Akonáhle zmizol nečakaný novembrový sneh z ciest, vodiči evidentne zrýchlili, pritom mnohí z nich doplatili na poľadovicu a špinavé cesty. Nástrahou neskorej jesene nebýva sneh, na ktorom každý spomalí, ale zamrznutá a šmykľavá cesta.
Pri mínusovej teplote, v hmle, a v blízkosti rieky môže byť poľadovica aj keď to nečakáme. Tak ako kováč vie, že aj tmavé železo môže byť horúce, aj vodič by mal vedieť, že čierna cesta nemusí byť vždy suchá a bezpečná. Kto však pozorne vníma cestu a počúva zvuk odvaľujúcich sa pneumatík, naučí sa rozoznávať poľadovicu od mokrej a suchej cesty.
Prvým indikátorom poľadovice býva nízka teplota a mokrá cesta. Miesta vystavené slnku môžu byť iba mokré ale už v nasledujúcej zákrute to nemusí platiť, pretože tam cez deň nesvietilo slnko.
Takmer ju nevidno
Opticky sa poľadovica javí ako zamatový povrch cesty s viditeľnými stopami po pneumatikách a svetlo odrážajúcimi kryštálmi. Pneumatiky majú na poľadovici trochu odlišný zvuk. Pri podozrení na šmykľavú cestu si treba preventívne, ak to situácia dovoľuje, pribrzďovať a skúšať charakter cesty. Nebezpečie poľadovice avizuje aj namŕzajúca kondenzovaná hmla na spätnom zrkadle, hrubá námraza na čelnom skle pred jazdou, para stúpajúca z blízkeho potoka alebo iný vzhľad cesty na začínajúcom moste. O týždeň budeme písať o tom, ako zvládnuť veľmi špecifický šmyk na poľadovici.
Ako jazdiť na poľadovici
- pomaly
- nechávať si väčší odstup
- veľmi skoro brzdiť a spomaľovať
- robiť jemné pohyby volantom
- jemne brzdiť aj pridávať
- nespanikáriť na zľadovatených mostoch
- predvídať možné prekážky
Šmyk
Zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom. Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotáčavého šmyku, pri ktorom auto ide predkom von zo zákruty, prudkým natočením volantu ešte vzrastie. Namiesto manévrovania treba vytlačiť spojku a iba jemným pohybom volantu smerovať auto tam, kam má ísť.
Ak v snahe vyrovnať šmyk v zákrute na krátkom zľadovatenom úseku, napríklad na moste, prudko stočíte kolesá, auto na ceste neudržíte, ani keď pár metrov za mostom bude sucho, lebo čím viac sú kolesá na ľade natočené, tým menej smerovo zaberajú. Auto ide tam, kam chce. Až keď sa dostane na cestu bez námrazy (za mostom), pneumatiky zrazu zaberú. Na dlhé diaľničné mosty treba vchádzať primeranou rýchlosťou, podľa možností vo vnútornom pruhu zákruty, aby bol priestor na prípadné jemné šmyknutie. Najlepším spôsobom, ako zvládnuť krízovú situáciu je vytlačiť spojku a iba jemne smerovať auto do zákruty.
Kto vám bude bohorovne tvrdiť, že zimné pneumatiky sú určené na sneh, ale na poľadovici sú rovnako dobre aj letné, tomu poraďte, aby sa skúsil šmyknúť na ľade v mokasínach s tvrdou podrážkou a potom v teniskách s mäkkou gumou. Práve na poľadovici cítiť obrovský rozdiel v zmesi pneumatík, azda ešte viac ako na snehu.