Dôležité pásy
Ešte stále stretnete veľa motoristov, ktorí sa nepripútajú pásom. Vraj preto, že majú v aute airbagy. Pritom vzduchový vak plní svoju funkciu iba v spojení s bezpečnostným pásom, ktorý drží telo v prvej fáze nárazu. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.
V náručí vankúšov
Najnovším hitom sú kolenné airbagy chrániace dolnú časť nôh pred pomliaždeninami od spodku prístrojovej dosky. V limuzínach existujú aj špeciálne zadné bočné airbagy. V jednom aute môže byť až desať vankúšov. V zostavovaní výbavy auta majú prednosť bočné airbagy chrániace pred najnebezpečnejším typom nárazu. Čelné vankúše musí mať každé nové auto predávané v Európskej únii.
Ojazdené autá
Airbagy explodujú už pri malých nehodách a ich oprava je finančne náročná. Na náš trh sa dostali lacné autá po ľahkých nehodách bez opravených airbagov, ale s opravenou prístrojovou doskou aj volantom. Tieto opravy môžu byť prvým indikátorom chýbajúcich čelných alebo bočných airbagov. Podozrenie zvyšuje blikajúca kontrolka airbagu na prístrojovej doske alebo stopy po montáži nového krytu volantu. Prítomnosť vankúšov zistia v autorizovanom servise elektronickou diagnostikou. To isté platí pre pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov, ktoré sa musia po každom výbuchu airbagov vymeniť.
Zásady jazdy v aute s airbagmi
- vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
- používať bezpečnostné pásy
- nevykladať nohy na prístrojovú dosku
- nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
- nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
- držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
- viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk
POZOR ! Existujú prípady smrteľného zranenia nepripútaných osôb airbagom pri malej "parkoviskovej" nehode !
Ako funguje airbag?
Senzory zbierajú údaje o preťažení auta v priamom aj priečnom smere a reagujú na demoláciu hlavných nosníkov. V priebehu desiatich milisekúnd od začiatku nárazu dostane elektronika impulzy, tie okamžite spracuje a odpáli nálože vo vzduchových vankúšoch. Tuhé palivo nálože horí veľmi rýchlo a uvoľňuje obrovské množstvo plynu, ktorý naplní vaky. V priebehu 90 milisekúnd od začiatku nárazu sú airbagy nafúknuté a pripravené na kontakt s telom cestujúceho. Vzduchový vak nie je uzavretý balón, lebo má na obvode diery, cez ktoré vychádza plyn pod tlakom tela von. Všetko je naprogramované tak, aby telo dopadlo na vankúš presne v čase, keď sa začína jeho vyfukovanie. Najmodernejšie airbagy sa nafukujú podľa intenzity nárazu a tiež podľa hmotnosti pasažiera, ktorú sníma senzor v sedadle. Dokážu tiež poskytnúť ochranu pri dvojitom náraze.