SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Porovnávací test: Hybrid verzus diesel

Tri manažérske limuzíny jazdili v tom istom čase, s jedným vodičom a na rovnakej trati. Najmenej paliva spotreboval naftový motor BMW. Hybridný Lexus zase porazil konkurentov v zrýchlení a meraní hlučnosti. Súboj medzi naftovými motormi a hybridným pohono

Lexus by nedobehol obrovský náskok európskej špičky vo vývoji naftových motorov. Hybridný pohon v triede manažérskych limuzín boduje. Najmä pomerom spotreby a výkonu.Lexus by nedobehol obrovský náskok európskej špičky vo vývoji naftových motorov. Hybridný pohon v triede manažérskych limuzín boduje. Najmä pomerom spotreby a výkonu. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

m zostáva nerozhodný.

Lexus s hybridným pohonom vykazuje v porovnaní s rovnako výkonnými benzínovými osemvalcami výraznú úsporu paliva a jednoznačne lepšie ekologické parametre v mestskej premávke. Konkurencia však za rovnakú cenu ponúka úsporné a silné naftové motory s nízkou hladinou hluku a vysokou kultúrou chodu. Naftové šesťvalce značiek Mercedes a BMW sú pre Lexus postrachom, kvôli ktorému vlastne vznikla úsporná hybridná technológia.

Presné meranie
Myšlienka porovnávacieho testu hybridného pohonu a najmodernejších naftových šesťvalcov v limuzínach vyššej strednej triedy vychádza od čitateľov internetovej stránky auto.sme.sk. V spolupráci s redakciou mesačníka Autožurnál sme porovnali spotrebu a jazdné výkony troch manažérskych limuzín. Namiesto zodpovedajúceho BMW radu 5 sa meraní a testu zúčastnilo kupé radu 6, v podstate s rovnakými parametrami ako limuzína. Mercedes mal v tom čase k dispozícii najžiadanejší diesel E320 CDI s pohonom všetkých kolies. Dlhodobo testovaný Lexus GS 450 h si tak s naftovou konkurenciou zmeral sily v zrýchlení z pokoja, v pružnosti motora a v brzdení. Bokom od presných meraní v Slovdekre nemohla zostať ani hlučnosť, ktorá je v tejto triede jedným z rozhodujúcich faktorov. Porovnávací test je teda založený na presných meraniach a porovnaní ich výsledkov.

Hmotnosť
Najťažší Mercedes má najväčší rozdiel medzi zaťažením oboch náprav. Tradičnú slabinu Lexusu teraz vyvážila hybridná technológia s batériami umiestnenými nad zadnou nápravou. Najľahšie BMW povestné ideálnym rozložením hmotnosti zostáva o pár kilogramov za japonskou limuzínou, ktorá má rozdiel v zaťažení náprav iba 28 kg. Batérie však uberajú hodný kus z batožinového priestoru. Navyše priestor medzi posádkou a kufrom je v Lexuse oddelený hrubou stenou, bez možnosti sklopenia sedadiel.

Dynamika
Nadšenie z ohromujúceho ťahu moderných naftových motorov opadne po usadnutí do Lexusu. Hybrid používa na plné zrýchlenie benzínový motor, elektromotor a automatickú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom. To mu zabezpečuje lepšie zrýchlenie a pružnosť. BMW s krútiacim momentom 580 Nm vie ohúriť mohutným ťahom kedykoľvek sa vodič dotkne plynu. Bavorák mierne predčí Lexus iba v zrýchlení z 80 na 120 km/h, keď prevodovka Lexusu na chvíľu zaváha. Strata Mercedesu na najrýchlejšieho sa pohybovala od 1.3 s do 1.9 s, čo vzhľadom na jeho nižší výkon a 5-stupňovú automatickú prevodovku nie je veľa. Iný pohľad na dynamické parametre nastane po uzretí ceny. Mercedes je zo všetkých troch testovaných automobilov najlacnejší. Na prekonanie dynamických parametrov hybridu budú potrebné naftové osemvalce. Majú však citeľne vyššiu spotrebu.

BMW brzdí najlepšie
Najkratšiu brzdnú dráhu 36 m dosiahlo BMW, o pol metra ďalej zabrzdil Lexus a Mercedes potreboval na spomalenie z rýchlosti 100 km/h presne 39 m. Nemeckí konkurenti vykazujú vysokú odolnosť bŕzd proti prehriatiu pri opakovanom krotení vysokej rýchlosti. Brzdám Lexusu zasa pomáha generátor, ktorý brzdí a premieňa pohybovú energiu na elektrickú.

V spotrebe lepší diesel

So všetkými vozidlami absolvoval ten istý vodič tri dni po sebe a v tom istom čase rovnaký okruh rovnakým spôsobom jazdy. Trať viedla z Bratislavy po diaľnici do Senca, odtiaľ cez Viničné a Pezinskú Babu do Perneka a potom diaľnicou späť do Bratislavy. Najúspornejším bolo BMW (9,1 l/100 km), za ním skočil Mercedes (9,3 l/100 km) a najviac spotreboval Lexus (9,5 l/100 km). Minimálny rozdiel 0,4 l/100 km potvrdzuje pozitívny vplyv hybridnej sústavy na spotrebu. Napriek tomu, že hybridný Lexus GS 450h nie je úspornejší než moderné naftové šesťvalce, nezaostáva toľko, ako sa mnohí domnievajú. Spolu s výbornou dynamikou a podstatne nižšou hlučnosťou zostáva silným konkurentom pre najmodernejšie naftové šesťvalce. 

Základné údaje

Model BMW 635d Lexus 450 h Mercedes 320 CDI 4MATIC
Cena 2 558 500 Sk 2 099 000 Sk 1 871 292 Sk
Motor radový šesťvalec diesel hybridný pohon šesťvalec diesel
Výkon 210 kW/286 k 254kW/345k 165 kW/224k
Krút. moment 580 Nm 368/275 Nm 510 Nm
Spotreba (výrobca) 6,9 l/100 km 7,9 l/100km 8,6 l/100 km
Spotreba v teste 9,1 l/100 km 9,5 l/100km 9,3 l/100km
Objem kufra 350 l 280 l 540l

Pneumatiky
BMW - BRIDGESTONE BLIZZAK LM 25 245/50 R17
LEXUS - PIRELLI SOTTO ZERO 245/40 R18
MERCEDES - PIRELLI SOTTO ZERO 225/55 R16

BMW poháňa radový šesťvalcový motor s priamym vstrekovaním typu common rail, štvorventilovou technikou a zložitým dvojstupňovým systémom preplňovania. Vďaka dvom turbodúchadlám dosahuje výkon až 286 koní. Výkon exploduje doslova na každom kroku, preto sním nedosiahnete výrobcom udávanú priemernú spotrebu.
Lexus poháňa okrem benzínového šesťvalca silný elektromotor. Počas brzdenia benzínový motor nepracuje a elektromotor funguje ako generátor, ktorý zhromažďuje energiu do batérií. Tú využije pri pohýnaní z miesta. Spaľovací motor sa samočinne naštartuje až keď je auto v pohybe. Pri plnom zrýchlení ťahajú oba motory spoločne a vyvinú obrovský výkon 254kW/345 koní.
 Mercedes využíva osvedčený naftový motor 320 CDI s vysokotlakovým vstrekovaním typu common rail a štvorventilovou technikou. Na rozdiel od BMW má iba jedno turbodúchadlo. Vysoký krútiaci moment dokáže eliminovať nižší výkon a straty spojené s päťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Údaje od výrobcu sa od skutočnej spotreby líšia najmenej z testovanej trojice.

Porovnanie zrýchlenia

Zrýchlenie BMW Lexus Mercedes
0 – 80 km/h 4,9s 4,8s 5,5s
0 - 100 km/h 6,6s 6,3s 8,1s
0 – 120 km/h 8,7s 8,5s 11,1s
80 – 120 km/h 3,8s 3,9s 5,5 s
100 – 140 km/h 4,8s 4,5 s 6,8s

Na záver sme si dali šprint aj s Corsou OPC (354 k vs. 192 k). Litrový výkon 120 k (Lexus 100 k) a kilogramový výkon 6 kg na jednu konskú silu (Lexus 5,2 kg/k) sľubovali zaujímavé porovnanie malej pichľavej osy s gepardom. Aj v tomto súboji zvíťazil Lexus.

Brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h

BMW 36 m
Lexus 36,5 m
Mercedes 39m

Vnútorná hlučnosť

Ustálená rýchlosť BMW Lexus Mercedes
60 km/h 60,2 dB 57,5 dB 60 dB
80 km/h 61,2 dB 60,3 dB 61,4 dB
100 km/h 62,6 dB 62,6 dB 64,8 dB
130 km/h 68,6 dB 66,9 dB 68,1 dB


Rozloženie hmotnosti

Parameter pohot. hmotnosť predná náprava zadná náprava rozloženie
BMW 1743kg 925kg 818kg 53:47
Lexus 1858 kg 943 kg 915kg 51:49
Mercedes 1882 kg 1033 kg 849 kg 54:46

BMW má 6-stupňovú automatickú prevodovkou, ktorá nádherne rýchlo a jemne radí aj v manuálnom režime.
Mercedes je viac zameraný na pohodlie a komfort, tomu odpovedá aj jeho mäkko radiaca automatická prevodovka. Škoda ale, že v kombinácii s pohonom 4Matic má len päť rýchlostných stupňov.
Merania dynamiky sme absolvovali so zapnutým režimom Sport aj Power. Pri režime Sport nám nešlo ani tak o tuhšie nastavenie pruženia ako o rýchlejšie reakcie akcelerátora. Po aktivovaní funkcie Power odovzdajú baterky "plnú šťavu".


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 392
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 349
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 075
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 269
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 837
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 773
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 387
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 377
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 261
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 114
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

10 h
Dočasný šéf polície Peter Kovařík počas vypočúvania pred výborom.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

7 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan