Pohon všetkých kolies láka stále viac ľudí

Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.

Najprístupnejším automobilom s pohonom všetkých kolies na Slovensku je Suzuki Swift 4x4. Lacnejší je iba starší model Ignis.(Zdroj: autor)

Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.

Moderné riešenie

Označenie 4 x 4 zaviedli automobilky pre pohon všetkých kolies trvalo spojených s prevodovkou. Dnes 4 x 4 alebo 4WD (four wheel drive) označuje aj pripájateľný pohon druhej nápravy. Sila motora sa prenáša na všetky kolesá iba vtedy, keď kolesá jednej nápravy prekĺznu a bežne je poháňaná iba jedna náprava. Automobilky takto spojili výhody predného pohonu a pohonu všetkých kolies, pretože prvé osobné autá 4 x 4 mali vyššiu spotrebu, hmotnosť, boli konštrukčne zložitejšie a s ťažšou údržbou. Navyše pohon ukázal svoje výhody iba na snehu a na asfalte skôr prekážal. Preto zaviedli komerčný systém, ktorý pripojí zadné kolesá iba keď treba. Medzi nápravami sú medzinápravové spojky rôzneho druhu, ktoré riadi elektronika a pracujú na elektromechanickom alebo hydraulickom princípe.

Ťažké začiatky

Pripojiteľný pohon vo svojich počiatkoch reagoval oneskorene a pri prejazde zasneženej zákruty spôsobil prudkým pripojením zadnej nápravy šmyk. Nástupom elektroniky tieto nedostatky vymizli a dnes sa zadná náprava pripája takmer nebadane, s ohľadom na polohu auta v zákrute. Navyše, niektoré autá majú vypínateľný systém, aby mohol fungovať iba pohon prednej nápravy. Z užívateľského hľadiska je podstatné, že auto vyjde po zasneženej ceste k domu alebo chate v kopci. Tiež sa ľahšie pohýna na neudržiavanom povrchu. Pripojiteľný pohon neochráni pred šmykom a nemožno čakať rýchlejší prejazd zákrutou.

Dynamika v popredí

Automobilky Audi, Subaru, BMW, Mercedes a Mitsubishi uprednostňujú v osobných autách stály pohon všetkých kolies. Systém stále poháňa obe nápravy, ale rôznou silou, v závislosti od podmienok na ceste. Auto je stabilnejšie a pohon využíva nielen na prenos výkonu na cestu, ale aj na nasmerovanie auta do zákruty. Podobne vysokú technickú úroveň aj prínos pre stabilitu auta má Honda Legend so systémom Super Handling All Wheel Drive. Systémy iných značiek sú zamerané skôr na zvýšenie priechodnosti v snehu a blate.

Veľký výber

Na dlhé jazdy vyššou rýchlosťou a pre dynamických šoférov odporúčame jednoznačne Subaru, Audi, BMW, Mercedes Mitsubishu Evo a Hondu Legend. V kopcoch a ťažšie prístupných domoch sa dobre osvedčili osobné autá Suzuki a Volvo. Kvality pohonu všetkých športovo-úžitkových SUV sú viac menej vyrovnané a vynikajú Mitsubishi Outlander, Suzuki Vitara, Hyundai Tucson, Nissan Xtrail, BMW X3 a Volkswagen Tiguan. Na občasné jazdy v teréne si vyberte SUV s funkciou Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky a stabilizačným systémom ESP.

Jazdite opatrne

Všetky kolesá v zábere neznamenajú automatické zlepšenie priľnavosti alebo skrátenie brzdnej dráhy. Danosti pripojiteľného pohonu využívajte v stúpaní do kopca a prechádzaní snehových bariér. V ťažších podmienkach odporúčame použiť zablokovanie medzinápravovej spojky (LOCK 4WD).

Prehľad podielu pohonu všetkých kolies na predaji vybraných značiek vrámci SR (rok 2007).

Značka Označenie 4x4 Podiel 4x4
Alfa Romeo Q4 15%
Audi Quattro 44%
BMW xDrive 65%
Dodge 4x4 30%
Honda SHAWD 32%
Hyundai 4WD 29%
Chrysler AWD 10%
Mercedes 4Matic 39%
Mitsubishi 4WD 53%
Porsche 4 88 %
Seat 4x4 3%
Škoda 4x4 4%
Subaru Symmetrical AWD 100%
Suzuki 4x4 25%
Toyota 4WD 20%
Volkswagen 4MOTION 20%
Volvo AWD 41%

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 646
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 252
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 396
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 154
  5. Kam do tepla v januári? 1 790
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 543
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 414
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 401
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 911
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 906

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.