DOBRÁ RADA

Nepreceňujte terénne autá na zasnežených cestách

Mať terénne auto ešte neznamená, že na snehu môžeme jazdiť rýchlejšie ako s bežným osobným autom. Veľa vodičov už doplatilo na precenenie schopností permanentného pohonu všetkých kolies.

Offroad má obyčajne na snehu dlhšiu brzdnú dráhu a počas prudkého brzdenia je náchylný na pretáčavý šmyk.(Zdroj: autor)

Mať terénne auto ešte neznamená, že na snehu môžeme jazdiť rýchlejšie ako s bežným osobným autom. Veľa vodičov už doplatilo na precenenie schopností permanentného pohonu všetkých kolies. Terénne auto síce ponúka lepšiu priechodnosť v hlbokom snehu, bezpečné zdolávanie kopcov, ale pri rýchlej jazde na snehu môže prekvapiť šmykom.

Podľa automobilového pretekára Igora Drotára nás pohon všetkých kolies neoprávňuje na rýchlejšiu jazdu po snehu: „auto so všetkými poháňanými kolesami sa na snehu rozbieha skoro raz tak lepšie, ako auto s poháňanou jednou nápravou ale brzdí rovnako, ak nie horšie“. Drotár, ktorý v tridsaťročnej súťažnej kariére jazdil s každým typom pohonu, si myslí, že vodiči povzbudení zrýchlením štyroch poháňaných kolies na snehu sa preceňujú a očakávajú aj to, že ich auto bude lepšie brzdiť. Opak je pravdou.

Predseda banskobystrického offroad klubu Tomáš Hollý jazdí iba na terénnych autách a napriek tomu priznáva ich slabinu na zasneženej ceste: „Offroad je citlivý na jemné narábanie s plynom a brzdou. Je naivné domnievať sa, že s permanentným pohonom všetkých kolies môžeme jazdiť rýchlejšie. Aj tento typ auta funguje iba v rámci zákonov fyziky“. Podľa Hollého je dobré využívať silu offroadu pri prerážaní snehovej bariéry a stúpaní do kopca, ale netreba zabúdať na negatívne účinky hmotnosti a zotrvačnej sily. „Keď sa dostane dvojtonové auto do šmyku, spravidla je už neskoro zasahovať.“
Terénne auto musí vchádzať do zákruty pomalšie ako bežné osobné auto, ale vychádzať z nej môže rýchlejšie. Zabrzdiť treba už pred zákrutou a pomaly narábať aj s plynovým pedálom. Šmyk môže vzniknúť aj prudkým ubraním plynu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 765
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 020
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 625
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 959
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 385
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 307
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 632
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 208
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 805