Redaktor partnerského magazínu Autožurnál vyskúšal nový naftový motor značky Subaru, prvý v jej histórii. Diesel s protibežnými piestami budú dodávať do modelov Legacy a Outback patriace do segmentov D a E, kde majú vozidlá so vznetovými motormi až 85% podiel. Neskôr bude poháňať aj nový Forester, ktorý sa u nás začne predávať na jeseň a koncom roka pribudne aj Impreza.
Japonci tvrdia, že sa jedná o prvý plochý vznetový agregát na svete. Nie je to ale pravda, lebo podobné motory existovali v minulom storočí v Nemecku. V tridsiatych rokoch ich vyrábala spoločnosť Krupp pre úžitkové vozidlá a v päťdesiatych rokoch sa ich vývojom zaoberali konštruktéri Porsche na objednávku firmy Volkswagen. Myšlienka postaviť plochý naftový motor s protibežnými piestami typu boxer sa zrodila v Subaru zákonite. Zážihové motory rovnakej konštrukcie tam totiž vyrábajú už od roku 1966. Sú to technicky náročnejšie a drahšie agregáty zložené z viacerých súčiastok než radové motory. Majú však aj svoje prednosti. Patrí medzi ne nízko ležiace ťažisko zlepšujúce stabilitu vozidla a tichý chod bez vibrácií. Tie totiž vďaka konštrukcii s protibežnými piestami vôbec nevznikajú.
Boxer a diesel
Vznetový boxer Subaru je o 61,3 mm kratší než rovnako veľký zážihový motor a o 84,9 mm kratší než 3 l benzínový V6 agregát tejto značky. Nový turbodiesel je však nielen menší než jeho benzínový súrodenec rovnakého objemu, ale čo je dôležitejšie, vďaka svojim kompaktným rozmerom sa môže pochváliť aj rovnakou hmotnosťou.
Ojedinelý štvorvalcový turbodiesel Subaru Boxer zdvihového objemu 1998 cm3 patrí medzi silné agregáty v tejto objemovej triede. Má vysokotlakové priame vstrekovanie paliva Common rail a jeho valce prepĺňa turbodúchadlo na výfukové plyny s premenlivou geometriou lopatiek. Dáva výkon 150 k pri otáčkach 3600 1/min a krútiaci moment 350 Nm odvádza na kolesá už pri otáčkach 1800 1/min. Pozoruhodné sú nízke otáčky maximálneho výkonu.
Dynamický
V kombinácii s permanentným pohonom všetkých kolies, ktorý ho cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku štandardne a trvale rozdeľuje na obe nápravy v rovnakom pomere, dodáva vozidlám pozoruhodné jazdné vlastnosti. Hravo sa vytáča do vyšších otáčok, nadšene "ide" za plynom, kultivovane sa správa a počuť ho začnete až keď sa priblíži k najvyšším otáčkam 4500 1/min alebo po rannom štarte. Zohreje sa však pomerne rýchlo a už po niekoľkých kilometroch jazdy ani neviete s kým máte do činenia.
Spotreba
Ťažké Legacy kombi s ním príjemne a najmä rovnomerne zrýchľuje a na 200 km merajúcej skúšobnej trati vedúcej po diaľnici aj bežných komunikáciách spotrebovalo 6,0 l nafty na 100 km. Tento údaj som vyčítal z jeho palubného počítača. Účinne odhlučnený interiér a komfortne nastavené pruženie vozidla zodpovedajú požiadavkám kladeným na pohodlné cestovné auto. Ešte lepší dojem som nadobudol zo skúšobnej jazdy so zodvihnutým kombíkom Outback, ktorý dokáže hravo prekonať aj ľahký terén. Na moje veľké prekvapenie ten spotreboval na tej istej skúšobnej trati za rovnakých dopravných podmienok ešte menej paliva. Konkrétne 5,8 l nafty na 100 km.
Kto šetrí
Ceny vozidiel Subaru Legacy a Outback s naftovými motormi zatiaľ nepoznáme. Zástupcovia automobilky ale tvrdia, že rozdiel v hodnote toho istého auta s benzínovým a naftovým motorom nepresiahne 2.000 Euro. Zato odbyt áut tejto značky vďaka novým poháňacím agregátom zaručene stúpne. V susednom Rakúsku odhadujú, že predajú tento rok asi o 35% viac vozidiel Subaru než vlani. Predpokladám, že na prvé Subaru s naftovým motorom už čakajú aj mnohí naši motoristi.
Nádej
Japonská značka Subaru má za sebou úspešnú bilanciu. V hodnotení 7 miliónov osobných áut 194 modelov sa jej vozidlá zaradili v Nemecku medzi najspoľahlivejšie a najsolídnejšie. V kategórii 4 až 5-ročných áut obsadil Legacy s 3,4% kvótou porúch 3. miesto za Porsche 911 a Hondou Jazz. Forester so 4,3% porúch skončil siedmy pričom priemerná hodnota je v tejto kategórii 8,9%. Subaru Impreza, Forester, Tribeca a Legacy dosiahli v posledných bariérových testoch amerického inštitútu IIHS špičkové umiestnenia a zaradili sa vo svojich triedach medzi najbezpečnejšie vozidlá. Z výsledkov výskumu nemeckého autoklubu ADAC zasa vyplýva, že majitelia áut Subaru prejavujú najvyššiu mieru spokojnosti s vozidlom aj servisom. Predaj áut tejto značky vlani v Európe síce poklesol ale marketingoví špecialisti sú presvedčení, že tento rok sa firma výrazne zlepší aj v tejto oblasti. Dôvodom je rozšírenie modelovej palety o doteraz veľmi chýbajúci naftový motor.
Technické parametre vozidiel Subaru s naftovým motorom
Model | Legacy | Legacy SW | Outback |
zdvihový objem valcov [cm3] | 1998 | 1998 | 1988 |
výkon [kW/k] | 110/150 | 110/150 | 110/150 |
pri otáčkach [1/min] | 3600 | 3600 | 3600 |
krútiaci moment [Nm] | 350 | 350 | 350 |
pri otáčkach [1/min] | 1800 | 1800 | 1800 |
prevádzková hmotnosť [kg] | 1460 | 1510 | 1505 |
palivová spotreba [l/100 km] | 5,6 | 5,7 | 5,8 |
zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 8,7 | 8,9 | 9,2 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 208 | 203 | 200 |
Autor: Rudolf Karpat