SME
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Prvá jazda - Škoda Fabia Combi

Ak predaj niektorého modelu rok po uvedení novej generácie klesne o 6,7% (v rámci celej Európy), môžeme to nazvať problém. Áno, nová Fabia sa neujala ako výrobca očakával, a to nielen na Slovensku. Na pomoc prichádza Fabia Combi, ktorú sme mali možnosť vy

Škoda Fabia Combi vyzerá  vyváženejšie ako  základný model.Škoda Fabia Combi vyzerá vyváženejšie ako základný model. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Ak predaj niektorého modelu rok po uvedení novej generácie klesne o 6,7% (v rámci celej Európy), môžeme to nazvať problém. Áno, nová Fabia sa neujala ako výrobca očakával, a to nielen na Slovensku. Česká automobilka si však z toho ťažkú hlavu nerobí, pretože aj Roomster sa rozbiehal opatrne a dnes sa predáva oveľa lepšie. Ľudia iba potrebovali objaviť prednosti jeho netradičného konceptu. Fabia má však iné problémy.

Prvým bola cena, no ten už importér nedávno vyriešil jej znížením a homologovaním verzie N1 s možnosťou odpočtu DPH. Za druhý si dovolím označiť jej mierne disproporčný vzhľad s priveľmi natiahnutým čelným sklom v snahe poskytnúť v rámci svojej triedy rekordný priestor pre hlavu pasažierov sediacich vpredu aj vzadu. Dizajn je však veľmi subjektívna vec a čo sa nepáči mne, môže sa páčiť inému. Nakoniec, na Fabii Combi ma to isté vysoké čelné sklo už natoľko neruší, pretože veľký zadok opticky viac vyvažuje jej nafúknutú prednú časť a celé auto tak pôsobí oveľa vyrovnanejšie. Neviem čím to je, ale kombíky vedia Česi robiť jednoducho krajšie než základné karosárske verzie.

Tretinový podiel
Z celkovej produkcie Fabie prvej generácie dosiahla kombi verzia podiel 35%, čo je na kategóriu, kde ľudia nie sú naučení na kombíky pomerne dosť. Pod toto číslo sa popri súkromných osobách významnou mierou podpísali aj firemné nákupy, preto sa automobilka snažila pri vývoji nástupcu zohľadniť aj tento fakt. Základná filozofia značky - maximálny priestor pre posádku aj batožinu, bola teda zachovaná. Všetko ostatné vrátane dizajnu sa muselo prispôsobiť. Či celkový výsledok bude po štylistickej stránke stačiť na jej mimoriadne fešných rivalov Peugeot 207 SW a Renault Clio Grandtour nechám aby ste zhodnotili sami.

Malá Octavia
Ponukou vnútorného priestoru a najmä miesta pre batožinu však oboch doslova prevalcuje. Stačí keď sa pozriete do otvoreného batožinového priestoru a hneď vám bude jasné, kto bol jej vzorom. Pravidelný pôdorys, čalúnenie a predovšetkým základný objem 480 litrov (Peugeot 337 l, Renault 403 l) priam nabádajú k prezývke „malá Octavia Combi". Po sklopení zadných sedadiel je rozdiel v porovnaní s konkurentmi ešte výraznejší – 1460 l verzus 1258 l (Peugeot) a 1277 l (Renault).

Malý schod
V snahe o dosiahnutie rekordnej kapacity konštruktéri vynechali v dnešnej dobe veľmi populárne dvojité dno, takže rozdiel medzi nakladacou hranou a podlahou batožinového priestoru je podobne ako u Octavie Combi niekoľko cm. Rovnako po sklopení zadných sedadiel vznikne na prechode do kabíny malý schod. Nie je však natoľko významný aby vám mohol prekážať pri preprave objemnejších predmetov. Pod podlahou je miesto na plnohodnotné rezervné koleso až do veľkosti 15 palcov.

Doplnky
Po väčšej sestre Octavii zdedila Fabia tiež praktickú samonavíjaciu roletku, ktorá sa na jeden dotyk (napr. lakťom, ak máte plné ruky nákupu) automaticky zroluje do púzdra. Za príplatok si môžete doobjednať aj samonavíjaciu deliacu sieť, ktorá chráni kabínu pred „leteckými útokmi" batožiny pri prudkom brzdení. Jej púzdro je však na rozdiel od krycej roletky pevne uchytené o väčšie z dvoch asymetricky delených zadných operadiel, čo nemusí byť vždy praktické.

V detailoch
Nová Fabia Combi disponuje dobre prepracovanými systémami uchytenia predmetov aby sa voľne nepohybovali po kufri. K dispozícii sú tradičné vešiačiky na ruksaky alebo igelitové tašky, dva objemné boxy po bokoch a z príplatkovej výbavy odporúčam investovať do sieťového systému a mobilnej plastovej ohrádky na fľaše alebo iné predmety, ktoré potrebujete prepraviť vo zvislej polohe. V porovnaní s krátkou Fabiou kombík narástol do dĺžky o 247 mm na celkových 4239 mm, pričom najviac z tohto prírastku išlo pochopiteľne na konto batožinového priestoru. Väčší kufor však nie je jediná priestorová výhoda kombíka v porovnaní s krátkou Fabiou. Vďaka rovnej streche pretiahnutej až dozadu zväčšil sa tiež priestor nad hlavami zadných pasažierov (vďaka rovnej streche) a napriek tomu, že rázvor ostal rovnaký (2462 mm), niekoľko mm k dobru pribudlo zadným pasažierom aj v oblasti kolien.

Nič nové
Na ponuke motorov prevzatých od krátkej Fabie sa nič nemení. Naďalej teda ostáva najslabším miestom tohto modelového radu. Keď som sa predstaviteľov automobilky opýtal, či môžu prezradiť niečo viac o pripravovanom koncernovom zážihovom štvorvalci objemu 1.2 l, akékoľvek informácie poctivo zatĺkali. S novými agregátmi pre Fabiu vraj v dohľadnej dobe vôbec nepočítajú.
Paleta motorov začína výkonnejším z dvoch benzínových trojvalcov 1.2 HTP (51kW/69 k), ktorého nízko položený krútiaci moment a pekný záťah z nízkych otáčok najlepšie vynikne v meste. Tam sa vám odmení tiež pomerne slušnou spotrebou. Pri presunoch mimo mesta a na diaľnici sa ale začínajú prejavovať jeho slabiny. Pokiaľ chcete z neho dostať viac dynamiky, musíte častejšie podraďovať a trochu viac ho držať v otáčkach, čo sa samozrejme hneď prejaví na vyššej spotrebe a väčšom hluku v interiéri.

Stred ponuky
Za zlatý stred z pohľadu ceny, kultúry chodu, dynamiky a spotreby preto naďalej považujem benzínový štvorvalec 1.4 16V, ktorý je kultivovanejší a úspornejší ako 1.6 16V a zároveň vhodnejší na jazdu po diaľnici než 1.2 HTP. Nepatrí síce medzi najtichšie agregáty v tejto objemovej triede a rozhodne to nie je ani žiaden trhač asfaltu, ale vďaka krátkemu sprevodovaniu necítiť z neho výraznú stratu dynamiky v porovnaní s motorom 1.6 16V. Tento agregát robí z Fabie Combi príjemné rodinné presúvadlo bez väčších nárokov na palivo. O uvedení najslabšieho benzínového trojvalca 1.2 HTP (44 kW/60 k) nebolo zatiaľ rozhodnuté. Z naftového trojlístka bude pravdepodobne najžiadanejší štvorvalec 1.9 TDI (aj napriek vyššej cene), pretože trojvalce 1.4 TDI svojou zúfalou kultúrou chodu viac zákazníkov odstrašia ako prilákajú.

Podvozok
Prvý dojem z podvozka je veľmi dobrý. Väčšiu zadnú časť v zákrutách trochu cítiť, ale podobne ako krátka Fabia ani kombík nie je prehnane citlivý na prudké zmeny smeru, tuhá karoséria mu pomáha v dobrom vedení stopy a napriek vyššej stavbe karosérie sa posádka cíti isto aj v rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách. Dôležité však bude vyskúšať, ako sa zadná časť správa pri zaťažení pasažiermi a batožinou, čo sa nám podarí až v rámci domáceho redakčného testu. Komfort pruženia je porovnateľný s hatchbackom.
Odhlučnením interiéru, pokiaľ ide o hluk z odvaľovania pneumatík a obtekania karosérie sa Fabia Combi tlačí do popredia svojho segmentu. Riadenie je komunikatívne a presné, nakoniec nič iné som po skúsenostiach so Škodovkou ani neočakával. Ľahké a presné radenie 5-stupňovej manuálnej prevodovky by mohlo slúžiť ako vzor pre mnohých konkurentov. Cena základnej verzie 1.2 HTP vo výbave Classic začína na sume 334.900 Sk. Predaj novinky štartuje v januári budúceho roku.

Základný objem batožinového priestoru novej Fabie Combi má rekordných 480 l (Peugeot 207 SW 337 l, Renault Clio Grandtour 403 l). Po sklopení zadných sedadiel je rozdiel v porovnaní s konkurenciou ešte výraznejší – 1460 l vs. 1258 l(Peugeot) a 1277 l(Renault).
Vďaka rovnej streche natiahnutej až dozadu ponúka kombík viac miesta pre hlavy zadných pasažierov než krátka Fabia.
V mnohých detailoch pri riešení batožinového priestoru bola Fabii Combi vzorom väčšia sestra Octavia Combi. Napríklad aj praktickú samonavíjaciu kryciu roletku, ktorá sa na dotyk automaticky zroluje do púzdra zdelila od nej.
V objemných boxoch po bokoch batožinového priestoru môžete zafixovať aj väčšie kusy batožiny - napríklad ruksak s laptopom.
Nechýba v dnešnej dobe už „povinná“ 12V zásuvka.
Na uchytenie tašiek s potravinami alebo inej krehkej batožiny sa osvedčili praktické vyklápacie vešiačiky. Z príplatkovej výbavy odporúčam mobilnú plastovú ohrádku na fľaše alebo iné predmety, ktoré potrebujete prepraviť vo zvislej polohe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 531
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 813
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 413
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 857
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 588
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 584
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 823
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto

Väčšina chodcov považuje za najväčší problém rýchlosť e-kolobežiek.


Peter Hlušek 30. jún
Lysyčansk je už týždne terčom ruského bombardovania.

Okupant obsadil všetky veľké mestá v Luhansku.


49m
Peter Sagan dnes na Tour de France 2022 - 3. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 3. etapu na Tour de France 2022.


Sportnet 6 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  2. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Ľubomír Maretta: Trauer
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  8. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 887
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 226
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 969
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 076
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 912
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 203
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 153
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 878
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu