SME

Euro NCAP: Pick-upy sú málo bezpečné

Picku-py vhodné aj na jazdu po nespevnenom povrchu si získavajú čoraz väčšiu priazeň zákazníkov aj v Európe. Pre mnohých sú tieto mohutné vozidlá symbolom bezpečnosti. Nárazové testy Euro NCAP tento dojem čiastočne vyvracajú.

Isuzu v teste doslova prepadlo. Ešte horšie dopadol Nissan Navara.Isuzu v teste doslova prepadlo. Ešte horšie dopadol Nissan Navara. (Zdroj: Euro NCAP)

Rastúcu popularitu picku-pov dokazujú aj čísla. Vlani sa ich v Európe predalo o 7,2 % viac ako v roku 2006. V nových členských krajinách Európskej únie došlo dokonca k nárastu predajov o 24,7 %. Na zvyšujúci sa záujem o tieto vozidlá zareagovali aj inžinieri z laboratórií Euro NCAP a troch zástupcov tejto kategórie podrobili nárazovým skúškam. Dva však prepadli...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mitsubishi L200

Mitsubishi vyšlo z trojice testovaných picku-pov najlepšie. Za ochranu dospelých dostalo 4 hviezdičky. V prípade čelného nárazu je vodičov hrudník vystavený veľkému tlaku. Dolné končatiny oboch pasažierov na predných sedadlách ohrozujú nevhodné materiály spodnej časti palubnej dosky. Interiér vozidla zostal po náraze takmer neporušený. Objavila sa iba menšia trhlina v oblasti pedálov. Za ochranu posádky pri bočnom náraze dostalo Mitsubishi L200 plný počet bodov. 3 hviezdičky obdržal japonský pickup za ochranu detí. Airbag spolujazdca je možné deaktivovať, no signalizácia jeho stavu nie je podľa Euro NCAP dostatočná. Nedostatočne sú označené aj kotevné miesta ISOFIX na postranných sedadlách v druhom rade. Mitsuhishi L200 predstavuje veľké nebezpečenstvo pre chodcov. Predný nárazník, kapota i jej hrana boli označené ako nevyhovujúce. Výsledkom je jediná hviezdička za ochranu chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Nissan Navara

Prekvapujúco vyznievajú výsledky Nissanu Navara. Za čelný náraz auto dostalo jednu hviezdičku, ktorú mu následne technici škrtli. Hlavnými nedostatkami boli deformácia podlahy v oblasti pedálov, ohnutý pozdĺžny nosník rebrinového rámu, navyše čelné airbagy sa aktivovali neskoro. V prípade reálnej nehody by si vodič mohol vážne poraniť dolné končatiny a hrudník. Figuríne na mieste spolujazdca sa krk vo veľkom rozsahu ohol dozadu, čo by v reálnom živote mohlo ohroziť život človeka. Za bočný náraz Nissan podobne ako Mitsubishi, zinkasoval plný počet bodov. Aj ochrana detí je na vysokej úrovni, čo dokazuje zisk plného počtu bodov a rovnako troch hviezdičiek. Za nevyhovujúci bol označený predný nárazník a tiež hrana kapoty, ktorá by pri zrážke s chodcom mohla spôsobiť rozsiahle poranenia. Samotná kapota je v mieste, kde by dopadla hlava dospelej osoby dostatočne pružná. Za ochranu chodcov Nissan dostal dve hviezdičky.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka na slabý výsledok pri čelnom náraze okamžite zareagovala. Výsledkom je zvolávacia akcia. Zákazníkom v autorizovaných servisoch upravia riadiacu jednotku airbagov tak, aby sa tieto v prípade nárazu aktivovali včas. Upravený Nissan Navara bol ponúknutý na opravný test. Jeho výsledky budú známe v najbližších týždňoch.

Isuzu D-MAX/Rodeo

Ani Isuzu nevyviazlo z bariérových skúšok najlepšie. Čelný náraz autu vyniesol dve hviezdičky, z nich jednu mu ale následne technici škrtli. Príčinou bolo enormné zaťaženie krku a hrude vodiča. Vzniknuté poranenia by mohli skončiť smrťou. Kabína sa ukázala ako nestabilná a ochrana vodičovej hlavy ako slabá. Tvar a materiály prístrojovej dosky by pasažierom mohli spôsobiť poranenia kolien a stehenných kostí. Vodičove chodidlá ohrozil posun brzdového pedálu. Bočný náraz Isuzu kvôli absencii bočných airbagov neabsolvovalo. Za ochranu detí vozidlo obdržalo dve hviezdy. Hlava trojročného dieťaťa by sa v prípade čelného nárazu mohla dostať do kontaktu s časťou interiéru. Kritika technikov Euro NCAP sa vzniesla na nemožnosť vypnutia spolujazdcovho airbagu (hoci ten patrí iba do príplatkovej výbavy), nedostatočného označenia úchytov ISOFIX na zadných sedadlách i za fakt, že štítok s varovaním o zákaze používania detskej sedačky vpredu otočenej proti smeru jazdy bol iba v angličtine. Isuzu neobstálo ani pri zrážke s chodcom, za ktorú dostalo jedinú hviezdičku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  2. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  3. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  4. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  7. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 035
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 330
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 660
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 872
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 549
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 397
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 256
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 962
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.9.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Kto je dnes vlastne pravičiar a kto ľavičiar?
  3. Vladimír Krátky: " Peniaze ležia na ceste ", len sa treba pre ne zohnúť ... .
  4. Tibor Javor: Aby vás e-bajk nezabil
  5. Vladimír Hatara: 1+1=3
  6. Ján Šeďo: Stalina nahnali do vojny židia, Putina kapitalisti zo "Západu".
  7. Ján Valchár: Kauza slovenských sviatkov a nezmyselnosť ľavice a pravice
  8. Martin Balajty: Cherry picking v článku na portály Closer.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 725
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 369
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 586
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 734
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 329
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 5 341
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 579
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 403
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu