V sobotu štartuje Rely Dakar (mapa)

Už v takmer tradičnom termíne sa v sobotu 5. januára začne v portugalskom Lisabone jubilejný 30. ročník Rely Dakar. Po prvý raz v histórii bude mať Slovensko trojnásobné zastúpenie medzi motocyklistami.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič SITA)

 Už v takmer tradičnom termíne sa v sobotu 5. januára začne v portugalskom Lisabone jubilejný 30. ročník Rely Dakar. Po prvý raz v histórii bude mať Slovensko na extrémnom púštnom dobrodružstve až trojnásobné zastúpenie medzi motocyklistami - svoj piaty štart na Dakare absolvuje Jaroslav Katriňák, druhý raz v kariére mu bude sekundovať Ivan Jakeš a súťažnú premiéru zažije Ivan Figura.

Najúspešnejším z tejto trojice je Jaroslav Katriňák, ktorý bude v rámci svojho piateho vystúpenia na Rely Dakar obhajovať svoj historický úspech - celkovú deviatu pozíciu z predchádzajúceho ročníka. Na základe toho bude mať tentoraz štartovné číslo 009. "Na Dakar som sa pripravoval počas celého roka. Keďže zmluvu s tímom som si vyjazdil už pred rokom, nemal som stresy z naháňania prostriedkov a mohol som sa sústrediť na tréningy.

Dosť mi to pridalo na psychickej pohode, jazdil som v pokoji. Veľmi mi pomohla aj účasť na Šesťdňovej v Čile, pretože terén je tam podobný ako na trati v Maroku. Pred odchodom nechcem hovoriť o špeciálnych cieľoch. Budem rád, keď sa mi podarí v poriadku preťať cieľovú pásku v Dakare. Dúfam, že ma nesklame technika, vlastnú chybu by som si až tak nevyčítal," povedal Katriňák, ktorý rovnako ako Ivan Jakeš osedlá motocykel značky KTM 690 RR, ten Jakešov však ponesie štartovné číslo 166. Katriňák a Jakeš jazdia za Environ servis Moto Team, slovenskú súčasť medzinárodného MOL Dakar tímu, ktorého oficiálnym jazdcom je práve Jaroslav Katriňák. Dakar tím Skupiny MOL ide na súťaž v doteraz najsilnejšom zložení - s deväťčlenným družstvom zo štyroch krajín regiónu strednej a východnej Európy. Jaroslav Katriňák a Ivan Jakeš sú po náročnej príprave a úspešných súťažiach doma i v zahraničí v skvelej forme, čoho dôkazom je i zisk tretieho miesta Slovakia tímu na tohtoročnej šesťdňovej v Chile, kde štartovali v tíme spolu s Radekom Matoškom. “Nálada v tíme je celkom pozitívna, všetko je zatiaľ pripravené tak, ako má byť.


Chlapci majú pocity z nových motoriek výborné, je to celkom iný stroj ako predtým. Veď na rovnakých jazdí aj absolútna svetová špička. Nejakú špeciálnu taktiku nemáme, všetko ukáže čas. Podľa vývoja sa nájde nejaká stratégia, ktorej podriadime zvyšok rely. Po prvýkrát bude mať Slovensko aj vlastné sprievodné vozidlo, takže verím, že aj táto skutočnosť nám pomôže k dosiahnutiu dobrých výsledkov,“ prezradil manažér tímu Slovnaft Andrej Žipaj. Trojicu slovenských jazdcov uzatvára Ivan Figura, dlhoročný jazdec endura, ktorý absolvoval minuloročný Dakar ako člen sprievodu a v ročníku 2008 sa postaví na štart už i "naostro", so štartovým číslom 50.

V priebehu šestnástich dní absolvujú pretekári pätnásť etáp. Po úvode v Portugalsku ukončia druhú etapu v španielskej Malage a presunú sa do Afriky. Na “čiernom kontinente“ vedie trať rely cez tri štáty - Maroko, Mauretániu a končí v Senegale. Organizátori sťažili preteky na úsekoch v Afrike tým, že po hornatých etapách v Maroku čaká pretekárov ťažkých sedem dní v púšti medzi pieskovými dunami. Pre toho, kto úspešne zdolá tieto náročné podmienky, budú dva dni v Senegale už len vychádzkovou jazdou. Samotná súťaž je oproti minulým rokom výrazne komplikovanejšia obmedzenou možnosťou používať navigačné systémy, čo znamená, že jednotliví pretekári sa budú musieť spoliehať výlučne na itinerár. GPS navigácia je len akousi skúškou správnosti, keďže sa smie používať iba v trojkilometrových okruhoch od kontrolných bodov.

Na štart tohtoročnej rely sa prihlásilo spolu 245 motocyklistov, 20 štvorkoliek, 205 áut a rovná stovka kamiónov, čo je v súčte o 60 vozidiel viac v minulom roku. Pestrejšie bude aj národnostné zloženie. V štartovom poli budú napríklad aj dvaja Číňania, Ind, Guatemalčan, Keňan a Kazach. Aj ich čaká výzva zdolať 9273 km a prísť 20. januára do cieľa v senegalskej metropole Dakar. Prvýkrát v histórii je vekový priemer polovice jazdcov nižší ako 40 rokov a až 40 percent motocyklistov zažije na Rely Dakar svoj krst, medzi automobilovými pilotmi bude 18 nováčikov.

Prvenstvá z minulého roka obhajujú v kategórii automobilov Francúz Stephane Peterhansel na Mitsubishi, medzi kamionistami Holanďan Hans Stacey na MAN-e a v kategórii motocyklistov Francúz Cyril Despres na KTM. V súťaži automobilov budú k favoritom okrem obhajcu titulu určite patriť aj Carlos Sainz (Šp.), Luc Alphand (Fr.) či Hiroši Masuoka (Jap.). Po roku sa bude chcieť na “kamionistický“ trón určite vrátiť Rus Vladimir Čagin so svojou posádkou na Kamaze a celkom dobré vyhliadky na kvalitné umiestnenie má aj vozidlo Aleša Lopraisa, synovca šesťnásobného víťaza tohto populárneho podujatia Karla Lopraisa. Súťaž motocyklistov výraznejší okruh favoritov nemá, okrem obhajcu Despresa možno za kandidáta na triumf označiť Marca Comu zo Španielska.

Na najťažšom rely podujatí na svete od premiéry v roku 1978 zahynulo dovedna už 53 pretekárov, divákov či členov sprievodných automobilov. Počas minulého ročníka vyhasli na Dakare dva životy: v 4. etape zomrel pri nehode juhoafrický motocyklový jazdec Elmer Symons, 14. etapa bola osudná pre ďalšieho motocyklistu Francúza Erica Aubijouxa.



 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 593
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 166
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 787
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 477
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 215
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 211
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 099
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 069
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 062

Téma: Motorizmus


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.