Najnovší prírastok medzi športovo úžitkovými automobilmi je v mnohom taký dobrý ako jedno z najlepších áut triedy. Podvozok, pohon všetkých kolies a automatická prevodovka však zostávajú dominantou BMW.
Najväčšia nemecká automobilka prichádza do triedy kompaktných športovo-úžitkových automobilov ako jedna z posledných. Čakanie sa zrejme vyplatilo, pretože nový Tiguan sa môže smelo porovnávať s modelom X3 od prestížnej značky BMW. V niektorých oblastiach si však BMW svoju pozíciu jednotky v segmente stále zastane.
Usmiaty Volkswagen
BMW X3 pôsobí už od svojho debutu v roku 2003 veľmi konzervatívne. Vďaka tomu vzhľad päťdverovej karosérie obstojí aj dnes, ale na ceste viac upúta Volkswagen Tiguan. Po zapnutí svetiel sa výstrednosť automobilov vyrovnáva. X3 má totiž lem predných svetiel a zadné koncové svetlá z optického vlákna, ktoré čerpá svetlo z LED diód. Zadné svetlá sú lepšie čitateľné než moderné LED svetlá Volkswagenu. Ako celok však viac upúta Tiguan s výrazom usmiatej tváre na čelnej maske.
Interiérové rozdiely
V interiéri cítiť mierny cenový rozdiel medzi oboma značkami, pretože bavorská automobilka ponúka kvalitnejšie materiály, prehľadnejšie prístroje a väčší zmysel pre detail. Dominanciou BMW sú odkladacie priestory vo dverách a na vrchu prístrojovej dosky. Volkswagen má väčšiu skrinku pred spolujazdcom a vďaka posúvateľným zadným sedadlám mimoriadne variabilnú zadnú časť. Vyššie položené sedadlá v modeli Tiguan umožňujú lepšie nasadanie. Základné autorádio v BMW vyzerá oproti modernému autorádiu Volkswagenu s dotykovým displejom zastaralo.
Automobil | VW Tiguan | BMW X3 |
Verzia | Sport&Style 2,0 TDI | 2,0 d |
Cena | 1 133 195 Sk | 1 305 600 Sk |
Zbalené kufre
Majiteľ BMW musí skôr siahnuť po strešnom boxe, pretože objem kufra je o niečo menší. Volkswagen dokáže posunutím sedadiel zväčšiť objem o vyše sto litrov. Podstatnou výhodou batožinového priestoru BMW je nižšia nakladacia hrana batožinového priestoru v jednej rovine s dnom. V maximálnej šírke kufra je lepší Volkswagen, batožinový priestor v BMW je zasa dlhší.
Na ceste
Ak je Tiguan v mnohom modernejší a variabilnejší, jazdné vlastnosti nedosahujú úroveň BMW. Rovnako pohon všetkých kolies x-Drive modelu X3 lepšie reaguje na zasnežené cesty. S BMW si možno schuti športovo zajazdiť, ale Volkswagen má nevypínateľný systém ESP a v zákrute ide viac predkom von. Na druhej strane pohon 4Motion zaznamenal veľký krok vpred v nastavení, pretože v prudkých zákrutách lepšie rešpektuje požiadavky vodiča na zvolený smer.
Moderný diesel
V čase, keď Volkswagen modelom Tiguan uvádza na trh nový motor 2,0 TDI s technológiou Common rail, BMW zvyšuje výkon základnej verzie 2,0d na 177 k. O tristo kíl ťažší bavorák však v dynamike až tak nevyniká. Jeho tromfom je skôr jedinečná automatická prevodovka ZF, lepšia než automat v Tiguane. Aj preto dosiahlo výkonné BMW rovnakú spotrebu ako Volkswagen.
Podľa toho, pre koho
Dynamicky založeným vodičom, ktorí robia denne dlhé cesty, bude vyhovovať BMW. Do ulíc mesta a pre rodinný život bude praktickejší moderný Tiguan ušitý presne na potreby tejto triedy.
Volkswagen Tiguan a BMW X3 v detailoch
Na nerovnom povrchu má Tiguan komfortnejšie pruženie ale BMW zase tuhší podvozok a menší sklon k prepruženiu prednej nápravy. | ||
BMW X3 má vypínateľné ESP, zábavnejšie jazdné vlastnosti a pohon štyroch kolies, ktorý sa snaží auto natočiť do zákruty. Prvá a najstaršia verzia systému xDrive je v zásade trochu nedotáčavá. Ešte viac nedotáčavý je Tiguan. Vypnúť možno iba trakčnú kontrolu a nie ESP, takže v zasneženej zákrute mal dominantné slovo stabilizačný systém. | ||
Červená mu vraj nepristane. Dizajn ikony tejto triedy už medzičasom zostarol. Moderne pôsobia iba rozsvietené koncové svetlá s optickým vodičom svetla. Modernejšie tvarovaný Tiguan chce zaujať detailami – svetlá na cúvanie v nárazníku. | ||
Nakladacia hrana v BMW je podstatne nižšie (-7 cm) a v jednej rovine s dnom kufra. Za vysoký stredový tunel vzadu však BMW nepochválime. | ||
Batožinové priestory sú si veľmi podobné, akurát sklápanie zadných operadiel a zväčšovanie kufra je v BMW kvôli kovovej deliacej sieti (verzia N1) nepraktické. | ||
Sedadlá v BMW nastavíte pomocou tradičného pákového mechanizmu po stranách sedadla. Sklon operadla spolujazdca vo Volkswagene teraz možno nastaviť povolením páky ako v japonských autách. Prečo nie vodičovho, nevedno. Športovo ladené sedadlá v Tiguane odporúčame. |
Technické údaje
Automobil | VW Tiguan 2,0 TDI CR | BMW X3 2,0 sd | |
Motor | |||
Typ | diesel, common rail | diesel, common rail | |
Uloženie | priečne | pozdĺžne | |
Zdvihový objem | 1986 | 1995 | cm3 |
Výkon | 103/140 | 130/177 | kw/k |
Pri otáčkach | 4200 | 4000 | ot./min. |
Krútiaci moment | 320 | 350 | Nm |
Pri otáčkach | 1750-2500 | 1750-3000 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 11,4 | 10,2 | kg/k |
Litrový výkon | 70,1 | 88,7 | k/l |
Karoséria | |||
Typ | SUV | SUV | |
Počet dverí | 5 | 5 | |
Odpor vzduchu Cx | 0,37 | 0,34 | |
Pneumatiky | 215/65 R16 | 215/60R17 | |
Prevodovka | |||
Typ | automatická | automatická | |
Počet stupňov | 6 | 6 | |
Poháňané kolesá | všetky (4MOTION) | všetky (x-Drive) | |
Podvozok | |||
Svetlosť podvozka | 195 | 200 | mm |
Priemer otočenia | 12,0 | 11,7 | m |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |||
Rázvor náprav | 2604 | 2795 | mm |
Dĺžka | 4427 | 4570 | mm |
Širka | 1809 | 1855 | mm |
Výška | 1686 | 1675 | mm |
Pohotovostná hmot. | 1604 | 1815 | kg |
Užitočná hmotnosť | 540 | 525 | kg |
Batožinový priestor | 395 - 505/1510 | 480/1560 | l |
Objem pal. nádrže | 64 | 67 | l |
Prevádzkové hodnoty | |||
Zrýchlenie | 10,9 | 8,9 | s |
Maximálna rýchlosť | 182 | 206 | km/h |
Spotreba | |||
mesto | 9,7 | 8,2 | l/100 km |
mimo mesto | 6,3 | 5,5 | l/100 km |
kombinácia | 7,5 | 6,5 | l/100 km |
v teste | 7,8 | 8,1 | l/100 km |
CO2 | 199 | 172 | g/km |