yskúšať tri z najsilnejších áut v triede SUV.
Vopred nám bolo jasné, že výčitky z vysokého obsahu CO2 vo výfukových plynoch necháme tentokrát bokom a ideme si užiť silu benzínových osemvalcov. Prípadne hľadať odpoveď na otázku, či dopriať ušiam nádherný zvuk a každú chvíľu tankovať, alebo radšej ostať pri šesťvalcoch.
Na začiatok stačí 2,4 milióna...
S každým zvlášť sme jazdili niekoľko dní, no chvíle strávené v spoločnosti všetkých troch sa počítali na hodiny. Prvé stretnutie prekazila prietrž mračien, keď široké pneumatiky boli príliš nebezpečné na rýchlu jazdu - aj pri všetkej úcte k otužilosti a sile SUV. Zostal nám teda čas na študovanie cenníka. Keďže v tejto kategórii sa každé auto objednáva individuálne podľa požiadaviek zákazníka s presne definovanou výbavou, porovnávali sme iba základné ceny osemvalcových verzií. Teda akýsi odrazový mostík do sveta najrýchlejších SUV. BMW chce za model X5 4.8i presne 2.373.200 Sk. Pri objednávaní doplnkového vybavenia (za každý nadštandardný prvok sa tvrdo platí) by sme určite nevynechali športový M paket, ale rozhodne sa vieme zriecť prídavných prahov pod dverami, ktoré iba komplikujú nastupovanie a vystupovanie. V snahe priblížiť sa konkurenčnému Mercedesu cena obsahuje aj 5-ročný servis zdarma, v ktorom sú zahrnuté servisné práce a údržba. S najrozsiahlejším balíkom vybavenia, so zložitejším systémom pohonu všetkých kolies a s tradičným aristokratickým šarmom začína približne o 500.000 Sk vyššie Range Rover Sport V8P 4.2 Supercharged (2.863.000 Sk). Volvo XC 90 V8 4.4 Sk vo veľmi atraktívnej výbave Sport s 19-palcovými kolesami v sériovom vybavení stojí od 2.380.000 Sk.
Ťažko povedať, ktorá značka za dané peniaze ponúka krajšie alebo pohodlnejšie SUV, pretože tu by sa mal každý riadiť inštinktom. Z našich poznámok vyberáme nasledujúce postrehy: Range Rover Sport pôsobí mimoriadne honosne, hoci najmenej priestranne. Jeho interiér patrí k najkrajším a najhodnotnejším na svete. Ak prirátame vonkajší šarm a vnútorný luxus pripomínajúci jachtu, nadobúdame pocit, že v tomto aute sme dostali najviac. Interiér Volva pôsobí tiež kvalitne. Zaujme výbornou ergonómiou a najlepšími sedadlami spomedzi trojice, lenže po štylistickej stránke sú ovládacie prvky a palubná doska už za zenitom. BMW je typickým príkladom atletického dizajnu, ktorý maskuje hmotnosť a rozmery auta. Priestorové podmienky v kabíne "bavoráka" vrátane batožinového priestoru sú jednoznačne najlepšie aj vďaka takmer rovnej podlahe vzadu. Sedadlá nás až tak presvedčivo nedržali a nastupuje sa tradične ťažšie - ako do každého BMW. Pretekársky kokpit s inovatívnou pákou automatickej prevodovky je vynikajúci.
Bolo to teda vskutku pozoruhodné trojstretnutie: jednoduchá, ergonomicky dokonalá obsluha verzus pohodlie jachty verzus kokpit pre skutočného pilota. Rozhodnúť musia naozaj iba emócie...
Sú rýchle, ale...
Ešte skôr, než nás tri dravé SUV odviezli na kľukaté cesty, prišlo na rad uvažovanie, či si vôbec vybrať osemvalcový benzínový motor. Okrem Range Rovera Sport nás totiž šprintom s pevným štartom neohúrilo ani jedno zo zvyšných SUV. Pritom nemožno poprieť, že BMW je tiež extrémne rýchle (stovku zvládne za 6,5 s), ale pri bežnom odpichu z miesta sa nedočkáte trhnutia, aké vie vyvinúť supervýkonné osobné auto. Možno aj kvôli tomu, že vplyvom väčšej svetlej výšky človek vníma reálnu rýchlosť trochu tlmene. Pocit zo zrýchlenia dokonca neprekonal ani dojmy z najsilnejších naftových motorov, s ktorými sme v tejto kategórii zvyknutí jazdiť. Parketa osemvalcov je až v akcelerácii za jazdy. Vtedy pocítite, ako V8 motor dokáže pozametať aj s dvojtonovým kolosom a chuť zrýchľovať ho neprejde ani za hranicou 200 km/h.
V komforte radenia vedie Range Rover; najlepší softvér a minimálne straty výkonu motora pri zmene prevodového stupňa predvádzala automatická prevodovka BMW, na ktorú sa nechytá žiaden z konkurentov ani pokiaľ ide o rýchlosť radenia v manuálnom režime. Úvodné rozčarovanie, že v autách s výkonom vysoko nad 300 koní sa nám pri akcelerovaní nezrýchlil dych, vystriedala teda radosť z kontinuálneho ťahu.
BMW X5
![]() | So šírkou pneumatík to výrobca tento krát prehnal. Zadné pneumatiky rozmeru 315/35 R20 sú ešte širšie než v sérii obúva Porsche 911 GT3, Lamborghini Gallardo, Ferrari F430 alebo 612 Scaglietti. |
![]() | Nová páka automatickej prevodovky je skvelá. Výborne sa s ňou radí najmä v manuálnom režime. |
![]() | Perfektná poloha za volantom, výborný tvar radiacej páky a najlepšie priestorové podmienky z testovanej trojice. Interiéru BMW síce chýba luxusná atmosféra (doslova sálajúca z Range Roveru), ktorá by ho robila výnimočnejším, nemožno mu však uprieť rovnako špičkovú kvalitu materiálov a vypracovania. |
![]() | Ozdobné prahy by sme si vedeli odpustiť. Zbytočne komplikujú nastupovanie a vystupovanie. |
Na tri štart...
Spustenie testovaných motorov nám pravidelne spôsobovalo zimomriavky na chrbte. Každý zvuk je iný, pritom rovnako úchvatný. Preto si nemôžeme odpustiť venovať im aspoň pár riadkov. Pre Volvo je charakteristický klasický spev osemvalca doladený tlmičom výfuku. Spočiatku znie trochu chrapľavo a s narastajúcou rýchlosťou prechádza do jemného brumenda. Záleží iba na režime automatickej prevodovky a chuti vodiča, aký "koncert" chce počúvať. BMW je zase viac športový. Takto znie osemvalcové high-tech. "Ostrá, nabrúsená píla" provokujúca rýchlou odozvou na plyn a výnimočným zrýchlením piestov motora. Čistý zvuk mníchovského agregátu vychádza priamo z jeho útrob a výfuk je už iba prostriedok, ozvučnica, ktorou letí von.
Úplne z iného súdka je prepĺňaný syčiaci osemvalec Range Rover Sport. Razom zaplní úzku ulicu mesta, ktorou sa preženie ako tlaková vlna. S jeho zvukom sa stotožní každý, kto mal tú česť pridať plyn na silnej športovej jachte. Všetky tri autá majú ale jedno spoločné. Ich zvuk si najviac užijú okoloidúci chodci na ulici, pretože vo vnútri sú žiaľ veľmi dobre odhlučnené. Z troch úplne rozdielnych zvukov hladiacich uši i vlastné ego najlepšie znie (podľa nás) osemvalec Volva; v ťahu je najpresvedčivejší prepĺňaný motor Range Roveru Sport s najvyšším krútiacim momentom 550 Nm pri 3500 ot./min. Volvo s najnižším výkonom aj vysoko položeným maximom krútiaceho momentu ťaží z dobre navrhnutých prevodov. V zrýchlení a pružnosti však ťahá za kratší koniec. Skutočný význam koní pod kapotou dokumentuje ich vzťah k hmotnosti celého auta. Kým jeden kôň v BMW X5 4.8i nesie na chrbte 6,3 kg, prepĺňaná konská sila v Range Roveri Sport V8P 4.2 Supercharged musí zvládnuť 6,6 kg a vo Volve XC90 V8 až 6,7 kg. Vďaka lichotivému pomeru hmotnosti a výkonu si BMW dovolilo podstatne rýchlejší stály prevod a dlhšie prevody. Preťaženie pri zrýchľovaní necítiť tak, ako na kratšie odstupňovaných prevodovkách konkurentov, ale stopky v ruke neklamú: BMW je v šprinte z miesta najlepšie. Range Rover Sport však v bežnej premávke a pri predbiehaní reaguje pohotovejšie, lepšie a bez nutnosti podraďovať.
Range Rover
![]() | Luxus prvej triedy, široký stredový tunel plynulo prechádzajúci do ovládacieho panelu v strede palubnej dosky a tradične veľký, hrubý volant - to je britský aristokrat, ktorého interiér patrí medzi najpríjemnejšie miesta na trávenie času na svete. |
![]() | Ani v najšportovejšom modeli nechýba kompletná terénna výbava v podobe systému Terrain Response. My sme však nemali srdce trápiť ho v blate. |
![]() | Zvonka elegantné, zvnútra čisté aj po jazde v teréne. Reč je o prahoch, od ktorých si ani v zime nohavice určite neumažete, pretože všetka špina ostane zvonka na dverách. Skúsenosti terénnej legendy sa nezaprú. |
V spleti zákrut
Namiesto klasického losieho testu jazdili testované SUV v ostrých zákrutách. Tam sa odhalilo, ako si ťažké a silné monštrá poradia so svojou hmotnosťou, ako pracujú ich prevodovky, tlmiče a riadenie. Pri výkonných autách tejto kategórie sa z frajersky rýchlej jazdy po diaľnici môže v spleti zákrut stať nočná mora. Dokáže tristo alebo štyristo koní urobiť vodičovi radosť vždy a všade? Ak opomenieme mierne oneskorené reakcie automatických prevodoviek a vysokú hmotnosť, tak áno.
Najpresvedčivejšie športové správanie predviedlo BMW X5 s presným riadením, nízkym ťažiskom a aktívnymi stabilizátormi, ktoré okamžite zatáča do zákrut s minimálnym nakláňaním karosérie. Jeho správanie vyslovene provokuje vodiča, aby s ním zaobchádzal ako s osobným autom a potom aj tak pristupuje k prejazdom zákrut. Stále zvyšuje tempo až kým sa auto nezačne sunúť predkom von zo zákruty. Pretáčavosť typická pre BMW je modelu X5 na extrémne širokých 20-palcových valcoch (275/40 vpredu a 315/35 vzadu) cudzia, a preto sa v kritických situáciách správa neutrálne až nedotáčavo. Dovolíme si tvrdiť, že s obutím širším ako používa v sérii Porsche 911 9T3, Lamborghini Gallardo alebo Ferrari F430 či 612 Scaglietti, to výrobca už trochu prehnal. Na naše zvlnené asfalty je až nevhodné, pretože predné kolesá nedokážu v zákrutách preniesť výkon tak dobre ako na 18- alebo 19-palcových plášťoch. O jazde na vode ani nehovoriac. Nič to však nemení na skutočnosti, že s BMW dokážete prechádzať zákrutami rýchlejšie než so zvyšnými dvoma konkurentmi.
Range Rover Sport naznačí podvozkom, že už treba uberať a nedotlačí pneumatiky až na pokraj zúfalstva, hoci pri jeho pohotovostnej hmotnosti si skutočne užijú. V zákrutách je až prekvapujúco agilný, jeho predok sa "ponorí" do pruženia, pričom stále drží stopu. Ak sme od BMW vopred očakávali precízne športové vlastnosti, Range Rover zasa prekvapil svojou obratnosťou. Pohodlné sedadlá v koženom vyhotovení vodiča v zákrute neudržia a zvyknúť si treba na väčšie nakláňanie karosérie. V každom prípade Range Rover Sport V8P 4.2 Supercharged ponúka veľmi vyvážený pomer medzi komfortom a športom, podporený silným záťahom prepĺňaného osemvalca. Navyše netreba zabúdať, že na rozdiel od BMW a Volva je v teréne rovnako schopný ako na ceste.
Volvo XC90 s civilným podvozkom hrá na city zvukom osemvalca, ktorý spríjemňuje každý výjazd zo zákruty a tým doháňa papierový deficit výkonu i vlažnejší prejazd serpentínami. Volvo je veľmi presvedčivé na otvorenejších cestách príjemným komfortom pruženia a nesnaží sa strhnúť vodiča do víru jazdy. Na športové vyžitie mu chýba citlivejšie riadenie a presnejšie držanie stopy. V istých situáciách je príjemne ľahko pretáčavé.
Volvo XC90
![]() | Interiér Volva pôsobí tiež kvalitne. Ponúka výbornú ergonómiu a najlepšie sedadlá s pomedzi trojice, ale po štylistickej stránke sú ovládacie prvky (s výnimkou navigačného systému) a palubná doska už za zenitom. |
![]() | Vysúvateľná obrazovka, diaľkový ovládač - takto si predstavujeme komfortné ovládanie navigačného systému. |
![]() | Obaja zadní pasažieri majú k dispozícii samostatný ovládací panel na MP3 prehrávač. |
Rýchlosť, komfort alebo pasia?
Porovnávacím testom sme načreli hlboko do automobilovej klenotnice. Vyskúšali sme tri výnimočné a rýchle SUV so suverénnym správaním na ceste. Automobilka BMW počíta s tým, že majitelia SUV nechodia často do terénu a takmer celý rok strávia na kvalitných cestách, len potrebujú vyššie auto s pohonom všetkých kolies, ktoré jazdí ako osobák. Range Rover Sport je typický reprezentant značky s rovnakým nadaním pre pohyb v ťažkom teréne ako pre rýchlu jazdu po diaľnici. Volvo je dobre zladený celok s nádherným zvukom motora a zmyslom pre bezpečnú jazdu, ale do terénu sa hrnie ešte menej než BMW.
Testované benzínové osemvalce by sa v pohode dali nahradiť vznetovými agregátmi, ale potom by majitelia prišli o pridanú hodnotu v podobe lepšej dynamiky a nádherného zvuku. Osemvalcové verzie sú niečo ako úžitkové šperky alebo klenoty, nahrádzajúce veci bežnej potreby - akurát v nie príliš racionálnom vyhotovení. Ich lesk však zatieňuje súčasný trend znižovania spotreby a ekologické riešenia už aj v luxusných triedach automobilov. Ak by sme si mali vybrať najrýchlejšie SUV, tak jednoznačne BMW X5. Na ťahanie jachty nechceme iné než Range Rover Sport a na denné jazdenie s rodinou zasa XC90.
Pokiaľ sa budeme držať iba asfaltovej cesty - pretože väčšina majiteľov týchto vozidiel sa aj tak do terénu nepozrie ako je rok dlhý - za športový štýl, pasiu za volantom a rýchlosť - vyhráva BMW. Druhé miesto patrí Range Roveru Sport za vyvážené výkony v teréne aj na ceste, pričom obe disciplíny zvláda s úžasným nasadením. Na treťom mieste končí Volvo, ktorému nemožno uprieť veľký a prakticky využiteľný interiér, komfort a solídne správanie na ceste, no zároveň z neho cítiť menej nadania pre jazdu, čo súvisí aj s tým, že je služobne najstarší z testovanej trojice.
Sedadlá:
![]() | Sedadlá BMW sú dostatočne veľké a tuhé, ale naznačená bočná opora v zákrutách veľmi nefunguje. |
![]() | Veľmi príjemne sa sedí aj vo vozidle Range Rover Sport. Jeho sedadlá potiahnuté mimoriadne kvalitnou kožou by sa uchytili aj v luxusnej jachte. |
![]() | Najlepší recept, ako urobiť pohodlné a zároveň dobre tvarované sedadlo, ktoré vás rozmaznáva na dlhých cestách a dostatočne vás podrží v každej zákrute, pozná Volvo. |