SME

Najspoľahlivejšie sú japonské a nemecké autá

V rebríčku spoľahlivosti ojazdených áut kraľuje japonská Mazda a luxusné Porsche. O kvalite nerozhoduje krajina, v ktorej bolo auto vyrobené, ale značka.

Najspoľahlivejším autom v kategórii dvoj-až trojročných vozidiel je Mazda 3.Najspoľahlivejším autom v kategórii dvoj-až trojročných vozidiel je Mazda 3. (Zdroj: Mazda)

BERLÍN, BRATISLAVA. Nemecký časopis Auto Bild každoročne zverejňuje rozsiahlu správu o technickom stave ojazdených automobilov v Nemecku. Štatistika vzniká na základe siedmich miliónov technických prehliadok v staniciach technickej kontroly. Na popredných miestach sú japonské a nemecké značky, pritom autá nemusia byť vyrobené v krajine sídla automobilky. Toyota Yaris vyrábaná vo Francúzsku je na trinástom mieste, kým najlepšie francúzske auto nájdete až v piatej desiatke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štatistika je cenným zdrojom informácií aj pre Slovákov, pretože v Nemecku sa predávajú rovnaké autá a neexistuje rozdiel v kvalite nových automobilov predávaných u nás a tam.

SkryťVypnúť reklamu

"Kvalita je nezávislá od dňa výroby alebo od toho, či auto vyrobíme v Bratislave, v Španielsku alebo v Bruseli," povedal Ľubomír Beňovič z Volkswagenu. Vo firme funguje systém elektronických objednávok a okamžitého zaradenia do výroby, vďaka ktorému nie sú zvýhodňované žiadne trhy a kvalita všetkých áut je rovnaká. Jediné, v čom sa Slovensko líši od Nemecka, je slabšia starostlivosť o autá v servisoch a zlé cesty.

Podrobná štatistika

Výsledky Auto Bild TÜV Report 2008 zahrnujú celkovo 194 modelov automobilov, pričom pre každý model muselo byť vykonaných najmenej desaťtisíc kontrol. Každá technická prehliadka pozostáva z previerky 160 kritérií vrátane kontroly osvetlenia, bŕzd, podvozka, výfuku či úbytku oleja. Tohtoročný rebríček čerpá z údajov zozbieraných v priebehu dvanástich mesiacov od polovice roka 2006 do júla 2007.

SkryťVypnúť reklamu

Kazia sa novinky

Značka Porsche vďačí prvému miestu medzi staršími autami nižšiemu počtu najazdených kilometrov a tomu, že sa s ním jazdí prevažne po diaľnicach. Spoľahlivosť áut nezávisí iba od jednoduchosti konštrukcie, pretože na prvých miestach sú technicky zložité vozidlá Mercedes SL a Porsche 911, ale tiež konštrukčne jednoduché autá Ford Fusion a Honda Jazz. Kritériom spoľahlivosti je rýchlosť modelovej obmeny. Mercedes SL alebo Porsche 911 podliehajú výmene modelového radu raz za osem až desať rokov, na dnešné pomery až nezvyčajne neskoro. Rovnako Ford Fusion, Honda Jazz alebo Toyota RAV4 sa tiež v nezmenenej podobe vyrábajú pomerne dlho a využívajú tú istú techniku. Mazda 3 využíva techniku z koncernu Ford a tiež vlastné prvky, ktoré už prešli skúškou aj v iných autách. Nespoľahlivé sú autá s častou generačnou výmenou modelu a zmenou koncepcie techniky. Napríklad Opel doplatil na zmenu elektroniky v modeloch Vectra a s problémami elektroniky sa boril aj Renault Laguna. Pomalšia evolúcia znamená spoľahlivosť.

SkryťVypnúť reklamu

Suma za spoľahlivosť

Ceny ojazdených automobilov na Slovensku nezohľadňujú vždy postavenie v štatistikách spoľahlivosti, pretože sú riadené dopytom. Podstatne viac stojí päťročná Škoda Octavia, než rovnako stará Mazda 3. Naopak, spoľahlivý päťročný Citroen C3 kúpite drahšie ako Škodu Fabia, ktorá skončila v štatistike podstatne horšie.

Vysoké ceny medzi päťročnými autami si drží Honda Jazz a tiež autá s pohonom všetkých kolies. V triede malých päťročných áut sa oplatí kúpiť tiež Toyotu Yaris. Nízke ceny francúzskych áut odrážajú povesť nespoľahlivosti, najmä v kategórii šesť a viac ročných áut.

Náš tip na spoľahlivé ojazdené auto
Vek 4 - 5 rokov

Automobil poruchovosť Približná cena v SR
Honda Jazz 2,9 percenta 280 000 korún
Toyota RAV4 4,0 percenta 550 000 korún
Toyota Yaris 5,1 percenta 200 000 korún
Citroen C3 6,1 percenta 190 000 korún
Suzuki Grand Vitara 6,2 percenta 400 000 korún

 

Vek 6 - 7 rokov

Subaru Forester 6,6 percenta 300 000 korún
Toyota Avensis 7,1 percenta 160 000 korún
Honda CRV 7,5 percenta 400 000 korún
Toyota Corolla 8,5 percenta 220 000 korún
VW Golf 9,9 percenta 220 000 korún

Vek 10-11 rokov

Toyota RAV4 8,4 percenta 200 000 korún
Toyota Corolla 12,2 percenta 120 000 korún
Honda Civic 17,2 percenta 110 000 korún
Mercedes C 17,4 percenta 200 000 korún
Audi A3 17,9 percenta 180 000 korún

Prehľad najspoľahlivejších a najporuchovejších áut podľa prieskumu TUV
Najspoľahlivejšie autá

SkryťVypnúť reklamu
reklama
2-3 roky 4-5 rokov 6-7 rokov 8 - 9 rokov 10 - 11 rokov
Mazda 3 Porsche 911 Toyota RAV4 Porsche Boxter Porsche 911
Mazda 2 Honda Jazz Porsche 911 Porsche 911 Mercedes SL
VW Golf Subaru Legacy Porsche Boxter Mercedes SL ToyotaRAV4
Ford Fusion Porsche Boxter Mercedes SL Subaru Forester Mercedes SLK
Honda Jazz BMW 7 Mazda Demio Toyota RAV4 Subaru Legacy

Najporuchovejšie autá

Nissan Primera Kia Rio Seat Alhambra Citroen Berlingo Seat Toledo
Renault Laguna Peugeot 106 Ford Ka Ford Ka Chrysler Voyager
Renault Espace Chrysler Voyager Alfa 145/146 Chrysler Voyager Renault Megane
Chrysler PT Renault Laguna Chrysler Voyager Suzuki WagonR Renault Twingo
Kia Carnival Kia Carnival Kia Carnival Renault Twingo Alfa 145/146

Ako predĺžiť autu životnosť

Najjednoduchšou a najspoľahlivejšou údržbou motora je pravidelná a častá výmena oleja. Podľa Jaroslava Jaša, majiteľa súkromného autoservisu, je dobré meniť olej v každom motore bez ohľadu na predpis výrobcu už po 15-tisíc kilometroch. "V každom motore dochádza k treniu kovu o kov, preto je olej a jeho včasná výmena dôležitá." Jašo pripomína, že vďaka častej výmene oleja motory jeho zákazníkov fungujú aj po najazdení 400-tisíc kilometrov. Marketingovým nástrojom automobiliek je dnes predlžovanie servisných intervalov a používanie olejov LongLife. Mechanici majiteľom týchto automobilov odporúčajú predčasnú výmenu oleja. Naproti tomu najlepšie sa v štatistikách spoľahlivosti darí automobilom s kratšími servisnými intervalmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaobchádzanie

Spoľahlivosť auta závisí aj od spôsobu používania a štýlu jazdy. Predčasná výmena bŕzd čaká vodičov, ktorí nevedia brzdiť motorom a nejazdia plynulo. Studené štarty a neprimeraná záťaž dokážu v krátkom čase pochovať aj lepší naftový motor. Od nádherných veľkých kolies a nízkoprofilových pneumatík môžete v meste čakať predčasné poškodenie podvozka a jeho geometrie. Rozdiely v spoľahlivosti jednotlivých modelov v rámci značky vychádzajú z nesprávneho zaobchádzania s autom. Napríklad mestská Honda Jazz je na popredných priečkach, ale model CRV je už podstatne nižšie. "Častejšie poruchy na modeloch CRV sú spôsobené zlým používaním auta v ťažkom teréne," povedal Karol Guľa, riaditeľ Honda Slovakia. (rch)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 056
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 401
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 171
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 535
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 514
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 249
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 090
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 892
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Deficity a dlhy.
  2. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  3. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  4. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  5. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  6. Ivan Mlynár: Generálske šťastie Branislava Zuriana.
  7. Viktor Pamula: Prečo je revizionuzmus nebezpečný
  8. Martin Eštočák: ŠOKUJÚCE: PREŠOV - V Deň odvolania podpísal zmluvu na takmer 1 Milión eur z Vašich peňazí
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 042
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 22 681
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 537
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 116
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 861
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 452
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 769
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 119
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu