SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky
DRUHÝ POKUS

Fiat Croma - prvá jazda

Fiat Croma je posledným modelom zo súčasnej palety talianskej automobilky, ktorý nedokázal prekročiť tieň minulosti a naplniť očakávania výrobcu. Vyhlásenia, že bude konkurenciou pre Volkswagen Passat, ostali iba optimistickým želaním – na Slovensku počet

(Zdroj: Fiat)

predaných áut tohto modelového radu môžeme počítať na kusy.

Za najväčšiu slabinu, a teda hlavný dôvod neúspechu prvej generácie novodobej Cromy (predstavenej pred dvoma rokmi na autosalóne v Ženeve), predstavitelia automobilky označili málo dynamický zovňajšok. Preto Taliani najprv vzali do parády dizajn a novej Crome vdýchli tvár emóciami nabitého Brava, ktoré žne úspechy po celej Európe. Na jednej strane to možno považovať za rozumný krok, pretože Fiat teraz potrebuje v prvom rade zarábať a rýchla premena Cromy s využitím existujúcich dielcov ho určite stála menej času a peňazí ako vývoj kompletne novej prednej časti. Budúcnosť však ukáže, či bolo správnym rozhodnutím dať vlajkovej lodi tvár o triedu menšieho, aj keď úspešného auta.

Zadok sa zmenil minimálne. Odlišuje sa len spodnou časťou nárazníka, ktorý sa tvári ako difúzor. Popri dynamickejšom vzhľade chce nová Croma zabodovať u zákazníkov svojimi tradičnými prednosťami - priestorom, komfortom, bezpečnosťou (v nárazových testoch Euro NCAP získala Croma 5 hviezd za ochranu dospelých a 4 za ochranu detí) a v neposlednom rade spoľahlivosťou. Málokto vie, že novodobá Croma dosiahla v rôznych prieskumoch spokojnosti zákazníkov mimoriadne dobré výsledky. To posilnilo dôveru výrobcu vo vlastný produkt a zároveň ho motivovalo k dvom významným krokom. Prvým je zvýšenie záruky na v tomto segmente bezkonkurenčných 5 rokov alebo 500.000 km (!). Ešte revolučnejšia a rovnako ojedinelá je možnosť vrátiť auto, ak s ním zákazník nebude spokojný. Musí tak však učiniť v priebehu niekoľkých mesiacov od zakúpenia vozidla a za ten čas nesmie prejsť viac ako 3.000 km (lehota sa na jednotlivých trhoch bude odlišovať). Za každý kilometer navyše predajca strhne 0,5 eura z pôvodnej ceny vozidla. Fiat sa netají, že týmto ťahom chce prilákať viac firemných zákazníkov, pre ktorých pri rozhodovaní zohrávajú dôležitú úlohu spoľahlivosť a nízke náklady na prevádzku.

Nová Croma bude mať naďalej len jediný typ karosérie (kombi), ktorú navrhli s cieľom poskytnúť maximálny priestorový a cestovný komfort všetkým členom posádky. S celkovou dĺžkou 4783 mm, šírkou 1775 mm, výškou 1597 mm a rázvorom náprav 2700 mm patrí naďalej medzi najväčšie autá tejto triedy. Nízka podlaha v kombinácii s vysokou strechou a vyššie ukotvenými sedadlami eliminuje „gymnastiku" pri nastupovaní a vystupovaní, čo ocenia nielen unavení manažéri a tehotné ženy. Vysoký posed a jedna z najväčších presklených plôch v segmente zase garantujú vynikajúci výhľad z vozidla na všetky strany. Ďalšou výhodou netradičnej kombinácie kombíka s MPV je veľkorysý priestor pre nohy a predovšetkým nad hlavami pasažierov, takže bez problémov sa za seba môžu posadiť aj dvaja dvojmetroví dlháni.

Na objeme batožinového priestoru (500/1610 litrov) s pravidelným pôdorysom a dvojitým dnom (vo vyšších stupňoch výbavy) sa nič nezmenilo. V odhlučnení interiéru a potlačení prenosu vibrácii do interiéru však urobila Croma počuteľný pokrok – použitím väčšieho množstva izolačných materiálov a tiež inovatívnou panoramatickou strechou (dve sklenené platne sú oddelené špeciálnou izolačnou fóliou). V kokpite pribudol nový volant, elegantný prístrojový panel a nové sú tiež niektoré poťahové a obkladové materiály. Výpočet noviniek uzatvára 2,4-litrový prepĺňaný naftový päťvalec. Disponuje výkonom 147 kW/200 k a je vybavený najnovšou generáciou vstrekovania common-rail, 4-ventilovou technikou a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, vďaka ktorému odovzdáva 90 % krútiaceho momentu (400 Nm) v rozsahu 1.750-3.500 ot/min. Výrobca ho montuje výhradne s novu a veľmi príjemnou 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Zvyšok ponuky pohonných jednotiek ostal rovnaký.

Na veľmi solídnych jazdných vlastnostiach podporených štvorprvkovým zavesením zadnej nápravy sa nič nezmenilo. Hoci vplyv vysokej strechy a tým pádom aj vyššie položeného ťažiska v zákrutách nemožno prehliadnuť, domnievame sa, že pri bežnom využívaní tohto automobilu máloktorý vodič dokáže naplno využiť schopnosti podvozka. Radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky je krátke a presné. Riadenie získalo v porovnaní s predchodcom na presnosti a ovládanie auta vďaka progresívnemu posilňovaču na precíznosti.

Fiat tvrdí, že nová Croma bude lacnejšia než predošlá. Slovenské ceny zatiaľ k dispozícii nemáme, takže nemôžeme porovnávať, ale v Taliansku cenník začína sumou 23.500 euro ( 1.8 MPI), čo je približne 775.500 Sk a končí pri 33.500 euro (1.105.500 Sk) za vrcholnú verziu s motorom 2.4 Multijet. V súčasnosti u nás najlacnejšia Croma stojí 809.900 Sk. Základná výbava bude pomerne bohatá. Obsahuje 7 airbagov, klimatizáciu, ESP v kombinácii s asistentom pre rozjazd do kopca (Hill Holder), rádio s CD a iné. Z príplatkových prvkov je zaujímavý napríklad telematický systém Blue&Me zoskupujúci niekoľko funkcií. Okrem navigácie obsahuje bezdrôtový hands-free systém Bluetooth (ktorý je možné ovládať tlačidlami na volante aj hlasovo), USB vstup, prehrávač MP3 a dokonca vie prečítať aj sms. Ak máte problém, ako zabaviť deti na dlhých trasách, môžete ho vyriešiť príplatkovým DVD prehrávačom s hracou konzolou JVC a zo stropu vyklápateľnou obrazovkou.

Fiat plánuje z novej Cromy vyrábať 50.000 až 60.000 kusov ročne. Na Slovensku odštartuje predaj v januári budúceho roku.

Nové prístroje pôsobia štýlovo a veľmi elegantne. Okrem nich dostala Croma inovovaný volant a pribudli tiež nové poťahové i obkladové materiály.
Croma stále patrí medzi najväčšie autá vo svojom segmente. Ponúka veľkorysý priestor v oblasti kolien aj hlavy pre všetkých piatich pasažierov. Pohodlne sa do nej nastupuje a veľmi príjemné sú tiež sedadlá.
Na veľkosti a využiteľnosti batožinového priestoru výrobca nič nemenil. Ani nebolo treba, pretože väčšina majiteľov si s jeho objemom vystačila aj bez možnosti posúvania zadných sedadiel.

Technické parametre vozidiel Fiat Croma

Motor 1.8 MPI 2.2. MPI 1.9 JTD 8v 1.9 JTD 2.4 JTD
zdvihový objem [cm3] 1796 2198 1910 1910 2387
výkon [kW/k] 103/140 108/150 88/120 110/150 147/200
pri otáčkach [1/min] 6300 5800 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 175 203 280 320 400
pri otáčkach [1/min] 3800 4000 2000 2000 2000
pohotovostná hmotnosť (kg) 1430 1510 1520 1530 1650
palivová spotreba [l/100 km] 7,4 8,4 6,1 6,1 7,2
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,2 10,1 11,3 9,6 8,5
maximálna rýchlosť [km/h] 206 210 195 210 216

Rozmery dĺžka 4783 mm
šírka 1775 mm
výška 1597 mm
rázvor náprav 2700 mm
batožinový priestor 500/1610 l
objem palivovej nádrže 62 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 743
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 518
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 996
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 196
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 120
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 056
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 020
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 811
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 752
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 683
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Boris Kollár.

Kollár ostro kritizoval koaličných partnerov.


a 1 ďalší 33m
Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


5 h

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


1 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu