SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Rok 2008: neprístupné ekozóny, drahšie diaľnice

Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách mešká, a tak najväčšou novoročnou zmenou pre slovenských motoristov sú drahšie diaľnice v Čechách a vytvorenie ekologických zón v nemeckých veľkomestách.

Promenáda luxusných áut v centrách nemeckých miest sa končí. Začiatok a koniec zón je označený dopravnou značkou.Promenáda luxusných áut v centrách nemeckých miest sa končí. Začiatok a koniec zón je označený dopravnou značkou. (Zdroj: ARCHÍV)

Do centra Berlína alebo Hamburgu môžete od prvého januára vojsť len s autom s nízkymi emisiami a platným certifikátom. Iba vozidlá so špeciálnymi plaketami sú oslobodené od zákazu vjazdu do ekologických zón, ktoré vznikli vo veľkých nemeckých mestách s cieľom znížiť znečistenie ovzdušia. Zóny sú označené dopravnou značkou "Umweltzone". Za porušenie predpisu hrozí pokuta vo výške 40 eur. Obmedzenia platia pre všetkých členov únie, ale u nás certifikát nízkych emisií zatiaľ nedostanete.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V staniciach STK


Jednotlivé skupiny plakiet, ktoré potvrdzujú nízke emisie, sa prideľujú podľa údajov o emisných hodnotách vozidla uvedených v technickom preukaze. Vozidlá zaradené do prvej skupiny s červenou plaketou do ekologických zón nevstúpia. Podľa hovorcu policajného prezídia Viktora Plézla je cena za jednu plaketu 5 eur a dostupné sú v Nemecku na všetkých miestnych úradoch registrácie vozidiel, kontrolných centrách s označením TÜV a autoservisoch, ktoré majú oprávnenie na výkon emisných kontrol.


Motocyklisti môžu


Od povinnosti sú oslobodené vybrané dopravné prostriedky ako mobilné stroje a prístroje, poľnohospodárske a lesné ťahače, sanitky, vozidlá lekárov s príslušným označením, vozidlá, ktoré riadia osoby zdravotne ťažko postihnuté. Okrem iných výnimiek sa zákaz vstupu do ekologických zón netýka motocyklistov ani trojkolesových motoriek.

Skryť Vypnúť reklamu

Iba v Nemecku


Slováci si musia plakety kúpiť v Nemecku, pretože u nás sa zatiaľ získať nedajú. V blízkej budúcnosti sa počíta s vykonávaním špeciálnych emisných kontrol platných pre nemecké ekologické zóny aj na Slovensku. Podľa Jána Slančíka, riaditeľa stanice technickej kontroly v Banskej Bystrici, naše úrady rokujú s nemeckými orgánmi, aby sa mohli podobné kontroly vykonávať aj u nás. "Musíme zjednotiť technologické predpisy a množstvo detailov, pretože ide o komplexné vyhodnotenie škodlivín a nie iba CO2," pripomenul Slančík. Teraz je však ťažké povedať, kedy sa začnú kontroly s predajom plakiet vykonávať aj na Slovensku.


Slovenské diaľnice nezdraželi, české a rakúske áno

Motoristi zaplatia za používanie našich diaľnic rovnakú sumu ako v minulom roku. České diaľnice sú podstatne drahšie, v Rakúsku ovplyvnila ceny iba inflácia. Chorváti modernizujú systém platenia a zavádzajú elektronické karty a pasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ročné používanie slovenských diaľnic osobným autom stojí 1100 Sk, prevádzkovatelia malých nákladných automobilov s hmotnosťou nad 3,5 t zaplatia 13 500 Sk a majitelia nákladných vozidiel nad 12t dajú za naše diaľnice 28 000 Sk. V ponuke budú tiež mesačné a týždňové nálepky. Podľa platnej vyhlášky môžeme minuloročné diaľničné nálepky používať do 31. januára 2008.

Drahšie v Čechách
Diaľnice u našich západných susedov sú opäť drahšie. Česká vláda schválila zvýšenie poplatkov a ročná diaľničná známka na osobné auto bude stáť namiesto deväťsto až tisíc korún. O tridsať korún bude drahšia mesačná známka (330 CZK) a o dvadsať korún vzrástla cena týždennej nálepky pre osobné auto (220 CZK). Citeľné zdraženie sa dotkne aj malých nákladných automobilov s nárastom ceny známky o tisíc korún. Najťažšie nákladné autá platia formou elektronického mýta. České diaľnice zdraželi najviac v roku 1998, kedy cena vyskočila z pôvodných 400 CZK na 800 CZK. Iné zmeny motoristov v Českej republike nečakajú.

Skryť Vypnúť reklamu

V Rakúsku bez svetiel
Nový rok priniesol na rakúskych cestách zrušenie celoročného svietenia, ktoré podľa odborníkov neprinieslo očakávané zvýšenie bezpečnosti na cestách. Diaľničné nálepky príliš nezdraželi, pretože našimi motoristami najpoužívanejšia desaťdňová diaľničná známka zdražela iba o desať centov na 7,70 eur. Slováci pracujúci v Rakúsku alebo v Taliansku zaplatia za ročnú rakúsku známku 73,80 eur. Nové diaľničné nálepky majú zvýšenú ochranu proti zneužitiu a prelepeniu na ďalšie vozidlo. Rakúska polícia s obľubou kontroluje diaľničné kupóny slovenským motoristom na diaľničnom výjazde pri obci Fischamend, neďaleko letiska Schwechat. Prísnejšie sú tresty a pokuty za porušovanie pravidiel cestnej premávky. Telefonovanie za volantom „zdraželo“ až o sto percent na 50 eur a za prekročenie rýchlosti do 30 kilometrov zaplatia vodiči 70 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Karty v Chorvátsku
Chorváti zaviedli na diaľniciach SMART karty so systémom Touch&Go vhodné pre častých užívateľov a nákladnej doprave sú určené nové elektronické pasy ENC s výraznými zľavami. Jednorázové poplatky za použitie chorvátskych diaľnic zostávajú rovnaké.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 957
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 241
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 883
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 962
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 673
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 746
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 944
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 838
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 699
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.