V sobotu štartuje Rely Dakar (mapa)

Už v takmer tradičnom termíne sa v sobotu 5. januára začne v portugalskom Lisabone jubilejný 30. ročník Rely Dakar. Po prvý raz v histórii bude mať Slovensko trojnásobné zastúpenie medzi motocyklistami.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič SITA)

 Už v takmer tradičnom termíne sa v sobotu 5. januára začne v portugalskom Lisabone jubilejný 30. ročník Rely Dakar. Po prvý raz v histórii bude mať Slovensko na extrémnom púštnom dobrodružstve až trojnásobné zastúpenie medzi motocyklistami - svoj piaty štart na Dakare absolvuje Jaroslav Katriňák, druhý raz v kariére mu bude sekundovať Ivan Jakeš a súťažnú premiéru zažije Ivan Figura.

Najúspešnejším z tejto trojice je Jaroslav Katriňák, ktorý bude v rámci svojho piateho vystúpenia na Rely Dakar obhajovať svoj historický úspech - celkovú deviatu pozíciu z predchádzajúceho ročníka. Na základe toho bude mať tentoraz štartovné číslo 009. "Na Dakar som sa pripravoval počas celého roka. Keďže zmluvu s tímom som si vyjazdil už pred rokom, nemal som stresy z naháňania prostriedkov a mohol som sa sústrediť na tréningy.

Dosť mi to pridalo na psychickej pohode, jazdil som v pokoji. Veľmi mi pomohla aj účasť na Šesťdňovej v Čile, pretože terén je tam podobný ako na trati v Maroku. Pred odchodom nechcem hovoriť o špeciálnych cieľoch. Budem rád, keď sa mi podarí v poriadku preťať cieľovú pásku v Dakare. Dúfam, že ma nesklame technika, vlastnú chybu by som si až tak nevyčítal," povedal Katriňák, ktorý rovnako ako Ivan Jakeš osedlá motocykel značky KTM 690 RR, ten Jakešov však ponesie štartovné číslo 166. Katriňák a Jakeš jazdia za Environ servis Moto Team, slovenskú súčasť medzinárodného MOL Dakar tímu, ktorého oficiálnym jazdcom je práve Jaroslav Katriňák. Dakar tím Skupiny MOL ide na súťaž v doteraz najsilnejšom zložení - s deväťčlenným družstvom zo štyroch krajín regiónu strednej a východnej Európy. Jaroslav Katriňák a Ivan Jakeš sú po náročnej príprave a úspešných súťažiach doma i v zahraničí v skvelej forme, čoho dôkazom je i zisk tretieho miesta Slovakia tímu na tohtoročnej šesťdňovej v Chile, kde štartovali v tíme spolu s Radekom Matoškom. “Nálada v tíme je celkom pozitívna, všetko je zatiaľ pripravené tak, ako má byť.


Chlapci majú pocity z nových motoriek výborné, je to celkom iný stroj ako predtým. Veď na rovnakých jazdí aj absolútna svetová špička. Nejakú špeciálnu taktiku nemáme, všetko ukáže čas. Podľa vývoja sa nájde nejaká stratégia, ktorej podriadime zvyšok rely. Po prvýkrát bude mať Slovensko aj vlastné sprievodné vozidlo, takže verím, že aj táto skutočnosť nám pomôže k dosiahnutiu dobrých výsledkov,“ prezradil manažér tímu Slovnaft Andrej Žipaj. Trojicu slovenských jazdcov uzatvára Ivan Figura, dlhoročný jazdec endura, ktorý absolvoval minuloročný Dakar ako člen sprievodu a v ročníku 2008 sa postaví na štart už i "naostro", so štartovým číslom 50.

V priebehu šestnástich dní absolvujú pretekári pätnásť etáp. Po úvode v Portugalsku ukončia druhú etapu v španielskej Malage a presunú sa do Afriky. Na “čiernom kontinente“ vedie trať rely cez tri štáty - Maroko, Mauretániu a končí v Senegale. Organizátori sťažili preteky na úsekoch v Afrike tým, že po hornatých etapách v Maroku čaká pretekárov ťažkých sedem dní v púšti medzi pieskovými dunami. Pre toho, kto úspešne zdolá tieto náročné podmienky, budú dva dni v Senegale už len vychádzkovou jazdou. Samotná súťaž je oproti minulým rokom výrazne komplikovanejšia obmedzenou možnosťou používať navigačné systémy, čo znamená, že jednotliví pretekári sa budú musieť spoliehať výlučne na itinerár. GPS navigácia je len akousi skúškou správnosti, keďže sa smie používať iba v trojkilometrových okruhoch od kontrolných bodov.

Na štart tohtoročnej rely sa prihlásilo spolu 245 motocyklistov, 20 štvorkoliek, 205 áut a rovná stovka kamiónov, čo je v súčte o 60 vozidiel viac v minulom roku. Pestrejšie bude aj národnostné zloženie. V štartovom poli budú napríklad aj dvaja Číňania, Ind, Guatemalčan, Keňan a Kazach. Aj ich čaká výzva zdolať 9273 km a prísť 20. januára do cieľa v senegalskej metropole Dakar. Prvýkrát v histórii je vekový priemer polovice jazdcov nižší ako 40 rokov a až 40 percent motocyklistov zažije na Rely Dakar svoj krst, medzi automobilovými pilotmi bude 18 nováčikov.

Prvenstvá z minulého roka obhajujú v kategórii automobilov Francúz Stephane Peterhansel na Mitsubishi, medzi kamionistami Holanďan Hans Stacey na MAN-e a v kategórii motocyklistov Francúz Cyril Despres na KTM. V súťaži automobilov budú k favoritom okrem obhajcu titulu určite patriť aj Carlos Sainz (Šp.), Luc Alphand (Fr.) či Hiroši Masuoka (Jap.). Po roku sa bude chcieť na “kamionistický“ trón určite vrátiť Rus Vladimir Čagin so svojou posádkou na Kamaze a celkom dobré vyhliadky na kvalitné umiestnenie má aj vozidlo Aleša Lopraisa, synovca šesťnásobného víťaza tohto populárneho podujatia Karla Lopraisa. Súťaž motocyklistov výraznejší okruh favoritov nemá, okrem obhajcu Despresa možno za kandidáta na triumf označiť Marca Comu zo Španielska.

Na najťažšom rely podujatí na svete od premiéry v roku 1978 zahynulo dovedna už 53 pretekárov, divákov či členov sprievodných automobilov. Počas minulého ročníka vyhasli na Dakare dva životy: v 4. etape zomrel pri nehode juhoafrický motocyklový jazdec Elmer Symons, 14. etapa bola osudná pre ďalšieho motocyklistu Francúza Erica Aubijouxa.



 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 982
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 949
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 639
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 966
  5. Kam do tepla v januári? 2 498
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 381
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 357
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 232
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 101

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.