Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Vzduchové vankúše sú dnes v každom novom aute. Ideálnu ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.(Zdroj: EURO NCAP)

Čelné vzduchové vankúše chránia najmä hlavu a hrudník pred vencom volantu a prístrojovou doskou. Významne tiež znižujú namáhanie krčnej chrbtice. Funkcia bočných airbagov je medzi zákazníkmi stále nedocenená, pretože v lacných autách si namiesto nich vyberú radšej komfortné doplnky, hoci bočný náraz už v nízkej rýchlosti ohrozuje život. Dnešné bočné airbagy dobre chránia panvu a hrudník. Hlavové alebo záclonové airbagy sú ukryté v karosérii nad dverami od čelného okna až po koniec zadných dverí. Po aktivovaní sa nafúkne stena s hrúbkou nafukovačky, ktorá zostáva pevne napnutá ešte pár sekúnd, aby poskytol ochranu pri viacnásobnom prevrátení auta a bočnom náraze.

Dôležité pásy

Ešte stále stretnete veľa motoristov, ktorí sa nepripútajú pásom. Vraj preto, že majú v aute airbagy. Pritom vzduchový vak plní svoju funkciu iba v spojení s bezpečnostným pásom, ktorý drží telo v prvej fáze nárazu. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

V náručí vankúšov

Najnovším hitom sú kolenné airbagy chrániace dolnú časť nôh pred pomliaždeninami od spodku prístrojovej dosky. V limuzínach existujú aj špeciálne zadné bočné airbagy. V jednom aute môže byť až desať vankúšov. V zostavovaní výbavy auta majú prednosť bočné airbagy chrániace pred najnebezpečnejším typom nárazu. Čelné vankúše musí mať každé nové auto predávané v Európskej únii.

Ojazdené autá

Airbagy explodujú už pri malých nehodách a ich oprava je finančne náročná. Na náš trh sa dostali lacné autá po ľahkých nehodách bez opravených airbagov, ale s opravenou prístrojovou doskou aj volantom. Tieto opravy môžu byť prvým indikátorom chýbajúcich čelných alebo bočných airbagov. Podozrenie zvyšuje blikajúca kontrolka airbagu na prístrojovej doske alebo stopy po montáži nového krytu volantu. Prítomnosť vankúšov zistia v autorizovanom servise elektronickou diagnostikou. To isté platí pre pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov, ktoré sa musia po každom výbuchu airbagov vymeniť.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  •  vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  •  používať bezpečnostné pásy
  •  nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  •  nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  •  nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  •  držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  •  viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk

POZOR ! Existujú prípady smrteľného zranenia nepripútaných osôb airbagom pri malej "parkoviskovej" nehode !  

Ako funguje airbag?

Senzory zbierajú údaje o preťažení auta v priamom aj priečnom smere a reagujú na demoláciu hlavných nosníkov. V priebehu desiatich milisekúnd od začiatku nárazu dostane elektronika impulzy, tie okamžite spracuje a odpáli nálože vo vzduchových vankúšoch. Tuhé palivo nálože horí veľmi rýchlo a uvoľňuje obrovské množstvo plynu, ktorý naplní vaky. V priebehu 90 milisekúnd od začiatku nárazu sú airbagy nafúknuté a pripravené na kontakt s telom cestujúceho. Vzduchový vak nie je uzavretý balón, lebo má na obvode diery, cez ktoré vychádza plyn pod tlakom tela von. Všetko je naprogramované tak, aby telo dopadlo na vankúš presne v čase, keď sa začína jeho vyfukovanie. Najmodernejšie airbagy sa nafukujú podľa intenzity nárazu a tiež podľa hmotnosti pasažiera, ktorú sníma senzor v sedadle. Dokážu tiež poskytnúť ochranu pri dvojitom náraze.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 587
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 795
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 291
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 199
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 011
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 375
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 298
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 124
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 070
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 632

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.