SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Dvadsaťštyri hodín v Renaulte

Šestnásteho novembra, hodinu a pol popoludní, rozbiehame nonstop test Renaultu Laguna, spotreby a únavy vodiča. V nasledujúcich dvadsiatich štyroch hodinách opakovane absolvujeme okruh vedúci z Brezna do Popradu cez Vernár a spod Tatier po diaľnici do Lip

Na Horehroní a v okolí Liptovského Mikuláša znižovala viditeľnosť hustá ranná hmlaNa Horehroní a v okolí Liptovského Mikuláša znižovala viditeľnosť hustá ranná hmla (Zdroj: Tomáš Kelement)

tovského Mikuláša. Odtiaľ cez Čertovicu späť do Brezna.

Ideálne podmienky
Vzhľadom na podmienky nemáme šancu zvládnuť viac ako desať okruhov. Každý meria 195 kilometrov. Lepšie podmienky na test Renaultu Laguna sme si ani nemohli želať. V polovici novembra poriadne nasnežilo, cesty boli zľadovatené, pod Tatrami fúkal silný vietor a okrem poľadovice nám robila spoločnosť mrznúca hmla. Podmienky, pred ktorými stálo päť dvojčlenných posádok vrátane jednej ženskej, urobili test náročným. Práve o to išlo. Moderné bezpečné a spoľahlivé auto nesmie zaváhať ani vtedy, ak bude jazdiť iba s prestávkou na natankovanie. Test sme navyše obohatili o podrobné dvadsaťštyrihodinové medicínske vyšetrenie vodiča, ktoré prinesieme v ďalšom pokračovaní reportáže.

Problémy sme nečakali
Cieľom prvého testu bolo podrobiť Lagunu 24-hodinovej nepretržitej prevádzke a súčasne odmerať reálnu spotrebu nového prepĺňaného naftového dvojlitra 2.0 dCi. Vzhľadom na dnešnú úroveň techniky sme problémy nečakali ani napriek vysokej vlhkosti a štrnásťstupňovému mrazu na Telgárte. Vladimír Hybáček, technický riaditeľ značky Seat, považoval podmienky testu za ideálne na dobré fungovanie auta. "Pokiaľ idete predpísaným tempom, motor je v pracovnej teplote a je to lepšie, ako keby sa vypínal. Zima mu neprekáža. Skôr mu ublížia studené štarty než trvalá záťaž." Automobilový pretekár Miro Konôpka, ktorý v minulosti absolvoval niekoľko svetoznámych nonstop pretekov vrátane Le Mans, nám prezradil, že v pretekoch sú ťažko skúšané brzdy a prevodovka. Motor by mal vydržať. Konôpka vie pri takých dlhých jazdách vycítiť, čo sa s autom deje, samozrejme, že prípadné prichádzajúce problémy vodič vycíti, lebo auto sa správa úplne inak".

Pohodlné auto
Počas dlhého pobytu za volantom sme ocenili výbornú ergonómiu francúzskeho auta a príjemné osvetlenie interiéru v noci. Nepáčilo sa nám rýchle zahmlievanie okien pri zapnutom vnútornom okruhu ventilácie. Sedadlá sú výborné a telo v nich netrpí ani pri päťhodinovej jazde. Druhú výhradu máme voči zapínaniu svetiel otočným prstencom na páčke vedľa volantu. Samotný prstenec sa pohybuje veľmi ľahko a pri vypínaní diaľkových svetiel prudším zatiahnutím za páčku smerom k sebe sme si v zákrute nechtiac na chvíľu vypli svetlá. Výrobca tvrdí, že hluk z odvaľovania pneumatík je nižší o 40 percent, čo sme samozrejme do detailu nepreverovali. Faktom je, že vodu, soľ a špinu striekajúcu na karosériu počuť výrazne menej. Vonkajšie znečistenie na rozdiel od niektorých konkurenčných automobilov nevidieť na prahoch. „Čisté“ nastupovanie do auta padne každému dobre.

Podvozok
Na pomery francúzskeho auta celkom príjemne prekvapil komfort podvozka na ľadových roletách horských prechodov, kde pruženie dobre stlmilo rázy od kmitajúceho kolesa. Pred časom by sme mali veľký strach prejsť s francúzskym autom hrboľatú cestu vyššou rýchlosťou. O prvoradom postavení bezpečnosti svedčí nevypínateľný stabilizačný systém ESP, ktorý sa po vypnutí aktivuje po prekročení rýchlosti 50 km/h. Na ujazdenom šmykľavom snehu horských prechodov zasahoval veľmi často. Radosť z jazdy na snehu tak musela ustúpiť bezpečnosti. V tomto ohľade nemožno opomenúť dobrý výhľad z auta.

Vozidlo Renault Laguna
Motor 2.0 dCi
Zdvihový objem (cm 3) 1995
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 340
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5
Nameraná spotreba (l/100 km) 6,4
Presnosť palubného počítača
priemerná spotreba +/- 0,1 l/100km
priemerná rýchlosť +/- 1,5 km/h

Spotreba
Na okruhu najmenej z nádrže potiahla opakovane dvakrát za sebou dámska posádka (5,9 l/100 km) počas nočnej jazdy pri priemernej rýchlosti 65,5 km/h. Celkovo sme našou spotrebou iba mierne presiahli výrobcom udávanú spotrebu (6,0 l/100 km). Renault Laguna pri dvadsaťštyri hodinovej jazde priemernou rýchlosťou 65,3 km/h dosiahol spotrebu 6,4 l/100 km.

O čase rozhoduje premávka
Napriek tomu, že v noci pribúdali namrznuté úseky a viditeľnosť na diaľnici medzi Važcom a Liptovským Mikulášom komplikovala hustá hmla, najväčším hltačom času bola dopravná špička. V piatok popoludní sme medzi Popradom a Važcom jazdili o sedem minút dlhšie ako v sobotu dopoludnia. Stratu sa nám nepodarilo dohnať ani na diaľnici. V piatok večer pri rovnakej priemernej rýchlosti na dvesto kilometroch spotrebuje auto o liter paliva viac ako v sobotu nadránom pri takom istom čase jazdy. Hustota premávky výraznejšie neovplyvnila jazdu cez horský prechod Čertovica. Test napokon ukázal, že najdôležitejším činiteľom v dosahovaní nízkej priemernej spotreby je vodič a štýl jazdy.

Výsledky 24-hodinového testu

Dĺžka okruhu od 193,1 - do 204 km
Horské prechody Vernár, Čertovica
Spotrebované palivo (nafta) 100,2 l
Celkovo ubehnuté 1.568 km
Priemerná spotreba 6,4 l/100 km
Najnižšia spotreba 5,9 l/100 km
Najvyššia spotreba 7,7 l/100 km
Najvyššia priemerná rýchlosť 75,4 km/h
Celková priemerná rýchlosť 65,3 km/h
Najrýchlejší okruh 2 h 34 min
Najpomalší okruh 3 h 11 min
Čistý čas jazdy 23 h 7 min
Čas zastávok 53 min
Priemerný čas zastávky (dotankovanie, výmena posádky) 7 min. 30 sek.

 

 

Brezno 4 hod. 43 min. V noci sa teploty pohybovali od -6ºC v Brezne po -14ºC vo Vernári.
Po aktivovaní vnútorného obehu vzduchu sa nám takto zahmlievalo čelné sklo. Nepomohla ani klimatizácia a zvýšenie intenzity ofukovania čelného skla.
Blatníky boli plné namrznutého snehu a štrku.
Prahy ostali aj napriek vonkajšiemu znečisteniu čisté.
Informácie o priebehu cesty sme zapisovali do palubného denníka.
Na Besníku pri prameni Hrona napadlo pred začiatkom testu veľa snehu.
V Poprade nás zdržala pravidelná piatková dopravná zápcha.
Cieľ, Brezno 13:42. Vytrvalostná jazda bola pre novú Lagunu bezproblémová pri priemernej spotrebe 6,4 l /100 km.


          Priebeh testu

čas
štartu
priem.
rýchlosť
spotreba
paliva
palivo/čas
BR-PP
palivo/čas
PP-LM
palivo/čas
LM –BR

 

1. kolo

 

13:40 h

 

62,3 km/h

 

6,2 l/100km

 

5,6 l/ 93 min

 

3,3 l/40min.

 

3,3 /55 min.

 

2. kolo

 

16:57 h

 

70,2 km/h

 

7,5 l/100km

 

7,1 l/83 min

 

2,7 l/ 37 min.

 

4,7/ 53 min.

 

3. kolo

 

19:54h

 

69,2 km/h

 

6,2 l/100km

 

5,1 l/ 79 min.

 

3,7 l/40 min.

 

3,1 l/44 min.

 

4. kolo

 

22:42h

 

65,5 km/h

 

5,9 l/100km

 

4,9 l/ 82 min.

 

3,2 l/38min.

 

3,5 l/55min.

 

5. kolo

 

1:51 h

 

70,4 km/h

 

6,0 l/100 km

 

4,6 l/ 76 min.

 

3,4 l/ 36 min.

 

3,6 /50 min.

 

6. kolo

 

4:43h

 

62,2 km/h

 

5,9 l/100 km

 

5,1 l/92 min.

 

3,4 l/ 39 min.

 

3,2 l /60min.

 

7. kolo

 

8:04 h

 

73,2 km/h

 

7,7 l/100 km

 

7,2 l/ 93 min.

 

3,5 l /33 min.

 

4,3 l/55 min.

 

8. kolo

 

11:06

 

75,4 km/h

 

6,5 l/100 km

 

6,1 l/73 min.

 

3,1 l/31min.

 

3,0 l/50 min.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 363
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 850
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 587
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 578
  5. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 159
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 068
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 461
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 279
  9. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 8 814
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 8 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Z hry o post generálneho prokurátora nevypadol len Lipšic. Kandidátka sa už črtá

Uchádzači sa môžu do výberu prihlásiť do 9. októbra.

Odborníci porazili Matoviča. Na svadbách bude len 30 ľudí

Nebudem už bojovať za slobodu nezodpovedných ľudí, tvrdí premiér.

Premiér Igor Matovič.
Komentár Petra Schutza

Krok do tej istej rieky

Matovič sa musí naučiť diskutovať aj s opozíciou.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana