SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Bezpečne na snehu II. - poľadovica

Zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom. Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotá

V priebehu nedávneho  24 hodinového testu sme nevychádzali z údivu ako rýchlo jazdili vodiči v piatkovej premávke na poľadovici medzi Štrbou a Važcom. Bezpečná nebola ani diaľnica, hoci tak vyzerala. .V priebehu nedávneho 24 hodinového testu sme nevychádzali z údivu ako rýchlo jazdili vodiči v piatkovej premávke na poľadovici medzi Štrbou a Važcom. Bezpečná nebola ani diaľnica, hoci tak vyzerala. . (Zdroj: autor)

Akonáhle zmizol nečakaný novembrový sneh z ciest, vodiči evidentne zrýchlili, pritom mnohí z nich doplatili na poľadovicu a špinavé cesty. Nástrahou neskorej jesene nebýva sneh, na ktorom každý spomalí, ale zamrznutá a šmykľavá cesta.
Pri mínusovej teplote, v hmle, a v blízkosti rieky môže byť poľadovica aj keď to nečakáme. Tak ako kováč vie, že aj tmavé železo môže byť horúce, aj vodič by mal vedieť, že čierna cesta nemusí byť vždy suchá a bezpečná. Kto však pozorne vníma cestu a počúva zvuk odvaľujúcich sa pneumatík, naučí sa rozoznávať poľadovicu od mokrej a suchej cesty.
Prvým indikátorom poľadovice býva nízka teplota a mokrá cesta. Miesta vystavené slnku môžu byť iba mokré ale už v nasledujúcej zákrute to nemusí platiť, pretože tam cez deň nesvietilo slnko.

Takmer ju nevidno
Opticky sa poľadovica javí ako zamatový povrch cesty s viditeľnými stopami po pneumatikách a svetlo odrážajúcimi kryštálmi. Pneumatiky majú na poľadovici trochu odlišný zvuk. Pri podozrení na šmykľavú cestu si treba preventívne, ak to situácia dovoľuje, pribrzďovať a skúšať charakter cesty. Nebezpečie poľadovice avizuje aj namŕzajúca kondenzovaná hmla na spätnom zrkadle, hrubá námraza na čelnom skle pred jazdou, para stúpajúca z blízkeho potoka alebo iný vzhľad cesty na začínajúcom moste. O týždeň budeme písať o tom, ako zvládnuť veľmi špecifický šmyk na poľadovici.

Ako jazdiť na poľadovici
- pomaly

- nechávať si väčší odstup

- veľmi skoro brzdiť a spomaľovať

- robiť jemné pohyby volantom

- jemne brzdiť aj pridávať

- nespanikáriť na zľadovatených mostoch

- predvídať možné prekážky

Šmyk
Zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom. Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotáčavého šmyku, pri ktorom auto ide predkom von zo zákruty, prudkým natočením volantu ešte vzrastie. Namiesto manévrovania treba vytlačiť spojku a iba jemným pohybom volantu smerovať auto tam, kam má ísť.

Ak v snahe vyrovnať šmyk v zákrute na krátkom zľadovatenom úseku, napríklad na moste, prudko stočíte kolesá, auto na ceste neudržíte, ani keď pár metrov za mostom bude sucho, lebo čím viac sú kolesá na ľade natočené, tým menej smerovo zaberajú. Auto ide tam, kam chce. Až keď sa dostane na cestu bez námrazy (za mostom), pneumatiky zrazu zaberú. Na dlhé diaľničné mosty treba vchádzať primeranou rýchlosťou, podľa možností vo vnútornom pruhu zákruty, aby bol priestor na prípadné jemné šmyknutie. Najlepším spôsobom, ako zvládnuť krízovú situáciu je vytlačiť spojku a iba jemne smerovať auto do zákruty.

Kto vám bude bohorovne tvrdiť, že zimné pneumatiky sú určené na sneh, ale na poľadovici sú rovnako dobre aj letné, tomu poraďte, aby sa skúsil šmyknúť na ľade v mokasínach s tvrdou podrážkou a potom v teniskách s mäkkou gumou. Práve na poľadovici cítiť obrovský rozdiel v zmesi pneumatík, azda ešte viac ako na snehu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 860
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 813
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 146
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 871
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 851
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 683
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 749
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 123
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 945
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.