Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Vzduchové vankúše sú dnes v každom novom aute. Ideálnu ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.(Zdroj: EURO NCAP)

Čelné vzduchové vankúše chránia najmä hlavu a hrudník pred vencom volantu a prístrojovou doskou. Významne tiež znižujú namáhanie krčnej chrbtice. Funkcia bočných airbagov je medzi zákazníkmi stále nedocenená, pretože v lacných autách si namiesto nich vyberú radšej komfortné doplnky, hoci bočný náraz už v nízkej rýchlosti ohrozuje život. Dnešné bočné airbagy dobre chránia panvu a hrudník. Hlavové alebo záclonové airbagy sú ukryté v karosérii nad dverami od čelného okna až po koniec zadných dverí. Po aktivovaní sa nafúkne stena s hrúbkou nafukovačky, ktorá zostáva pevne napnutá ešte pár sekúnd, aby poskytol ochranu pri viacnásobnom prevrátení auta a bočnom náraze.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dôležité pásy

Ešte stále stretnete veľa motoristov, ktorí sa nepripútajú pásom. Vraj preto, že majú v aute airbagy. Pritom vzduchový vak plní svoju funkciu iba v spojení s bezpečnostným pásom, ktorý drží telo v prvej fáze nárazu. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

V náručí vankúšov

Najnovším hitom sú kolenné airbagy chrániace dolnú časť nôh pred pomliaždeninami od spodku prístrojovej dosky. V limuzínach existujú aj špeciálne zadné bočné airbagy. V jednom aute môže byť až desať vankúšov. V zostavovaní výbavy auta majú prednosť bočné airbagy chrániace pred najnebezpečnejším typom nárazu. Čelné vankúše musí mať každé nové auto predávané v Európskej únii.

Ojazdené autá

Airbagy explodujú už pri malých nehodách a ich oprava je finančne náročná. Na náš trh sa dostali lacné autá po ľahkých nehodách bez opravených airbagov, ale s opravenou prístrojovou doskou aj volantom. Tieto opravy môžu byť prvým indikátorom chýbajúcich čelných alebo bočných airbagov. Podozrenie zvyšuje blikajúca kontrolka airbagu na prístrojovej doske alebo stopy po montáži nového krytu volantu. Prítomnosť vankúšov zistia v autorizovanom servise elektronickou diagnostikou. To isté platí pre pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov, ktoré sa musia po každom výbuchu airbagov vymeniť.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  •  vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  •  používať bezpečnostné pásy
  •  nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  •  nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  •  nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  •  držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  •  viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk

POZOR ! Existujú prípady smrteľného zranenia nepripútaných osôb airbagom pri malej "parkoviskovej" nehode !  

Ako funguje airbag?

Senzory zbierajú údaje o preťažení auta v priamom aj priečnom smere a reagujú na demoláciu hlavných nosníkov. V priebehu desiatich milisekúnd od začiatku nárazu dostane elektronika impulzy, tie okamžite spracuje a odpáli nálože vo vzduchových vankúšoch. Tuhé palivo nálože horí veľmi rýchlo a uvoľňuje obrovské množstvo plynu, ktorý naplní vaky. V priebehu 90 milisekúnd od začiatku nárazu sú airbagy nafúknuté a pripravené na kontakt s telom cestujúceho. Vzduchový vak nie je uzavretý balón, lebo má na obvode diery, cez ktoré vychádza plyn pod tlakom tela von. Všetko je naprogramované tak, aby telo dopadlo na vankúš presne v čase, keď sa začína jeho vyfukovanie. Najmodernejšie airbagy sa nafukujú podľa intenzity nárazu a tiež podľa hmotnosti pasažiera, ktorú sníma senzor v sedadle. Dokážu tiež poskytnúť ochranu pri dvojitom náraze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  2. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  4. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  5. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 23 567
  2. Najužitočnejšia appka 15 392
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 302
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 479
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 198
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 844
  7. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 850
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 420
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 5 261
  10. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 2 659

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako (ne)funguje bikesharing v Bratislave po prvom týždni

Pre ľudí sú žlté bicykle najmä atrakcia.

DOMOV

Na Lešti havaroval americký tank, zranili sa traja vojaci

Dvoch ťažko ranených previezli do nemocnice vrtuľníkom.

Dnes píše Svetlana Žuchová

Bezdomovec bol Slovák. Ale prečo nám to dávajú vedieť?

Niektoré vlastnosti si spájame s národnosťou.

Neprehliadnite tiež

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.

Seat Ibiza FR dostala nový štvorvalec (test)

Najmenší Seat na našom trhu ponúka slušný výkon v celom spektre otáčok.

Vízia auta budúcnosti od BMW sa volá iNEXT

Nemecká automobilka vkladá do projektu veľké nádeje.