SME

Euro NCAP: Pick-upy sú málo bezpečné

Picku-py vhodné aj na jazdu po nespevnenom povrchu si získavajú čoraz väčšiu priazeň zákazníkov aj v Európe. Pre mnohých sú tieto mohutné vozidlá symbolom bezpečnosti. Nárazové testy Euro NCAP tento dojem čiastočne vyvracajú.

Isuzu v teste doslova prepadlo. Ešte horšie dopadol Nissan Navara.Isuzu v teste doslova prepadlo. Ešte horšie dopadol Nissan Navara. (Zdroj: Euro NCAP)

Rastúcu popularitu picku-pov dokazujú aj čísla. Vlani sa ich v Európe predalo o 7,2 % viac ako v roku 2006. V nových členských krajinách Európskej únie došlo dokonca k nárastu predajov o 24,7 %. Na zvyšujúci sa záujem o tieto vozidlá zareagovali aj inžinieri z laboratórií Euro NCAP a troch zástupcov tejto kategórie podrobili nárazovým skúškam. Dva však prepadli...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mitsubishi L200

Mitsubishi vyšlo z trojice testovaných picku-pov najlepšie. Za ochranu dospelých dostalo 4 hviezdičky. V prípade čelného nárazu je vodičov hrudník vystavený veľkému tlaku. Dolné končatiny oboch pasažierov na predných sedadlách ohrozujú nevhodné materiály spodnej časti palubnej dosky. Interiér vozidla zostal po náraze takmer neporušený. Objavila sa iba menšia trhlina v oblasti pedálov. Za ochranu posádky pri bočnom náraze dostalo Mitsubishi L200 plný počet bodov. 3 hviezdičky obdržal japonský pickup za ochranu detí. Airbag spolujazdca je možné deaktivovať, no signalizácia jeho stavu nie je podľa Euro NCAP dostatočná. Nedostatočne sú označené aj kotevné miesta ISOFIX na postranných sedadlách v druhom rade. Mitsuhishi L200 predstavuje veľké nebezpečenstvo pre chodcov. Predný nárazník, kapota i jej hrana boli označené ako nevyhovujúce. Výsledkom je jediná hviezdička za ochranu chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Nissan Navara

Prekvapujúco vyznievajú výsledky Nissanu Navara. Za čelný náraz auto dostalo jednu hviezdičku, ktorú mu následne technici škrtli. Hlavnými nedostatkami boli deformácia podlahy v oblasti pedálov, ohnutý pozdĺžny nosník rebrinového rámu, navyše čelné airbagy sa aktivovali neskoro. V prípade reálnej nehody by si vodič mohol vážne poraniť dolné končatiny a hrudník. Figuríne na mieste spolujazdca sa krk vo veľkom rozsahu ohol dozadu, čo by v reálnom živote mohlo ohroziť život človeka. Za bočný náraz Nissan podobne ako Mitsubishi, zinkasoval plný počet bodov. Aj ochrana detí je na vysokej úrovni, čo dokazuje zisk plného počtu bodov a rovnako troch hviezdičiek. Za nevyhovujúci bol označený predný nárazník a tiež hrana kapoty, ktorá by pri zrážke s chodcom mohla spôsobiť rozsiahle poranenia. Samotná kapota je v mieste, kde by dopadla hlava dospelej osoby dostatočne pružná. Za ochranu chodcov Nissan dostal dve hviezdičky.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka na slabý výsledok pri čelnom náraze okamžite zareagovala. Výsledkom je zvolávacia akcia. Zákazníkom v autorizovaných servisoch upravia riadiacu jednotku airbagov tak, aby sa tieto v prípade nárazu aktivovali včas. Upravený Nissan Navara bol ponúknutý na opravný test. Jeho výsledky budú známe v najbližších týždňoch.

Isuzu D-MAX/Rodeo

Ani Isuzu nevyviazlo z bariérových skúšok najlepšie. Čelný náraz autu vyniesol dve hviezdičky, z nich jednu mu ale následne technici škrtli. Príčinou bolo enormné zaťaženie krku a hrude vodiča. Vzniknuté poranenia by mohli skončiť smrťou. Kabína sa ukázala ako nestabilná a ochrana vodičovej hlavy ako slabá. Tvar a materiály prístrojovej dosky by pasažierom mohli spôsobiť poranenia kolien a stehenných kostí. Vodičove chodidlá ohrozil posun brzdového pedálu. Bočný náraz Isuzu kvôli absencii bočných airbagov neabsolvovalo. Za ochranu detí vozidlo obdržalo dve hviezdy. Hlava trojročného dieťaťa by sa v prípade čelného nárazu mohla dostať do kontaktu s časťou interiéru. Kritika technikov Euro NCAP sa vzniesla na nemožnosť vypnutia spolujazdcovho airbagu (hoci ten patrí iba do príplatkovej výbavy), nedostatočného označenia úchytov ISOFIX na zadných sedadlách i za fakt, že štítok s varovaním o zákaze používania detskej sedačky vpredu otočenej proti smeru jazdy bol iba v angličtine. Isuzu neobstálo ani pri zrážke s chodcom, za ktorú dostalo jedinú hviezdičku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 628
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 506
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 160
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 469
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 320
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu