Pohon všetkých kolies láka stále viac ľudí

Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.

Najprístupnejším automobilom s pohonom všetkých kolies na Slovensku je Suzuki Swift 4x4. Lacnejší je iba starší model Ignis.(Zdroj: autor)

Na trhu rastie ponuka modelov s oboma hnanými nápravami, pritom s technikou 4x4 v ťažkých terénnych autách nemajú veľa spoločné. Pri kúpe štvorkolky rozhoduje spôsob využitia a princíp pohonu.

Moderné riešenie

Označenie 4 x 4 zaviedli automobilky pre pohon všetkých kolies trvalo spojených s prevodovkou. Dnes 4 x 4 alebo 4WD (four wheel drive) označuje aj pripájateľný pohon druhej nápravy. Sila motora sa prenáša na všetky kolesá iba vtedy, keď kolesá jednej nápravy prekĺznu a bežne je poháňaná iba jedna náprava. Automobilky takto spojili výhody predného pohonu a pohonu všetkých kolies, pretože prvé osobné autá 4 x 4 mali vyššiu spotrebu, hmotnosť, boli konštrukčne zložitejšie a s ťažšou údržbou. Navyše pohon ukázal svoje výhody iba na snehu a na asfalte skôr prekážal. Preto zaviedli komerčný systém, ktorý pripojí zadné kolesá iba keď treba. Medzi nápravami sú medzinápravové spojky rôzneho druhu, ktoré riadi elektronika a pracujú na elektromechanickom alebo hydraulickom princípe.

Ťažké začiatky

Pripojiteľný pohon vo svojich počiatkoch reagoval oneskorene a pri prejazde zasneženej zákruty spôsobil prudkým pripojením zadnej nápravy šmyk. Nástupom elektroniky tieto nedostatky vymizli a dnes sa zadná náprava pripája takmer nebadane, s ohľadom na polohu auta v zákrute. Navyše, niektoré autá majú vypínateľný systém, aby mohol fungovať iba pohon prednej nápravy. Z užívateľského hľadiska je podstatné, že auto vyjde po zasneženej ceste k domu alebo chate v kopci. Tiež sa ľahšie pohýna na neudržiavanom povrchu. Pripojiteľný pohon neochráni pred šmykom a nemožno čakať rýchlejší prejazd zákrutou.

Dynamika v popredí

Automobilky Audi, Subaru, BMW, Mercedes a Mitsubishi uprednostňujú v osobných autách stály pohon všetkých kolies. Systém stále poháňa obe nápravy, ale rôznou silou, v závislosti od podmienok na ceste. Auto je stabilnejšie a pohon využíva nielen na prenos výkonu na cestu, ale aj na nasmerovanie auta do zákruty. Podobne vysokú technickú úroveň aj prínos pre stabilitu auta má Honda Legend so systémom Super Handling All Wheel Drive. Systémy iných značiek sú zamerané skôr na zvýšenie priechodnosti v snehu a blate.

Veľký výber

Na dlhé jazdy vyššou rýchlosťou a pre dynamických šoférov odporúčame jednoznačne Subaru, Audi, BMW, Mercedes Mitsubishu Evo a Hondu Legend. V kopcoch a ťažšie prístupných domoch sa dobre osvedčili osobné autá Suzuki a Volvo. Kvality pohonu všetkých športovo-úžitkových SUV sú viac menej vyrovnané a vynikajú Mitsubishi Outlander, Suzuki Vitara, Hyundai Tucson, Nissan Xtrail, BMW X3 a Volkswagen Tiguan. Na občasné jazdy v teréne si vyberte SUV s funkciou Lock na zablokovanie medzinápravovej spojky a stabilizačným systémom ESP.

Jazdite opatrne

Všetky kolesá v zábere neznamenajú automatické zlepšenie priľnavosti alebo skrátenie brzdnej dráhy. Danosti pripojiteľného pohonu využívajte v stúpaní do kopca a prechádzaní snehových bariér. V ťažších podmienkach odporúčame použiť zablokovanie medzinápravovej spojky (LOCK 4WD).

Prehľad podielu pohonu všetkých kolies na predaji vybraných značiek vrámci SR (rok 2007).

Značka Označenie 4x4 Podiel 4x4
Alfa Romeo Q4 15%
Audi Quattro 44%
BMW xDrive 65%
Dodge 4x4 30%
Honda SHAWD 32%
Hyundai 4WD 29%
Chrysler AWD 10%
Mercedes 4Matic 39%
Mitsubishi 4WD 53%
Porsche 4 88 %
Seat 4x4 3%
Škoda 4x4 4%
Subaru Symmetrical AWD 100%
Suzuki 4x4 25%
Toyota 4WD 20%
Volkswagen 4MOTION 20%
Volvo AWD 41%

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 706
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 120
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 271
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 251
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 039
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 993
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 816
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.