SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Ľadový zážitok na Andros trophee

Je to už 19 rokov, čo sa začala písať história jednej z najpopulárnejších disciplín motoristického športu vo Francúzsku.

O pohon sa stará šesťvalcový motor do V umiestnený hneď za B stĺpikom, ktorý podáva výkon približne 257kW/350 koní.O pohon sa stará šesťvalcový motor do V umiestnený hneď za B stĺpikom, ktorý podáva výkon približne 257kW/350 koní. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Celý ten nápad vzišiel v roku 1985 z hláv Frédérica Gervosona, majiteľa spoločnosti vyrábajúcej ovocné nápoje Andros a nimi sponzorovaného pretekára, Maxa Mamersa. Ten bol návrhom vytvoriť vlastný seriál nadšený a keďže mal skúsenosti s azda všetkými disciplínami, ktoré sa vo Francúzsku jazdili (od Le Mans cez autokros až po preteky do vrchu), netvalo dlho a prišiel s víziou pretekov na ľadovom okruhu. A práve do dejiska prvého závodu Andros trophee vôbec, okruhu v lyžiarskej oblasti Serre Chevalier sme sa mali možnosť ísť posledný januárový víkend pozrieť.

História

Od začiatku Andros trophee sa zas tak veľa nezmenilo. Už v roku 1992 sa počet podujatí rozrástol na dnešných 7, ku ktorým od roku 1999 pribudlo ešte superfinále na Stade de France v Paríži. Snaha rozšíriť kalendár aj o mimofrancúzske destinácie sa nevydarila, keď preteky v škandinávskych krajinách a v Kanade čoskoro skončili vďaka podpriemernému záujmu divákov. Za tých 19 rokov sa na francúzskom ľade pošmýkalo viacero významných osobností motoristického športu, spomedzi všetkých spomeňme napríklad mená Yvan Muller, Jacques Lafitte, Ari Vatanen, či Jean-Louis Schlesser. Keďže je však pri pretekoch na ľade veľmi potrebné testovanie, vývoj auta a veľa tréningu a máloktorí na to mali čas, iba niektorým z nich sa podarilo uspieť.

V ústrety jazdcom i divákom

Šampionát na ľade funguje absolútne odlišným spôsobom od všetkých iných typov pretekov, ktoré poznám. Avšak treba uznať, že mu to vôbec neškodí, skôr naopak. Napríklad, za samotné preteky sa udeľuje jazdcom iba 20% z celkového počtu bodov, oveľa dôležitejšia je kvalifikácia zložená z dvoch jázd po štyroch kolách, za ktorú môže jazdec získať až 80% bodov. Nezapočítava sa pritom najrýchlejšie kolo ale celkový čas za 4 prejdené kolá. Tento systém má svoje opodstatnenie, keďže je počas samotných pretekov, vzhľadom k šírke trate a jazdeckému štýlu, ktorý si jazda na ľade vyžaduje, predbiehanie takmer nemožné.


Jazdci sú do áut rozdelení po dvoch a striedajú sa kvôli ušetreniu nákladov. Je to veľmi efektívny spôsob ako znížiť nemalé náklady a aj preto nemá Andros trophee núdzu o dostatok jazdcov i automobilov. Samozrejme, nie je problémom mať auto len pre seba, pokiaľ za vami stojí dostatočná finančná podpora. Jazdci sú na štartovacom rošte rozdelení podľa kvalifikácie do dvoch tried, na párnych a nepárnych. Pokiaľ sa stane, že sa v jednej skupine stretnú jazdci z jedného auta, vymenia sa s jazdcom z druhej triedy. Momentálne sa v 16 autách strieda približne tridsiatka jazdcov, čo je podľa Maxa Mamersa takmer ideál.
Umiestnenie súťaží a časové rozloženie samotných pretekov je pritom taktiež veľmi rozumne vymyslené. Okruhy, ktoré sú situované v blízkosti lyžiarskych stredísk spúšťajú svoj oficiálny program až po štvrtej hodine popoludní, keď sa zatvárajú všetky zjazdovky. Ostatné podujatia sa jazdia cez deň. Aj vďaka tomu má vo Francúzsku Andros trophee nesmiernu popularitu. Niet preto divu, že Max Mamers je hádam jediným z vlastníkov všetkých možných seriálov, ktorý je naozaj spokojný s tým, ako mu jeho šampionát prebieha. Ani Berniemu Ecclestoneovi a Davidovi Richardsovi preteky F1, či svetový šampionát v rally nefunguje tak dokonale.



Automobily

Hoci sa automobily používané na pretekanie podobajú ich civilným predlohám, spája ich s nimi len pramálo. Ako základ slúži skelet z rúrkového rámu, okolo ktorého je obalená karoséria z laminátu. Pevný základ karosérie tvorí vlastne len časť od A po B stĺpik, zvyšok sú demontovateľné laminátové výlisky z jedného kusu. O pohon sa stará šesťvalcový motor do V umiestnený hneď za B stĺpikom, ktorý podáva výkon približne 257kW/350 koní. Spriahnutý je so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou. Zaujímavosťou sú aj hydraulicky natáčané zadné kolesá. Pneumatiky dodáva výhradne firma Continental, každá z nich pritom obsahuje 352 hrotov. Váha špeciálov je regulovaná na 950kg, pohon všetkých štyroch kolies je samozrejmosťou. Za zmienku stojí aj odpoveď šéftechnika Toyoty na otázku, čo všetko by sa dalo ešte urobiť, aby bolo auto schopné ísť na ľade rýchlejšie. Po krátkom zamyslení odpovedal, že nič...

Národní hrdinovia

Vzhľadom k spomínanej popularite niet divu, že jazdci sú po celom Francúzsku veľmi dobre známi a v období pretekov ich nemáte problém nájsť aj na titulných stránkach novín. Zrejme najväčšie hviezdy nájdete v Toyotách, ktorých farby oblieka Alain Prost, Olivier Panis, či Bertrand Balas. Okrem nich sme v štartovacej listine našli aj meno bývalého futbalistu Bixenteho Lizarazou, dcéry formulového pretekára Jacquesa Lafitte Marguerite a v kategórii bugín štartujúcej Miss France 2004, Laetitie Bleger. V Serre Chevalier sme ešte okrem nich mohli vidieť napríklad niekdajšieho známeho lyžiara a automobilového pretekára Luca Alphanda, na superfinále prisľúbil účasť aj Sébastien Loeb.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 608
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 716
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 091
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 699
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 650
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 024
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 016
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 558
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 546
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


8 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


15 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  2. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  3. Igor Múdry: Kľak
  4. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  5. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  6. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  7. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  8. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur!
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 895
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 374
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 920
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 499
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 022
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 806
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu