SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Kia cee´d - jazda po Európe

Po úvodných šesťtisíc kilometroch, ktoré sme najazdili s Kiou cee´d v rámci Slovenka, sme sa rozhodli preveriť, ako sa bude cítiť v úlohe diaľničného krížnika naprieč štyrmi krajinami Európy.

Na cestách v okolí Rally Monte Carlo sme ocenili spoľahlivé brzdy aj nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy.Na cestách v okolí Rally Monte Carlo sme ocenili spoľahlivé brzdy aj nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Po úvodných šesťtisíc kilometroch, ktoré sme najazdili s Kiou cee´d v rámci Slovenka, sme sa rozhodli preveriť, ako sa bude cítiť v úlohe diaľničného krížnika naprieč štyrmi krajinami Európy. Cieľom bolo francúzske mesto Valence, centrum 76. ročníka najstaršej automobilovej súťaže Rally Monte Carlo.

V štvorčlennej zostave a s kufrom naloženým po strop vyrážame na cestu, počas ktorej najazdíme viac ako tri tisícky kilometrov. Štartujeme proti noci v zložení: automobilový pretekár, automobilový predajca, pracovník banky a motoristický novinár. Za volantom sa postupne vystriedame všetci a čím viac hodín v aute strávime, tým rýchlejšie kamarátov opúšťajú predsudky voči kórejskej automobilke. To bolo zase rečí, keď som ešte pred cestou spomenul, že pôjdeme slovenskou Kiou Cee´d. Opäť sa však potvrdilo, že stačí ľudí usadiť dnu, prípadne nechať ich chvíľu šoférovať a hneď zmenia názor. Kórejská automobilka urobila za posledné roky obrovský pokrok, no zatiaľ si to nie každý všimol. Takže je viac ako pravdepodobné, že ešte viacero ľudí, ktorých stihneme počas testu v cee´de previezť, zažije podobne príjemné prekvapenie ako traja spolucestujúci.

Stále na päťke
Úvodné kilometre cez rakúske diaľnice absolvujeme výletným tempom rýchlosťou medzi 120 a 130 km/h, za čo sa nám zážihová „jednaštvorka" s najvyšším výkonom v rámci svojej objemovej triedy (77,2 kW/105 k) odmenila priemernou spotrebou 6,8 l/100 km. Napriek tomu, že auto je dosť zaťažené, motor s dobre odstupňovanou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou zvláda prevýšenia aj kľukaté úseky diaľnice bez podraďovania, takže prakticky celú cestu ideme na piatom prevodovom stupni. Pri tomto štýle jazdy sme si povzdychli ako by nám teraz dobre padol tempomat. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h motor takmer nepočuť, ale ani pri rýchlosti okolo 150 km/h sme nemuseli zvyšovať hlasitosť rádia.


Stíhacia jazda
Po prekročení nemeckej hranice naháňame stratené minúty a ukrajujeme z času, ktorý nám navigačný systém udáva ako predpokladaný dojazd. Na naše prekvapenie miestami vytlačíme zo cee´du až 200 km/h (samozrejme na tachometri, v skutočnosti to môže byť okolo výrobcom udávaných 185 km/h). Aj pri takomto tempe sa vozidlo správa isto a bezpečne – napriek plnému zaťaženiu. Motor vytočený na maximum a zimné obutie však s narastajúcou rýchlosťou dávajú o sebe vedieť podstatne výraznejšie. Pri rýchlom tempe rastie i apetít agregátu. V priemere si z nádrže odpije 8,4 až 8,9 l/100 km. Vo Švajčiarsku opäť poľavíme z tempa, pretože bez diamantovej karty s neobmedzeným kreditom sa na tunajších diaľniciach rozhodne neoplatí ísť viac než predpísaných 120 km/h. Znamená to opätovné zníženie priemernej spotreby pod 7 l/100 km. V cieli sme po prejdení 1400 km a 15 hodinách jazdy, čo je na 1,4-litrový motor uspokojivý výkon.

Na trati Monte
Ďalšie dni jazdíme po kľukatých horských serpentínach spájajúcich malebné dedinky a presúvame sa na jednotlivé rýchlostné skúšky Rally Monte Carlo. Kia cee´d dostáva v dlhých ostrých stúpaniach a následne klesaniach poriadne zabrať. S narastajúcou nadmorskou výškou ťah motora mierne slabne.  Motor musíme držať častejšie vo vysokých otáčkach, čo sa samozrejme odráža na spotrebe (nad 8 l/100 km). Pri neustálom manévrovaní medzi ostrými zákrutami oceňujeme krátky prevod riadenia, s ktorým netreba prehnane rúčkovať a prekladať ruky na volante. Chválime tiež nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy, pretože umožňuje viac opierať auto v zákrutách a plynulou jazdou šetriť brzdy i spotrebu.  

Odpoveď na otázky
Po odštartovaní dlhodobého testu v minulom vydaní nám viacerí čitatelia písali otázky ohľadne výkonu svetiel, bŕzd, radenia manuálnej prevodovky, dynamiky motora a pod. Cesty v okolí trate Rally Monte Carlo dôkladne preverili ich odolnosť voči prehrievaniu a následnému fadingu. Zatiaľ sme s nimi nemali žiaden problém, fungujú spoľahlivo. Po návrate sme absolvovali prvé dynamické merania, v rámci ktorých sme preverili tiež brzdy. Nameraná brzdná dráha 41 m pri spomalení z rýchlosti 100 km/h radí cee´d medzi lepších v triede. Uvidíme, o koľko sa skráti po prezutí na letné pneumatiky a ako sa prejavil náš výlet do „Monte" na kotúčoch i doštičkách, ktoré už čoskoro skontrolujeme v rámci prvej servisnej kontroly po ubehnutí 15.000 km. Čo sa týka svetiel, stretávacie majú dostačujúci výkon, no diaľkové by mohli byť  silnejšie. Radenie 5-stupňovej manuálnej prevodovky považujeme za najlepšie medzi kórejskými automobilmi a porovnateľné s európskou konkurenciou. Pokiaľ ide o motor, najviac dynamiky si vodič užije, ak je na palube sám, prípadne s jedným spolujazdcom. Troch až piatich pasažierov už cítiť viac. Pri prvom meraní (po 10.000 km) cee´d zrýchlil z 0 na 100 km/h za 11,9 s, čo je len o 0,3 s horší čas než udáva výrobca.

Namerané dynamické parametre pri 10.000 km

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,9 s (výrobca udáva 11,6 s)
Zrýchlenie z 0 na 120 km/h 17,0 s
Brzdenie z rýchlosti 100 km/h 41 m

Spotreba na trase Bratislava-Valence a späť (3500 km)

Najnižšia 6,8 l/100 km
Najvyššia 8,9 l/100 km
Celkový priemer 8,0 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  4. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 608
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 716
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 091
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 699
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 650
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 024
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 016
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 558
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 546
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


7 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


15 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  2. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  3. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  4. Igor Múdry: Kľak
  5. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  6. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  7. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  8. Braňo Švec: Chyby sú fajn aj pri učení sa cudzích jazykov
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 895
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 374
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 920
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 498
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 022
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 806
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu