prejavy a schopnosti vodiča za volantom
0,2 až 0,5
Tendencia riskovať, neprimeraná sebadôvera, zhoršená schopnosť rozoznať pohybujúce sa svetlá, horší odhad vzdialenosti. Vodič si neuvedomuje svoj stav. Naopak, má sklon sa preceňovať.
0,5 až 0,8
Sedemkrát vyššia pravdepodobnosť nehody, predĺžený reakčný čas, zhoršený postreh, oči sa ťažšie prispôsobujú prechodu zo svetla do tmy a naopak. Horšie vnímanie farieb, zhoršená schopnosť sústredenia, poruchy rovnováhy, zlý odhad vzdialenosti.
0,8 až 1,2
Tridsaťjedenkrát vyššia pravdepodobnosť nehody, zhoršená schopnosť vnímať okraje zorného poľa (tzv. tunelové videnie), ďalšie zhoršovanie sústredenia, ešte viac predĺžený reakčný čas, agresivita pri riadení.
nad 1,2
128-krát vyššia pravdepodobnosť nehody, poruchy sústredenia, zlý reakčný čas, rovnováha i nekritickosť. Často zlá orientácia. Aj veľmi skúsený vodič sa v tomto stave môže dopustiť hrubých chýb, ako je stúpenie na plyn namiesto brzdy. Takýto vodič predstavuje pre seba i okolie obrovské riziko.
Nové prístroje Dräger na meranie alkoholu v dychu, ktoré používa polícia, merajú množstvo miligramov etanolu na liter vydychovaného vzduchu. To nahradilo meranie v promile. Vyžiadala si to zmena vo vyhláške Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Namerané jednotky sa prepočítajú na promile podľa tabuľky.
Príklad prepočtu miligramov na promile
mg/l | 0,05 | 0,14 | 0,15 | 0,24 | 0,48 | 0,77 | 1,25 | 1,60 |
promile | 0,10 | 0,29 | 0,31 | 0,50 | 1,00 | 1,60 | 2,60 | 3,33 |
Autor: rch, www.centrumzdravia.sk