SME

Ford Focus s novou tvárou

Niektoré autá mi prejdú rukami a nezanechajú vo mne žiadne emócie, iné by som mohol testovať každý týždeň v rôznych verziách a neomrzeli by ma. Nie, teraz nemám na mysli žiaden športiak, ale Ford Focus.

Ford v modelovom rade Focus doplnil doterajšie ekologické verzie s motorom 1.8 Flexifuel na palivo E85 na báze bioetanolu a 2.0 motorom adaptovaným na plyn (CNG) ďalšou verziou Econetic.Ford v modelovom rade Focus doplnil doterajšie ekologické verzie s motorom 1.8 Flexifuel na palivo E85 na báze bioetanolu a 2.0 motorom adaptovaným na plyn (CNG) ďalšou verziou Econetic. (Zdroj: FORD)

Keď by som si mal zostaviť vlastný rebríček nižšej strednej triedy, určite by bol na prvom mieste. Pýtate sa prečo? Pre jeho schopnosti na ceste. So žiadnym iným, "bežným" autom tejto kategórie som si tak s chuťou nezajazdil ako s ním. Áno, som ešte mladý a preto jazdné vlastnosti hrajú u mňa dôležitú úlohu ale treba povedať, že ani po praktickej a priestorovej stránke nie je Focus žiaden looser. Preto keď prišla reč na facelift, aspoň podľa vzhľadu pomerne radikálny, trochu som sa obával či technici v snahe urobiť výborné auto ešte lepším niečo nepokazia. Našťastie držiac sa pravidla "nemeň to čo funguje" ostali hlavne pri dizajne, ktorý po štylistickej stránke začlenil Focus do novej kinetickej rodiny medzi modely Mondeo, S-Max a Galaxy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kozmetické zmeny

Keď prezradím, že na tlačovej konferencii k predstaveniu nového Focusa sa hovorilo väčšinou o dizajne, tak nebolo to preto, že zástupcovia značky nemali o čom a bolo treba nejako vyplniť čas, ale dôvodom bol kompletne prepracovaný zovňajšok. Najviac modifikovali prednú časť. Nová tvár kopírujúca Mondeo s reflektormi pretiahnutými do bokov, prednou kapotou s výraznými prelismi a obrovskou papuľou v prednom nárazníku vyzerá naživo ešte lepšie než na snímkach. Focusu síce vdýchla úplne novú identitu, ale zmena mu rozhodne prospela. Asi práve preto, že z viacerých uhlov pohľadu veľmi pripomína revolučný „new edge" Focus predchádzajúcej generácie, ktorý pre mňa navždy ostane jedinečným originálom. Z ďalších vonkajších zmien ešte spomeniem nové prelisy na bokoch, spätné zrkadlá s integrovanými smerovými svetlami, ďalší prelis na zadných dverách, upravený zadný nárazník a strešný spojler. Pokiaľ si priplatíte za adaptívne alebo xenónové predné reflektory, dostanete k nim zadné svetlá s LED diódami.

SkryťVypnúť reklamu

Čisté tankovanie

Pri tankovaní isto oceníte bezvíkové hrdlo nádrže Easyfuel prevzaté z Mondea. Už nemusíte nič odomykať ani odskrutkovávať. Stačí odkryť veko nádrže, zastrčiť pištoľ a tankovať. Dôležité pre tých, ktorí si občas pomýlia naftovú pištoľ s benzínovou – patentované hrdlo nádrže znemožňuje zastrčiť nesprávnu tankovaciu pištoľ.

Interiér

Na pohľad sa v interiéri veľa nezmenilo, ale prvý dotyk prezradí viac. Celá palubná doska je pokrytá hodnotnejším, mäkkým plastom. Prepracovaný stredový panel dostal nové dekoračné materiály, meracie prístroje zase športovejšiu grafiku. Inovované boli tiež ovládače bočných okien a spätných zrkadiel. Uvítal som novú hlavicu radiacej páky z Mondea. Ford dobehol konkurenciu aj novými prvkami výbavy. Nový Focus si už budete môcť objednať s bezkľúčovým prístupom do auta a štartovaním tlačidlom, Bluetooth sadou, hlasom ovládanou navigáciou, prípojkami iPod alebo USB a novinkou je 230V zásuvka. Z bezpečnostných prvkov poteší štandardne montovaný systém ESP a za príplatok dostanete aj kontrolu tlaku v pneumaikách (DDS).

SkryťVypnúť reklamu

Radosť z jazdy

Prevodovku teraz výrobca plní olejom s nižšou viskozitou, čím o 14% tým znížil silu potrebnú na zmenu prevodových stupňov. Predná kapota dostala účinnejšiu zvukovú izoláciu a suverénny podvozok technici ešte vylepšili novým zadným stabilizátorom.O automobilke Ford je známe, že na prvé testy nových modelov vždy vyberie atraktívne, prevažne technické testovacie trate, kde novinári pravidelne zažívajú čo je to radosť z jazdy. Inak tomu nebolo ani teraz v okolí francúzskeho Nice. Na pokrútených horských cestách ma predovšetkým hachback s 2-litrovým zážihovým motorom a pritvrdeným podvozkom vyprovokoval k doslova športovému výkonu, keď po hodine jazdy som vystúpil spotený akoby som absolvoval prvú etapu Rally Monte Carlo. Dokonalo vyvážený a hravý podvozok Focusa podporený mimoriadne tuhou karosériou a ochutený chirurgicky presným riadením s perfektnou spätnou väzbou v tomto prostredí vyslovene exceloval. Vozidlo dosahovalo úžasnú trakciu, predovšetkým predná náprava, až mi nedalo s každou ďalšou zákrutou nezvyšovať prejazdovú rýchlosť a skúšať koľko znesie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motory

Zážihový dvojliter Duratec výkonu 107 kW/145 k ma oslovil hlavne pružnosťou a ťahom vo vysokých otáčkach. Kvôli honbe za čo najnižšími emisiami je zospodu trochu nevýrazný ale potom stúpa do otáčok s obrovským nasadením. Priznám sa, že popri naftových motoroch a prepĺňanom 2,5-litrovom benzínovom päťvalci z Focusu ST som ďalším agregátom v motorovej palete Forda doposiaľ nevenoval pozornosť, a bola to chyba. Pretože minimálne s týmto atmosferickým dvojlitrom sa dá zažiť veľa zábavy. Pri športovej jazde zohrávajú dôležitú úlohu tiež nižšia pohotovostná hmotnosť a pohotové reakcie na stlačenie akcelerátora. Škoda len, že výrobca ho kombinuje iba s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, kratšie prevody s jedným rýchlostným stupňom navyše by mu dodali viac pary. Prehľad ostatných pohonných jednotiek nájdete v tabuľke. S príchodom novej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky PowerShift vyvinutej v spolupráci s firmou Getrag, dostane najvýkonnejší turbodiesel 2.0 TDCi (100 kW/136 k) aj slabšiu výkonovú verziu (81 kW/110 k).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Útok na Volkswagen - paletu prevodoviek rozšíri tento rok 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka PowerShift, ktorá sa bude montovať výhradne v kombinácii s turbodieselom 2.0 TDCi v oboch výkonových verziách (136 k aj 110 k).

Patenované hrdlo nádrže Easyfuel znemožňuje zastrčenie nesprávnej tankovacej pištole.

Palubná doska má kvalitnejšiu a na dotyk príjemnejšiu povrchovú úpravu, meracie prístroje dostali športovejšiu grafiku a vo vyšších stupňoch výbavy pribudlo vo vnútri štartovacie tlačidlo.

Ford v modelovom rade Focus doplnil doterajšie ekologické verzie s motorom 1.8 Flexifuel na palivo E85 na báze bioetanolu a 2.0 motorom adaptovaným na plyn (CNG) ďalšou verziou Econetic. Verzia komplexne upravená v snahe dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu sa v Európe začne predávať tento rok na jar. Turbodiesel 1.6 TDCi výkonu 109 k sa uskromní so 4,3 l nafty na 100 km. Stalo sa tak aj vďaka použitiu špeciálneho oleja s nízkou viskozitou v prevodovke. Hlavné úpravy sa ale týkajú samozrejme aerodynamiky vozidla a zníženia mechanických strát. Kvôli tomu bol podvozok znížený o 10 mm vpredu a 8 mm vzadu, vozidlo dostalo výraznejší spojler vpredu aj vzadu ajazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom rozmeru 195/65 R15.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre vozidiel Ford Focus

Motor 1.4 1.6 16 Ti-VCT 1.8 2.0 2.5 1.6 TDCi 1.6 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi

zdvihový objem [cm3] 1388 1596 1596 1798 1999 2522 1560 1560 1753 1997 1997

výkon [kW/k] 59/80 74/101 85/116 92/125 107/145 166/225 66/90 80/109 85/116 81/110 100/136

pri otáčkach [1/min] 5700 6000 6000 6000 6000 6000 4000 4000 3700 4000 4000

krútiaci moment [Nm] 124 150 155 165 185 320 215 240 280 265 320

pri otáčkach [1/min] 3500 4000 4150 4000 4500 1600-4000 1750 1750 1900 2000 2000

palivová spotreba [l/100 km] 6,6 6,7 6,6 7,0 7,1 9,3 4,5 4,5 5,2 5,8 5,5

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zrýchlenie 0-100 km/h [s] 14,1 11,9 10,8 10,3 9,2 6,8 12,6 10,9 10,8 - 9,3

maximálna rýchlosť [km/h] 164 180 190 198 206 241 177 188 190 - 203

Rozmery

dĺžka 4357 mm

šírka 1879 mm

výška 1497 mm

rázvor náprav 2640 mm

batožinový priestor 396/1258 l

 

Autor: Nice

Ford

Firma ako dôvod oznámila slabý dopyt po elektrických vozidlách.


TASR 3
Ford Capri

Aj najvýkonnejšia verzia je lacnejšia ako konkurenti.


15
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V Malackách vybudovali čajové impérium
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  6. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 488
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 015
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 8 361
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 8 300
  5. Ľuboš Fellner otvorene 6 056
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 405
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 262
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 739
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Charlie Kirk.

Amerika opäť ukázala, že je postavená na tradícii násilia a náboženského fanatizmu.


104
Bezlepkový chlieb je násobne drahší ako bežný.

Na čo majú nárok celiatici od poisťovní.


2
Minister financií Ladislav Kamenický a minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Len ministerstvo zdravotníctva by na budúci rok malo dostať takmer tri miliardy.


81
Fedor Gál

Na Blízkom východe slovo budúcnosť znie akosi čudne.


3
reklama
  1. Dávid Polák: Vesmírne drahokamy
  2. Miloš Diežka: Úbožiak Fico
  3. Eva Bachletová: Človek nie je komodita
  4. Matúš Grznár: Dediny, mestá a župy nie sú pobočkami štátu.
  5. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka
  6. Anton Lisinovič: 7 prečítaných kníh za rok 2025 (1.časť)
  7. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Vatikán a Jozef Tiso. Prvá časť.
  8. Dušan Piršel: Po amputácii charakteru sa dá žiť, ale aj slušne?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 482
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 845
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 15 323
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 491
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 081
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 901
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 924
  8. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia ! 4 055
  1. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  2. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  4. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  5. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  6. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
SkryťZatvoriť reklamu