Ak predaj niektorého modelu rok po uvedení novej generácie klesne o 6,7% (v rámci celej Európy), môžeme to nazvať problém. Áno, nová Fabia sa neujala ako výrobca očakával, a to nielen na Slovensku. Česká automobilka si však z toho ťažkú hlavu nerobí, pretože aj Roomster sa rozbiehal opatrne a dnes sa predáva oveľa lepšie. Ľudia iba potrebovali objaviť prednosti jeho netradičného konceptu. Fabia má však iné problémy.
Prvým bola cena, no ten už importér nedávno vyriešil jej znížením a homologovaním verzie N1 s možnosťou odpočtu DPH. Za druhý si dovolím označiť jej mierne disproporčný vzhľad s priveľmi natiahnutým čelným sklom v snahe poskytnúť v rámci svojej triedy rekordný priestor pre hlavu pasažierov sediacich vpredu aj vzadu. Dizajn je však veľmi subjektívna vec a čo sa nepáči mne, môže sa páčiť inému. Nakoniec, na Fabii Combi ma to isté vysoké čelné sklo už natoľko neruší, pretože veľký zadok opticky viac vyvažuje jej nafúknutú prednú časť a celé auto tak pôsobí oveľa vyrovnanejšie. Neviem čím to je, ale kombíky vedia Česi robiť jednoducho krajšie než základné karosárske verzie.
Tretinový podiel
Z celkovej produkcie Fabie prvej generácie dosiahla kombi verzia podiel 35%, čo je na kategóriu, kde ľudia nie sú naučení na kombíky pomerne dosť. Pod toto číslo sa popri súkromných osobách významnou mierou podpísali aj firemné nákupy, preto sa automobilka snažila pri vývoji nástupcu zohľadniť aj tento fakt. Základná filozofia značky - maximálny priestor pre posádku aj batožinu, bola teda zachovaná. Všetko ostatné vrátane dizajnu sa muselo prispôsobiť. Či celkový výsledok bude po štylistickej stránke stačiť na jej mimoriadne fešných rivalov Peugeot 207 SW a Renault Clio Grandtour nechám aby ste zhodnotili sami.
Malá Octavia
Ponukou vnútorného priestoru a najmä miesta pre batožinu však oboch doslova prevalcuje. Stačí keď sa pozriete do otvoreného batožinového priestoru a hneď vám bude jasné, kto bol jej vzorom. Pravidelný pôdorys, čalúnenie a predovšetkým základný objem 480 litrov (Peugeot 337 l, Renault 403 l) priam nabádajú k prezývke „malá Octavia Combi". Po sklopení zadných sedadiel je rozdiel v porovnaní s konkurentmi ešte výraznejší – 1460 l verzus 1258 l (Peugeot) a 1277 l (Renault).
Malý schod
V snahe o dosiahnutie rekordnej kapacity konštruktéri vynechali v dnešnej dobe veľmi populárne dvojité dno, takže rozdiel medzi nakladacou hranou a podlahou batožinového priestoru je podobne ako u Octavie Combi niekoľko cm. Rovnako po sklopení zadných sedadiel vznikne na prechode do kabíny malý schod. Nie je však natoľko významný aby vám mohol prekážať pri preprave objemnejších predmetov. Pod podlahou je miesto na plnohodnotné rezervné koleso až do veľkosti 15 palcov.
Doplnky
Po väčšej sestre Octavii zdedila Fabia tiež praktickú samonavíjaciu roletku, ktorá sa na jeden dotyk (napr. lakťom, ak máte plné ruky nákupu) automaticky zroluje do púzdra. Za príplatok si môžete doobjednať aj samonavíjaciu deliacu sieť, ktorá chráni kabínu pred „leteckými útokmi" batožiny pri prudkom brzdení. Jej púzdro je však na rozdiel od krycej roletky pevne uchytené o väčšie z dvoch asymetricky delených zadných operadiel, čo nemusí byť vždy praktické.
V detailoch
Nová Fabia Combi disponuje dobre prepracovanými systémami uchytenia predmetov aby sa voľne nepohybovali po kufri. K dispozícii sú tradičné vešiačiky na ruksaky alebo igelitové tašky, dva objemné boxy po bokoch a z príplatkovej výbavy odporúčam investovať do sieťového systému a mobilnej plastovej ohrádky na fľaše alebo iné predmety, ktoré potrebujete prepraviť vo zvislej polohe. V porovnaní s krátkou Fabiou kombík narástol do dĺžky o 247 mm na celkových 4239 mm, pričom najviac z tohto prírastku išlo pochopiteľne na konto batožinového priestoru. Väčší kufor však nie je jediná priestorová výhoda kombíka v porovnaní s krátkou Fabiou. Vďaka rovnej streche pretiahnutej až dozadu zväčšil sa tiež priestor nad hlavami zadných pasažierov (vďaka rovnej streche) a napriek tomu, že rázvor ostal rovnaký (2462 mm), niekoľko mm k dobru pribudlo zadným pasažierom aj v oblasti kolien.
Nič nové
Na ponuke motorov prevzatých od krátkej Fabie sa nič nemení. Naďalej teda ostáva najslabším miestom tohto modelového radu. Keď som sa predstaviteľov automobilky opýtal, či môžu prezradiť niečo viac o pripravovanom koncernovom zážihovom štvorvalci objemu 1.2 l, akékoľvek informácie poctivo zatĺkali. S novými agregátmi pre Fabiu vraj v dohľadnej dobe vôbec nepočítajú.
Paleta motorov začína výkonnejším z dvoch benzínových trojvalcov 1.2 HTP (51kW/69 k), ktorého nízko položený krútiaci moment a pekný záťah z nízkych otáčok najlepšie vynikne v meste. Tam sa vám odmení tiež pomerne slušnou spotrebou. Pri presunoch mimo mesta a na diaľnici sa ale začínajú prejavovať jeho slabiny. Pokiaľ chcete z neho dostať viac dynamiky, musíte častejšie podraďovať a trochu viac ho držať v otáčkach, čo sa samozrejme hneď prejaví na vyššej spotrebe a väčšom hluku v interiéri.
Stred ponuky
Za zlatý stred z pohľadu ceny, kultúry chodu, dynamiky a spotreby preto naďalej považujem benzínový štvorvalec 1.4 16V, ktorý je kultivovanejší a úspornejší ako 1.6 16V a zároveň vhodnejší na jazdu po diaľnici než 1.2 HTP. Nepatrí síce medzi najtichšie agregáty v tejto objemovej triede a rozhodne to nie je ani žiaden trhač asfaltu, ale vďaka krátkemu sprevodovaniu necítiť z neho výraznú stratu dynamiky v porovnaní s motorom 1.6 16V. Tento agregát robí z Fabie Combi príjemné rodinné presúvadlo bez väčších nárokov na palivo. O uvedení najslabšieho benzínového trojvalca 1.2 HTP (44 kW/60 k) nebolo zatiaľ rozhodnuté. Z naftového trojlístka bude pravdepodobne najžiadanejší štvorvalec 1.9 TDI (aj napriek vyššej cene), pretože trojvalce 1.4 TDI svojou zúfalou kultúrou chodu viac zákazníkov odstrašia ako prilákajú.
Podvozok
Prvý dojem z podvozka je veľmi dobrý. Väčšiu zadnú časť v zákrutách trochu cítiť, ale podobne ako krátka Fabia ani kombík nie je prehnane citlivý na prudké zmeny smeru, tuhá karoséria mu pomáha v dobrom vedení stopy a napriek vyššej stavbe karosérie sa posádka cíti isto aj v rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách. Dôležité však bude vyskúšať, ako sa zadná časť správa pri zaťažení pasažiermi a batožinou, čo sa nám podarí až v rámci domáceho redakčného testu. Komfort pruženia je porovnateľný s hatchbackom.
Odhlučnením interiéru, pokiaľ ide o hluk z odvaľovania pneumatík a obtekania karosérie sa Fabia Combi tlačí do popredia svojho segmentu. Riadenie je komunikatívne a presné, nakoniec nič iné som po skúsenostiach so Škodovkou ani neočakával. Ľahké a presné radenie 5-stupňovej manuálnej prevodovky by mohlo slúžiť ako vzor pre mnohých konkurentov. Cena základnej verzie 1.2 HTP vo výbave Classic začína na sume 334.900 Sk. Predaj novinky štartuje v januári budúceho roku.
![]() | Základný objem batožinového priestoru novej Fabie Combi má rekordných 480 l (Peugeot 207 SW 337 l, Renault Clio Grandtour 403 l). Po sklopení zadných sedadiel je rozdiel v porovnaní s konkurenciou ešte výraznejší – 1460 l vs. 1258 l(Peugeot) a 1277 l(Renault). |
![]() | Vďaka rovnej streche natiahnutej až dozadu ponúka kombík viac miesta pre hlavy zadných pasažierov než krátka Fabia. |
![]() | V mnohých detailoch pri riešení batožinového priestoru bola Fabii Combi vzorom väčšia sestra Octavia Combi. Napríklad aj praktickú samonavíjaciu kryciu roletku, ktorá sa na dotyk automaticky zroluje do púzdra zdelila od nej. |
![]() | V objemných boxoch po bokoch batožinového priestoru môžete zafixovať aj väčšie kusy batožiny - napríklad ruksak s laptopom. |
![]() | Nechýba v dnešnej dobe už „povinná“ 12V zásuvka. |
![]() | Na uchytenie tašiek s potravinami alebo inej krehkej batožiny sa osvedčili praktické vyklápacie vešiačiky. Z príplatkovej výbavy odporúčam mobilnú plastovú ohrádku na fľaše alebo iné predmety, ktoré potrebujete prepraviť vo zvislej polohe. |