SME

Ľadový zážitok na Andros trophee

Je to už 19 rokov, čo sa začala písať história jednej z najpopulárnejších disciplín motoristického športu vo Francúzsku.

O pohon sa stará šesťvalcový motor do V umiestnený hneď za B stĺpikom, ktorý podáva výkon približne 257kW/350 koní.O pohon sa stará šesťvalcový motor do V umiestnený hneď za B stĺpikom, ktorý podáva výkon približne 257kW/350 koní. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Celý ten nápad vzišiel v roku 1985 z hláv Frédérica Gervosona, majiteľa spoločnosti vyrábajúcej ovocné nápoje Andros a nimi sponzorovaného pretekára, Maxa Mamersa. Ten bol návrhom vytvoriť vlastný seriál nadšený a keďže mal skúsenosti s azda všetkými disciplínami, ktoré sa vo Francúzsku jazdili (od Le Mans cez autokros až po preteky do vrchu), netvalo dlho a prišiel s víziou pretekov na ľadovom okruhu. A práve do dejiska prvého závodu Andros trophee vôbec, okruhu v lyžiarskej oblasti Serre Chevalier sme sa mali možnosť ísť posledný januárový víkend pozrieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

História

Od začiatku Andros trophee sa zas tak veľa nezmenilo. Už v roku 1992 sa počet podujatí rozrástol na dnešných 7, ku ktorým od roku 1999 pribudlo ešte superfinále na Stade de France v Paríži. Snaha rozšíriť kalendár aj o mimofrancúzske destinácie sa nevydarila, keď preteky v škandinávskych krajinách a v Kanade čoskoro skončili vďaka podpriemernému záujmu divákov. Za tých 19 rokov sa na francúzskom ľade pošmýkalo viacero významných osobností motoristického športu, spomedzi všetkých spomeňme napríklad mená Yvan Muller, Jacques Lafitte, Ari Vatanen, či Jean-Louis Schlesser. Keďže je však pri pretekoch na ľade veľmi potrebné testovanie, vývoj auta a veľa tréningu a máloktorí na to mali čas, iba niektorým z nich sa podarilo uspieť.

V ústrety jazdcom i divákom

SkryťVypnúť reklamu

Šampionát na ľade funguje absolútne odlišným spôsobom od všetkých iných typov pretekov, ktoré poznám. Avšak treba uznať, že mu to vôbec neškodí, skôr naopak. Napríklad, za samotné preteky sa udeľuje jazdcom iba 20% z celkového počtu bodov, oveľa dôležitejšia je kvalifikácia zložená z dvoch jázd po štyroch kolách, za ktorú môže jazdec získať až 80% bodov. Nezapočítava sa pritom najrýchlejšie kolo ale celkový čas za 4 prejdené kolá. Tento systém má svoje opodstatnenie, keďže je počas samotných pretekov, vzhľadom k šírke trate a jazdeckému štýlu, ktorý si jazda na ľade vyžaduje, predbiehanie takmer nemožné.


Jazdci sú do áut rozdelení po dvoch a striedajú sa kvôli ušetreniu nákladov. Je to veľmi efektívny spôsob ako znížiť nemalé náklady a aj preto nemá Andros trophee núdzu o dostatok jazdcov i automobilov. Samozrejme, nie je problémom mať auto len pre seba, pokiaľ za vami stojí dostatočná finančná podpora. Jazdci sú na štartovacom rošte rozdelení podľa kvalifikácie do dvoch tried, na párnych a nepárnych. Pokiaľ sa stane, že sa v jednej skupine stretnú jazdci z jedného auta, vymenia sa s jazdcom z druhej triedy. Momentálne sa v 16 autách strieda približne tridsiatka jazdcov, čo je podľa Maxa Mamersa takmer ideál.
Umiestnenie súťaží a časové rozloženie samotných pretekov je pritom taktiež veľmi rozumne vymyslené. Okruhy, ktoré sú situované v blízkosti lyžiarskych stredísk spúšťajú svoj oficiálny program až po štvrtej hodine popoludní, keď sa zatvárajú všetky zjazdovky. Ostatné podujatia sa jazdia cez deň. Aj vďaka tomu má vo Francúzsku Andros trophee nesmiernu popularitu. Niet preto divu, že Max Mamers je hádam jediným z vlastníkov všetkých možných seriálov, ktorý je naozaj spokojný s tým, ako mu jeho šampionát prebieha. Ani Berniemu Ecclestoneovi a Davidovi Richardsovi preteky F1, či svetový šampionát v rally nefunguje tak dokonale.

SkryťVypnúť reklamu


Automobily

Hoci sa automobily používané na pretekanie podobajú ich civilným predlohám, spája ich s nimi len pramálo. Ako základ slúži skelet z rúrkového rámu, okolo ktorého je obalená karoséria z laminátu. Pevný základ karosérie tvorí vlastne len časť od A po B stĺpik, zvyšok sú demontovateľné laminátové výlisky z jedného kusu. O pohon sa stará šesťvalcový motor do V umiestnený hneď za B stĺpikom, ktorý podáva výkon približne 257kW/350 koní. Spriahnutý je so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou. Zaujímavosťou sú aj hydraulicky natáčané zadné kolesá. Pneumatiky dodáva výhradne firma Continental, každá z nich pritom obsahuje 352 hrotov. Váha špeciálov je regulovaná na 950kg, pohon všetkých štyroch kolies je samozrejmosťou. Za zmienku stojí aj odpoveď šéftechnika Toyoty na otázku, čo všetko by sa dalo ešte urobiť, aby bolo auto schopné ísť na ľade rýchlejšie. Po krátkom zamyslení odpovedal, že nič...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Národní hrdinovia

Vzhľadom k spomínanej popularite niet divu, že jazdci sú po celom Francúzsku veľmi dobre známi a v období pretekov ich nemáte problém nájsť aj na titulných stránkach novín. Zrejme najväčšie hviezdy nájdete v Toyotách, ktorých farby oblieka Alain Prost, Olivier Panis, či Bertrand Balas. Okrem nich sme v štartovacej listine našli aj meno bývalého futbalistu Bixenteho Lizarazou, dcéry formulového pretekára Jacquesa Lafitte Marguerite a v kategórii bugín štartujúcej Miss France 2004, Laetitie Bleger. V Serre Chevalier sme ešte okrem nich mohli vidieť napríklad niekdajšieho známeho lyžiara a automobilového pretekára Luca Alphanda, na superfinále prisľúbil účasť aj Sébastien Loeb.

Autor: cestu hradila spoločnosť Toyota

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 724
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 927
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 291
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 368
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 983
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 874
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  2. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  3. Štefan Šturdzík: Rakovina
  4. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  5. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  7. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  8. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 880
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 531
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 061
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 835
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 473
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 971
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 272
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu