m zostáva nerozhodný.
Lexus s hybridným pohonom vykazuje v porovnaní s rovnako výkonnými benzínovými osemvalcami výraznú úsporu paliva a jednoznačne lepšie ekologické parametre v mestskej premávke. Konkurencia však za rovnakú cenu ponúka úsporné a silné naftové motory s nízkou hladinou hluku a vysokou kultúrou chodu. Naftové šesťvalce značiek Mercedes a BMW sú pre Lexus postrachom, kvôli ktorému vlastne vznikla úsporná hybridná technológia.
Presné meranie
Myšlienka porovnávacieho testu hybridného pohonu a najmodernejších naftových šesťvalcov v limuzínach vyššej strednej triedy vychádza od čitateľov internetovej stránky auto.sme.sk. V spolupráci s redakciou mesačníka Autožurnál sme porovnali spotrebu a jazdné výkony troch manažérskych limuzín. Namiesto zodpovedajúceho BMW radu 5 sa meraní a testu zúčastnilo kupé radu 6, v podstate s rovnakými parametrami ako limuzína. Mercedes mal v tom čase k dispozícii najžiadanejší diesel E320 CDI s pohonom všetkých kolies. Dlhodobo testovaný Lexus GS 450 h si tak s naftovou konkurenciou zmeral sily v zrýchlení z pokoja, v pružnosti motora a v brzdení. Bokom od presných meraní v Slovdekre nemohla zostať ani hlučnosť, ktorá je v tejto triede jedným z rozhodujúcich faktorov. Porovnávací test je teda založený na presných meraniach a porovnaní ich výsledkov.
HmotnosťNajťažší Mercedes má najväčší rozdiel medzi zaťažením oboch náprav. Tradičnú slabinu Lexusu teraz vyvážila hybridná technológia s batériami umiestnenými nad zadnou nápravou. Najľahšie BMW povestné ideálnym rozložením hmotnosti zostáva o pár kilogramov za japonskou limuzínou, ktorá má rozdiel v zaťažení náprav iba 28 kg. Batérie však uberajú hodný kus z batožinového priestoru. Navyše priestor medzi posádkou a kufrom je v Lexuse oddelený hrubou stenou, bez možnosti sklopenia sedadiel.
Dynamika
Nadšenie z ohromujúceho ťahu moderných naftových motorov opadne po usadnutí do Lexusu. Hybrid používa na plné zrýchlenie benzínový motor, elektromotor a automatickú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom. To mu zabezpečuje lepšie zrýchlenie a pružnosť. BMW s krútiacim momentom 580 Nm vie ohúriť mohutným ťahom kedykoľvek sa vodič dotkne plynu. Bavorák mierne predčí Lexus iba v zrýchlení z 80 na 120 km/h, keď prevodovka Lexusu na chvíľu zaváha. Strata Mercedesu na najrýchlejšieho sa pohybovala od 1.3 s do 1.9 s, čo vzhľadom na jeho nižší výkon a 5-stupňovú automatickú prevodovku nie je veľa. Iný pohľad na dynamické parametre nastane po uzretí ceny. Mercedes je zo všetkých troch testovaných automobilov najlacnejší. Na prekonanie dynamických parametrov hybridu budú potrebné naftové osemvalce. Majú však citeľne vyššiu spotrebu.
BMW brzdí najlepšie
Najkratšiu brzdnú dráhu 36 m dosiahlo BMW, o pol metra ďalej zabrzdil Lexus a Mercedes potreboval na spomalenie z rýchlosti 100 km/h presne 39 m. Nemeckí konkurenti vykazujú vysokú odolnosť bŕzd proti prehriatiu pri opakovanom krotení vysokej rýchlosti. Brzdám Lexusu zasa pomáha generátor, ktorý brzdí a premieňa pohybovú energiu na elektrickú.
V spotrebe lepší diesel
So všetkými vozidlami absolvoval ten istý vodič tri dni po sebe a v tom istom čase rovnaký okruh rovnakým spôsobom jazdy. Trať viedla z Bratislavy po diaľnici do Senca, odtiaľ cez Viničné a Pezinskú Babu do Perneka a potom diaľnicou späť do Bratislavy. Najúspornejším bolo BMW (9,1 l/100 km), za ním skočil Mercedes (9,3 l/100 km) a najviac spotreboval Lexus (9,5 l/100 km). Minimálny rozdiel 0,4 l/100 km potvrdzuje pozitívny vplyv hybridnej sústavy na spotrebu. Napriek tomu, že hybridný Lexus GS 450h nie je úspornejší než moderné naftové šesťvalce, nezaostáva toľko, ako sa mnohí domnievajú. Spolu s výbornou dynamikou a podstatne nižšou hlučnosťou zostáva silným konkurentom pre najmodernejšie naftové šesťvalce.
Základné údaje
Model BMW 635d Lexus 450 h Mercedes 320 CDI 4MATIC
Cena 2 558 500 Sk 2 099 000 Sk 1 871 292 Sk
Motor radový šesťvalec diesel hybridný pohon šesťvalec diesel
Výkon 210 kW/286 k 254kW/345k 165 kW/224k
Krút. moment 580 Nm 368/275 Nm 510 Nm
Spotreba (výrobca) 6,9 l/100 km 7,9 l/100km 8,6 l/100 km
Spotreba v teste 9,1 l/100 km 9,5 l/100km 9,3 l/100km
Objem kufra 350 l 280 l 540l
Pneumatiky
BMW - BRIDGESTONE BLIZZAK LM 25 245/50 R17
LEXUS - PIRELLI SOTTO ZERO 245/40 R18
MERCEDES - PIRELLI SOTTO ZERO 225/55 R16
BMW poháňa radový šesťvalcový motor s priamym vstrekovaním typu common rail, štvorventilovou technikou a zložitým dvojstupňovým systémom preplňovania. Vďaka dvom turbodúchadlám dosahuje výkon až 286 koní. Výkon exploduje doslova na každom kroku, preto sním nedosiahnete výrobcom udávanú priemernú spotrebu.
Lexus poháňa okrem benzínového šesťvalca silný elektromotor. Počas brzdenia benzínový motor nepracuje a elektromotor funguje ako generátor, ktorý zhromažďuje energiu do batérií. Tú využije pri pohýnaní z miesta. Spaľovací motor sa samočinne naštartuje až keď je auto v pohybe. Pri plnom zrýchlení ťahajú oba motory spoločne a vyvinú obrovský výkon 254kW/345 koní.
Mercedes využíva osvedčený naftový motor 320 CDI s vysokotlakovým vstrekovaním typu common rail a štvorventilovou technikou. Na rozdiel od BMW má iba jedno turbodúchadlo. Vysoký krútiaci moment dokáže eliminovať nižší výkon a straty spojené s päťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Údaje od výrobcu sa od skutočnej spotreby líšia najmenej z testovanej trojice.
Porovnanie zrýchlenia
Zrýchlenie BMW Lexus Mercedes
0 – 80 km/h 4,9s 4,8s 5,5s
0 - 100 km/h 6,6s 6,3s 8,1s
0 – 120 km/h 8,7s 8,5s 11,1s
80 – 120 km/h 3,8s 3,9s 5,5 s
100 – 140 km/h 4,8s 4,5 s 6,8s
Na záver sme si dali šprint aj s Corsou OPC (354 k vs. 192 k). Litrový výkon 120 k (Lexus 100 k) a kilogramový výkon 6 kg na jednu konskú silu (Lexus 5,2 kg/k) sľubovali zaujímavé porovnanie malej pichľavej osy s gepardom. Aj v tomto súboji zvíťazil Lexus.Brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h
BMW 36 m
Lexus 36,5 m
Mercedes 39m
Vnútorná hlučnosť
Ustálená rýchlosť BMW Lexus Mercedes
60 km/h 60,2 dB 57,5 dB 60 dB
80 km/h 61,2 dB 60,3 dB 61,4 dB
100 km/h 62,6 dB 62,6 dB 64,8 dB
130 km/h 68,6 dB 66,9 dB 68,1 dB
Rozloženie hmotnosti
Parameter pohot. hmotnosť predná náprava zadná náprava rozloženie
BMW 1743kg 925kg 818kg 53:47
Lexus 1858 kg 943 kg 915kg 51:49
Mercedes 1882 kg 1033 kg 849 kg 54:46
BMW má 6-stupňovú automatickú prevodovkou, ktorá nádherne rýchlo a jemne radí aj v manuálnom režime.
Mercedes je viac zameraný na pohodlie a komfort, tomu odpovedá aj jeho mäkko radiaca automatická prevodovka. Škoda ale, že v kombinácii s pohonom 4Matic má len päť rýchlostných stupňov.
Merania dynamiky sme absolvovali so zapnutým režimom Sport aj Power. Pri režime Sport nám nešlo ani tak o tuhšie nastavenie pruženia ako o rýchlejšie reakcie akcelerátora. Po aktivovaní funkcie Power odovzdajú baterky "plnú šťavu".