Od malička netúžil po inom, než sa posadiť za volant súťažného auta a jazdiť. Ako 15-ročný začal s rally-crossom. Už vtedy sedel v aute tak často ako sa len dalo. Súčasne so získaním vodičského oprávnenia požiadal o súťažnú licenciu a potom sa konečne postavil sa na štart svojej prvej rely. Mikko Hirvonen.
„Súperiť so Sébastienom bude ťažké, ale myslím si, že som pripravený".
Profesionálnu kariéru začal v roku 2003 – vtedy mu otvoril dvere tím Ford ako jazdeckej trojke. Neskôr prestúpil k Subaru na post tímovej dvojky, kde vystriedal legendárneho Tommiho Mäkinena. Nešťastný rok plný nedorozumení a rozporov sa skončil jeho výmenou za Chrisa Atkinsa. Mikku čakala náročná sezóna 2005 na voľnej nohe. Počas nej však dosiahol niekoľko veľmi pekných výsledkov, na základe ktorých ho opäť angažoval továrenský tím Ford.
V sezóne 2006 a 2007 po boku Marcusa Grönholma dopomohol modrému oválu k dvom titulom majstra sveta v hodnotení značiek. Dnes je v britskom tíme jednotkou a mnohí ho považujú za jedného z mála jazdcov v štartovom poli WRC schopných poraziť fenomenálneho Loeba. Pred štartom Rally Monte Carlo na tlačovej konferencii tímu Ford BP Abu Dhabi sme sa s Mikkom Hirvonenom (27) rozprávali o jeho novej pozícii v tíme, ambíciách v súperení so Sébastienom Loebom, ale i o novinkách vo svetovom šampionáte.
Po odchode M. Grönholma ste sa stali jednotkou tímu Ford. Nepociťujete stúpajúci tlak na vás?
Nie, rozhodne nie. Aj napriek tomu, že mnohí ľudia ma otvorene označujú za toho, kto bude súperiť tento rok so Sébastianom. Vnímam to ako výzvu, ktorej musím venovať pozornosť. Samozrejme bude to ťažké, ale myslím si, že som pripravený.
Vlani vo Walese ste dokázali poraziť Loeba i Grönholma. Vstupujete do novej sezóny sebavedomejší?
Neviem, čo presne mám očakávať. Prinajmenšom tu v Monte Carle je Sébastien veľmi dobrý, ale to sa môže meniť. Výmena dodávateľa pneumatík a nové pravidlá nám môžu pomôcť v súperení s Citroenom. Naše auto s novými pneumatikami funguje veľmi dobre, preto verím, že budeme rýchli a sezónu začneme s bodovým ziskom.
Poznámka redakcie: Na Rally Monte Carlo Mikko Hirvonen obsadil druhé miesto za Sébastienom Loebom.
Čo potrebujete na to, aby ste Loeba mohli porážať pravidelne?
Viac rýchlosti a plynulosti. Najviac mi sedia rýchle trate, kde som bol aj vlani dobrý, napríklad Fínsko, Anglicko, Nový Zéland a Japonsko. Na týchto podujatiach som sa cítil isto a verím, že rovnako dobrý, tam môžem byť opäť. Naopak zrýchliť musím na asfaltových súťažiach a na Sardínii.
Dostali ste od Malcolma Wilsona pred súťažou nejaké pokyny, prípadne rady?
Nie. Vieme, čo sa dá očakávať. Môžeme byť blízko Sébastiena alebo s ním dokonca tesne súperiť.
Aké podmienky by vám v Monte Carle najviac vyhovovali? Sucho, sneh...
Určite uprednostňujem sneh. Viac si ho užívam.
Čo hovoríte na pneumatiky Pirelli? Je možné ich porovnať s BF Goodrich ?
Nerobili sme žiadne presné porovnanie, no ak sa pozriete časy, vidieť, že nové pneumatiky možno nie sú také rýchle ako minulý rok a vozidlo nie je také precízne vo vedení stopy. Ale pocitovo fungujú dobre a za suchých podmienok diváci neuvidia žiaden rozdiel. Horšie to bude pri premenlivom počasí. Zatiaľ čo vlani sme na zmenu poveternostných podmienok boli pripravení - mohli sme si vybrať rôzne pneumatiky, tento rok musíme vydržať s tými istými celý deň. Predovšetkým v chladných a v mokrých podmienkach sa môžeme trochu viac šmýkať a mať problémy s trakciou. Ktorý tím alebo jazdec sa naučí čo najlepšie využívať jednotlivé druhy pneumatík v rozdielnych podmienkach, ten bude mať výhodu. Myslím si však, že pre svetový šampionát to je dobrá zmena.
Považujete zákaz Mousse systému za správne rozhodnutie ?
Nie, pre mňa to bol bezpečnostný prvok. Obávam sa, že po zrušení Mousse systému budeme dostávať častejšie defekty, čo môže byť problém hlavne na asfaltových povrchoch. (Mousse systém – ochranná vložka proti prerazeniu plášťa, pozn. autor). Pri akcelerácii v priamom smere si totiž defekt nemusíte všimnúť a za prvou zákrutou môžete mať nehodu. Je síce pravda, že 5 alebo 10 rokov dozadu vozidlá tento systém nemali a súťažilo sa, ale dnes sú autá podstatne rýchlejšie ako kedysi a narastá tiež prejazdová rýchlosť zákrut.
Absolvovali ste pred novou sezónou veľa testovacích kilometrov ?
Testovali sme primerane. O nič viac ako v minulosti. Samozrejme museli sme sa veľa učiť o nových pneumatikách. Robili sme koľko sa dalo.
Pracuje sa už na evolúcii Focusu ? Kedy približne očakávate príchod nového Forda Focus WRC 08 ?
Nepripravujeme žiadnu novú evolúciu. Malé zmeny prídu časom, ale nič viditeľné. Pár nových prvkov môžeme uviesť na Rally Nemecka, no budú to vyslovene drobnosti.
Čo si myslíte o novom tíme Suzuki ?
Snáď sa im bude dariť. Bude však ťažké presadiť sa s novým tímom, lebo Ford, Subaru aj Citroen majú veľa skúseností. Toni Gardemeister je dobrý testovací jazdec a verím, že sa mu podarí naladiť auto tak, aby bolo konkurencieschopné. Zároveň verím, že Suzuki ostane v šampionáte.
Ako vnímate špeciály kategórie Super 2000 ? Môžu v budúcnosti plnohodnotne nahradiť autá WRC ?
Môže sa stať... ale našťastie mňa sa to zatiaľ netýka. Ja som spokojný s autom kategórie WRC a verím, že ešte nejaký čas s ním budem môcť jazdiť.
Ďakujeme za rozhovor
Na tlačovej konferencii sa predstavila kompletná zostava jazdcov, ktorí v Monte odštartovali s vozidlami Ford Focus WRC.
![]() | Na snímke zľava: Nový riaditeľ tímu Mark Deans, Šejk Khalid Al Qassimi (tretie miesto v továrenskom tíme dostal vďaka obrovskému balíku peňazí, ktorý do tímu priniesol – preto meno sponzora Abu Dhabi v názve tímu), Mikko Hirvonen (nad ním prvý zľava), Lari-Matti Latvala (dvojka továrenskej stajne), Matthew Wilson (Stobart, syn šéfa továrenského tímu Malcolma Wlsona), dolu Giggi Galli (Stobart), Francois Duval (Stobart), šéf továrenského tímu Ford BP Abu Dhabi Malcolm Wilson a Hening Solberg (Stobart, straší brat Petra Solberga zo Subaru). |