SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Fiat Croma - prvá jazda

Fiat Croma je posledným modelom zo súčasnej palety talianskej automobilky, ktorý nedokázal prekročiť tieň minulosti a naplniť očakávania výrobcu. Vyhlásenia, že bude konkurenciou pre Volkswagen Passat, ostali iba optimistickým želaním – na Slovensku počet

(Zdroj: Fiat)

predaných áut tohto modelového radu môžeme počítať na kusy.

Za najväčšiu slabinu, a teda hlavný dôvod neúspechu prvej generácie novodobej Cromy (predstavenej pred dvoma rokmi na autosalóne v Ženeve), predstavitelia automobilky označili málo dynamický zovňajšok. Preto Taliani najprv vzali do parády dizajn a novej Crome vdýchli tvár emóciami nabitého Brava, ktoré žne úspechy po celej Európe. Na jednej strane to možno považovať za rozumný krok, pretože Fiat teraz potrebuje v prvom rade zarábať a rýchla premena Cromy s využitím existujúcich dielcov ho určite stála menej času a peňazí ako vývoj kompletne novej prednej časti. Budúcnosť však ukáže, či bolo správnym rozhodnutím dať vlajkovej lodi tvár o triedu menšieho, aj keď úspešného auta.

Zadok sa zmenil minimálne. Odlišuje sa len spodnou časťou nárazníka, ktorý sa tvári ako difúzor. Popri dynamickejšom vzhľade chce nová Croma zabodovať u zákazníkov svojimi tradičnými prednosťami - priestorom, komfortom, bezpečnosťou (v nárazových testoch Euro NCAP získala Croma 5 hviezd za ochranu dospelých a 4 za ochranu detí) a v neposlednom rade spoľahlivosťou. Málokto vie, že novodobá Croma dosiahla v rôznych prieskumoch spokojnosti zákazníkov mimoriadne dobré výsledky. To posilnilo dôveru výrobcu vo vlastný produkt a zároveň ho motivovalo k dvom významným krokom. Prvým je zvýšenie záruky na v tomto segmente bezkonkurenčných 5 rokov alebo 500.000 km (!). Ešte revolučnejšia a rovnako ojedinelá je možnosť vrátiť auto, ak s ním zákazník nebude spokojný. Musí tak však učiniť v priebehu niekoľkých mesiacov od zakúpenia vozidla a za ten čas nesmie prejsť viac ako 3.000 km (lehota sa na jednotlivých trhoch bude odlišovať). Za každý kilometer navyše predajca strhne 0,5 eura z pôvodnej ceny vozidla. Fiat sa netají, že týmto ťahom chce prilákať viac firemných zákazníkov, pre ktorých pri rozhodovaní zohrávajú dôležitú úlohu spoľahlivosť a nízke náklady na prevádzku.

Nová Croma bude mať naďalej len jediný typ karosérie (kombi), ktorú navrhli s cieľom poskytnúť maximálny priestorový a cestovný komfort všetkým členom posádky. S celkovou dĺžkou 4783 mm, šírkou 1775 mm, výškou 1597 mm a rázvorom náprav 2700 mm patrí naďalej medzi najväčšie autá tejto triedy. Nízka podlaha v kombinácii s vysokou strechou a vyššie ukotvenými sedadlami eliminuje „gymnastiku" pri nastupovaní a vystupovaní, čo ocenia nielen unavení manažéri a tehotné ženy. Vysoký posed a jedna z najväčších presklených plôch v segmente zase garantujú vynikajúci výhľad z vozidla na všetky strany. Ďalšou výhodou netradičnej kombinácie kombíka s MPV je veľkorysý priestor pre nohy a predovšetkým nad hlavami pasažierov, takže bez problémov sa za seba môžu posadiť aj dvaja dvojmetroví dlháni.

Na objeme batožinového priestoru (500/1610 litrov) s pravidelným pôdorysom a dvojitým dnom (vo vyšších stupňoch výbavy) sa nič nezmenilo. V odhlučnení interiéru a potlačení prenosu vibrácii do interiéru však urobila Croma počuteľný pokrok – použitím väčšieho množstva izolačných materiálov a tiež inovatívnou panoramatickou strechou (dve sklenené platne sú oddelené špeciálnou izolačnou fóliou). V kokpite pribudol nový volant, elegantný prístrojový panel a nové sú tiež niektoré poťahové a obkladové materiály. Výpočet noviniek uzatvára 2,4-litrový prepĺňaný naftový päťvalec. Disponuje výkonom 147 kW/200 k a je vybavený najnovšou generáciou vstrekovania common-rail, 4-ventilovou technikou a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, vďaka ktorému odovzdáva 90 % krútiaceho momentu (400 Nm) v rozsahu 1.750-3.500 ot/min. Výrobca ho montuje výhradne s novu a veľmi príjemnou 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Zvyšok ponuky pohonných jednotiek ostal rovnaký.

Na veľmi solídnych jazdných vlastnostiach podporených štvorprvkovým zavesením zadnej nápravy sa nič nezmenilo. Hoci vplyv vysokej strechy a tým pádom aj vyššie položeného ťažiska v zákrutách nemožno prehliadnuť, domnievame sa, že pri bežnom využívaní tohto automobilu máloktorý vodič dokáže naplno využiť schopnosti podvozka. Radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky je krátke a presné. Riadenie získalo v porovnaní s predchodcom na presnosti a ovládanie auta vďaka progresívnemu posilňovaču na precíznosti.

Fiat tvrdí, že nová Croma bude lacnejšia než predošlá. Slovenské ceny zatiaľ k dispozícii nemáme, takže nemôžeme porovnávať, ale v Taliansku cenník začína sumou 23.500 euro ( 1.8 MPI), čo je približne 775.500 Sk a končí pri 33.500 euro (1.105.500 Sk) za vrcholnú verziu s motorom 2.4 Multijet. V súčasnosti u nás najlacnejšia Croma stojí 809.900 Sk. Základná výbava bude pomerne bohatá. Obsahuje 7 airbagov, klimatizáciu, ESP v kombinácii s asistentom pre rozjazd do kopca (Hill Holder), rádio s CD a iné. Z príplatkových prvkov je zaujímavý napríklad telematický systém Blue&Me zoskupujúci niekoľko funkcií. Okrem navigácie obsahuje bezdrôtový hands-free systém Bluetooth (ktorý je možné ovládať tlačidlami na volante aj hlasovo), USB vstup, prehrávač MP3 a dokonca vie prečítať aj sms. Ak máte problém, ako zabaviť deti na dlhých trasách, môžete ho vyriešiť príplatkovým DVD prehrávačom s hracou konzolou JVC a zo stropu vyklápateľnou obrazovkou.

Fiat plánuje z novej Cromy vyrábať 50.000 až 60.000 kusov ročne. Na Slovensku odštartuje predaj v januári budúceho roku.

Nové prístroje pôsobia štýlovo a veľmi elegantne. Okrem nich dostala Croma inovovaný volant a pribudli tiež nové poťahové i obkladové materiály.
Croma stále patrí medzi najväčšie autá vo svojom segmente. Ponúka veľkorysý priestor v oblasti kolien aj hlavy pre všetkých piatich pasažierov. Pohodlne sa do nej nastupuje a veľmi príjemné sú tiež sedadlá.
Na veľkosti a využiteľnosti batožinového priestoru výrobca nič nemenil. Ani nebolo treba, pretože väčšina majiteľov si s jeho objemom vystačila aj bez možnosti posúvania zadných sedadiel.

Technické parametre vozidiel Fiat Croma

Motor 1.8 MPI 2.2. MPI 1.9 JTD 8v 1.9 JTD 2.4 JTD
zdvihový objem [cm3] 1796 2198 1910 1910 2387
výkon [kW/k] 103/140 108/150 88/120 110/150 147/200
pri otáčkach [1/min] 6300 5800 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 175 203 280 320 400
pri otáčkach [1/min] 3800 4000 2000 2000 2000
pohotovostná hmotnosť (kg) 1430 1510 1520 1530 1650
palivová spotreba [l/100 km] 7,4 8,4 6,1 6,1 7,2
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,2 10,1 11,3 9,6 8,5
maximálna rýchlosť [km/h] 206 210 195 210 216

Rozmery dĺžka 4783 mm
šírka 1775 mm
výška 1597 mm
rázvor náprav 2700 mm
batožinový priestor 500/1610 l
objem palivovej nádrže 62 l

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  2. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  3. Zimná ríša divov Maďarska
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  8. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 12 011
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 785
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 910
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 002
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 344
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 111
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Fröhlichová: San Francisco – Los Angeles, deň číslo 16 a 17
  2. Miroslav Lukáč: Myš ulovíš na kúsok syra, ženu na briliant a Slováka na sľuby a konšpirácie.
  3. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  4. Miroslav Galovič: Chlieb (politický) a hry (futbalové). Fandil som Kostarike. Najbližšie budem Maroku... (Mikroblog No 13, tak trochu o Fair Play)
  5. Anna Miľanová: Holubica mieru v červenom... 2022
  6. Štefan Bukovan: Domáci mazlíčkovia a ich vystrájanie
  7. Soňa Bulbeck: o Bolte a o ľuďoch...
  8. Šimon Briatka: 2-minútové pravidlo – akčná produktivita a budovanie zvykov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 179
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 904
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 184
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 002
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 292
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 988
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 383
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu