Porovnávací test: Hybrid verzus diesel

Tri manažérske limuzíny jazdili v tom istom čase, s jedným vodičom a na rovnakej trati. Najmenej paliva spotreboval naftový motor BMW. Hybridný Lexus zase porazil konkurentov v zrýchlení a meraní hlučnosti. Súboj medzi naftovými motormi a hybridným pohono

Lexus by nedobehol obrovský náskok európskej špičky vo vývoji naftových motorov. Hybridný pohon v triede manažérskych limuzín boduje. Najmä pomerom spotreby a výkonu.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

m zostáva nerozhodný.

Lexus s hybridným pohonom vykazuje v porovnaní s rovnako výkonnými benzínovými osemvalcami výraznú úsporu paliva a jednoznačne lepšie ekologické parametre v mestskej premávke. Konkurencia však za rovnakú cenu ponúka úsporné a silné naftové motory s nízkou hladinou hluku a vysokou kultúrou chodu. Naftové šesťvalce značiek Mercedes a BMW sú pre Lexus postrachom, kvôli ktorému vlastne vznikla úsporná hybridná technológia.

Presné meranie
Myšlienka porovnávacieho testu hybridného pohonu a najmodernejších naftových šesťvalcov v limuzínach vyššej strednej triedy vychádza od čitateľov internetovej stránky auto.sme.sk. V spolupráci s redakciou mesačníka Autožurnál sme porovnali spotrebu a jazdné výkony troch manažérskych limuzín. Namiesto zodpovedajúceho BMW radu 5 sa meraní a testu zúčastnilo kupé radu 6, v podstate s rovnakými parametrami ako limuzína. Mercedes mal v tom čase k dispozícii najžiadanejší diesel E320 CDI s pohonom všetkých kolies. Dlhodobo testovaný Lexus GS 450 h si tak s naftovou konkurenciou zmeral sily v zrýchlení z pokoja, v pružnosti motora a v brzdení. Bokom od presných meraní v Slovdekre nemohla zostať ani hlučnosť, ktorá je v tejto triede jedným z rozhodujúcich faktorov. Porovnávací test je teda založený na presných meraniach a porovnaní ich výsledkov.

Hmotnosť
Najťažší Mercedes má najväčší rozdiel medzi zaťažením oboch náprav. Tradičnú slabinu Lexusu teraz vyvážila hybridná technológia s batériami umiestnenými nad zadnou nápravou. Najľahšie BMW povestné ideálnym rozložením hmotnosti zostáva o pár kilogramov za japonskou limuzínou, ktorá má rozdiel v zaťažení náprav iba 28 kg. Batérie však uberajú hodný kus z batožinového priestoru. Navyše priestor medzi posádkou a kufrom je v Lexuse oddelený hrubou stenou, bez možnosti sklopenia sedadiel.

Dynamika
Nadšenie z ohromujúceho ťahu moderných naftových motorov opadne po usadnutí do Lexusu. Hybrid používa na plné zrýchlenie benzínový motor, elektromotor a automatickú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom. To mu zabezpečuje lepšie zrýchlenie a pružnosť. BMW s krútiacim momentom 580 Nm vie ohúriť mohutným ťahom kedykoľvek sa vodič dotkne plynu. Bavorák mierne predčí Lexus iba v zrýchlení z 80 na 120 km/h, keď prevodovka Lexusu na chvíľu zaváha. Strata Mercedesu na najrýchlejšieho sa pohybovala od 1.3 s do 1.9 s, čo vzhľadom na jeho nižší výkon a 5-stupňovú automatickú prevodovku nie je veľa. Iný pohľad na dynamické parametre nastane po uzretí ceny. Mercedes je zo všetkých troch testovaných automobilov najlacnejší. Na prekonanie dynamických parametrov hybridu budú potrebné naftové osemvalce. Majú však citeľne vyššiu spotrebu.

BMW brzdí najlepšie
Najkratšiu brzdnú dráhu 36 m dosiahlo BMW, o pol metra ďalej zabrzdil Lexus a Mercedes potreboval na spomalenie z rýchlosti 100 km/h presne 39 m. Nemeckí konkurenti vykazujú vysokú odolnosť bŕzd proti prehriatiu pri opakovanom krotení vysokej rýchlosti. Brzdám Lexusu zasa pomáha generátor, ktorý brzdí a premieňa pohybovú energiu na elektrickú.

V spotrebe lepší diesel

So všetkými vozidlami absolvoval ten istý vodič tri dni po sebe a v tom istom čase rovnaký okruh rovnakým spôsobom jazdy. Trať viedla z Bratislavy po diaľnici do Senca, odtiaľ cez Viničné a Pezinskú Babu do Perneka a potom diaľnicou späť do Bratislavy. Najúspornejším bolo BMW (9,1 l/100 km), za ním skočil Mercedes (9,3 l/100 km) a najviac spotreboval Lexus (9,5 l/100 km). Minimálny rozdiel 0,4 l/100 km potvrdzuje pozitívny vplyv hybridnej sústavy na spotrebu. Napriek tomu, že hybridný Lexus GS 450h nie je úspornejší než moderné naftové šesťvalce, nezaostáva toľko, ako sa mnohí domnievajú. Spolu s výbornou dynamikou a podstatne nižšou hlučnosťou zostáva silným konkurentom pre najmodernejšie naftové šesťvalce. 

Základné údaje

Model BMW 635d Lexus 450 h Mercedes 320 CDI 4MATIC
Cena 2 558 500 Sk 2 099 000 Sk 1 871 292 Sk
Motor radový šesťvalec diesel hybridný pohon šesťvalec diesel
Výkon 210 kW/286 k 254kW/345k 165 kW/224k
Krút. moment 580 Nm 368/275 Nm 510 Nm
Spotreba (výrobca) 6,9 l/100 km 7,9 l/100km 8,6 l/100 km
Spotreba v teste 9,1 l/100 km 9,5 l/100km 9,3 l/100km
Objem kufra 350 l 280 l 540l

Pneumatiky
BMW - BRIDGESTONE BLIZZAK LM 25 245/50 R17
LEXUS - PIRELLI SOTTO ZERO 245/40 R18
MERCEDES - PIRELLI SOTTO ZERO 225/55 R16

BMW poháňa radový šesťvalcový motor s priamym vstrekovaním typu common rail, štvorventilovou technikou a zložitým dvojstupňovým systémom preplňovania. Vďaka dvom turbodúchadlám dosahuje výkon až 286 koní. Výkon exploduje doslova na každom kroku, preto sním nedosiahnete výrobcom udávanú priemernú spotrebu.
Lexus poháňa okrem benzínového šesťvalca silný elektromotor. Počas brzdenia benzínový motor nepracuje a elektromotor funguje ako generátor, ktorý zhromažďuje energiu do batérií. Tú využije pri pohýnaní z miesta. Spaľovací motor sa samočinne naštartuje až keď je auto v pohybe. Pri plnom zrýchlení ťahajú oba motory spoločne a vyvinú obrovský výkon 254kW/345 koní.
 Mercedes využíva osvedčený naftový motor 320 CDI s vysokotlakovým vstrekovaním typu common rail a štvorventilovou technikou. Na rozdiel od BMW má iba jedno turbodúchadlo. Vysoký krútiaci moment dokáže eliminovať nižší výkon a straty spojené s päťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Údaje od výrobcu sa od skutočnej spotreby líšia najmenej z testovanej trojice.

Porovnanie zrýchlenia

Zrýchlenie BMW Lexus Mercedes
0 – 80 km/h 4,9s 4,8s 5,5s
0 - 100 km/h 6,6s 6,3s 8,1s
0 – 120 km/h 8,7s 8,5s 11,1s
80 – 120 km/h 3,8s 3,9s 5,5 s
100 – 140 km/h 4,8s 4,5 s 6,8s

Na záver sme si dali šprint aj s Corsou OPC (354 k vs. 192 k). Litrový výkon 120 k (Lexus 100 k) a kilogramový výkon 6 kg na jednu konskú silu (Lexus 5,2 kg/k) sľubovali zaujímavé porovnanie malej pichľavej osy s gepardom. Aj v tomto súboji zvíťazil Lexus.

Brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h

BMW 36 m
Lexus 36,5 m
Mercedes 39m

Vnútorná hlučnosť

Ustálená rýchlosť BMW Lexus Mercedes
60 km/h 60,2 dB 57,5 dB 60 dB
80 km/h 61,2 dB 60,3 dB 61,4 dB
100 km/h 62,6 dB 62,6 dB 64,8 dB
130 km/h 68,6 dB 66,9 dB 68,1 dB


Rozloženie hmotnosti

Parameter pohot. hmotnosť predná náprava zadná náprava rozloženie
BMW 1743kg 925kg 818kg 53:47
Lexus 1858 kg 943 kg 915kg 51:49
Mercedes 1882 kg 1033 kg 849 kg 54:46

BMW má 6-stupňovú automatickú prevodovkou, ktorá nádherne rýchlo a jemne radí aj v manuálnom režime.
Mercedes je viac zameraný na pohodlie a komfort, tomu odpovedá aj jeho mäkko radiaca automatická prevodovka. Škoda ale, že v kombinácii s pohonom 4Matic má len päť rýchlostných stupňov.
Merania dynamiky sme absolvovali so zapnutým režimom Sport aj Power. Pri režime Sport nám nešlo ani tak o tuhšie nastavenie pruženia ako o rýchlejšie reakcie akcelerátora. Po aktivovaní funkcie Power odovzdajú baterky "plnú šťavu".


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 400
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 181
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 573
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 373
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 771
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 651
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 189
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 758
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 460
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 372

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KOMENTÁRE

Pán premiér, pozrite sa aj na východ

V oblasti zamestnanosti sú západné a východné Slovensko rozdielne svety.

SVET

Diktátora drží pri moci boj s teroristami. V Egypte s nimi prehráva

Džihádisti chcú rozvrátiť celý Egypt.

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.