tovského Mikuláša. Odtiaľ cez Čertovicu späť do Brezna.
Ideálne podmienky
Vzhľadom na podmienky nemáme šancu zvládnuť viac ako desať okruhov. Každý meria 195 kilometrov. Lepšie podmienky na test Renaultu Laguna sme si ani nemohli želať. V polovici novembra poriadne nasnežilo, cesty boli zľadovatené, pod Tatrami fúkal silný vietor a okrem poľadovice nám robila spoločnosť mrznúca hmla. Podmienky, pred ktorými stálo päť dvojčlenných posádok vrátane jednej ženskej, urobili test náročným. Práve o to išlo. Moderné bezpečné a spoľahlivé auto nesmie zaváhať ani vtedy, ak bude jazdiť iba s prestávkou na natankovanie. Test sme navyše obohatili o podrobné dvadsaťštyrihodinové medicínske vyšetrenie vodiča, ktoré prinesieme v ďalšom pokračovaní reportáže.
Problémy sme nečakali
Cieľom prvého testu bolo podrobiť Lagunu 24-hodinovej nepretržitej prevádzke a súčasne odmerať reálnu spotrebu nového prepĺňaného naftového dvojlitra 2.0 dCi. Vzhľadom na dnešnú úroveň techniky sme problémy nečakali ani napriek vysokej vlhkosti a štrnásťstupňovému mrazu na Telgárte. Vladimír Hybáček, technický riaditeľ značky Seat, považoval podmienky testu za ideálne na dobré fungovanie auta. "Pokiaľ idete predpísaným tempom, motor je v pracovnej teplote a je to lepšie, ako keby sa vypínal. Zima mu neprekáža. Skôr mu ublížia studené štarty než trvalá záťaž." Automobilový pretekár Miro Konôpka, ktorý v minulosti absolvoval niekoľko svetoznámych nonstop pretekov vrátane Le Mans, nám prezradil, že v pretekoch sú ťažko skúšané brzdy a prevodovka. Motor by mal vydržať. Konôpka vie pri takých dlhých jazdách vycítiť, čo sa s autom deje, samozrejme, že prípadné prichádzajúce problémy vodič vycíti, lebo auto sa správa úplne inak".
Pohodlné auto
Počas dlhého pobytu za volantom sme ocenili výbornú ergonómiu francúzskeho auta a príjemné osvetlenie interiéru v noci. Nepáčilo sa nám rýchle zahmlievanie okien pri zapnutom vnútornom okruhu ventilácie. Sedadlá sú výborné a telo v nich netrpí ani pri päťhodinovej jazde. Druhú výhradu máme voči zapínaniu svetiel otočným prstencom na páčke vedľa volantu. Samotný prstenec sa pohybuje veľmi ľahko a pri vypínaní diaľkových svetiel prudším zatiahnutím za páčku smerom k sebe sme si v zákrute nechtiac na chvíľu vypli svetlá. Výrobca tvrdí, že hluk z odvaľovania pneumatík je nižší o 40 percent, čo sme samozrejme do detailu nepreverovali. Faktom je, že vodu, soľ a špinu striekajúcu na karosériu počuť výrazne menej. Vonkajšie znečistenie na rozdiel od niektorých konkurenčných automobilov nevidieť na prahoch. „Čisté“ nastupovanie do auta padne každému dobre.
Podvozok
Na pomery francúzskeho auta celkom príjemne prekvapil komfort podvozka na ľadových roletách horských prechodov, kde pruženie dobre stlmilo rázy od kmitajúceho kolesa. Pred časom by sme mali veľký strach prejsť s francúzskym autom hrboľatú cestu vyššou rýchlosťou. O prvoradom postavení bezpečnosti svedčí nevypínateľný stabilizačný systém ESP, ktorý sa po vypnutí aktivuje po prekročení rýchlosti 50 km/h. Na ujazdenom šmykľavom snehu horských prechodov zasahoval veľmi často. Radosť z jazdy na snehu tak musela ustúpiť bezpečnosti. V tomto ohľade nemožno opomenúť dobrý výhľad z auta.
Vozidlo Renault Laguna
Motor 2.0 dCi
Zdvihový objem (cm 3) 1995
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 340
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5
Nameraná spotreba (l/100 km) 6,4
Presnosť palubného počítača
priemerná spotreba +/- 0,1 l/100km
priemerná rýchlosť +/- 1,5 km/h
Spotreba
Na okruhu najmenej z nádrže potiahla opakovane dvakrát za sebou dámska posádka (5,9 l/100 km) počas nočnej jazdy pri priemernej rýchlosti 65,5 km/h. Celkovo sme našou spotrebou iba mierne presiahli výrobcom udávanú spotrebu (6,0 l/100 km). Renault Laguna pri dvadsaťštyri hodinovej jazde priemernou rýchlosťou 65,3 km/h dosiahol spotrebu 6,4 l/100 km.
O čase rozhoduje premávka
Napriek tomu, že v noci pribúdali namrznuté úseky a viditeľnosť na diaľnici medzi Važcom a Liptovským Mikulášom komplikovala hustá hmla, najväčším hltačom času bola dopravná špička. V piatok popoludní sme medzi Popradom a Važcom jazdili o sedem minút dlhšie ako v sobotu dopoludnia. Stratu sa nám nepodarilo dohnať ani na diaľnici. V piatok večer pri rovnakej priemernej rýchlosti na dvesto kilometroch spotrebuje auto o liter paliva viac ako v sobotu nadránom pri takom istom čase jazdy. Hustota premávky výraznejšie neovplyvnila jazdu cez horský prechod Čertovica. Test napokon ukázal, že najdôležitejším činiteľom v dosahovaní nízkej priemernej spotreby je vodič a štýl jazdy.
Výsledky 24-hodinového testu
Dĺžka okruhu od 193,1 - do 204 km
Horské prechody Vernár, Čertovica
Spotrebované palivo (nafta) 100,2 l
Celkovo ubehnuté 1.568 km
Priemerná spotreba 6,4 l/100 km
Najnižšia spotreba 5,9 l/100 km
Najvyššia spotreba 7,7 l/100 km
Najvyššia priemerná rýchlosť 75,4 km/h
Celková priemerná rýchlosť 65,3 km/h
Najrýchlejší okruh 2 h 34 min
Najpomalší okruh 3 h 11 min
Čistý čas jazdy 23 h 7 min
Čas zastávok 53 min
Priemerný čas zastávky (dotankovanie, výmena posádky) 7 min. 30 sek.
Brezno 4 hod. 43 min. V noci sa teploty pohybovali od -6ºC v Brezne po -14ºC vo Vernári.
Po aktivovaní vnútorného obehu vzduchu sa nám takto zahmlievalo čelné sklo. Nepomohla ani klimatizácia a zvýšenie intenzity ofukovania čelného skla.
Blatníky boli plné namrznutého snehu a štrku.
Prahy ostali aj napriek vonkajšiemu znečisteniu čisté.
Informácie o priebehu cesty sme zapisovali do palubného denníka.
Na Besníku pri prameni Hrona napadlo pred začiatkom testu veľa snehu.
V Poprade nás zdržala pravidelná piatková dopravná zápcha.
Cieľ, Brezno 13:42. Vytrvalostná jazda bola pre novú Lagunu bezproblémová pri priemernej spotrebe 6,4 l /100 km.
Priebeh testu
čas
štartu priem.
rýchlosť spotreba
paliva palivo/čas
BR-PP palivo/čas
PP-LM palivo/čas
LM –BR
1. kolo
13:40 h
62,3 km/h
6,2 l/100km
5,6 l/ 93 min
3,3 l/40min.
3,3 /55 min.
2. kolo
16:57 h
70,2 km/h
7,5 l/100km
7,1 l/83 min
2,7 l/ 37 min.
4,7/ 53 min.
3. kolo
19:54h
69,2 km/h
6,2 l/100km
5,1 l/ 79 min.
3,7 l/40 min.
3,1 l/44 min.
4. kolo
22:42h
65,5 km/h
5,9 l/100km
4,9 l/ 82 min.
3,2 l/38min.
3,5 l/55min.
5. kolo
1:51 h
70,4 km/h
6,0 l/100 km
4,6 l/ 76 min.
3,4 l/ 36 min.
3,6 /50 min.
6. kolo
4:43h
62,2 km/h
5,9 l/100 km
5,1 l/92 min.
3,4 l/ 39 min.
3,2 l /60min.
7. kolo
8:04 h
73,2 km/h
7,7 l/100 km
7,2 l/ 93 min.
3,5 l /33 min.
4,3 l/55 min.
8. kolo
11:06
75,4 km/h
6,5 l/100 km
6,1 l/73 min.
3,1 l/31min.
3,0 l/50 min.