Keď by som si mal zostaviť vlastný rebríček nižšej strednej triedy, určite by bol na prvom mieste. Pýtate sa prečo? Pre jeho schopnosti na ceste. So žiadnym iným, "bežným" autom tejto kategórie som si tak s chuťou nezajazdil ako s ním. Áno, som ešte mladý a preto jazdné vlastnosti hrajú u mňa dôležitú úlohu ale treba povedať, že ani po praktickej a priestorovej stránke nie je Focus žiaden looser. Preto keď prišla reč na facelift, aspoň podľa vzhľadu pomerne radikálny, trochu som sa obával či technici v snahe urobiť výborné auto ešte lepším niečo nepokazia. Našťastie držiac sa pravidla "nemeň to čo funguje" ostali hlavne pri dizajne, ktorý po štylistickej stránke začlenil Focus do novej kinetickej rodiny medzi modely Mondeo, S-Max a Galaxy.
Kozmetické zmeny
Keď prezradím, že na tlačovej konferencii k predstaveniu nového Focusa sa hovorilo väčšinou o dizajne, tak nebolo to preto, že zástupcovia značky nemali o čom a bolo treba nejako vyplniť čas, ale dôvodom bol kompletne prepracovaný zovňajšok. Najviac modifikovali prednú časť. Nová tvár kopírujúca Mondeo s reflektormi pretiahnutými do bokov, prednou kapotou s výraznými prelismi a obrovskou papuľou v prednom nárazníku vyzerá naživo ešte lepšie než na snímkach. Focusu síce vdýchla úplne novú identitu, ale zmena mu rozhodne prospela. Asi práve preto, že z viacerých uhlov pohľadu veľmi pripomína revolučný „new edge" Focus predchádzajúcej generácie, ktorý pre mňa navždy ostane jedinečným originálom. Z ďalších vonkajších zmien ešte spomeniem nové prelisy na bokoch, spätné zrkadlá s integrovanými smerovými svetlami, ďalší prelis na zadných dverách, upravený zadný nárazník a strešný spojler. Pokiaľ si priplatíte za adaptívne alebo xenónové predné reflektory, dostanete k nim zadné svetlá s LED diódami.
Čisté tankovanie
Pri tankovaní isto oceníte bezvíkové hrdlo nádrže Easyfuel prevzaté z Mondea. Už nemusíte nič odomykať ani odskrutkovávať. Stačí odkryť veko nádrže, zastrčiť pištoľ a tankovať. Dôležité pre tých, ktorí si občas pomýlia naftovú pištoľ s benzínovou – patentované hrdlo nádrže znemožňuje zastrčiť nesprávnu tankovaciu pištoľ.
Interiér
Na pohľad sa v interiéri veľa nezmenilo, ale prvý dotyk prezradí viac. Celá palubná doska je pokrytá hodnotnejším, mäkkým plastom. Prepracovaný stredový panel dostal nové dekoračné materiály, meracie prístroje zase športovejšiu grafiku. Inovované boli tiež ovládače bočných okien a spätných zrkadiel. Uvítal som novú hlavicu radiacej páky z Mondea. Ford dobehol konkurenciu aj novými prvkami výbavy. Nový Focus si už budete môcť objednať s bezkľúčovým prístupom do auta a štartovaním tlačidlom, Bluetooth sadou, hlasom ovládanou navigáciou, prípojkami iPod alebo USB a novinkou je 230V zásuvka. Z bezpečnostných prvkov poteší štandardne montovaný systém ESP a za príplatok dostanete aj kontrolu tlaku v pneumaikách (DDS).
Radosť z jazdy
Prevodovku teraz výrobca plní olejom s nižšou viskozitou, čím o 14% tým znížil silu potrebnú na zmenu prevodových stupňov. Predná kapota dostala účinnejšiu zvukovú izoláciu a suverénny podvozok technici ešte vylepšili novým zadným stabilizátorom.O automobilke Ford je známe, že na prvé testy nových modelov vždy vyberie atraktívne, prevažne technické testovacie trate, kde novinári pravidelne zažívajú čo je to radosť z jazdy. Inak tomu nebolo ani teraz v okolí francúzskeho Nice. Na pokrútených horských cestách ma predovšetkým hachback s 2-litrovým zážihovým motorom a pritvrdeným podvozkom vyprovokoval k doslova športovému výkonu, keď po hodine jazdy som vystúpil spotený akoby som absolvoval prvú etapu Rally Monte Carlo. Dokonalo vyvážený a hravý podvozok Focusa podporený mimoriadne tuhou karosériou a ochutený chirurgicky presným riadením s perfektnou spätnou väzbou v tomto prostredí vyslovene exceloval. Vozidlo dosahovalo úžasnú trakciu, predovšetkým predná náprava, až mi nedalo s každou ďalšou zákrutou nezvyšovať prejazdovú rýchlosť a skúšať koľko znesie.
Motory
Zážihový dvojliter Duratec výkonu 107 kW/145 k ma oslovil hlavne pružnosťou a ťahom vo vysokých otáčkach. Kvôli honbe za čo najnižšími emisiami je zospodu trochu nevýrazný ale potom stúpa do otáčok s obrovským nasadením. Priznám sa, že popri naftových motoroch a prepĺňanom 2,5-litrovom benzínovom päťvalci z Focusu ST som ďalším agregátom v motorovej palete Forda doposiaľ nevenoval pozornosť, a bola to chyba. Pretože minimálne s týmto atmosferickým dvojlitrom sa dá zažiť veľa zábavy. Pri športovej jazde zohrávajú dôležitú úlohu tiež nižšia pohotovostná hmotnosť a pohotové reakcie na stlačenie akcelerátora. Škoda len, že výrobca ho kombinuje iba s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, kratšie prevody s jedným rýchlostným stupňom navyše by mu dodali viac pary. Prehľad ostatných pohonných jednotiek nájdete v tabuľke. S príchodom novej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky PowerShift vyvinutej v spolupráci s firmou Getrag, dostane najvýkonnejší turbodiesel 2.0 TDCi (100 kW/136 k) aj slabšiu výkonovú verziu (81 kW/110 k).
Útok na Volkswagen - paletu prevodoviek rozšíri tento rok 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka PowerShift, ktorá sa bude montovať výhradne v kombinácii s turbodieselom 2.0 TDCi v oboch výkonových verziách (136 k aj 110 k).
Patenované hrdlo nádrže Easyfuel znemožňuje zastrčenie nesprávnej tankovacej pištole.
Palubná doska má kvalitnejšiu a na dotyk príjemnejšiu povrchovú úpravu, meracie prístroje dostali športovejšiu grafiku a vo vyšších stupňoch výbavy pribudlo vo vnútri štartovacie tlačidlo.
Ford v modelovom rade Focus doplnil doterajšie ekologické verzie s motorom 1.8 Flexifuel na palivo E85 na báze bioetanolu a 2.0 motorom adaptovaným na plyn (CNG) ďalšou verziou Econetic. Verzia komplexne upravená v snahe dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu sa v Európe začne predávať tento rok na jar. Turbodiesel 1.6 TDCi výkonu 109 k sa uskromní so 4,3 l nafty na 100 km. Stalo sa tak aj vďaka použitiu špeciálneho oleja s nízkou viskozitou v prevodovke. Hlavné úpravy sa ale týkajú samozrejme aerodynamiky vozidla a zníženia mechanických strát. Kvôli tomu bol podvozok znížený o 10 mm vpredu a 8 mm vzadu, vozidlo dostalo výraznejší spojler vpredu aj vzadu ajazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom rozmeru 195/65 R15.
Technické parametre vozidiel Ford Focus
Motor 1.4 1.6 16 Ti-VCT 1.8 2.0 2.5 1.6 TDCi 1.6 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
zdvihový objem [cm3] 1388 1596 1596 1798 1999 2522 1560 1560 1753 1997 1997
výkon [kW/k] 59/80 74/101 85/116 92/125 107/145 166/225 66/90 80/109 85/116 81/110 100/136
pri otáčkach [1/min] 5700 6000 6000 6000 6000 6000 4000 4000 3700 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 124 150 155 165 185 320 215 240 280 265 320
pri otáčkach [1/min] 3500 4000 4150 4000 4500 1600-4000 1750 1750 1900 2000 2000
palivová spotreba [l/100 km] 6,6 6,7 6,6 7,0 7,1 9,3 4,5 4,5 5,2 5,8 5,5
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 14,1 11,9 10,8 10,3 9,2 6,8 12,6 10,9 10,8 - 9,3
maximálna rýchlosť [km/h] 164 180 190 198 206 241 177 188 190 - 203
Rozmery
dĺžka 4357 mm
šírka 1879 mm
výška 1497 mm
rázvor náprav 2640 mm
batožinový priestor 396/1258 l
Autor: Nice