Náš test: Po koľkých hodinách nafúkate?

Štyrom ľuďom sme dali piť rôzne druhy alkoholu a nechali ich šoférovať. Aj po niekoľkých hodinách boli za volantom neistí.Dve pivá alebo štyri deci bieleho vína, alebo tri poldecáky.

(Zdroj: Martin Havran)

Štyrom ľuďom sme dali piť rôzne druhy alkoholu a nechali ich šoférovať. Aj po niekoľkých hodinách boli za volantom neistí.


Dve pivá alebo štyri deci bieleho vína, alebo tri poldecáky. Z tejto ponuky si mohli vybrať štyria účastníci nášho praktického testu skôr, než išli šoférovať. Alkohol vypili v priebehu jednej hodiny. Cieľom testu bolo merať účinky pijatiky na vodičské schopnosti, no najmä zistiť, ako rýchlo prestane na nich pôsobiť.


"Nie som zvyknutý, pijem veľmi málo, skôr príležitostne. Všade chodím autom," povedal Peter. Napriek tomu, že pije zriedkavo, sa na ňom 42-percentný destilát navonok veľmi neprejavil.


"Ak pijem alkohol, tak potom víno, k jedlu pri rodinných oslavách alebo spoločenskej večeri. Ak som unavený zvykne mi veľmi rýchlo stúpnuť do hlavy," povedal Michal, ďalší účastník nášho testu. Stalo sa, ako Michal predvídal. Účinky alkoholu boli vidieť na Michalovi najrýchlejšie, aj keď už po dvoch hodinách sa zdalo, že by opäť mohol sadnúť za volant. Napriek tomu si v aute ešte neveril a pri prechode úzkou bránou zrútil kužel.


Pre jedinú ženu v teste sme pripravili najťažšiu skúšku - päťdesiatpercentnú slivovicu. Pre Alenu bolo najväčším prekvapením pitie počas dňa. "Nikdy nepijem cez deň ako teraz," povedala.

Posledný testovaný Oliver pije, keď práve nešportuje alebo nešoféruje, pivo. To sme dali aj v našom teste. Každý tak pil ten druh alkoholu, ktorý pije najčastejšie. Na konci trojhodinového testovania by mohli z pohľadu polície šoférovať všetci okrem Aleny. Ona jediná nafúkala 0,4 mg/l, čiže viac ako 0,8 promile. Ostatní by sa zmestili do políciou tolerovaného limitu 0,3 promile. Šoférovanie by však nebolo bezpečné ani v jednom prípade.


Koľko zostane?
Ženský a mužský organizmus odbúravajú alkohol rôzne. Podľa odborných prameňov dokážu za hodinu odbúrať ženy 0,085 gramu a muži 0,1 gramu alkoholu na jeden kilogram svojej telesnej hmotnosti. Vstrebávanie alkoholu sa spomaľuje a znižuje, ak je v žalúdku potrava obsahujúca bielkoviny. Náš test ukázal, že odbúravanie alkoholu je individuálne. To, ako rýchlo sa alkohol v tele spáli, závisí od viacerých činiteľov - od hmotnosti človeka, množstva vypitého alkoholu a návyku naň. Kým jeden testovaný vodič by nemohol po troch hodinách od vypitia v podstate rovnakej dávky alkoholu sadnúť za volant, iný by nafúkal rovnú nulu.


Prečo nešoférovať
Šoférovať by však nemal ani ten vodič, u ktorého by dychový test nezistil, že pil. Keď alkohol v organizme klesne na minimálne hodnoty, neznamená to totiž, že hlava vodiča je úplne fit. Nastáva vyššie riziko spánku, prichádza nevoľnosť a duševné problémy, ktoré odvádzajú pozornosť vodiča.


Podľa kardiológa Petra Kyčinu telo na požitý alkohol okrem iného reaguje zvýšeným tepom srdca, stiahnutím ciev, rastúcim tlakom krvi a ďalšími procesmi na bunkovej úrovni. "S istotou môžeme povedať, že ak už nemáme alkohol v krvi, telo má väčšiu náchylnosť na tvorbu srdcových arytmií," povedal.


"Aj malé množstvo alkoholu prinajmenšom zvyšuje riziko nehody. A môže to byť aj veľmi vážna nehoda," povedal Peter Kucek, atestovaný klinický a dopravný psychológ. "Vždy to bude záležať na tom, kto alkohol vypije, v akej situácii a za akých okolností." Kucek ďalej upozorňuje, že čím náročnejšia je dopravná situácia, čím je človek vyčerpanejší, čím horšie má vnútorné rozpoloženie, tým horšie sú účinky alkoholu. Ak sa pohádal, niečo mu hrozí alebo sa niekam ponáhľa, môže katastrofálne následky spôsobiť aj také malé množstvo alkoholu, ktoré by vodič za normálnych okolností ani poriadne necítil.


Nikto nevie, kedy alkohol zmizne
Prítomnosť alkoholu pri dopravných nehodách stále stúpa. Kým v roku 2004 bol zistený v 4,47 percenta nehôd, v roku 2007 až päť percent nehôd motorových vozidiel spôsobili vodiči pod vplyvom alkoholu.


Rýchlosť odbúravania alkoholu (mg/l)

Začiatok 10 min po požití 2 hodiny po požití 3 hodiny po požití
Peter (destilát 42% 1,5 dcl) 0,0 0,21 0,12 0,10
Alena (destilát 50% 1,5 dcl) 0,0 0,25 0,38 0,40
Oliver Pivo (12st. 1,0l) 0,0 0,17 0,08 0,03
Michal Biele Víno (4 dcl) 0,0 0,17 0,03 0,00

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 415
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 264
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 996
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 302
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 917
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 198
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 772
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 547
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 755
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 583

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

EKONOMIKA

Alkohol u cyklistov tolerujú, ale nie všade

Vlani nafúkali stovky cyklistov, väčšinou viac ako jedno promile.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.