SME
reklama

Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Vzduchové vankúše sú dnes v každom novom aute. Ideálnu ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.Vzduchové vankúše sú dnes v každom novom aute. Ideálnu ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom. (Zdroj: EURO NCAP)

Čelné vzduchové vankúše chránia najmä hlavu a hrudník pred vencom volantu a prístrojovou doskou. Významne tiež znižujú namáhanie krčnej chrbtice. Funkcia bočných airbagov je medzi zákazníkmi stále nedocenená, pretože v lacných autách si namiesto nich vyberú radšej komfortné doplnky, hoci bočný náraz už v nízkej rýchlosti ohrozuje život. Dnešné bočné airbagy dobre chránia panvu a hrudník. Hlavové alebo záclonové airbagy sú ukryté v karosérii nad dverami od čelného okna až po koniec zadných dverí. Po aktivovaní sa nafúkne stena s hrúbkou nafukovačky, ktorá zostáva pevne napnutá ešte pár sekúnd, aby poskytol ochranu pri viacnásobnom prevrátení auta a bočnom náraze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôležité pásy

Ešte stále stretnete veľa motoristov, ktorí sa nepripútajú pásom. Vraj preto, že majú v aute airbagy. Pritom vzduchový vak plní svoju funkciu iba v spojení s bezpečnostným pásom, ktorý drží telo v prvej fáze nárazu. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

V náručí vankúšov

Najnovším hitom sú kolenné airbagy chrániace dolnú časť nôh pred pomliaždeninami od spodku prístrojovej dosky. V limuzínach existujú aj špeciálne zadné bočné airbagy. V jednom aute môže byť až desať vankúšov. V zostavovaní výbavy auta majú prednosť bočné airbagy chrániace pred najnebezpečnejším typom nárazu. Čelné vankúše musí mať každé nové auto predávané v Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ojazdené autá

Airbagy explodujú už pri malých nehodách a ich oprava je finančne náročná. Na náš trh sa dostali lacné autá po ľahkých nehodách bez opravených airbagov, ale s opravenou prístrojovou doskou aj volantom. Tieto opravy môžu byť prvým indikátorom chýbajúcich čelných alebo bočných airbagov. Podozrenie zvyšuje blikajúca kontrolka airbagu na prístrojovej doske alebo stopy po montáži nového krytu volantu. Prítomnosť vankúšov zistia v autorizovanom servise elektronickou diagnostikou. To isté platí pre pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov, ktoré sa musia po každom výbuchu airbagov vymeniť.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  •  vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  •  používať bezpečnostné pásy
  •  nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  •  nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  •  nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  •  držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  •  viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk

POZOR ! Existujú prípady smrteľného zranenia nepripútaných osôb airbagom pri malej "parkoviskovej" nehode !  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako funguje airbag?

Senzory zbierajú údaje o preťažení auta v priamom aj priečnom smere a reagujú na demoláciu hlavných nosníkov. V priebehu desiatich milisekúnd od začiatku nárazu dostane elektronika impulzy, tie okamžite spracuje a odpáli nálože vo vzduchových vankúšoch. Tuhé palivo nálože horí veľmi rýchlo a uvoľňuje obrovské množstvo plynu, ktorý naplní vaky. V priebehu 90 milisekúnd od začiatku nárazu sú airbagy nafúknuté a pripravené na kontakt s telom cestujúceho. Vzduchový vak nie je uzavretý balón, lebo má na obvode diery, cez ktoré vychádza plyn pod tlakom tela von. Všetko je naprogramované tak, aby telo dopadlo na vankúš presne v čase, keď sa začína jeho vyfukovanie. Najmodernejšie airbagy sa nafukujú podľa intenzity nárazu a tiež podľa hmotnosti pasažiera, ktorú sníma senzor v sedadle. Dokážu tiež poskytnúť ochranu pri dvojitom náraze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 569
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 550
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 042
  4. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 921
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 799
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 584
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 083
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 176
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  2. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  3. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  4. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  5. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu