Pohon všetkých kolies láka stále viac ľudí

Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.

Najprístupnejším automobilom s pohonom všetkých kolies na Slovensku je Suzuki Swift 4x4. Lacnejší je iba starší model Ignis.(Zdroj: autor)

Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.

Moderné riešenie

Označenie 4 x 4 zaviedli automobilky pre pohon všetkých kolies trvalo spojených s prevodovkou. Dnes 4 x 4 alebo 4WD (four wheel drive) označuje aj pripájateľný pohon druhej nápravy. Sila motora sa prenáša na všetky kolesá iba vtedy, keď kolesá jednej nápravy prekĺznu a bežne je poháňaná iba jedna náprava. Automobilky takto spojili výhody predného pohonu a pohonu všetkých kolies, pretože prvé osobné autá 4 x 4 mali vyššiu spotrebu, hmotnosť, boli konštrukčne zložitejšie a s ťažšou údržbou. Navyše pohon ukázal svoje výhody iba na snehu a na asfalte skôr prekážal. Preto zaviedli komerčný systém, ktorý pripojí zadné kolesá iba keď treba. Medzi nápravami sú medzinápravové spojky rôzneho druhu, ktoré riadi elektronika a pracujú na elektromechanickom alebo hydraulickom princípe.

Ťažké začiatky

Pripojiteľný pohon vo svojich počiatkoch reagoval oneskorene a pri prejazde zasneženej zákruty spôsobil prudkým pripojením zadnej nápravy šmyk. Nástupom elektroniky tieto nedostatky vymizli a dnes sa zadná náprava pripája takmer nebadane, s ohľadom na polohu auta v zákrute. Navyše, niektoré autá majú vypínateľný systém, aby mohol fungovať iba pohon prednej nápravy. Z užívateľského hľadiska je podstatné, že auto vyjde po zasneženej ceste k domu alebo chate v kopci. Tiež sa ľahšie pohýna na neudržiavanom povrchu. Pripojiteľný pohon neochráni pred šmykom a nemožno čakať rýchlejší prejazd zákrutou.

Dynamika v popredí

Automobilky Audi, Subaru, BMW, Mercedes a Mitsubishi uprednostňujú v osobných autách stály pohon všetkých kolies. Systém stále poháňa obe nápravy, ale rôznou silou, v závislosti od podmienok na ceste. Auto je stabilnejšie a pohon využíva nielen na prenos výkonu na cestu, ale aj na nasmerovanie auta do zákruty. Podobne vysokú technickú úroveň aj prínos pre stabilitu auta má Honda Legend so systémom Super Handling All Wheel Drive. Systémy iných značiek sú zamerané skôr na zvýšenie priechodnosti v snehu a blate.

Veľký výber

Na dlhé jazdy vyššou rýchlosťou a pre dynamických šoférov odporúčame jednoznačne Subaru, Audi, BMW, Mercedes Mitsubishu Evo a Hondu Legend. V kopcoch a ťažšie prístupných domoch sa dobre osvedčili osobné autá Suzuki a Volvo. Kvality pohonu všetkých športovo-úžitkových SUV sú viac menej vyrovnané a vynikajú Mitsubishi Outlander, Suzuki Vitara, Hyundai Tucson, Nissan Xtrail, BMW X3 a Volkswagen Tiguan. Na občasné jazdy v teréne si vyberte SUV s funkciou Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky a stabilizačným systémom ESP.

Jazdite opatrne

Všetky kolesá v zábere neznamenajú automatické zlepšenie priľnavosti alebo skrátenie brzdnej dráhy. Danosti pripojiteľného pohonu využívajte v stúpaní do kopca a prechádzaní snehových bariér. V ťažších podmienkach odporúčame použiť zablokovanie medzinápravovej spojky (LOCK 4WD).

Prehľad podielu pohonu všetkých kolies na predaji vybraných značiek vrámci SR (rok 2007).

Značka Označenie 4x4 Podiel 4x4
Alfa Romeo Q4 15%
Audi Quattro 44%
BMW xDrive 65%
Dodge 4x4 30%
Honda SHAWD 32%
Hyundai 4WD 29%
Chrysler AWD 10%
Mercedes 4Matic 39%
Mitsubishi 4WD 53%
Porsche 4 88 %
Seat 4x4 3%
Škoda 4x4 4%
Subaru Symmetrical AWD 100%
Suzuki 4x4 25%
Toyota 4WD 20%
Volkswagen 4MOTION 20%
Volvo AWD 41%

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.