SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

Kia cee´d - jazda po Európe

Po úvodných šesťtisíc kilometroch, ktoré sme najazdili s Kiou cee´d v rámci Slovenka, sme sa rozhodli preveriť, ako sa bude cítiť v úlohe diaľničného krížnika naprieč štyrmi krajinami Európy.

Na cestách v okolí Rally Monte Carlo sme ocenili spoľahlivé brzdy aj nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy.Na cestách v okolí Rally Monte Carlo sme ocenili spoľahlivé brzdy aj nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Po úvodných šesťtisíc kilometroch, ktoré sme najazdili s Kiou cee´d v rámci Slovenka, sme sa rozhodli preveriť, ako sa bude cítiť v úlohe diaľničného krížnika naprieč štyrmi krajinami Európy. Cieľom bolo francúzske mesto Valence, centrum 76. ročníka najstaršej automobilovej súťaže Rally Monte Carlo.

V štvorčlennej zostave a s kufrom naloženým po strop vyrážame na cestu, počas ktorej najazdíme viac ako tri tisícky kilometrov. Štartujeme proti noci v zložení: automobilový pretekár, automobilový predajca, pracovník banky a motoristický novinár. Za volantom sa postupne vystriedame všetci a čím viac hodín v aute strávime, tým rýchlejšie kamarátov opúšťajú predsudky voči kórejskej automobilke. To bolo zase rečí, keď som ešte pred cestou spomenul, že pôjdeme slovenskou Kiou Cee´d. Opäť sa však potvrdilo, že stačí ľudí usadiť dnu, prípadne nechať ich chvíľu šoférovať a hneď zmenia názor. Kórejská automobilka urobila za posledné roky obrovský pokrok, no zatiaľ si to nie každý všimol. Takže je viac ako pravdepodobné, že ešte viacero ľudí, ktorých stihneme počas testu v cee´de previezť, zažije podobne príjemné prekvapenie ako traja spolucestujúci.

Stále na päťke
Úvodné kilometre cez rakúske diaľnice absolvujeme výletným tempom rýchlosťou medzi 120 a 130 km/h, za čo sa nám zážihová „jednaštvorka" s najvyšším výkonom v rámci svojej objemovej triedy (77,2 kW/105 k) odmenila priemernou spotrebou 6,8 l/100 km. Napriek tomu, že auto je dosť zaťažené, motor s dobre odstupňovanou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou zvláda prevýšenia aj kľukaté úseky diaľnice bez podraďovania, takže prakticky celú cestu ideme na piatom prevodovom stupni. Pri tomto štýle jazdy sme si povzdychli ako by nám teraz dobre padol tempomat. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h motor takmer nepočuť, ale ani pri rýchlosti okolo 150 km/h sme nemuseli zvyšovať hlasitosť rádia.


Stíhacia jazda
Po prekročení nemeckej hranice naháňame stratené minúty a ukrajujeme z času, ktorý nám navigačný systém udáva ako predpokladaný dojazd. Na naše prekvapenie miestami vytlačíme zo cee´du až 200 km/h (samozrejme na tachometri, v skutočnosti to môže byť okolo výrobcom udávaných 185 km/h). Aj pri takomto tempe sa vozidlo správa isto a bezpečne – napriek plnému zaťaženiu. Motor vytočený na maximum a zimné obutie však s narastajúcou rýchlosťou dávajú o sebe vedieť podstatne výraznejšie. Pri rýchlom tempe rastie i apetít agregátu. V priemere si z nádrže odpije 8,4 až 8,9 l/100 km. Vo Švajčiarsku opäť poľavíme z tempa, pretože bez diamantovej karty s neobmedzeným kreditom sa na tunajších diaľniciach rozhodne neoplatí ísť viac než predpísaných 120 km/h. Znamená to opätovné zníženie priemernej spotreby pod 7 l/100 km. V cieli sme po prejdení 1400 km a 15 hodinách jazdy, čo je na 1,4-litrový motor uspokojivý výkon.

Na trati Monte
Ďalšie dni jazdíme po kľukatých horských serpentínach spájajúcich malebné dedinky a presúvame sa na jednotlivé rýchlostné skúšky Rally Monte Carlo. Kia cee´d dostáva v dlhých ostrých stúpaniach a následne klesaniach poriadne zabrať. S narastajúcou nadmorskou výškou ťah motora mierne slabne.  Motor musíme držať častejšie vo vysokých otáčkach, čo sa samozrejme odráža na spotrebe (nad 8 l/100 km). Pri neustálom manévrovaní medzi ostrými zákrutami oceňujeme krátky prevod riadenia, s ktorým netreba prehnane rúčkovať a prekladať ruky na volante. Chválime tiež nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy, pretože umožňuje viac opierať auto v zákrutách a plynulou jazdou šetriť brzdy i spotrebu.  

Odpoveď na otázky
Po odštartovaní dlhodobého testu v minulom vydaní nám viacerí čitatelia písali otázky ohľadne výkonu svetiel, bŕzd, radenia manuálnej prevodovky, dynamiky motora a pod. Cesty v okolí trate Rally Monte Carlo dôkladne preverili ich odolnosť voči prehrievaniu a následnému fadingu. Zatiaľ sme s nimi nemali žiaden problém, fungujú spoľahlivo. Po návrate sme absolvovali prvé dynamické merania, v rámci ktorých sme preverili tiež brzdy. Nameraná brzdná dráha 41 m pri spomalení z rýchlosti 100 km/h radí cee´d medzi lepších v triede. Uvidíme, o koľko sa skráti po prezutí na letné pneumatiky a ako sa prejavil náš výlet do „Monte" na kotúčoch i doštičkách, ktoré už čoskoro skontrolujeme v rámci prvej servisnej kontroly po ubehnutí 15.000 km. Čo sa týka svetiel, stretávacie majú dostačujúci výkon, no diaľkové by mohli byť  silnejšie. Radenie 5-stupňovej manuálnej prevodovky považujeme za najlepšie medzi kórejskými automobilmi a porovnateľné s európskou konkurenciou. Pokiaľ ide o motor, najviac dynamiky si vodič užije, ak je na palube sám, prípadne s jedným spolujazdcom. Troch až piatich pasažierov už cítiť viac. Pri prvom meraní (po 10.000 km) cee´d zrýchlil z 0 na 100 km/h za 11,9 s, čo je len o 0,3 s horší čas než udáva výrobca.

Namerané dynamické parametre pri 10.000 km

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,9 s (výrobca udáva 11,6 s)
Zrýchlenie z 0 na 120 km/h 17,0 s
Brzdenie z rýchlosti 100 km/h 41 m

Spotreba na trase Bratislava-Valence a späť (3500 km)

Najnižšia 6,8 l/100 km
Najvyššia 8,9 l/100 km
Celkový priemer 8,0 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 049
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 148
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 295
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 740
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 956
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 704
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 138
  8. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 5 128
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  3. Jan Pražák: Samota ve dvou
  4. Ľuboš Vodička: Pohanské Pohansko pri Břeclavi
  5. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  6. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  7. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  8. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 14 373
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 9 420
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 664
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 804
  5. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 7 701
  6. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 7 188
  7. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 819
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 619
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  4. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu