Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.
Moderné riešenie
Označenie 4 x 4 zaviedli automobilky pre pohon všetkých kolies trvalo spojených s prevodovkou. Dnes 4 x 4 alebo 4WD (four wheel drive) označuje aj pripájateľný pohon druhej nápravy. Sila motora sa prenáša na všetky kolesá iba vtedy, keď kolesá jednej nápravy prekĺznu a bežne je poháňaná iba jedna náprava. Automobilky takto spojili výhody predného pohonu a pohonu všetkých kolies, pretože prvé osobné autá 4 x 4 mali vyššiu spotrebu, hmotnosť, boli konštrukčne zložitejšie a s ťažšou údržbou. Navyše pohon ukázal svoje výhody iba na snehu a na asfalte skôr prekážal. Preto zaviedli komerčný systém, ktorý pripojí zadné kolesá iba keď treba. Medzi nápravami sú medzinápravové spojky rôzneho druhu, ktoré riadi elektronika a pracujú na elektromechanickom alebo hydraulickom princípe.
Ťažké začiatky
Pripojiteľný pohon vo svojich počiatkoch reagoval oneskorene a pri prejazde zasneženej zákruty spôsobil prudkým pripojením zadnej nápravy šmyk. Nástupom elektroniky tieto nedostatky vymizli a dnes sa zadná náprava pripája takmer nebadane, s ohľadom na polohu auta v zákrute. Navyše, niektoré autá majú vypínateľný systém, aby mohol fungovať iba pohon prednej nápravy. Z užívateľského hľadiska je podstatné, že auto vyjde po zasneženej ceste k domu alebo chate v kopci. Tiež sa ľahšie pohýna na neudržiavanom povrchu. Pripojiteľný pohon neochráni pred šmykom a nemožno čakať rýchlejší prejazd zákrutou.
Dynamika v popredí
Automobilky Audi, Subaru, BMW, Mercedes a Mitsubishi uprednostňujú v osobných autách stály pohon všetkých kolies. Systém stále poháňa obe nápravy, ale rôznou silou, v závislosti od podmienok na ceste. Auto je stabilnejšie a pohon využíva nielen na prenos výkonu na cestu, ale aj na nasmerovanie auta do zákruty. Podobne vysokú technickú úroveň aj prínos pre stabilitu auta má Honda Legend so systémom Super Handling All Wheel Drive. Systémy iných značiek sú zamerané skôr na zvýšenie priechodnosti v snehu a blate.
Veľký výber
Na dlhé jazdy vyššou rýchlosťou a pre dynamických šoférov odporúčame jednoznačne Subaru, Audi, BMW, Mercedes Mitsubishu Evo a Hondu Legend. V kopcoch a ťažšie prístupných domoch sa dobre osvedčili osobné autá Suzuki a Volvo. Kvality pohonu všetkých športovo-úžitkových SUV sú viac menej vyrovnané a vynikajú Mitsubishi Outlander, Suzuki Vitara, Hyundai Tucson, Nissan Xtrail, BMW X3 a Volkswagen Tiguan. Na občasné jazdy v teréne si vyberte SUV s funkciou Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky a stabilizačným systémom ESP.
Jazdite opatrne
Všetky kolesá v zábere neznamenajú automatické zlepšenie priľnavosti alebo skrátenie brzdnej dráhy. Danosti pripojiteľného pohonu využívajte v stúpaní do kopca a prechádzaní snehových bariér. V ťažších podmienkach odporúčame použiť zablokovanie medzinápravovej spojky (LOCK 4WD).
Prehľad podielu pohonu všetkých kolies na predaji vybraných značiek vrámci SR (rok 2007).
Značka | Označenie 4x4 | Podiel 4x4 |
Alfa Romeo | Q4 | 15% |
Audi | Quattro | 44% |
BMW | xDrive | 65% |
Dodge | 4x4 | 30% |
Honda | SHAWD | 32% |
Hyundai | 4WD | 29% |
Chrysler | AWD | 10% |
Mercedes | 4Matic | 39% |
Mitsubishi | 4WD | 53% |
Porsche | 4 | 88 % |
Seat | 4x4 | 3% |
Škoda | 4x4 | 4% |
Subaru | Symmetrical AWD | 100% |
Suzuki | 4x4 | 25% |
Toyota | 4WD | 20% |
Volkswagen | 4MOTION | 20% |
Volvo | AWD | 41% |
Autor: rch