SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Pred novembrom sme jazdili na škodovkách a autách z Tuzexu

Pred novembrom 1989 sme si mohli zahraničné auto kúpiť v Tuzexe. Aj na najpredávanejšie Škody Favorit sa čakalo. Osemnásť rokov po zmene režimu si môžeme vybrať akékoľvek auto. Najmä bezpečnejšie a s lepšou výbavou.

Po Škode bola druhá najpredávanejšia značka v Československu Lada. Klasický typ 2105 bol obľúbenejší ako nová Samara.Po Škode bola druhá najpredávanejšia značka v Československu Lada. Klasický typ 2105 bol obľúbenejší ako nová Samara. (Zdroj: archív)

Pred novembrom 1989 sme si mohli zahraničné auto kúpiť v Tuzexe. Aj na najpredávanejšie Škody Favorit sa čakalo. Osemnásť rokov po zmene režimu si môžeme vybrať akékoľvek auto. Najmä bezpečnejšie a s lepšou výbavou.

Z pohľadu kvality a komfortu jazdíme na podstatne lepších autách než v roku 1989. Najprístupnejšie dnešné autá za tristotisíc korún sú v porovnaní k priemernému zárobku dnes lacnejšie ako Škoda Favorit v roku 1989. Kým vtedy boli vrcholom bezpečnosti u nás dostupných automobilov samonavíjacie bezpečnostné pásy aj na zadných sedadlách, dnes má aj lacné rodinné auto ABS a čelné airbagy. Jazdíme v bezpečnejších autách s klimatizáciou, ale na cestách máme oveľa menej priestoru. Motorizácia stúpla niekoľkonásobne, ale stav cestnej infraštruktúry sa zmenil iba minimálne.

Vodič opravár
Dnešné a podstatne spoľahlivejšie autá nechávame opravovať v servisoch. Pred rokom 1989 si väčšinu prác na aute robili motoristi sami. Doma v garážach menili blatníky aj celé karosérie. Zručnejší motoristi si vedeli nastaviť motor a urobiť jeho generálku. Výmena oleja alebo prezutie pneumatík v domácich podmienkach bola bežná záležitosť. Kto nemal garáž, opravoval na sídlisku pred panelákom.

Najprístupnejšia Škoda
Najširší výber modelov ponúkala domáca automobilka Škoda. Okrem inovovaných modelov 125 L, 136 GL a 136L Rapid nastúpil do predaja Favorit. Na auto s modernou koncepciou, motorom vpredu a pohonom prednej nápravy sa čakalo veľmi dlho a v predajniach sa spisovali poradovníky. Miesta v poradovníku boli napredaj, niekedy až za desaťtisícový úplatok. Prvé Favority mali časté poruchy a korodovali tak ako ostatné modely značky. Niektorí motoristi uprednostnili klasické škodovky s motorom vzadu. Posledné z nich mali rovnaký motor ako Favorit a tiež päťstupňovú prevodovku. Favorit však vniesol na naše cesty závan modernizácie a vyššej bezpečnosti. Jednoznačne najprestížnejším autom bola aj tesne pred revolúciou Tatra 613 s osemvalcovým motorom vzadu. Vtedajší model jazdil rýchlosťou až 190 km/h a ponúkal rad luxusných vymožeností. Bežné škodovky mali totiž v chudobnej štandardnej výbave vyhrievanie zadného okna, hmlovky, opierky hlavy, rádio a samonavíjacie bezpečnostné pásy.

Autá z Tuzexu
Jedinou možnosťou ako sa dostať k zahraničnému auto bol Tuzex. Motoristi si kupovali a objednávali autá na základe momentálnej ponuky Tuzexu, v ktorom sa najčastejšie predávali ruské Lady a Fiaty. Motoristi si kúpili poukaz, na základe ktorého ich Tuzex vyzval k prevzatiu vozidla. Často sa stávalo, že všetky dovezené „žiguláky“ boli jednej farby a s jednou výbavou, ale motorista si mohol vybrať, ktorý chcel. Okrem Poľských Fiatov sa dovážal originálne talianske verzie napríklad Fiat 127 alebo Fiat Mirafiori. Ojedinelé Fordy, Saaby alebo Renaulty na našich cestách boli dovezené cez Tuzex na základe protekcie. S blížiacimi sa zmenami vo východnom bloku sa stále častejšie konali autoburzy a v Tuzexoch sa objavil Ford Escort, či Renault 5. Obľúbeným zahraničným autom bol Chrysler 180.

Populárne Trabanty
Okrem škodoviek a žiguliakov boli na našich cestách dobre zastúpené Trabanty. Symbol východného Nemecka musel čeliť tvrdej konkurencii, z čoho vyplynulo niekoľko zmien. V revolučnom roku prišiel Trabant na trh s radou zmien a novými farbami v ľadovcovej modrej a pastelovo šedej. Výbava už obsahovala samonavíjacie pásy, uzamykateľný uzáver nádrže, plastový volant, plastové nárazníky a stierač zadného okna. Za príplatok bolo možné objednať čalúnenie batožinového priestoru, podložku za zadnými sedadlami, vyklápacie bočné okienka, hmlové svetlá, lakťové opierky na dverách, osvetlenie motorového priestoru, prídavné koberce a radiálne pneumatiky 155/70 P 47. Do zoznamu zvláštnej ponuky patrilo ťažné zariadenie, vyhrievané zadné sklo, katalyzátor Euro a príplatkové laky karosérie indická červená, olympijská modrá, chrómová žltá, ružová a čierna.


Koľko stáli najpredávanejšie autá  roku 1989 ?
Ceny  v roku 1988:

Škoda 130 R 83090 Kčs
Škoda 136 GL 76260 Kčs
Škoda Favorit 136L 84600 Kčs
Škoda Favorit LS 89100 Kčs


Na čom jazdili v novembri 1989:

Pretekár a podnikateľ Miro Konôpka:
Používal dovezený Renault Fuego a tesne pred revolúciou kúpil Daewoo Racer. Dnes jazdí na Porsche Cayenne a Mercedese SL.
Módna návrhárka Iveta Ledererová: Vtedy som mala VW Polo a teraz jazdím na Chrysler PT Cruiser a BMW.
Herec Matej Landl: Pred revolúciou mal zahraničný Fiat Mirafiori a dnes jazdí s Citroenom C5.
Spevák Janko Kuric: V čase revolúcie mal Škodu 110, teraz Mini Cooper.
Herec Štefan Skrúcaný: Počas novembrových zmien jazdil na Favorite, postupne svoj vozidlový park vylepšoval. Teraz používa Mercedes ML.
Policajný prezident Ján Packa: Pred zmenou režimu používal T 613. Dnes jazdí na Mercedese alebo BMW M5.


Porovnanie technických parametrov prístupných škodoviek vtedy a dnes
Parameter rok 1989 rok 1989 rok 2007
Automobil Škoda 125 GL Škoda Favorit 136 L Škoda Fabia 1,2 HTP
Cena 76 260 Kčs 84 600 Kčs 309 900 Sk
Motor 1174 cm3 1289 cm3 1198 cm3
Technika karburátor karburátor vstrekovanie
Výkon 40,5 kW 43 kW 44 kW
Krút. moment 85 Nm 94 Nm 108 Nm
Zrýchlenie 0-100 18 s 17 s 155 km/h
Max. rýchlosť 145 km/h 150 km/h 16,5
Spotreba 8,0 l/100km 7,0 l/100 km 5,9 l/100km
Hmotnosť 870 kg 840 kg 1040 kg
Bezpečnosť samonavíjacie pásy vzadu motor vpredu 2xairbag,ABS

Škoda Favorit s motorom vpredu a pohonom prednej nápravy znamenala nádej a výraznú modernizáciu značky. Na prvé Favority sa čakalo v poradovníku. Miesta v zozname boli predmetom kupčenia.
Úplné zbohom klasickej koncepcii s motorom vzadu odznelo až v roku 1990. Na vzácnej fotografii je posledná karoséria modelu Rapid vyrobenej v Kvasinách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  7. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Cenami prenájmov hýbe vysoký dopyt, ponuka klesla o viac ako 40%
  2. Futbal v meste: Poznáme 16 najlepších tímov!
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  7. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  8. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 29 229
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 203
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 141
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 998
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 919
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 307
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 978
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 414
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  2. Lenka Filinová: Spomienka
  3. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  4. Martin Šuraba: Moje Košice
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiarske mesto Schaffhausen, neodolateľný Tom Cruise a hodinky IWC
  6. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  7. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Štátnice, konferencie, workshopy a nové publikácie | Týmto žil ÚVP záverom akademického roka.
  8. Viera Polakovičová: Charitatívne operné gala v Redute
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 280
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 355
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 926
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 864
  5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 999
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 672
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 618
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 147
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu