Odvekú rivalitu medzi Audi a BMW vystupňovalo pred dvomi rokmi predstavené BMW 3 Coupé. Audi prijalo výzvu a o rok neskôr prišlo s dvojdverovým kupé postavenom na novom podvozku. Podľa prvých kilometrov usudzujeme, že ide o podstatnú zmenu v dynamike Audi.
Automobily so štyrmi kruhmi na kapote mali vždy svoju príťažlivosť a nezameniteľný imidž. Masívna karoséria a dlhé previsy karosérie však vytvárali dojem rýchleho auta diaľničného typu. Audi A5 je po rokoch prvým modelom, ktorý pôsobí napohľad ľahšie a ochotnejšie zatáča aj v ostrých zákrutách. Ľahkosť, s akou sa prepletá ostrými zákrutami, je s predchádzajúcimi modelmi najmä väčším radom A6 neporovnateľná.
Ovládateľnosť
Po stovkách kilometrov sme ho nazvali hravým Audi. Pod nové správanie sa podpísala koncepcia dozadu posunutého motora, aby bola jeho najväčšia časť za prednou nápravou. Takto sa zlepšilo rozloženie hmotnosti. Rovnako zbytočnú masu necítiť ani pri pohľade zvonku. Audi A5 je vyformované a ladené tak, aby bolo presne mierenou ranou do BMW 3 coupé. V atraktivite interiéru a povestnej precíznosti interiéru má dokonca navrch. Rovnako naftový šesťvalec nie je z radu tých bežných, ale s výkonom naladeným na 240 k. Skvelá alternatíva ako atakovať 335xd.
Športové zameranie dvojdverového kupé s priemerným miestom na zadných sedadlách dokumentuje manuálna prevodovka, v kombinácii so šesťvalcovým trojlitrom v tejto triede zriedkavá. Klasické radenie má niečo do seba najmä u odporcov automatov.
Priestor a tlačidlá
Zoštíhlením obstavaného priestoru prešiel aj interiér, prístrojová doska schudla v porovnaní s odchádzajúcim Audi A4 je za volantom pocitovo viac miesta.
Nechápavú otázku, prečo Audi sústreďuje veľké množstvo tlačidiel okolo radiacej páky, sme si položili viackrát. Opäť sa nám to zdalo nepraktické a ergonomicky nevyvážené. Celkovo je na stredovom tuneli 16 tlačidiel, ak nepočítame veľmi interesantné štartovanie motora tlačidlom. Ku klasickým atribútom kupé patria bezrámové okná dverí a odklápateľné operadlá predných sedadiel s elektrickým odsúvaním pri nastupovaní.
Spokojnosť
Audi A5 posúva hranice jazdnej dynamiky tejto prestížnej značky o míľové kroky vpred. K tradične perfektnému držaniu priamej stopy vo vysokej rýchlosti pridáva obratnosť a ovládateľnosť v zákrutách. Pri rýchlosti 220 zostáva veľmi pokojné aj v tiahlej zákrute a vodičovi dáva dobrý pocit z riadenia. Ak si odmyslíme automobilové harašenie za volantom inovovaný naftový trojliter nepotrebuje viac ako desať litrov nafty. V celom teste mu priemerne postačilo iba 8,8 l/100 km. V prípade Audi A5 Coupé išlo o viac než o zdvihnutú rukavicu. Dielo sa jednoducho podarilo.
Nové proporcie znamenajú lepšie rozloženie hmotnosti a ľahšie ovládanie. Prísny výraz čelnej masky umocňujú obrysové LED svetlá na spodnej hrane reflektorov. | |
Audi A5 vyzerá z každého uhla veľmi vábne a dynamicky ako podarené sochárske dielo. Bočné línie teraz viac ako inokedy nadväzujú na tvary zadnej časti. | |
Ostrá hrana na veku kufra je pekná aj funkčná z hľadiska aerodynamiky. Decentným svetlám málo čo vytknúť. | |
Na Audi A5 nás zaujal podvozok a pocit lepšej ovládateľnosti. | |
Parkovacie senzory v konfigurácii objednaného auta neboli a tak niekto iniciatívne domontoval externé senzory na podložke pod evidenčným číslom. | |
Tieto príplatkové disky ešte zatraktívnili vonkajší vzhľad. Otáčaním podporujú chladenie bŕzd ale ťažko sa čistia. | |
Zmysel pre detail dokumentuje držiak vyklápacieho dna kufra... | |
... pod ním sa nachádza po vzore BMW akumulátor obohatený o ďalší zaujímavý detail – štartovacie vodiče. Ukryté v plastovom boxe sú pripravené na okamžité použitie. | |
Dnešné kupé sú praktické autá s veľkým kufrom a doplnkami, napríklad na čistý prevoz lyží. | |
Bezrámové sklá dverí – typický znak pravého kupé. | |
Inteligentné uzamykanie umožnilo použitie štartovacieho tlačidla. |
Naše hodnotenie
vzhľad | ***** |
interiér | **** |
motor | **** |
jazdné vlastnosti | **** |
technika | ***** |
výbava | **** |
úžitok | *** |
celkový dojem | **** |
AUDI A5 3,0 V6 TDI
Cena modelu - od 1 118 600 Sk
Cena verzie 3,0 Quattro TDI - od 1 506 200 Sk
Motor | ||
Typ | naftový šesťvalec | |
Technika | common rail 3 | |
Uloženie | pozdĺžne | |
Zdvihový objem | 2967 | cm3 |
Výkon | 176/240 | kw/k |
Pri otáčkach | 4000 - 4400 | ot./min. |
Krútiaci moment | 500 | Nm |
Pri otáčkach | 1500 - 3000 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 6,7 | kg/k |
Litrový výkon | 80,8 | k/l |
Emisná norma | EURO IV | |
Karoséria | ||
Typ | kupé | |
Počet dverí | 2 | |
Pneumatiky | 225/50 R17 | |
Prevodovka | ||
Typ | Manuálna | |
Počet stupňov | 6 | |
Poháňané kolesá | všetky (quattro) | |
Podvozok | ||
Predná náprava | päťprvkové zavesenie | |
Zadná náprava | nezávislé, lichobežníková | |
Svetlosť podvozka | 128 | mm |
Priemer otočenia | 10,2 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | kotúčové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2751 | mm |
Dĺžka | 4625 | mm |
Širka | 1981 | mm |
Výška | 1372 | mm |
Pohotovostná hmot. | 1610 | kg |
Užitočná hmotnosť | 500 | kg |
Batožinový priestor | 455 | l |
Objem pal. nádrže | 64 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 5,9 | s |
Maximálna rýchlosť | 250 | km/h |
Spotreba | ||
mesto | 9,9 | l/100 km |
mimo mesto | 5,7 | l/100 km |
kombinácia | 7,2 | l/100 km |
v teste | 8,8 | l/100 km |