SME

Dvadsaťštyri hodín v Renaulte

Šestnásteho novembra, hodinu a pol popoludní, rozbiehame nonstop test Renaultu Laguna, spotreby a únavy vodiča. V nasledujúcich dvadsiatich štyroch hodinách opakovane absolvujeme okruh vedúci z Brezna do Popradu cez Vernár a spod Tatier po diaľnici do Lip

Na Horehroní a v okolí Liptovského Mikuláša znižovala viditeľnosť hustá ranná hmlaNa Horehroní a v okolí Liptovského Mikuláša znižovala viditeľnosť hustá ranná hmla (Zdroj: Tomáš Kelement)

tovského Mikuláša. Odtiaľ cez Čertovicu späť do Brezna.

Ideálne podmienky

Vzhľadom na podmienky nemáme šancu zvládnuť viac ako desať okruhov. Každý meria 195 kilometrov. Lepšie podmienky na test Renaultu Laguna sme si ani nemohli želať. V polovici novembra poriadne nasnežilo, cesty boli zľadovatené, pod Tatrami fúkal silný vietor a okrem poľadovice nám robila spoločnosť mrznúca hmla. Podmienky, pred ktorými stálo päť dvojčlenných posádok vrátane jednej ženskej, urobili test náročným. Práve o to išlo. Moderné bezpečné a spoľahlivé auto nesmie zaváhať ani vtedy, ak bude jazdiť iba s prestávkou na natankovanie. Test sme navyše obohatili o podrobné dvadsaťštyrihodinové medicínske vyšetrenie vodiča, ktoré prinesieme v ďalšom pokračovaní reportáže.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Problémy sme nečakali

Cieľom prvého testu bolo podrobiť Lagunu 24-hodinovej nepretržitej prevádzke a súčasne odmerať reálnu spotrebu nového prepĺňaného naftového dvojlitra 2.0 dCi. Vzhľadom na dnešnú úroveň techniky sme problémy nečakali ani napriek vysokej vlhkosti a štrnásťstupňovému mrazu na Telgárte. Vladimír Hybáček, technický riaditeľ značky Seat, považoval podmienky testu za ideálne na dobré fungovanie auta. "Pokiaľ idete predpísaným tempom, motor je v pracovnej teplote a je to lepšie, ako keby sa vypínal. Zima mu neprekáža. Skôr mu ublížia studené štarty než trvalá záťaž." Automobilový pretekár Miro Konôpka, ktorý v minulosti absolvoval niekoľko svetoznámych nonstop pretekov vrátane Le Mans, nám prezradil, že v pretekoch sú ťažko skúšané brzdy a prevodovka. Motor by mal vydržať. Konôpka vie pri takých dlhých jazdách vycítiť, čo sa s autom deje, samozrejme, že prípadné prichádzajúce problémy vodič vycíti, lebo auto sa správa úplne inak".

SkryťVypnúť reklamu

Pohodlné auto

Počas dlhého pobytu za volantom sme ocenili výbornú ergonómiu francúzskeho auta a príjemné osvetlenie interiéru v noci. Nepáčilo sa nám rýchle zahmlievanie okien pri zapnutom vnútornom okruhu ventilácie. Sedadlá sú výborné a telo v nich netrpí ani pri päťhodinovej jazde. Druhú výhradu máme voči zapínaniu svetiel otočným prstencom na páčke vedľa volantu. Samotný prstenec sa pohybuje veľmi ľahko a pri vypínaní diaľkových svetiel prudším zatiahnutím za páčku smerom k sebe sme si v zákrute nechtiac na chvíľu vypli svetlá. Výrobca tvrdí, že hluk z odvaľovania pneumatík je nižší o 40 percent, čo sme samozrejme do detailu nepreverovali. Faktom je, že vodu, soľ a špinu striekajúcu na karosériu počuť výrazne menej. Vonkajšie znečistenie na rozdiel od niektorých konkurenčných automobilov nevidieť na prahoch. „Čisté“ nastupovanie do auta padne každému dobre.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok

Na pomery francúzskeho auta celkom príjemne prekvapil komfort podvozka na ľadových roletách horských prechodov, kde pruženie dobre stlmilo rázy od kmitajúceho kolesa. Pred časom by sme mali veľký strach prejsť s francúzskym autom hrboľatú cestu vyššou rýchlosťou. O prvoradom postavení bezpečnosti svedčí nevypínateľný stabilizačný systém ESP, ktorý sa po vypnutí aktivuje po prekročení rýchlosti 50 km/h. Na ujazdenom šmykľavom snehu horských prechodov zasahoval veľmi často. Radosť z jazdy na snehu tak musela ustúpiť bezpečnosti. V tomto ohľade nemožno opomenúť dobrý výhľad z auta.

Vozidlo Renault Laguna

Motor 2.0 dCi

Zdvihový objem (cm 3) 1995

Výkon (kW/k) 110/150

Krútiaci moment (Nm) 340

Maximálna rýchlosť (km/h) 210

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5

Nameraná spotreba (l/100 km) 6,4

Presnosť palubného počítača

priemerná spotreba +/- 0,1 l/100km

priemerná rýchlosť +/- 1,5 km/h

Spotreba

Na okruhu najmenej z nádrže potiahla opakovane dvakrát za sebou dámska posádka (5,9 l/100 km) počas nočnej jazdy pri priemernej rýchlosti 65,5 km/h. Celkovo sme našou spotrebou iba mierne presiahli výrobcom udávanú spotrebu (6,0 l/100 km). Renault Laguna pri dvadsaťštyri hodinovej jazde priemernou rýchlosťou 65,3 km/h dosiahol spotrebu 6,4 l/100 km.

O čase rozhoduje premávka

Napriek tomu, že v noci pribúdali namrznuté úseky a viditeľnosť na diaľnici medzi Važcom a Liptovským Mikulášom komplikovala hustá hmla, najväčším hltačom času bola dopravná špička. V piatok popoludní sme medzi Popradom a Važcom jazdili o sedem minút dlhšie ako v sobotu dopoludnia. Stratu sa nám nepodarilo dohnať ani na diaľnici. V piatok večer pri rovnakej priemernej rýchlosti na dvesto kilometroch spotrebuje auto o liter paliva viac ako v sobotu nadránom pri takom istom čase jazdy. Hustota premávky výraznejšie neovplyvnila jazdu cez horský prechod Čertovica. Test napokon ukázal, že najdôležitejším činiteľom v dosahovaní nízkej priemernej spotreby je vodič a štýl jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výsledky 24-hodinového testu

Dĺžka okruhu od 193,1 - do 204 km

Horské prechody Vernár, Čertovica

Spotrebované palivo (nafta) 100,2 l

Celkovo ubehnuté 1.568 km

Priemerná spotreba 6,4 l/100 km

Najnižšia spotreba 5,9 l/100 km

Najvyššia spotreba 7,7 l/100 km

Najvyššia priemerná rýchlosť 75,4 km/h

Celková priemerná rýchlosť 65,3 km/h

Najrýchlejší okruh 2 h 34 min

Najpomalší okruh 3 h 11 min

Čistý čas jazdy 23 h 7 min

Čas zastávok 53 min

Priemerný čas zastávky (dotankovanie, výmena posádky) 7 min. 30 sek.

 

 

Brezno 4 hod. 43 min. V noci sa teploty pohybovali od -6ºC v Brezne po -14ºC vo Vernári.

Po aktivovaní vnútorného obehu vzduchu sa nám takto zahmlievalo čelné sklo. Nepomohla ani klimatizácia a zvýšenie intenzity ofukovania čelného skla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blatníky boli plné namrznutého snehu a štrku.

Prahy ostali aj napriek vonkajšiemu znečisteniu čisté.

Informácie o priebehu cesty sme zapisovali do palubného denníka.

Na Besníku pri prameni Hrona napadlo pred začiatkom testu veľa snehu.

V Poprade nás zdržala pravidelná piatková dopravná zápcha.

Cieľ, Brezno 13:42. Vytrvalostná jazda bola pre novú Lagunu bezproblémová pri priemernej spotrebe 6,4 l /100 km.

          Priebeh testu

čas

štartu priem.

rýchlosť spotreba

paliva palivo/čas

BR-PP palivo/čas

PP-LM palivo/čas

LM –BR

 

1. kolo

 

13:40 h

 

62,3 km/h

 

6,2 l/100km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

5,6 l/ 93 min

 

3,3 l/40min.

 

3,3 /55 min.

 

2. kolo

 

16:57 h

 

70,2 km/h

 

7,5 l/100km

 

7,1 l/83 min

 

2,7 l/ 37 min.

 

4,7/ 53 min.

 

3. kolo

 

19:54h

 

69,2 km/h

 

6,2 l/100km

 

5,1 l/ 79 min.

 

3,7 l/40 min.

 

3,1 l/44 min.

 

4. kolo

 

22:42h

 

65,5 km/h

 

5,9 l/100km

 

4,9 l/ 82 min.

 

3,2 l/38min.

 

3,5 l/55min.

 

5. kolo

 

1:51 h

 

70,4 km/h

 

6,0 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

4,6 l/ 76 min.

 

3,4 l/ 36 min.

 

3,6 /50 min.

 

6. kolo

 

4:43h

 

62,2 km/h

 

5,9 l/100 km

 

5,1 l/92 min.

 

3,4 l/ 39 min.

 

3,2 l /60min.

 

7. kolo

 

8:04 h

 

73,2 km/h

 

7,7 l/100 km

 

7,2 l/ 93 min.

 

3,5 l /33 min.

 

4,3 l/55 min.

 

8. kolo

 

11:06

 

75,4 km/h

 

6,5 l/100 km

 

6,1 l/73 min.

 

3,1 l/31min.

 

3,0 l/50 min.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 305
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 412
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 226
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 255
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 888
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 405
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 092
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu