá chýbať deka alebo staršie teplé oblečenie. Možno nebude potrebné, ale človek nikdy nevie. Samotnému autu prospeje preventívny servis.(Zdroj: GOODYEAR)

S každým autom by ste mali navštíviť servis aspoň raz ročne, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Ak to robíte, nemusíte sa zimy báť, pretože medzi kontrolné úkony patrí príprava a kontrola chladiaceho média, nastavenie a kontrola všetkých dôležitých častí vrátane akumulátora. Jedine výbavu auta si musí doplniť motorista sám.

Stačí do -25 stupňov
Raz ročne si treba nechať skontrolovať bod tuhnutia chladiacej kvapaliny motora aj napriek tomu, že každé nové auto prichádza do predaja s médiom, ktoré odolá tridsaťstupňovým mrazom. Kvapalina časom svoje vlastnosti stráca. V domácich podmienkach si môžete preveriť odolnosť kvapaliny hustomerom. Lepšie je požiadať mechanika v servise, aby otestoval bod mrznutia pomocou refraktometra. Na to stačí odobrať kvapku a podľa výsledku sa rozhodnúť, či treba kvapalinu doplniť, alebo zriediť destilovanou vodou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Presné meranie zamedzí tomu, aby sme mali v motore príliš koncentrovanú kvapalinu, napríklad až na 40 stupňov pod nulou. Tomáš Hollý z autoservisného centra H&M považuje takúto koncentráciu za zbytočnú, pretože kvapaliny sú agresívne. Trpí tak vodné čerpadlo, hadice a guferá. "U nás na strednom Slovensku býva občas aj 28 stupňov pod nulou, takže plne postačuje mať kvapalinu na -15 až -25 oC. Netreba sa báť, ak máte v aute kvapalinu na -15 oC a vonku je nižšia teplota. Chladiace médium nezmrzne na kosť, ale vytvoria sa iba kryštáliky, a to už musí byť poriadne chladno," povedal Hollý.

Nenáročný podvozok
Časy, keď na starých autách dokázali úplne skorodovať časti nápravy, sú už dávno preč. Dnes stačí pravidelne skontrolovať vôle na podvozku a geometriu, čím sa zamedzí nadmernému opotrebeniu pneumatík. Podľa Hollého aj v prípade podvozka platí, že potrebná je prevencia a pravidelný servis. "Už roky kontrolujeme autá v zime tak, že aj pri bežnej prehliadke skladáme dole kolesá, čistíme disky, premažeme jednotlivé časti a venujeme pár desiatok minút podvozku." Na moderných autách je zbytočné ošetrovať tesniace gumy na dverách a natierať ich glycerínom ako kedysi. Stačí ich pretrieť špongiami s nasiaknutým prípravkom, ktoré dostať medzi autokozmetikou. Aj bez nich však novšie tesnenia k dverám neprimrznú a netrhajú sa ako na starých autách.

Nervový systém auta
Auto dnes pripomína organizmus, kde elektronická sústava je ako nervový systém, bez ktorého auto nefunguje. Najmä ak nemá zdroj energie. Želatínové autobatérie v novších autách sú absolútne bezúdržbové, netreba nič dopĺňať ani riediť. Stačí sa starať o ich pravidelnú kondíciu častým jazdením, najmä na dlhšie trasy. Ak s autom jazdíte na krátke trasy a zriedkavo, nezaškodí aj bezúdržbovú batériu pred zimou preventívne nabiť. Dnešné lacné a kompaktné nabíjačky si samy regulujú nabíjanie. Autobatéria je potom trvácnejšie nabitá a máme istotu, že prežije zimu. Základnou údržbou autobatérie je časté jazdenie a zamedzenie dlhodobému státiu bez naštartovania.

Tajná hranica
Hollý na základe svojich mnohoročných skúseností s opravami automobilov vie, že v jesenných dňoch sa horší stav batérie navonok neprejaví, ale príde to naraz. "Existuje taká hranica, o ktorej sa nikde nepíše, ale pri teplote pod 7 stupňov pod nulou sa okamžite prejaví zlý stav batérie". Na kontrolu batérie treba využiť autoservisy, ktoré by ju mali robiť zadarmo. "Lacné domáce skúšačky nedokážu presne zmerať stav batérie, sú nespoľahlivé. Je to tak, ako keď si niekto kúpi alkohol test za pár korún a potom zistí, že počas kontroly policajtom nafúka."

Kontrola elektrolytových autobatérií sa robievala hustomerom, dnes refraktometrom. Mechanikovi už stačí zobrať kvapku a na základe polarizácie svetla určiť stav elektrolytu. Ak máme pocit, že autobatéria už v jesenných dňoch pomalšie štartuje, je lepšie ju dobiť alebo vymeniť. Inak nás môže neštartujúce auto zaskočiť v najmenej vhodnej chvíli.

Stierače
Celoročná prevádzka auta dáva stieračom poriadne zabrať a nie je vylúčené, že treba raz ročne kúpiť nové gumičky. Stačí, ak stierače v jesennom daždi nezotierajú poriadne. Dnes sú dostupné už aj stierače s integrovaným indikátorom opotrebenia. Ak sa farba modrej gumy zmení na červenú, je čas na výmenu. Niektorí motoristi pred zimou umývajú okno aj gumičky okenou prípadne čistým liehom. Primrznuté stierače nikdy na silu neodtŕhame od skla, ale počkáme, kým sa auto trochu zohreje a stierače sa uvoľnia.

Príprava auta na zimu

čo urobiť doma -

- skontrolovať tlak v pneumatikách
- vymeniť stierače
- navoskovať karosériu
- nabiť autobatériu
- doplniť zimnú výbavu auta

čo kontrolovať v servise -

- chladiacu zmes motora
- stav autobatérie
- geometriu podvozka
- tlmiče a brzdy

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  4. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 895
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 244
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 558
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 361
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 542
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 963
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 369
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 907
  9. Najužitočnejšia appka 2 929
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 786

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME na odovzdávaní Ceny Alfreda Frieda.

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.