SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
DRUHÝ POKUS

Fiat Croma - prvá jazda

Fiat Croma je posledným modelom zo súčasnej palety talianskej automobilky, ktorý nedokázal prekročiť tieň minulosti a naplniť očakávania výrobcu. Vyhlásenia, že bude konkurenciou pre Volkswagen Passat, ostali iba optimistickým želaním – na Slovensku počet

(Zdroj: Fiat)

predaných áut tohto modelového radu môžeme počítať na kusy.

Za najväčšiu slabinu, a teda hlavný dôvod neúspechu prvej generácie novodobej Cromy (predstavenej pred dvoma rokmi na autosalóne v Ženeve), predstavitelia automobilky označili málo dynamický zovňajšok. Preto Taliani najprv vzali do parády dizajn a novej Crome vdýchli tvár emóciami nabitého Brava, ktoré žne úspechy po celej Európe. Na jednej strane to možno považovať za rozumný krok, pretože Fiat teraz potrebuje v prvom rade zarábať a rýchla premena Cromy s využitím existujúcich dielcov ho určite stála menej času a peňazí ako vývoj kompletne novej prednej časti. Budúcnosť však ukáže, či bolo správnym rozhodnutím dať vlajkovej lodi tvár o triedu menšieho, aj keď úspešného auta.

Zadok sa zmenil minimálne. Odlišuje sa len spodnou časťou nárazníka, ktorý sa tvári ako difúzor. Popri dynamickejšom vzhľade chce nová Croma zabodovať u zákazníkov svojimi tradičnými prednosťami - priestorom, komfortom, bezpečnosťou (v nárazových testoch Euro NCAP získala Croma 5 hviezd za ochranu dospelých a 4 za ochranu detí) a v neposlednom rade spoľahlivosťou. Málokto vie, že novodobá Croma dosiahla v rôznych prieskumoch spokojnosti zákazníkov mimoriadne dobré výsledky. To posilnilo dôveru výrobcu vo vlastný produkt a zároveň ho motivovalo k dvom významným krokom. Prvým je zvýšenie záruky na v tomto segmente bezkonkurenčných 5 rokov alebo 500.000 km (!). Ešte revolučnejšia a rovnako ojedinelá je možnosť vrátiť auto, ak s ním zákazník nebude spokojný. Musí tak však učiniť v priebehu niekoľkých mesiacov od zakúpenia vozidla a za ten čas nesmie prejsť viac ako 3.000 km (lehota sa na jednotlivých trhoch bude odlišovať). Za každý kilometer navyše predajca strhne 0,5 eura z pôvodnej ceny vozidla. Fiat sa netají, že týmto ťahom chce prilákať viac firemných zákazníkov, pre ktorých pri rozhodovaní zohrávajú dôležitú úlohu spoľahlivosť a nízke náklady na prevádzku.

Nová Croma bude mať naďalej len jediný typ karosérie (kombi), ktorú navrhli s cieľom poskytnúť maximálny priestorový a cestovný komfort všetkým členom posádky. S celkovou dĺžkou 4783 mm, šírkou 1775 mm, výškou 1597 mm a rázvorom náprav 2700 mm patrí naďalej medzi najväčšie autá tejto triedy. Nízka podlaha v kombinácii s vysokou strechou a vyššie ukotvenými sedadlami eliminuje „gymnastiku" pri nastupovaní a vystupovaní, čo ocenia nielen unavení manažéri a tehotné ženy. Vysoký posed a jedna z najväčších presklených plôch v segmente zase garantujú vynikajúci výhľad z vozidla na všetky strany. Ďalšou výhodou netradičnej kombinácie kombíka s MPV je veľkorysý priestor pre nohy a predovšetkým nad hlavami pasažierov, takže bez problémov sa za seba môžu posadiť aj dvaja dvojmetroví dlháni.

Na objeme batožinového priestoru (500/1610 litrov) s pravidelným pôdorysom a dvojitým dnom (vo vyšších stupňoch výbavy) sa nič nezmenilo. V odhlučnení interiéru a potlačení prenosu vibrácii do interiéru však urobila Croma počuteľný pokrok – použitím väčšieho množstva izolačných materiálov a tiež inovatívnou panoramatickou strechou (dve sklenené platne sú oddelené špeciálnou izolačnou fóliou). V kokpite pribudol nový volant, elegantný prístrojový panel a nové sú tiež niektoré poťahové a obkladové materiály. Výpočet noviniek uzatvára 2,4-litrový prepĺňaný naftový päťvalec. Disponuje výkonom 147 kW/200 k a je vybavený najnovšou generáciou vstrekovania common-rail, 4-ventilovou technikou a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, vďaka ktorému odovzdáva 90 % krútiaceho momentu (400 Nm) v rozsahu 1.750-3.500 ot/min. Výrobca ho montuje výhradne s novu a veľmi príjemnou 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Zvyšok ponuky pohonných jednotiek ostal rovnaký.

Na veľmi solídnych jazdných vlastnostiach podporených štvorprvkovým zavesením zadnej nápravy sa nič nezmenilo. Hoci vplyv vysokej strechy a tým pádom aj vyššie položeného ťažiska v zákrutách nemožno prehliadnuť, domnievame sa, že pri bežnom využívaní tohto automobilu máloktorý vodič dokáže naplno využiť schopnosti podvozka. Radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky je krátke a presné. Riadenie získalo v porovnaní s predchodcom na presnosti a ovládanie auta vďaka progresívnemu posilňovaču na precíznosti.

Fiat tvrdí, že nová Croma bude lacnejšia než predošlá. Slovenské ceny zatiaľ k dispozícii nemáme, takže nemôžeme porovnávať, ale v Taliansku cenník začína sumou 23.500 euro ( 1.8 MPI), čo je približne 775.500 Sk a končí pri 33.500 euro (1.105.500 Sk) za vrcholnú verziu s motorom 2.4 Multijet. V súčasnosti u nás najlacnejšia Croma stojí 809.900 Sk. Základná výbava bude pomerne bohatá. Obsahuje 7 airbagov, klimatizáciu, ESP v kombinácii s asistentom pre rozjazd do kopca (Hill Holder), rádio s CD a iné. Z príplatkových prvkov je zaujímavý napríklad telematický systém Blue&Me zoskupujúci niekoľko funkcií. Okrem navigácie obsahuje bezdrôtový hands-free systém Bluetooth (ktorý je možné ovládať tlačidlami na volante aj hlasovo), USB vstup, prehrávač MP3 a dokonca vie prečítať aj sms. Ak máte problém, ako zabaviť deti na dlhých trasách, môžete ho vyriešiť príplatkovým DVD prehrávačom s hracou konzolou JVC a zo stropu vyklápateľnou obrazovkou.

Fiat plánuje z novej Cromy vyrábať 50.000 až 60.000 kusov ročne. Na Slovensku odštartuje predaj v januári budúceho roku.

Nové prístroje pôsobia štýlovo a veľmi elegantne. Okrem nich dostala Croma inovovaný volant a pribudli tiež nové poťahové i obkladové materiály.
Croma stále patrí medzi najväčšie autá vo svojom segmente. Ponúka veľkorysý priestor v oblasti kolien aj hlavy pre všetkých piatich pasažierov. Pohodlne sa do nej nastupuje a veľmi príjemné sú tiež sedadlá.
Na veľkosti a využiteľnosti batožinového priestoru výrobca nič nemenil. Ani nebolo treba, pretože väčšina majiteľov si s jeho objemom vystačila aj bez možnosti posúvania zadných sedadiel.

Technické parametre vozidiel Fiat Croma

Motor 1.8 MPI 2.2. MPI 1.9 JTD 8v 1.9 JTD 2.4 JTD
zdvihový objem [cm3] 1796 2198 1910 1910 2387
výkon [kW/k] 103/140 108/150 88/120 110/150 147/200
pri otáčkach [1/min] 6300 5800 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 175 203 280 320 400
pri otáčkach [1/min] 3800 4000 2000 2000 2000
pohotovostná hmotnosť (kg) 1430 1510 1520 1530 1650
palivová spotreba [l/100 km] 7,4 8,4 6,1 6,1 7,2
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,2 10,1 11,3 9,6 8,5
maximálna rýchlosť [km/h] 206 210 195 210 216

Rozmery dĺžka 4783 mm
šírka 1775 mm
výška 1597 mm
rázvor náprav 2700 mm
batožinový priestor 500/1610 l
objem palivovej nádrže 62 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 580
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 870
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 650
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 290
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 414
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 386
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 294
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 311
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 487
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.